Naar aanleiding van mijn vorige artikel over uitzonderlijk begaafde kinderen kreeg ik een aantal vragen van ouders. Een aantal van deze vragen zal ik vandaag beantwoorden.
Hoe weet ik of mijn kind uitzonderlijk begaafd is?
Uitzonderlijk begaafde kinderen laten een buitengewoon vergevorderde ontwikkeling zien op een aantal gebieden. Dit hoge niveau vertaalt zich niet altijd in hoge cijfers op school. Individueel testen, een observatie en het bestuderen van de levensloop van het kind is de beste manier om te achterhalen hoe begaafd een kind is.
Welke test is geschikt voor het testen van zo’n uitzonderlijk begaafd kind?
In Nederland wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de WISC. Deze IQ-test is door de heer Wechsler ontworpen om een gemiddelde intelligentie te testen (zie meer uitleg hierover op mijn website). Daarom lees je weleens dat een kind een IQ van 145+ heeft. Dat is het plafond van de WISC test, hoger kun je hiermee niet testen. In de VS en Engeland wordt gebruik gemaakt van de Stanford-Binet test waarmee het IQ tot 200 gemeten kan worden. Een kind dat bijvoorbeeld tussen de 138-145 IQ scoort met de WISC kan bij het testen met Stanford-Binet een IQ van 160 behalen. Over het algemeen wordt in de Engelstalige literatuur aanbevolen te (her)testen met Stanford-Binet wanneer een kind op drie of meer onderdelen van de WISC de top of bijna de top haalt (Silverman & Kearney, 1989). Helaas is er geen Nederlandse versie van die test, dus dit is in Nederland jammer genoeg niet mogelijk.
Zal de school weten wat ze met mijn uitzonderlijk begaafde kind moeten doen?
Ik denk het niet. Het is een beetje vreemd, maar uitzonderlijk begaafde kinderen zijn de minst onderzochte groep binnen de hoogbegaafdenpopulatie. Er bestaan redelijk weinig artikelen en nog minder boeken over de speciale behoeften van deze kinderen. Het is dus niet vreemd dat zelfs leerkrachten die gespecialiseerd zijn in het werken met hoogbegaafde kinderen weinig afweten van de unieke problemen en kwesties waar deze kinderen mee te maken hebben. De ouders van dergelijke kinderen moeten heel nauw met de school samenwerken en de leerkracht voorzien van informatie, helpen met het zoeken naar geschikte materialen en zowel het kind als de leerkracht ondersteunen.
Kan uitzonderlijke begaafdheid verdwijnen?
Nee. Uitzonderlijk begaafde kinderen groeien op tot uitzonderlijk begaafde volwassenen (zoals hoogbegaafde kinderen dat ook doen overigens). Maar op weg naar volwassenheid kan de hoogbegaafdheid zich “verstoppen”. Dat een uitzonderlijk begaafd kind niet altijd uitzonderlijk presteert op school kan verschillende, complexe oorzaken hebben. Sommige van deze kinderen worden niet eens toegelaten tot plusklassen of andere programma’s voor hoogbegaafden, omdat ze niet de vereiste scores halen en niet laten zien dat ze een standaard product kunnen afleveren. Dit gebeurt vaak ondanks dat ze een bijzonder hoog IQ hebben en ondanks dat er bewijs is dat deze kinderen hoogbegaafd zijn en vooruit lopen in hun ontwikkeling.
Uitzonderlijk begaafde meisjes kiezen er vaak voor hun talenten te verstoppen (Silverman, 1986) en passen zich aan om niet op te vallen. Zij hebben aanmoediging en rolmodellen nodig om hun begaafdheid te leren begrijpen en te waarderen en om hun potentieel te verwezenlijken.
Wat is het plafondeffect?
Tijdens het testen kunnen uitzonderlijk begaafde kinderen last hebben van het plafondeffect (dat betekent dat de test te gemakkelijk is). Voor kinderen ouder dan 10 of 11 jaar zou zelfs de Stanford-Binet test onvoldoende zijn om hun begaafdheid te meten. Voor veel tests geldt dat naarmate de leeftijd van het geteste kind hoger is, de ruimte voor het tentoonspreiden van vergevorderde begaafdheid kleiner wordt. Het kind presteert dan beter dan de test kan meten (het kan niet meer scoren dan honderd procent), waardoor grote voorsprongen niet meer opvallen. Dit vertekent het testresultaat: het betekent dat bij een ouder kind een testscore altijd de minimale waarde van het IQ weergeeft. Het daadwerkelijke IQ kan hoger of zelfs veel hoger liggen.
Tot slot
Het opvoeden van een hoogbegaafd kind is aanleiding tot verrukking, angst en alles ertussen. Volwassenen moeten schier onmogelijke prestaties leveren – het kind ondersteunen zonder te pushen, waarderen zonder overdreven te bevestigen, begeleiden zonder over te nemen.
Het is duur, intellectueel veeleisend en fysiek en emotioneel uitputtend. In de eerste roes van trots, realiseren weinig ouders zich dat hun taak in veel opzichten vergelijkbaar is met de taak waarmee ouders van een kind met een ernstige handicap te maken hebben. De huidige maatschappij is niet automatisch berekend op verschillen en het doet er weinig toe of het verschil wordt gezien als een tekort of een teveel.
Ik heb al een aantal zaken genoemd, maar de belangrijkste hulp die je aan je hoogbegaafde kind kunt geven is in één zin te vatten: geef ze een veilig thuis, een toevluchtsoord waar ze liefde ervaren en oprechte goedkeuring, zelfs van hun verschillen. Kinderen met een veilig thuis als achtergrond, kunnen als volwassenen zelf een eigen leven opbouwen.
Hier lees je hoe je een hoogbegaafde rebel wordt.
Hallo Renate,
Ik heb een super kleindochter, haar geboorte was al heel bijzonder, na de geboorte van haar zus 3 1/2 jaar voor haar geboorte, een slim meisje met een hoog iq werd 1 1/2 jaar later een broertje geboren dat slechts 8 dagen heeft geleefd, omdat de hersenen onvoldoende ontwikkeld waren. Toen kwam de jongste, die in het ziekenhuis geboren moest worden. De dame kwam echter heel snel en werd op de koude vloer van de badkamer geboren. Een prachtige roze baby. Al binnen een 1/2 jaar werd ons duidelijk dat ze bijzonder was, geestelijk was ze de snelste van al onze kleinkinderen en met 1 1/2 jaar sprak ze grote wijsneus. Toen zij 2 was zong zij alle sinterklaasliedjes die er waren. Intussen is zij 10 jaar en zit in een klas met hoogbegaafde kinderen, zij kan echter niet meekomen automatiseren is er niet bij, de tafels krijgt zij er niet in (ze zit in groep 7) en spelling is een ramp. Zij spreekt beter dan menig volwassene en kent zowel het woord als de betekenis van de moeilijkste woorden. Haar engels spreekt zij beter dan haar zus in groep 2 van het VWO. Zij draait veel letters om bijv. de b en de d, dubbelklanken een ramp. Nu moet zij weer op dyslexie getoetst worden, wat zij volgens mij niet is. Wel kan zij een gelezen boek bijna woordelijk na vertellen en na het lezen van het boek Bastaard in Brussel, zong zij feilloos het Wilhelmus, Ook van Mondriaan en andere schilders weet ze haarfijn alles te vertellen. De hond een Zwitserse witte herder is haar steun en toeverlaat, het is ontroerend die 2 met elkaar te zien, zij lijkt feilloos de onmacht aan te voelen. Onze kleindochter is intussen erg faalangstig en dat hoeft niet zij is uniek. Op school is zij al een keer weggelopen en de rapporten zijn een drama. Haar moeder is onderwijzeres en is eigenlijk ten einde raad. Onze zoon is hoogopgeleid en heeft in zijn jeugd eenzelfde reeks problemen gegeven, alleen die heb ik na laten zien door een kinderneuroloog die hem doorverwees naar naar een ortho-peadagoge . Ook dit kind bleek hoog begaafd. Echter pas toen hij na op de Middenschool en de MTS voor mode en kleding de kantjes te hebben afgelopen en naar Amerika mocht om te studeren ging hij werken hij was veel te bang dat hij wegens slechte prestaties zou worden teruggestuurd naar Nederland. Mijn man en ik zijn voor dit jongmens blijven knokken en uit slechte beschrijvingen hebben wij altijd de goede dingen weten te benadrukken.
