Hoogbegaafd: testen versus eigenwaarde

Als je een hoogbegaafd kind hebt dan krijg je vroeg of laat de vraag van school of je kind getest is of getest wordt. Voordat op school iemand gelooft dat je kind andere behoeftes heeft, moet je het bewijzen. Je moet in feite bewijzen wie je kind is, maar dan wel met een zeer beperkt middel, namelijk een IQ test.
Er wordt een vertekend, kortzichtig beeld gecreëerd van wie je kind is en de leerkrachten denken dat ze dus weten wie het is en wat ze moeten doen. Zoals ik in eerdere video’s vertel, dat weten ze niet. En daar ontstaat een discrepantie tussen de VERWACHTING/HOOP van de ouders en de VERWACHTING van de leerkracht. Ieder benadert namelijk het hoogbegaafde kind vanuit zijn eigen perceptie en ze komen niet bij elkaar. Dan ontstaat frustratie.
Beter dan testen is werkelijk kijken naar wie je voor je hebt en wat heeft deze specifieke leerling nodig voor zijn ontwikkeling.

Als ouder heb je hier een taak. Je moet opkomen voor de waardigheid van je kind!
Kom in je kracht, volg een van de live workshops en laat je inspireren.

 

Bekijk de video “Hoogbegaafd: testen versus eigenwaarde”

Abonneer op mijn YouTube kanaal:

Vragen of opmerkingen? Laat het ons weten via renata@ieku.nl en wie weet behandelen we het in een volgende video, of nodigen we je uit voor tekst en uitleg. Maatwerk is geen luxe, daarover geef ik regelmatig master classes en nog veel meer.

Wil je meer weten over maatwerk in het onderwijs of opvoeden van uitzonderlijk begaafde kinderen? Ik heb veel mogelijkheden, live of online. Kijk hier naar de mogelijkheden.

Bekijk mogelijkheden

Leer samen in een groep of 1-op-1 met Renata (live en online)