Ouders en onderwijzers van hoogbegaafde kinderen worden steeds vaker gevraagd om hoogbegaafde kinderen te instrueren zich sociaal aan te passen. Van kinderen wordt verwacht dat ze aan sociale standaarden van “acceptabel gedrag” voldoen, zodat ze beter bij de groep passen. Eigenlijk geef je op deze manier de boodschap af, dat als je anders bent, je niet normaal bent. Een hoogbegaafd kind dat anders is – en er niets aan kan doen omdat het bijvoorbeeld psychomotorisch hooggevoelig is – voelt zich vaak een buitenbeentje in de klas. Soms wordt zelfs gezegd dat het kind ADHD heeft…

Spontaniteit, nieuwsgierigheid, verbeelding, enthousiasme en emotionaliteit worden ontmoedigd om een kalmere, stillere, meer gecontroleerde omgevingen op school te creëren. Een van de effecten van deze trend is de toename van kinderen waarvan de leerkracht vermoedt dat ze ADD/ADHD hebben. Het is best mogelijk dat een hoogbegaafd kind ook ADD of ADHD heeft. Er zijn echter ook hoogbegaafde kinderen wiens “ongepaste gedrag” het resultaat kan zijn van zeer hoogbegaafd en intens zijn. Deze intensiteit gecombineerd met een klas en een leeromgeving die de behoeftes van hoogbegaafde kinderen niet tegemoet komt kan leiden tot verkeerde conclusies van leerkrachten of andere begeleiders. Hierover heb ik al eerder geschreven in dit artikel. Om dit te voorkomen kunnen ouders en onderwijzers de onderstaande checklist invullen (bron: senggifted.org) om hen te helpen beslissen of het kind een psychologische evaluatie nodig heeft.

Als ouders of onderwijzers na deze vragenlijst in te vullen denken dat het niet een ongepaste leeromgeving is waardoor het kind zich anders gedraagt, is het goed om het hoogbegaafde kind te laten onderzoeken bij een psycholoog die ervaring heeft met zowel hoogbegaafdheid als ADHD (en dit is heel belangrijk om misdiagnoses te voorkomen). Als er te snel conclusies worden getrokken, wordt het hoogbegaafde kind op een verkeerde manier begeleid. Als het kind een stempel krijgt  zonder eerst de leeromgeving en de leerstof aan te passen, krijgt het kind een verkeerde label die voortkomt uit de tekortkomingen van het onderwijssysteem.

Wanneer ouders evaluatie overwegen moeten ze een ervaren diagnosticus vinden die ervaring heeft met hoogbegaafdheid als met ADD/ADHD. Het is nooit gepast voor leerkrachten, ouders of pedagogen om een kind te diagnosticeren zonder een klinische evaluatie. Dit lijstje is dan ook slechts een hulpmiddel, interpretaties moet je aan professionals overlaten!

Download hier de vragenlijst

 

Wil je meer te weten komen over de behoeftes van hoogbegaafde leerlingen en hoe het onderwijs voor hen passend gemaakt kan worden? Bestel dan mijn publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet.

hoogbegaafde kinderen versnellen niet

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren