een training voor leerkrachten en intern-begeleiders

Hoogbegaafde leerlingen gelukkig in mijn klas!

Leer in twee dagen hoogbegaafde kinderen herkennen, begeleiden en onderwijzen.

  • vrijdag 27 september, 1 november en 29 november 2019

Een hoogbegaafde leerling in je klas ontdekken is niet eenvoudig. Al op heel jonge leeftijd passen hoogbegaafde kinderen zich aan en doen mee met de rest. Het stereotypebeeld van hoogbegaafdheid - goede scores halen, leergierigheid, grote motivatie - berust op een misvatting. Hoogbegaafde leerlingen vallen zelden op. In de praktijk weten maar weinigen hoe hoogbegaafdheid zich uit en wat je van een hoogbegaafde leerling kunt verwachten. De werkelijk hoogbegaafde leerling weet zich meesterlijk te verstoppen.

Daarom heb ik op grond van mijn ervaringen met hoogbegaafde kinderen en naar aanleiding van tientallen gesprekken met leerkrachten deze training ontwikkeld.

Mijn jarenlange ervaring en kennis heb ik voor je gebundeld in een overzichtelijke, duidelijke en zeer praktische training. Ik kom tot de kern, laat je zien wat hoogbegaafd zijn betekent en hoe jij in de klas met liefde en begrip je hoogbegaafde leerlingen kunt herkennen en begeleiden. Na afloop van deze training weet je:

  • hoe herken ik hoogbegaafde leerlingen

  • wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig

  • hoe kan ik ze zinnig onderwijs bieden

Word meesteronderwijzer ook voor hoogbegaafde leerlingen!

Je leert over de karakteristieken van hoogbegaafdheid en welke invloed ze hebben op het gedrag van een hoogbegaafde kind. Deze karakteristieken horen bij het kind, ze zijn de ESSENTIE van hoogbegaafdheid. Je kunt ze dus niet afleren of stoppen. Een leerkracht die dit begrijpt en ermee leert omgaan, kan zijn leerlingen begeleiden en sturen. Zo'n kind voelt zich begrepen en gesteund en functioneert beter in de klas.

Je hebt geen tientallen uren scholing en dure cursussen nodig. Ik kan je leren wat je nodig hebt om hoogbegaafde kinderen te herkennen en hoe je ze kunt begeleiden en onderwijzen.
Je moet als leerkracht echter twee eigenschappen hebben: flexibel in je denken en open staan voor nieuwe ideeën. Als je dat hebt, kun je aan hoogbegaafde kinderen les geven.

Heb je weleens dit meegemaakt in de klas?

  • ouders zeggen dat hun kind hoogbegaafd is, maar je merkt er niets van
  • ouders zeggen dat hun kind heel boos en agressief is thuis, maar in de klas gaat het goed
  • een leerling haalt heel wisselende scores, heel goed of juist heel laag
  • het lukt je niet een leerling tot werken te brengen, hij zit en dagdroomt
  • een leerling vraagt continu aandacht, is erg druk en loopt rond, terwijl hij goede scores haalt
  • een leerling zit altijd apart tijdens het (buiten)spelen en lijkt geen aansluiting te hebben
  • een leerling is getest hoogbegaafd maar scoort heel laag op de toetsen
  • en zo heb je misschien nog meer punten ...

Het is niet raar dat je niet meteen antwoorden hebt. Het is ook niet vreemd dat je sommige hoogbegaafde kinderen niet meteen begrijpt. En het is ook niet vreemd dat je niet weet hoe je deze kinderen kunt motiveren en school als leuk laten ervaren.

Het is pas vreemd als je er niets aan doet en als je denkt dat het vanzelf goed komt. Dat komt het namelijk niet.

Wat gebeurt met hoogbegaafde kinderen die niet adequaat begeleid worden?

  • ze voelen zich raar en vreemd
  • ze hebben een laag zelfbeeld
  • ze geloven niet in zichzelf
  • ze weten dat ze anders zijn maar durven niet zichzelf te zijn
  • ze passen zich te veel aan en verliezen zichzelf
  • ze weten niet meer wat ze kunnen
  • ze zijn niet goed voorbereid op de middelbare school
  • ze functioneren niet goed in een groep (omdat ze laag zelfbeeld hebben)
  • ze hebben geen (studie)vaardigheden geleerd
  • ze krijgen een laag schooladvies en komen in een omgeving waar ze niet horen
  • ze krijgen een hoger schooladvies maar redden het niet (gebrek aan studievaardigheden)
  • ze zakken af van het VWO naar het VMBO
  • ze halen hun diploma niet
  • ze weten niet wie ze zijn en leven in een leugen
  • ze ontdekken pas veel later als ze volwassen zijn dat ze hoogbegaafd zijn
  • ze zijn verbitterd, want als ze een betere begeleiding hadden gehad, hadden ze iets anders kunnen doen en iemand anders worden
  • en zo kan ik nog doorgaan ...

