De meeste hoogbegaafde kinderen laten op school niet zien wat ze kunnen. Logisch. Want het wordt hen niet gevraagd. Als je 5-jarige zoon al kan lezen, wil hij dit zeker niet in de klas laten zien. Waarom niet? Omdat hij sociaal is, zich aanpast en al lang gezien heeft dat de andere kinderen in de klas ook niet lezen. Hij wil niet anders zijn en steeds opvallen. Wat moet je dan als leerkracht doen om het potentieel er uit te laten komen en omgeving te creëren waarin het kind wel laat zien wat het kan?

Nadat je met je kind bij mij bent geweest voor het didactisch onderzoek ontvang je een verslag met advies. Jij zou dan als ouder met dit verslag in gesprek moeten gaan met de school.

Maar je bent er niet alleen voor! Ik ontneem jou de zorg en slapeloze nachten omdat je niet weet of het gesprek morgen goed zal gaan en of ze naar jou zullen luisteren… Als specialist in hoogbegaafdheid bezoek ik jaarlijks tientallen scholen om hen te adviseren over onderwijsaanpassing en begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Ik houd de voorgang bij en ik spreek de school er op aan als het niet gaat zoals afgesproken. Dit kun je als ouder moeilijk doen en dit wil je ook niet doen. Want je moet vooral ouder zijn voor je kind.

Zonder adviesgesprekken op school verandert er weinig. Daarom is het goed als de school (indien ze dat toestaan) geadviseerd wordt over verrijkingsmaterialen, het schrappen van te veel herhaling, maar ook het gedrag van je kind dat voortvloeit uit de karakteristieken van hoogbegaafdheid.

Wat kun je verwachten van een schoolabonnement:

  • na het maken van een didactisch onderzoek is het goed de uitkomsten te bespreken met de leerkracht, hierbij ben ik samen met de ouders aanwezig
  • tijdens het gesprek wordt duidelijk wat je kind nodig heeft en wat de school kan bieden
  • ik maak met de leerkracht afspraken over onderwijsaanpassing (hierbij ga ik altijd uit van de werkbaarheid voor de leerkracht)
  • ik houd vervolgens de gemaakte afspraken en de voortgang in de gaten, ik onderhoud contact met leerkracht of intern-begeleider
  • je kunt bij de persoonlijke gesprekken altijd aanwezig zijn, van de telefonische gesprekken ontvang je een verslag
  • je hoeft er dus niet van wakker te liggen en er tegenop te zien dat je zelf telkens de leerkracht moet aanspreken
  • natuurlijk houd ik nauw contact met jou om te kijken hoe je kind zich ontwikkelt

Wat krijg je bij de aanmelding:

  • 7  gesprekken (maximaal 5 uur tijd) met de leerkracht en eventueel intern begeleider over de voortgang (1x per jaar persoonlijk indien mogelijk, anders via telefoon of Skype)
  • advies aan school over het schrijven van individueel leerplan voor je kind (als ik het leerplan schrijf betaal je hiervoor EUR 247,00 extra)
  • meedenken over de lesmaterialen (eventueel kan ik veel lesmateriaal aanleveren)
  • schriftelijk verslag (via e-mail) van mijn contacten met de school en wat ik geadviseerd en afgesproken heb
  • ik hou de gemaakte afspraken met de school in de gaten en spreek de school eventueel aan
  • bij mijn advies ga ik er altijd uit van wat de leerkracht aankan en wat haalbaar is

 

OOK VOOR SCHOLEN

Het schoolabonnement kan ook afgesloten worden door scholen. Zo kan ik het hele schooljaar contact hebben met de leerkracht of intern-begeleider over een of meerdere leerlingen.

Je investering:

Een schoolabonnement kun je reserveren voor EUR 867,00 per schooljaar (inclusief 21% BTW). Je kunt ook in twee of drie termijnen betalen.

Je kunt er ook voor kiezen het schoolabonnement voor een half jaar te nemen. De prijs hiervan is EUR 467,00 (inclusief 21% BTW).

Op alle diensten en producten van IeKu Advies zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.

Stuur mij een e-mail als je meer informatie wilt of als je het schoolabonnement wilt afsluiten.

Wat andere ouders vinden

Wij hebben ons bezoek aan Renata als zeer prettig ervaren. Onze dochter was direct op haar gemak en wilde goed en geconcentreerd met haar werken. Fijn om iemand te spreken die precies weet waar het over gaat. Handig dat de rapportage niet alleen vertelde waar onze dochter staat, maar ook hoe Renata tot die conclusie is gekomen en wat school hier mee kan doen. Renata’s rapportage heeft bovendien het gewenste resultaat gehad op school: onze dochter mocht hierdoor toch vanuit groep 1 mee naar groep 3. Wij zijn kortom erg blij met Renata’s inbreng. Ilse

 

Ik maakte kennis met Renata tijdens de door haar georganiseerde Dag Hoogbegaafd Opvoeden, wat op zich al een feest der herkenning was. Ze maakte indruk met haar grote kennis en begrip van het hoogbegaafde kind en expertise op het gebied van onderwijs aan hb kinderen. Zij was precies de persoon die wij zochten en zo hard nodig hadden. Een betrouwbare expert die ons en de school van onze zoon kan helpen met het bepalen van zijn didactische niveau, het aanbieden van passende stof en uitleg van zijn gedrag.
Renata is een absolute aanrader als je hulp nodig hebt wanneer je (hoog)begaafde kind vastloopt of dreigt vast te lopen op school. Marloes

 

Bewaren