Didactisch onderzoek bij hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafdheidsspecialist is een breed begrip. Als ik het woord in Google zet, krijg ik het volgende: “Een hoogbegaafdheidsspecialist is een professional, vaak een leerkracht, die gespecialiseerd is in het erkennen, begeleiden en ondersteunen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Deze specialist helpt bij het vormgeven van passend onderwijs, het ontwikkelen van beleid rondom hoogbegaafdheid, het bieden van coaching en advies aan ouders, en het creëren van een rijke leeromgeving voor deze kinderen.”
In hele grote lijnen kan dat natuurlijk kloppen. Bij hoogbegaafdheidsspecialisten is het net als bij loodgieters bijvoorbeeld: iedereen is anders en iedereen is ook anders goed in zijn werk. Bij specialisten hoogbegaafdheid kan echter bij een verkeerde keuze de consequentie groter zijn dan bij een loodgieter.
Zoals ik vaak schrijf en spreek over niveaus van bewustzijn, die eigenlijk niveaus in hoogbegaafdheid bepalen, is het heel belangrijk dat je een specialist vindt die bij jouw ontwikkelingsniveau past (of dat van je kind). De meeste kennis die in opleidingen gedeeld wordt over hoogbegaafdheid is standaardkennis, gebaseerd op het gemiddelde, en heeft ook het uitgangspunt: het gemiddelde. In hoeverre wijkt een kind af van het gemiddelde? Dat is voor ouders belangrijk om te weten, want dan kunnen ze een hoogbegaafdheidsspecialist vinden die het ontwikkelingsniveau van henzelf en van hun kind matcht. Ik zie het namelijk altijd misgaan als de match er niet is. De specialist geeft namelijk altijd adviezen die gebaseerd zijn op zíjn niveau van bewustzijn en zijn ontwikkeling. Iemand kan zijn eigen ontwikkelingsniveau niet ontstijgen. Thema’s als spiritualiteit, voelen buiten de vijf algemeen bekende zintuigen, en een enorme behoefte aan autonomie worden vaak totaal verkeerd geïnterpreteerd door specialisten die geen idee hebben dat deze gebieden bestaan.
Voel, laat je onderbuik spreken en kies dan.
Veel hoogbegaafdheidsspecialisten gaan uit van wetenschappelijk onderzoek en onderbouwing van hun bevindingen door dat onderzoek. Ik heb niets tegen wetenschap, zeer zeker niet, maar het moet niet een tweede geloof worden, waar mensen zich blindstaren op gemeten resultaten waardoor ze het kind niet zien. Intelligentie is niet meetbaar met een test en een extreem intelligent kind kan niet in een test gevat worden. Meten betekent zeker niet weten. Het gaat bij intelligentie namelijk om een heel ander soort weten: het weten van het hart. Een hoogbegaafdheidsspecialist die ook extreem intelligent is en vanuit het hogere bewustzijn leeft, onvoorwaardelijk en zonder oordeel, kan goed en open een hoogbegaafd kind begeleiden. Een intelligent kind (lees: zijn hele zenuwstelsel is intelligent) voelt onmiddellijk met wie hij/zij te maken heeft en past zich ook dan onmiddellijk aan de persoon tegenover zich. Als je erbij bedenkt dat alle mensen altijd vanuit hún niveau van bewustzijn observeren, kan zo’n specialist onmogelijk het kind ‘zien’. Omdat het kind zich simpelweg buiten zijn gezichtsveld bevindt.
Ik kan je dit advies geven: zoek niet een ‘hoogbegaafdheidsspecialist’. Zoek vooral naar een breed ontwikkeld en breed voelend mens met heel veel kennis en levenservaring. Dat zo iemand ook specialist hoogbegaafdheid is, is secundair. Titels zeggen tot op zekere hoogte iets, maar dan moet je onmiddellijk kijken naar de mens achter de titel.
Je zoekt een hoogbegaafdheidsspecialist of hoogbegaafdencoach die harder loopt dan jij en die weet wat je doormaakt. Je zoekt iemand die datgene wat je meemaakt doorleefd heeft. Ga met mensen verder aan wie je je kunt optrekken, niet horizontaal, maar verticaal. Je moet niet in een trein stappen, maar in een ruimteschip. Als je deze video over hoogbegaafdheid en lagen van bewustzijn kijkt, begrijp je wat ik bedoel.
De hoogbegaafdheidsspecialist die je nodig hebt, pronkt niet met zijn/haar diploma. Hij/zij leeft een authentiek leven, staat in zijn/haar waarheid en wil jou of je kind helpen de beste versie van je-/zichzelf te worden. Elke andere benadering houdt je op de horizontale lijn en dat betekent stagnatie.
Doordat ik ben wie ik ben, zie ik voorbij het zichtbare: ik kijk voorbij het gedrag, voorbij wonden die vaak generaties lang gedragen worden. Ik begrijp de menselijke ontwikkeling in de context van geschiedenis, biologie en kosmos. Ik kan het onzichtbare gemakkelijk benaderen. Ik denk bijzonder snel en analytisch, ik leef vanuit mijn hart en stuur daarmee mijn brein aan. Hierdoor voel je dat er geen agenda’s zijn, geen (verdien)modellen en geen belangen. Ik leef vanuit onvoorwaardelijke liefde voor alles wat is.
Om het samen te vatten: I see you. Ik kan je met compassie en liefde helpen jouw leven een draai te geven waarvan je misschien onbewust al weet welke kant het op moet. Wetenschap en mystiek komen samen, zoals het hoort. Jij of je kind komt terug bij jezelf. Je landt in je lichaam en bent thuis.
Kijk hier naar het aanbod voor begeleiding hoogbegaafdheid