Ik hoop zo dat voor mijn bijzondere kleindochter een goede oplossing gevonden wordt, mede omdat zij het volgend schooljaar moet kiezen voor een vervolgopleiding en wat nog belangrijker is dat dit beelddenkertje niet verzeild raakt in allerlei onderzoeken.
Het is moeilijk om dit met mijn zoon en schoondochter te bespreken, je moet heel voorzichtig zijn niet bemoeizuchtig te zijn,
Een oma van een prachtig creatief intussen faalangstige kleindochter
beste Corrie, bedankt voor je reactie. Beelddenken dus in context en top-down denken en leren wordt inderdaad soms “aangepakt” en gediagnosticeerd alsof het een stoornis was, maar in context leren doen eigenlijk alle hoogbegaafde mensen en hoe hoogbegaafder je bent hoe meer context je nodig hebt. Dan leer je ook makkelijker. Dat lijkt voor leerkrachten soms raar, omdat moeilijk en complex juist makkelijker is… Ik hoop dat er voor je kleindochter een oplossing wordt gevonden, de ouders kunnen mij natuurlijk altijd mailen voor advies 🙂 Geniet vooral van je kleinkind! Groet, Renata
Hoi Renata ik kwam via mijn zoektocht op Internet op deze site terecht. ik ben een moeder van een meisje van 5 jaar waarvan wij afgelopen week de uitslag van de WISClll test hebben gekregen. Dit is getest door een orthopedagoog. omdat mijn dochter in haar ontwikkelingsfases behoorlijke sprongen maakte al toen ze een baby was van 5 maanden. als ouders ervaren we dat er veel strijd is met het regels hanteren dit zowel thuis als op school. Dit word steeds beter merken we maar zien dus ook dat ze veel in gedachten zit en daardoor niet altijd snel en nauwkeurig de instructies opvolgt ook zien we dat ze haar eigen gang gaat in haar doen en laten.en soms als iets niet lukt uit zich dat in frustratie of verdriet. we hebben dus als uitslag gekregen dat ze een behoorlijke uiteenlopende kloof heeft waarbij ze verbaal rond de 128 scoorde en performaal onder gemiddeld rond de 89. en haar verwerkingssnelheid zit rond de 105 . mijn gevoel zegt dat dit een misdiagnose is dit met mede door de moment en tijdsdruk. mijn dochter voert de taken altijd uit maar echter alleen als ze geïnteresseerd is. Ook heeft ze een extreme eigen wil en wil alles perfect doen. Ik merk dat het niet altijd gaat zoals zij het al had gepland en dat uit zich dan in verdriet bij haar. als ik met haar puzzels ga maken of cijfers ga tellen zie ik dat ze het kan en ook echt begrijpt. maar dat ze haar aandacht totaal op andere dingen heeft gericht. U zult vast wel begrijpen dat we nu als ouders behoorlijke zorgen hebben. Dat ze Door de score waarschijnlijk niet herkent wordt als bijzonder begaafd terwijl ik zie dat ze een behoorlijke vermogen aan woordenschat heeft. goede verbanden kan leggen dingen goed kan onthouden en goed kan tekenen en woordjes schrijven. op school zien ze dit ook in groep 2 valt ze wel op. alleen Door deze diagnose word er nu gezegd dat ze niet hoogbegaafd is. maar juist moeite heeft met wat ze juist in haar hoofd denkt niet zou kunnen uitvoeren. en haar daarom onder haar niveau zou moeten benaderen en haar niet zou moeten onderschatten. Dit geeft mij als moeder een machteloos gevoel en heb het idee dat ze nu vastloopt. dat mijn dochter hierdoor juist gaat onderpresteren. wat zou u mij nu kunnen adviseren. Want ik weet het op het moment allemaal even niet meer totdat er weer een oplossing is gevonden naar deze uitkomst.
met vriendelijke groet,
Beste Renata,
Maakt het nog uit of het IQ getest wordt met de WISC of RAKIT 2?
