Hoogbegaafde leerlingen gelukkig in mijn klas!

Woensdagmiddag in maart/april 2022

Leer in drie middagen hoe je hoogbegaafde leerlingen herkent, begeleidt en onderwijst

Een hoogbegaafde leerling in je klas ontdekken is niet eenvoudig. Al heel jonge hoogbegaafde kinderen passen zich snel aan en doen mee met de rest. Het stereotype over hoogbegaafdheid – goede scores halen, leergierigheid, grote motivatie – gaan vrijwel nooit op. Hoogbegaafde leerlingen vallen zelden op.

Je kunt je namelijk enorm vergissen in hoe hoogbegaafdheid zich uit en wat een hoogbegaafde leerling meetbaar zou moeten kunnen.

Leer in drie middagen:

Herkenning

wat is hoogbegaafdheid en wat is het niet

Behoeftes

wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig

Onderwijs

hoe word je meester-onderwijzer

Word meester-onderwijzer

Je leert over de karakteristieken van hoogbegaafdheid en welke invloed ze hebben op het gedrag van een hoogbegaafde kind. Deze karakteristieken horen bij het kind, ze zijn de ESSENTIE van hoogbegaafdheid. Je kunt ze dus niet afleren of stoppen. Voor jou als leerkracht is het belangrijk dit te weten, omdat je de leerlingen goed kunt begeleiden en sturen. Zo’n kind voelt zich begrepen en gesteund en functioneert beter in de klas.

Je hebt geen tientallen uren scholing en dure cursussen niet nodig. Ik kan je in twee dagen vertellen wat je moet weten, hoe je hoogbegaafde kinderen herkent en hoe je ze kunt begeleiden en onderwijzen.

Je moet als leerkracht echter twee eigenschappen hebben: flexibel in je denken en open staan voor nieuwe ideeën. Als je dat hebt, kun je aan hoogbegaafde kinderen les geven.

... en leer van experts

Er zijn veel misverstanden over wat eigenlijk hoogbegaafdheid is. Sommige scholen eisen een IQ test als bewijs. Maar wat moet je met deze kennis? Hoe betrouwbaar is de IQ waarde en hoe belangrijk is de IQ score eigenlijk? Er zijn heel andere, veel belangrijkere manieren om hoogbegaafdheid te herkennen! Je krijgt inzicht in wat wel belangrijk is voor het signaleren, begeleiden en onderwijzen van hoogbegaafde leerlingen op jouw school.

Onderwijs geven aan hoogbegaafde kinderen is leuk en niet per se moeilijk. Maar je moet weten hoe. Je leert aan welke eisen het lesmateriaal moet voldoen en hoe je met deze eisen zelf een bestaande les kunt “omtoveren” tot een les voor hoogbegaafde leerlingen. Je hebt na afloop een format, die je direct in de klas kunt gebruiken.

Veel hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen lopen vast in het onderwijs. Je zou misschien kunnen denken dat het komt omdat ze niet geleerd hebben hoe te leren of omdat ze sociaal of emotioneel zwakker zijn of omdat de executieve functies niet goed zouden zijn ontwikkeld.

HET IS NOOIT ZO ZWART WIT en er worden veel kreten gebruikt die leerkrachten alleen maar misleiden. Veel kreten en zgn. oplossingen zijn alleen maar verwarrend en zijn niet gebaseerd op de werkelijke hoogbegaafdheid en behoeftes van deze kinderen.

Renata Hamsikova training voor leerkrachten

Je krijgt tijdens deze training een werkelijke kijk op hoogbegaafdheid

Waar gaan we het over hebben?

•hoe herken ik een hoogbegaafde leerling?

•hoe is het om hoogbegaafd te zijn?

•wat zijn de karakteristieken van hoogbegaafdheid?

•hoe kan ik de verschillende karakteristieken ook op school herkennen?

•welke begeleiding is goed voor een hoogbegaafde leerling?

•welk gedrag hoort bij hoogbegaafdheid en welk niet?

•hoe leren hoogbegaafde kinderen?

•hebben alle hoogbegaafde kinderen hetzelfde nodig?

•hoe herken en begeleid ik onderpresteerders?

•welke materialen zijn geschikt en waarom?

•wat moet ik zeker vermijden?

•hoe kan ik de lessen eenvoudig zelf aanpassen?

•hoe kan ik ook sociale en emotionele ontwikkeling goed begeleiden?

