iekuheader_20

Opnames van gratis teleseminars

Download hier de opname van het teleseminar "Hoe praat ik met de leerkracht van mijn hoogbegaafde kind".

Het is eenvoudig: rechterklik op de downloadlink hieronder.  Kies daarna voor "bewaar als" en bewaar de opname op je computer.

Klik hier om de opname te beluisteren of te downloaden.
Tijdens dit teleseminar krijgt je antwoorden op onder meer de volgende vragen:
  • Wel of niet zeggen dat je kind hoogbegaafd is (of dat je het vermoeden hebt)?
  • Hoe kan ik goed overbrengen dat mijn kind andere begeleiding nodig heeft?
  • Wat kan ik van de school verwachten?
  • Wat is de zone van naaste ontwikkeling en wat kan de school ermee?
  • Moet ik mijn kind bij het gesprek betrekken?

Na afloop van het teleseminar was er de mogelijkheid om vragen te stellen. Er was echter iets mis met de techniek. Ik hoorde niemand, terwijl op de opname blijkt dat de deelnemers mij wel hoorden. Mijn excuus hiervoor. Er zijn wat vragen via de mail binnengekomen. Een aantal daarvan beantwoord ik hieronder.

  • q-iconVeel ouders vragen hoe je de school zover krijgt dat ze doen wat ze moeten doen en dat het kind gaat leren

    Om te beginnen is het goed te zeggen dat de scholen niet met opzet “niets doen”. Ze weten vaak niet wat ze moeten doen en ze zien niet dat je kind meer uitdaging nodig heeft. Je kind heeft zich misschien al zo aangepast, dat het niet laat zien wat het kan. In zo’n geval is een didactisch onderzoek en advies aan school aan te bevelen. Een hoogbegaafd kind laat ook tijdens het doortoetsen op school vaak niets zien. In een andere omgeving, bij iemand die hem of haar begrijpt, lukt het wel.

  • q-iconEen vraag over vervroegde toelating naar groep 1

    Het verschilt per school in hoeverre ze hieraan willen meewerken. Sommige scholen laten een kind toe 3 maanden voordat het 4 wordt, andere willen het liever niet. Ook daar geldt: je kunt de ontwikkelingsvoorsprong aantonen met een didactisch onderzoek. Voor jonge kinderen gebruik ik ook dynamisch onderzoek, waar geen lezen en rekenen aan te pas komt.

  • q-iconHoe zorg je er voor dat je kind niet te veel en ook niet te weinig begeleiding krijgt?

    Te veel begeleiding kan leiden tot de zgn. aangeleerde hulpeloosheid. En dat wil je niet want daar komt je kind heel moeilijk vanaf. In het begin, als je kind nog moet wennen aan moeilijkere taken, zal het meer aandacht vragen. Dit zal niet zozeer te maken hebben met het feit dat hij/zij het niet kan maar dat hij/zij DENKT het niet te kunnen. Coachende benadering is aan te raden (open vragen stellen, feedback, zelf met een idee komen).

  • q-iconVragen over hooggevoeligheden en hoe dit uit te leggen aan de leerkracht

    Hieronder vind je de link naar mijn nieuwe zelfstudiecursus over de belangrijkste karakteristieken van hoogbegaafde kinderen, waaronder hooggevoeligheid en asynchrone ontwikkeling. Daarin kun je veel tips vinden. Het gaat er in grote lijnen om dat de omgeving aangepast wordt aan het kind. Persoonlijke voorkeuren zijn bepalend (te veel lawaai, te druk, te veel licht, te veel wiebelen). Verbieden en afleren kan niet.

  • q-iconEen ouder schrijft dat ze genegeerd werd op de vorige school, nu zeggen ze dat ze te dicht op de ontwikkeling van haar kind zit.

    Het kan zijn dat de leerkrachten totaal niets weten van hoogbegaafdheid en zich daar dus ook niets bij kunnen voorstellen. Is het misschien handig om een specialist in hand te nemen? Iemand die de taal van de school spreekt en die hen kan overtuigen met argumenten en feiten. De scholen weten vaak ook niet wat ze moeten doen. Zo’n specialist kan hen dus ook daarbij helpen – een handelingsplan helpen opstellen.

  • q-iconWaar kan de leerkracht van mijn kind meer ifnormatie vinden?

    Je kunt de leerkracht van je kind ook wijzen op de artikelen op mijn website die ik speciaal voor leerkrachten heb geschreven.

Download hier de opname van het teleseminar over het aanleren van discipline en zelfsturing aan hoogbegaafde kinderen.

Het is eenvoudig: rechterklik op de downloadlink hieronder. Kies daarna voor "bewaar als" en bewaar de opname op je computer.

Klik hier om de opname te beluisteren of te downloaden.
Tijdens dit teleseminar leer je meer over:
  • hoe ontstaan motivatieproblemen
  • waarom is een hoogbegaafd kind niet gemotiveerd
  • hoe raakt je kind weer gemotiveerd
  • hoe kun je je kind helpen zichzelf te motiveren
  • motivatie en discipline = zelfsturing

Meer leren?

Als je meer wilt leren over hoogbegaafd opvoeden en/of onderwijzen kun je uit diverse online cursussen of events kiezen. Klik voor het aanbod op de onderstaande knoppen.

Zelfstudieproducten
Aankomende events
shadow-ornament