Haal je met de RAKIT 2 sneller de 145+?
Kan het dat een kind met zo’n hoog IQ nooit goed zal presteren op school? (Hoger dan gemiddeld) Of mag je dat wel verwachten als hij in de juiste leeromgeving zit?
Beste Ingrid, dat idee heerst dat je met een Rakit hoger kunt scoren. Op de website van Lisanne Nijnatten kun je er een artikel over lezen https://www.edu-en-ik.nl/publicaties/intelligentieonderzoek/de-rakit-2-intelligentietest/.
Een kind met zo’n hoog IQ kan niet goed presteren op school ZONDER onderwijsaanpassing. Het onderwijs is immers ingericht voor gemiddeld intelligente leerlingen. Dan kun je van een kind dat 50, 60, 70 of 80 IQ meer heeft niet verwachten dat het zich zomaar schikt.
Hoi,
Wij hebben een complex geval hier… een zoon (8,5) met een totaal IQ van 147 (ik denk een schatting, omdat ik lees dat het bij de gebruikte wisc3 dan normaal 145+ is). Hij scoorde op zowel verbaal als performaal zo’n 140. Hij is erg sensitief. Dat laatste werkt erg slecht samen met zijn diabetes type 1. De sensitiviteit beïnvloed de bloedsuikers en de bloedsuikers zijn gedrag…. Ook op leefgebied heeft het allerlei invloeden.
Het is zo complex en niemand lijkt ons hiermee te kunnen helpen. Ken jij meer zulke kinderen?
Ik heb een keer eerder over onze zoon getypt in een reactie, maar kan het nergens terug vinden. Zou je in een mail willen reageren alsjeblieft?
Hallo Gerda, ik ken alleen maar dit soort kinderen… Niet per se met diabetes I, maar enorm intens en gevoelig. En dat beïnvloedt inderdaad ieder aspect van je leven… Ik zal je een mail sturen.
Groet, Renata
Hallo Renata,
Onze oudste zoon is in juni 2016 met de WISC lll getest. Hier is een heel gemiddeld profiel uitgekomen met een score van 105. Geen kloof, alleen wel een hoge verwerkingssnelheid. Mijn zoon vond het saai en niet leuk om de test te maken, vertelde hij achteraf.
Omdat wij het beeld wat de onderzoekster schetste niet herkenden, hebben we er voor gekozen om hem nogmaals te laten testen met de RAKIT-2. Dit is in januari 2017 gebeurd. Hier kwam een score uit van 145+. Na de eerste schok, is onze tweede ook getest met de RAKIT-2 en heeft een score behaald van 142. Onze jongste (net 5) hebben we nog niet laten testen, maar de kans is groot dat ze ook HB is.
Wat ik niet begrijp is dat zij geen gedrag laten zien van uitzonderlijk begaafde kinderen zoals ik dat hier op de website lees. Ze zijn inmiddels naar een school waar voltijds HB-onderwijs geboden wordt en kunnen hier goed aarden.
Ik vraag me ook af waar sommige ouders testresultaten van boven de 145 vandaan hebben. Volgens de onderzoekster die onze kinderen getest heeft kun je met nederlandse tests niet betrouwbaar het IQ boven 145 testen. Maar ik ben op zich wel benieuwd wat het zou zijn, als hij doorgetest was.