Teaching is the one profession that creates all other professions.

Tijdens deze training krijg je antwoorden op de volgende vragen:

  • hoe herken ik een hoogbegaafde leerling?
  • hoe is het om hoogbegaafd te zijn?
  • wat zijn de karakteristieken van hoogbegaafdheid?
  • hoe kan ik de verschillende karakteristieken ook op school herkennen?
  • welke begeleiding is goed voor een hoogbegaafde leerling?
  • welk gedrag hoort bij hoogbegaafdheid en welk niet?
  • hoe leren hoogbegaafde kinderen?
  • hebben alle hoogbegaafde kinderen hetzelfde nodig?
  • hoe herken en begeleid ik onderpresteerders?
  • welke materialen zijn geschikt en waarom?
  • wat moet ik zeker vermijden?
  • hoe kan ik de lessen eenvoudig zelf aanpassen?
  • hoe kan ik ook sociale en emotionele ontwikkeling goed begeleiden?
  • wel of niet versnellen?
  • is een plusklas zinnig?..
  • en veel meer
  • Module 1 - Wat is hoogbegaafdheid en wat is het niet?

    Er zijn veel misverstanden over wat hoogbegaafdheid eigenlijk is. Sommige scholen eisen een IQ test als bewijs. Maar wat moet je met deze kennis? Hoe betrouwbaar is de IQ waarde en hoe belangrijk is de IQ score eigenlijk? Er zijn heel andere, veel belangrijkere manieren om hoogbegaafdheid te herkennen! Tijdens deze dag krijg je inzicht in wat wel belangrijk is voor het signaleren, begeleiden en onderwijzen van hoogbegaafde leerlingen.

  • Module 2 - Wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig?

    Nu je weet wat hoogbegaafd zijn betekent, kun je je ook voorstellen wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben. Tijdens deze dag zullen we een plan van aanpak maken voor een leerling in jouw klas. Je zult zo een format hebben, dat je telkens weer kunt toepassen (met verschillende bouwblokken die je per kind kiest).

  • Module 3 - Hoe word ik meester-onderwijzer ook voor hoogbegaafde leerlingen?

    Onderwijs geven aan hoogbegaafde kinderen is leuk en niet moeilijk. Je moet weten hoe. Dat leer je tijdens deze dag. Je leert aan welke eisen het lesmateriaal moet voldoen en hoe je met deze eisen zelf een bestaande les kunt “omtoveren” tot een les voor hoogbegaafde leerlingen. Je hebt na afloop een format dat je direct in de klas kunt gebruiken.

Wat vonden sommige deelnemers van de training:

Renata heeft tijdens deze training veel informatie gegeven en daarnaast ook veel interessante artikelen aanbevolen. Juist de combinatie van persoonlijke ervaring en professionaliteit maakt de training interessant.

Marieke, leerkracht groep 3

Door jouw ervaring kun je veel praktische informatie geven. Dat in combinatie met je enorme theoretische kennis maakt de training heel interessant voor leerkrachten die meer willen leren over hoogbegaafdheid. Ook de mogelijkheid tot het stellen van vragen en een discussie sprak mij enorm aan.

Daan, leerkracht groep 8

Wanneer

  • Dag 1 - vrijdag 27 september 2019 om 10 uur
  • Dag 2 - vrijdag 1 november 2019 om 10 uur
  • Dag 3 - vrijdag 29 november 2019 om 10 uur

Kosten

Jouw investering is EUR 1647,00 voor deze drie hele dagen (inclusief een uitgebreide lunch, koffie, thee en een werkmap). Renata is als docent geregistreerd bij het CRKBO, de training is daarom BTW-vrij. Renata is ook geregistreerd bij de Lerarenregister en SKJ. Als je op de aanmeldknop klikt kun je of direct betalen of een factuur aanmaken. De factuur ontvang je dan als PDF in je mailbox. De factuur betaal je vervolgens zelf of geef hem af bij de administratie van je school.

Tijdens de eerste dag ontvang je een informatiemap. Daarnaast krijg je toegang tot een aparte webpagina met handige overzichten, belangrijkste punten van de besproken onderwerpen en tips. Deze informatie kun je delen met je collega's en de overzichten kun je gebruiken op je school.

JE KUNT ER VOOR KIEZEN EEN FACTUUR TE ONTVANGEN OF DIRECT BETALEN.

