Niet anders willen zijn

De meeste hoogbegaafde kinderen laten op school niet zien wat ze kunnen. Logisch, het wordt hen niet gevraagd. Als je 5-jarige zoon al kan lezen, wil hij dit niet in de klas laten zien. Waarom niet? Omdat hij sociaal is, zich aanpast en al lang gezien heeft dat de andere kinderen in de klas niet lezen. Hij wil niet anders zijn en opvallen.

Wat moet je als leerkracht doen om het potentieel eruit te laten komen en een omgeving te creëren waarin het kind wel laat zien wat het kan?

Didactisch onderzoek en begeleiding

Nadat je met je kind bij IEKU Advies bent geweest voor het didactisch onderzoek ontvang je een verslag met advies. Jij kunt met dit verslag in gesprek gaan met de school.

Je staat er niet alleen voor! Ik ontneem jou de zorg en slapeloze nachten omdat je niet weet of het gesprek goed zal gaan en of ze naar je luisteren… Als specialist in hoogbegaafdheid bezoek ik jaarlijks tientallen scholen om te adviseren over onderwijsaanpassing en begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Ik houd de voortgang bij en spreek de school erop aan als het niet gaat zoals afgesproken.

Zonder adviesgesprekken op school verandert er weinig. Daarom is het goed als Ieku Advies de school (indien ze dat toestaan) adviseert over verrijkingsmaterialen, schrappen van te veel herhaling en over het gedrag van je kind dat voortvloeit uit de karakteristieken van hoogbegaafdheid.

Wat kun je verwachten van een schoolabonnement:

  • Na een didactisch onderzoek is het goed de uitkomsten te bespreken met de leerkracht. Hierbij ben ik aanwezig via Skype of telefoon.
  • Tijdens het gesprek is duidelijk wat je kind nodig heeft en wat de school kan bieden.
  • We maken met de leerkracht afspraken over onderwijsaanpassing (hierbij ga ik altijd uit van de werkbaarheid voor de leerkracht).
  • Ik houd de gemaakte afspraken en de voortgang in de gaten en onderhoud het contact met leerkracht of intern-begeleider.
  • De ouders kunnen bij de gesprekken aanwezig zijn, van de telefonische gesprekken ontvangen ze een verslag.
  • Je hoeft er niet wakker van te liggen en er tegenop zien dat je telkens de leerkracht moet aanspreken.
  • Natuurlijk houd ik nauw contact met de ouders om te kijken hoe het kind zich ontwikkelt.

Na de aanmelding zal IEKU Advies:

  • 7  gesprekken (maximaal 5 uur tijd) hebben met de leerkracht en eventueel met de intern begeleider over de voortgang (1x per jaar persoonlijk indien mogelijk, anders via telefoon of Skype).
  • advies aan de school geven over het schrijven van een individueel leerplan voor je kind (als ik het leerplan schrijf, betaal je hiervoor
    € 247 extra).
  • meedenken over de lesmaterialen (eventueel kan ik veel lesmateriaal aanleveren).
  • schriftelijk verslag (via e-mail) uitbrengen van de contacten met de school en over wat er geadviseerd en afgesproken is.
  • de gemaakte afspraken met de school in de gaten houden en de school eventueel aanspreken.
  • bij haar advies er altijd vanuit gaan wat de leerkracht aankan en wat haalbaar is.

OOK VOOR SCHOLEN

Het schoolabonnement is ook voor scholen. IEKU Advies heeft dan het hele schooljaar contact met de leerkracht of intern-begeleider over een of meerdere leerlingen.

De investering:

Een schoolabonnement kun je reserveren voor € 867 per schooljaar (inclusief 21% btw), te betalen in één, twee of drie termijnen.

Je kunt ervoor kiezen het schoolabonnement voor een halfjaar te nemen. De prijs hiervan is € 467 (inclusief 21% btw).

Eventuele reiskosten à EUR 0,89 per kilometer plus EUR 45,00 per gereden uur breng ik apart in rekening.

Op alle diensten en producten van IEKU Advies zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.

Stuur een e-mail als je meer informatie wilt of als je het schoolabonnement wilt afsluiten.

Wat andere ouders vinden

Wij hebben ons bezoek aan Renata als zeer prettig ervaren. Onze dochter was direct op haar gemak en wilde goed en geconcentreerd met haar werken. Fijn om iemand te spreken die precies weet waar het over gaat. Handig dat de rapportage niet alleen vertelde waar onze dochter staat, maar ook hoe Renata tot die conclusie is gekomen en wat school hier mee kan doen. Renata’s rapportage heeft bovendien het gewenste resultaat gehad op school: onze dochter mocht hierdoor toch vanuit groep 1 mee naar groep 3. Wij zijn kortom erg blij met Renata’s inbreng. Ilse

 

Ik maakte kennis met Renata tijdens de door haar georganiseerde Dag Hoogbegaafd Opvoeden, wat op zich al een feest der herkenning was. Ze maakte indruk met haar grote kennis en begrip van het hoogbegaafde kind en expertise op het gebied van onderwijs aan hb kinderen. Zij was precies de persoon die wij zochten en zo hard nodig hadden. Een betrouwbare expert die ons en de school van onze zoon kan helpen met het bepalen van zijn didactische niveau, het aanbieden van passende stof en uitleg van zijn gedrag.
Renata is een absolute aanrader als je hulp nodig hebt wanneer je (hoog)begaafde kind vastloopt of dreigt vast te lopen op school. Marloes

 

Bewaren