Dit is het verhaal in een notendop, ik zou inmiddels een boek kunnen schrijven, zoals de meeste ouders hier denk ik…
Hallo Marina, bedankt voor je reactie. Het klopt dat je in Nederland tot 145 kunt testen, maar als een kind het plafond van de test bereikt, wordt het als 145+ aangeduid. Een ervaren tester kan dan een schatting maken (op grond van ervaring en tabellen van CBO) hoe hoog het IQ zou kunnen zijn. Ik kan ook inschatten op grond van mijn ervaring dat een kind bijvoorbeeld een IQ van 170 heeft, dat komt omdat ik bekend ben met karakteristieken van deze kinderen – door het lezen van buitenlandse onderzoeken en literatuur en door contact met mensen die uitzonderlijk begaafd zijn (uit het buitenland). Met het Stanford Binet test kan men immers tot 210 testen…
Hallo Renata,
Ook ik lees je stukken altijd met veel interesse. Helaas behoort het deelnemen aan het symposium voor mij niet tot de (financiële) mogelijkheden. Je zegt in het bovenstaande stuk dat een kind dat op tenminste 3 onderdelen van de WISC de top of bijna de top haalt, eigenlijk gehertest zou moeten worden met de Stanford-Binet test. Kijk je dan naar de percentiel scores? En denk je dat er een NL-versie van die test op komst is of is het mogelijk om dit op gang te brengen? Zou mooi zijn als dit tot de standaard-uitrusting zou gaan behoren van vooraanstaande hoogbegaafdheidsscentra in het NL-taalgebied..
Hartelijke groet,
Renée
Hallo Renée, bij de scores kijk ik dan naar het tabel met de behaalde resultaten. De hoogste score is 19. Als dat voorkomt en de rest is variabel, moet nader door een specialist beoordeeld worden of het gaat om een uitzonderlijk begaafd kind. Deze specialist moet wel een ruime ervaring hebben met de doelgroep. Lees dit voor meer info https://www.nagc.org/sites/default/files/Position%20Statement/Use%20of%20WISC-IV%20%28rev%203-2010%29.pdf
Groet, Renata
Beste Renata,
Onze dochter heeft tijdens een burn out een wisc test gedaan en 143 gescoord. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat dit minimaal was omdat ze niet lekker in haar vel zat. Nu, na 2 jaar OPUS, leert ze niet en maakt geen huiswerk. We gaan haar naar regulier onderwijs sturen omdat de begeleiding hier niet veel is. Nu begrijp ik waarom ze nog intenser is dan haar klasgenoten en de lesstof uitermate saai vindt. Ook hoe ik en mijn zoon ervoor staat is nu te verklaren. Dank je dat je als eerste hierover schrijft. Misschien wordt dit nu een nieuw uitgangspunt om begrip te hebben voor alle onbegrip.
Lieve groetjes, Ingrid
Hallo Ingrid, bedankt voor je reactie. Bedoel je Opus Arnhem? Krijgt ze daar geen begeleiding? Als je dochter al zo hoog scoorde tijdens een burn out is ze uitzonderlijk begaafd. Sowieso zijn 2 punten minder te verwaarlozen… Je zou naar het symposium in september kunnen komen. Daar hoor je van Sue Jackson heel veel tips en inzichten over je dochter!
Hartelijke groeten, Renata
Hoi Renata,
Dank je voor je advies, uitleg en bevestiging! Dit is weer hoop om de juiste hulp en informatie te vinden. Ja, het is in Arnhem. Nee, begeleiding is niet voldoende genoeg maar ik denk dat hun ook niet weten dat dit soort kinderen weer anders zijn dan hoogbegaafde kinderen.
Ik neem het even in me op en zal daarna contact met je zoeken voor begeleiding en advies. Ik zal zeker naar het symposium gaan en proberen op school hierover te praten vóór het eventueel overstappen naar regulier onderwijs.
Nogmaals, dank je enorm!
Groetjes Ingrid
Succes Ingrid!
Beste Ingrid,
Ik kom vandaag voor de eerste keer op deze site en ik zie jouw bericht van 5 jaar geleden. Zou je me wat meer kunnen vertellen over OPUS? Was jij de enige die ervoer dat de begeleiding niet veel was of waren er meer ouders die jouw ervaringen deelden? Ik ben me namelijk aan het oriënteren.
Groeten van Ruben
Hi Ruben, ik weet niet of Ingrid dit nog leest, het is immers al een tijd geleden… er zijn wel facebook groepen waaronder HB Ouders https://www.facebook.com/groups/hbouders waar je misschien je vraag kunt stellen. Succes! Renata
Beste Renata,
Mijn dochter van bijna 5 scoorde op de SON 2,5-7 ,150 op RS en 125 op PS.