•wel of niet versnellen?

•en nog veel meer …


Weet je wat er met hoogbegaafde kinderen kan gebeuren als ze niet op de juiste manier begeleid worden?

Ze kunnen opgroeien met de gedachte dat ze niet goed genoeg zijn, dat ze niet meetellen, dat niemand hen leuk vindt, dat ze te veel zijn, ze kunnen zich eenzaam voelen tot aan hun volwassenheid, ze kunnen problemen krijgen met studeren of op het werk. Ze dragen de ervaringen uit de kindertijd hun leven lang mee... tot ze ooit misschien ontdekken, door een toevallige ontmoeting bijvoorbeeld, dat ze niet zijn wie ze gedacht hadden dat ze zijn. En dan begint de zoektocht naar hun ware ik...

ze voelen zich hun hele leven lang vreemd en een buitenbeentje
ze hebben een laag zelfbeeld
ze weten dat ze anders zijn maar durven niet zichzelf te zijn
ze geloven niet in zichzelf
ze passen zich te veel aan en verliezen zichzelf
ze weten niet meer wat ze kunnen
ze functioneren niet goed in een groep (omdat ze laag zelfbeeld hebben)
ze hebben weinig of geen (studie)vaardigheden geleerd
ze weten niet wie ze zijn en leven in een leugen


Renata Hamsikova training van leerkrachten

Waarom zou je wachten? Begin nu met meer inzicht in je klas.
Als hoogbegaafde leerlingen niet adequaat begeleid worden hebben ze veel te verliezen. Onze maatschappij heeft veel te verliezen. Help daarom deze kinderen hun potentieel te ontdekken, hun creativiteit en onafhankelijk denken te ontwikkelen en hun intensiteit, gevoeligheid en anders zijn te begrijpen.

Wanneer en waar

De training wordt gegeven op een prachtige locatie in Beets (gemeente Edam-Volendam), inclusief koffie en thee. Behalve de drie middagen is er een online Vraag & Antwoord Sessie.

Waar:

Het Venster op Waterland

Beets 15, 1475 JB Beets

Wanneer:

Woensdag 2 maart 2022 live

Woensdag 9 maart 2022 live

Woensdag 30 maart 2022 live

Woensdag 20 april 2022 - online

Tijd:

13.30 - 17.30 uur live

13.30 - 15.30 uur V&A sessie online

Wat krijg je bij de training:

Tijdens de training maak je aantekeningen in een map, die je ook mee naar huis neemt. Daarin staan ook alle tips en overzichten die je nodig hebt.

Bovendien ontvang je ook mijn publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet, t.w.v. 37 euro, waarin je kunt lezen over het versnellen, onderwijsaanpassing en hoe dit praktisch op school geregeld kan worden.

Handout

Koffie en thee

Veel tips en inzichten

Publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet

Jouw investering

Deze training kost EUR 1950,00 per persoon als je alleen komt en EUR 1750,00 voor de tweede persoon uit dezelfde school.

De bedragen zijn BTW vrij, omdat Renata Hamsikova aangesloten is bij CRKBO als docent. Als je op de knoppen hieronder klikt, ga je direct betalen.

Wil je liever een factuur met de naam van je school daarop? Stuur ons een e-mail!

Als er iets misgaat tijdens de bestelling, geen paniek, het internet doet soms rare dingen :). Stuur mij dan een e-mail en ik neem contact met je op.

Als je nog vragen hebt, stuur mij een e-mail en laat me weten hoe ik je kan helpen.

Belangrijk: Wat gebeurt er zodra je op de bestelknop klikt: je gaat naar een speciale pagina waar je de bestelling ziet. Klik dan op ‘Afrekenen’. Vul jouw gegevens in en kies de betaalmethode. Nadat de betaling is ontvangen, ontvang je een e-mail van mij met alle gegevens van de training.

Op alle producten en diensten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.

Renata Hamsikova en training voor leerkrachten

© Copyright IEKU Advies.  All Rights Reserved.

Schrijf je in voor de gratis brochure:

Begeleiding van uitzonderlijk begaafde kinderen

Gratis informatie over begeleiding van uitzonderlijk begaafde kinderen. Advies, inspiratie en liefdevolle en soms stevige, motiverende inzichten!
JA ik wil de brochure!
(uitschrijven kan altijd)
close-link
Klik
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt. Ok
Page Created with OptimizePress