Een gevorderde lezer …

  • begrijpt de taalnuances
  • gebruikt meerdere strategieën om een mening te vormen
  • kan zich op een strategie focussen
  • leest voorbij zijn kalenderleeftijd
  • vindt lezen van een breed scala aan materialen leuk
  • is gulzig
  • kijkt in de boeken om een probleem op te lossen
  • wil boeken kiezen
  • heeft een uitgebreide en mooie woordenschat
  • relateert literatuur aan zijn eigen leven
  • zou een oordeelkundig lezer kunnen zijn

 

Gedifferentieerde leesstrategieën voor getalenteerde lezers in een klas

  • toets vooraf om het leesniveau te bepalen
  • gebruik flexibele groepen
  • houd homogene leesgroepen aan
  • moedig groepen aan van verschillende leeftijden maar met hetzelfde leesniveau
  • maak boeken toegankelijk volgens een thema of een opdracht
  • toets de vaardigheden (snelheid is niet altijd belangrijk)
  • gebruik gerichte vragen, promoot het hoofdidee, thema, e.d.
  • moedig discussie aan over thema’s en concepten

 

Ondersteuning voor het gebruik van gedifferentieerde leeservaringen

  • erken de behoeftes van getalenteerde lezers, ze hebben uitdagende boeken nodig
  • maak verschillende boeken, onderwerpen en leesniveaus toegankelijk (sorteer niet op AVI)
  • moedig het lezen van moeilijkere boeken aan (AVI loslaten)
  • gebruik een thema (meerdere titels op verschillende niveaus)
  • stel een groep samen met  verschillende leeftijden -> klassenoverschrijdend
  • ondersteun een verrijkingsgroep
  • toets de vooruitgang
  • wees een rolmodel voor het “lezen voor plezier”
  • begrijp en gebruik verschillende leesstrategieën en instructiebenadering
  • benadruk de waarde van het lezen

 

Lees ook dit artikel over de begeleiding van hoogbegaafde lezer.