Valt ze dan onder hoogbegaafd of uitzonderlijk hoogbegaafd.
Ze gaat volgend jaar naar een Leonardoschool en ik wil haar graag helpen goed te starten. Wat inzicht zou helpen.
Groet, Madelon
Hallo Madelon, als ik alleen op de beschikbare gegevens afga, zou ik zeggen uitzonderlijk begaafd. De redeneerschaal (RS) is zeer hoog en performale schaal hoog. Waarom is voor de SON gekozen en niet voor WPPSI?
Groeten, Renata
Beste Renata,
Toen ze getest was ze 4,5 en ze leest nog niet.
Ze is erg ( faal) angstig en weigert ook maar iets te ondernemen wat met lezen te maken heeft.
Haar huidige school wil haar eigenlijk nog een jaar in groep 2 laten, maar wij zien dat echt niey zitten.
Vandaar dat ze volgend schooljaar start in een Leonardo klas.
Dat is ook het beste, Madelon. Ze moeten wel (ook op een HB school) beseffen, dat uitzonderlijk begaafd heel anders is dan hoogbegaafd. Veel succes! Renata
Hoi Renata,
Wij zijn ouders van 3 hoogbegaafde kinderen, waarvan de jongste als uitzonderlijk begaafd is getest. Dat wil zeggen: verbaal (145+) want performaal scoorde ze aanzienlijk lager: 113. Volgens de tester lag dit aan executieve functies die niet voldoende ontwikkeld zijn.. valt zij nou ook onder uitzonderlijk begaafd? Of moeten we van het gemiddelde uitgaan, ondanks de kloof? Veel van de kenmerken van uitzonderlijk begaafde kinderen herken ik niet bij haar. We merken wel dat ze erg faalangstig is en zich niet ‘laat zien’ op school. Dus misschien past ze zich aan? Ik vind het echt een hele uitdaging, 3 HB kids met elk weer hun eigen gerelateerde ‘problemen’ en dan het totale onbegrip bij leerkrachten op school..
Beste Rianne, bedankt voor je reactie. Uitzonderlijk begaafde kinderen hebben met de WISC heel vaak een “kloof” , een mooi Nederlands begrip om iets te problematiseren wat geen probleem is. Je kunt er hier meer over lezen https://www.ieku.nl/2011/03/de-mythe-van-de-vp-kloof/
Uitzonderlijk begaafde kinderen zijn vaak moeilijk te testen met een WISC en niet iedereen is er toe in staat om de scores juist te interpreteren. Je hebt een jarenlange ervaring nodig met het werken met deze doelgroep om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De executieve functies ontwikkelen zich tot ongeveer je 22e levensjaar. Het zijn vaardigheden die geleidelijk geoefend moeten worden. Dat je kinderen faalangstig zijn heeft te maken met onderwijs onder hun niveau – ze leren niet te falen, het is te makkelijk, ze wennen er aan dat ze het altijd kunnen en oeps! als ze iets niet kunnen, raken ze in paniek.
Uitzonderlijk begaafde kinderen kunnen eigenlijk niet onderwezen worden op een reguliere school. Als je het toch wilt proberen, moet een specialist zich buigen over het leerplan. Veel is te lezen in mijn laatste publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet, maar je hebt een persoonlijk advies per kind nodig als het goed moet gebeuren…
Met vriendelijke groet, Renata
Hoi Renate,
Ik kan het niet laten een reactie te plaatsen!
Ik heb zelf 3 jonge kinderen, waarvan de oudste een iq =152 heeft.
De middelste is ook hoogbegaafd, maar kan zich niet ontwikkelen binnen het schoolsysteem (beelddenken, dyslexie). Ze presteert enorm onder en scoort cito laagste scores in alles.
De jongste heeft een erg grote spraakachterstand (tos) en wordt helaas niet gezien als hoogbegaafd.
Uit onderzoek blijkt nu dat hij de hoogbegaafde beelddenker is.
We voelen ons niet passen binnen de maatschappij, zoveel onbegrip, zelfs tussen de hoogbegaafden voelt het nog niet thuiskomen.
We worden nu erg goed geholpen door een hulpverlener met veel expertise!
Een verademing! We krijgen eindelijk antwoorden, (h)erkenning.
Maar wat frustrerend dat familie en naaste omgeving toch totaal geen begrip toont.
En ons maar al te graag laten weten, dat we het verkeerd doen.
Wat kan het soms toch oneerlijk zijn!
Meer kennis en begrip is hierin echt nodig!
Beste Heike, bedankt voor je reactie! Groeten, Renata
Beste Renata,
Misschien een rare vraag maar ik zou graag jouw mening over de RAKIT-2 eens horen. Ik kon er niets over terug vinden op je site en ben toch benieuwd naar je mening. Ik lees je artikelen altijd graag en vaak met veel herkenning. Ook leer ik er veel van wat betreft mezelf en mijn eigen kinderen.
Met vriendelijke groet,
Wanda
Beste Wanda, Rakit 2 is er een paar jaar, het is en revisie van de oudere versie. Deze test is beperkter dan de WISC omdat het 4 gebieden test. Bovendien niet betrouwbaar voor kinderen ouder dan 12 jaar. Als je kind bijvoorbeeld al met een WISC is getest en de test is niet goed afgenomen, kan een andere psycholoog overwegen de Rakit 2 te gebruiken. Het wordt vaak gebruikt als een second opinion als bijvoorbeeld een hoogbegaafd kind door een psycholoog getest wordt die geen ervaring heeft met hoogbegaafdheid of als een kind faalangstig is en dergelijke en hierdoor een te lage score ontstaat. Groeten en tot horens, Renata.
Hallo Tamara, bedankt voor je bericht. Tijdens de 2-daagse training 5 essentiële stappen van hoogbegaafd opvoeden wordt niet expliciet aandacht besteed aan uitzonderlijk begaafde kinderen, maar deze basis heb je ook nodig voor de opvoeding van uitzonderlijk begaafde kinderen. Daarnaast geef ik een workshop specifiek over 145+ kinderen, maar die is veel korter. Op 7 februari is de workshop al vol, maar binnenkort volgt een nieuwe datum https://www.ieku.nl/workshop-uitzonderlijk-begaafd/. Groeten, Renata
Hoi Renata,
Bedankt voor deze site, wij hebben er thuis al een hoop aan gehad.
Mijn dochter (7) is minimaal zeer begaafd en mijn zoon (9) is uitzonderlijk hoogbegaafd en momenteel ervaar ik het opvoeden als zeer uitdagend.
Nu vroeg ik mij af of in de twee daagse training; 5 essentiële stappen van hoogbegaafd opvoeden ook aandacht wordt besteed aan uitzonderlijk hoogbegaafdheid?
mvg, Tamara
Hallo Suzanne, bedankt voor je reactie. Ja,het is alles behalve eenvoudig om een hoogbegaafd kind op te voeden. En het heeft meestal niets te maken met het kind zelf maar met de omgeving (lees school en andere professionals). Er is nog steeds te weinig bekend over hoogbegaafdheid onder de professionals, waardoor onbegrip, verkeerde inschatting en beoordeling en daaruit een verkeerde begeleiding te vaak voorkomen. Ouders MOETEN zich daarom goed laten informeren, kritisch blijven en leren. Ik ben blij dat je zoon van de medicijnen af is. Was het een verkeerde diagnose? Hopelijk gaat alles goed met jullie, je kunt mij altijd mailen als je advies nodig hebt (NB in maart is er weer een master class voor ouders van uitzonderlijk begaafde kinderen, mocht je tijd hebben). Hartelijke groeten, Renata
Beste Renata,
Je hebt een inspirerende site. Het stukje over hoofbegaafdheid en hoe ouders het ervaren idd als het opvoeden van een (soms) even moeilijk gehandicapt kind, geeft mij erkenning en een beetje lucht. Een zoon 9 jaar is hb en een van 6 jr ook. De oudste was getest asperger, maar zelfs de kinderarts twijfelde zo ook de leraren, ik heb hem nu van de medicijnen af. Gelukkig. Het is een zoektocht voor ons allen, ook aangezien de oudste onderpresteert, dit alles maakt het nog veel uitdagender. Dank je wel voor alle informatie, ik houd de site in de gaten.