Je plaats is gereserveerd zodra het bedrag bijgeschreven staat op de rekening van IEKU.

Ja, ik doe mee!

Voor elke derde deelnemer van dezelfde school krijg je 50% korting. Lees hier meer over de voorwaarden.

50% kortingJa, ik ben de 3e deelenmer en doe ook mee!

Twee cadeaus bij aanmelding

Bij inschrijving voor deze training ontvang je de publicaties Hoogbegaafde kinderen versnellen niet én Omgaan met hoogbegaafde leerlingen in de klas (lees de recensie op bol.com).

Bewaren

Plus: advies op maat!

Naast deze twee trainingsdagen kun je gebruik maken van een 30 minuten durende adviesgesprek. We kunnen een leerplan onder de loep nemen waarop ik feedback geef of ik kan vragen beantwoorden die betrekking hebben op begeleiding van hoogbegaafde leerlingen op jouw school.

Waar?

De training vindt plaats op mijn kantoor in Hoorn (Noord-Holland), Verlengde Lageweg 19, heel gemakkelijk te bereiken via de A7 of met het openbaar vervoer.

Informatie in PDF

  • Informatie IeKu training voor leerkrachten
    Informatie IeKu training voor leerkrachten

    Hier kun je de informatie over de training ook downloaden als een PDF-bestand, printen of doorsturen. Je kunt het afgeven op de school van jouw kind en hen op deze training attenderen.

De meest gestelde vragen

  • q-iconIs deze training voor alle leerkrachten?

    Het is voornamelijk geschikt voor leerkrachten uit het basisonderwijs. Omdat je eerst de essentie van hoogbegaafdheid leert – en daardoor je hoogbegaafde leerlingen beter kunt begrijpen – zal het je veel minder moeite kosten de lesstof aan te passen. Daarnaast zul je begrijpen waarom het voor hoogbegaafde kinderen soms moeilijk is zich aan te passen en waarom ze sociaal onhandig lijken.

  • q-iconIk heb al eens een training gevolgd. Heb ik hier toch nog iets aan?

    Ik kan je garanderen dat je dingen hoort die je nog nergens in een training gehoord hebt. Ik ken niet alleen de theorie, maar ook de praktijk. Jaarlijks bezoek ik tientallen scholen en ik weet dus wat er speelt en met welke vragen leerkrachten worstelen. Deze training heeft een unieke uitgangspunt, namelijk eerst het hoogbegaafde kind goed leren kennen (en daarmee bedoel ik niet de standaard modellen van hoogbegaafdheid).

  • q-iconIk heb al eens een training gevolgd maar eenmaal terug op school wist ik toch niet wat ik kon doen. Kan ik met deze training direct aan de slag?

    Ja, zeker. Meteen na afloop van de training kun je met behulp van overzichten en tips aan de slag. Je ontvangt niet één lijst voor alle leerlingen, je ontvangt een format, die je gemakkelijk kunt aanpassen (met mijn tips) op alle leerplannen en op begeleiding van de meeste hoogbegaafde leerlingen.

  • q-iconIk wil ook meer te weten komen over het signaleren van hoogbegaafde leerlingen, zodat ik niet een vergissing maak met bijvoorbeeld een stoornis.

    Dat is zeker heel belangrijk. Ik zal de meest voorkomende stoornissen aanstippen en je hoort de verschillen tussen hoogbegaafdheid en ADHD, autisme en ODD. Meer diepgang krijg je echter tijdens een van mijn andere trainingen waarin ik specifiek inga op hoogbegaafdheid in combinatie met verschillende stoornissen en op (mis)diagnoses.

Waarom zou je wachten? Begin nu met meer inzicht en zekerheid aan het hoogbegaafdenonderwijs.
Als hoogbegaafde leerlingen niet adequaat begeleid worden hebben ze veel te verliezen. Onze maatschappij heeft veel te verliezen. Help daarom deze kinderen hun potentieel te ontdekken, hun creativiteit en onafhankelijk denken te ontwikkelen en hun intensiteit, gevoeligheid en anders zijn te begrijpen.

30 dagen geld-terug-garantie

Als je binnen de eerste 30 dagen na je inschrijving merkt dat je niet in staat bent om deel te nemen, kom je in aanmerking voor een volledige terugbetaling van het bedrag. Indien je na de 30 dagen wilt annuleren, ontvang je geen geld meer terug, maar je kunt wel een collega in jouw plaats sturen. Er zijn geen terugbetalingen na 1 december. Neem bij vragen contact op met onze afdeling Klantenservice op info@ieku.nl.