Hallo Lies, bedankt voor je reactie. Je kunt kijken of een van de events iets voor jou is. In januari is er de master class voor ouders van hoogbegaafde peuters en kleuters en dan in maart voor ouders van uitzonderlijk begaafde kinderen. Er staan ook nog wat artikelen hier op mijn blog.
heb je nu al gerichte vragen? Hartelijke groeten, Renata
Hallo,
Wij zijn er nog niet zo lang achter gekomen dat onze dochter uitzonderlijk hoogbegaafd is. Ze scoorde op de verbale, preformale en algemene Taalindex 145+. Op het gedeelde van de verwerkingssnelheid was dit 132. Op de subtesten heeft ze 5 keer 19 behaald en de andere waren 17 en hoger. Ze is getest met de wippsi iii. Klopt het dat kinderen soms hier een hele hoge score ophalen?
Toch merken we op dat ze het soms moeilijk heeft. Ze zit nu in het eerste leerjaar maar heeft moeilijkheden haar te concentreren. Als wij thuis met haar aan het ‘leren’ zijn, dan merken we inderdaad op dat de context super belangrijk is. Heb je nog goede boeken over deze kinderen? Mag ook Engelstalig. Wij vinden het als ouder alvast super intens…
Bedankt.
hallo Marijke, dat kinderen een te hoge score halen op de WIPPSI is een fabel, omdat sommige mensen het niet kunnen geloven dat een kind op een jonge leeftijd hoogbegaafd kan zijn. Er heerst een overtuiging in Nederland dat als het kind jong is en nog niet getest is, het alleen een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Maar je wordt als hoogbegaafd geboren. Een algemene verwachting is dan ook dat je het moet laten zien op school. Weer een misvatting, omdat het onderwijs ingericht is voor gemiddeld begaafde mensen en niet voor hoogbegaafde of uitzonderlijk begaafde. Ook al zitten de kinderen op een hoogbegaafdenschool is het onderwijs niet passend. Het is dan wel gecompact en zgn top-down, maar niet echt. Daarnaast is het verrijkingsaanbod vaak niet op het denkniveau van het kind gebaseerd maar op een marketing truc… Een heel goed boek 🙂 verschijnt op 1 november, nu al te bestellen https://www.bol.com/nl/p/intens-authentiek-en-vrij/9200000129621515/?bltgh=r5nWXiiDxqwEo0VHSL5Fiw.1_4.5.ProductTitle .
Dat je dochter zich niet kan concentreren en niet leert heeft te maken met wat ik hiervoor zeg. Daarnaast wordt leren leren verward met leren reproduceren en memoriseren. Terwijl leren leren heel iets anders is, binnenkort schrijf ik er over op deze website.
Groet, Renata
Wat een fijne site!
Ik vroeg mij af.. Hoe om te gaan met een dreumes?
Ik weet, het is vroeg, maar ik zie nu al wat dingen en het zit in de familie.
m vr gr
hallo Mo, bedankt voor je berichtje. Ik heb 2 uitzonderlijk begaafde kinderen en daarom richt ik mij ook via mijn adviesbureau op ouders van deze kinderen. Ik hem namelijk gemerkt dat er eigenlijk niets bekend is over kinderen die boven de 140-145 iq scoren. Het opvoeden ervaar ik niet als zwaar omdat ik inmiddels veel geleerd heb over hoe het (anders) kan. Op 14 november geef ik een master class over deze kinderen. Mocht je tijd hebben…. Groeten en veel plezier, Renata.
Beste Renata,
Wat een leuke, interessante site! Ik heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat onze kinderen uitzonderlijk begaafd waren. Natuurlijk wist ik dat ze hoog scoorden, naar deze 5 antwoorden maken wel heel veel helder. (daarom ben ik zo uitgeput, met 3 van deze kinderen 🙂 ). Ik kijk reikhalzend uit naar meer info over dit onderwerp!
trotse mama van 3