ADHD of hoogbegaafd? Onderzoek heeft aangetoond (Webb & Latimer, 1993), en het blijkt ook uit mijn eigen praktijk, dat er kinderen zijn die de diagnose ADHD krijgen, terwijl ze slechts hoogbegaafd zijn. Ze reageren met hun “druk” gedrag op een ongeschikt onderwijsaanbod. In dit artikel deel ik de overeenkomsten en verschillen tussen hoogbegaafdheid en ADHD

Verschil tussen ADHD en hoogbegaafd

De sleutel om ADHD en hoogbegaafdheid te onderscheiden is algemeen verspreid “acting out” gedrag. Dit is een Engelse term voor gedrag waarbij een persoon destructief en agressief handelt, zonder rekening te houden met de negatieve gevolgen daarvan – een grote mond opzetten, stoer doen en andere kinderen pesten.

Als dit gedrag betrekking heeft op een bepaalde situatie, kan het gedrag van het kind meer gerelateerd zijn tot hoogbegaafdheid; terwijl als het gedrag consistent is tijdens alle situaties, kan het gedrag gerelateerd zijn aan ADHD. Het is ook mogelijk dat het kind zowel hoogbegaafd is als ADHD heeft. De volgende opsomming geeft de overeenkomsten tussen hoogbegaafdheid en ADHD weer:

Kenmerken van hoogbegaafde leerlingen die zich vervelen

  • slechte concentratie en dagdromen
  • lage doorzettingsvermogen bij taken die irrelevant lijken
  • start met veel projecten, maakt weinig af
  • ontwikkeling van oordeelvorming loopt achter bij de intellectuele groei
  • diepe concentratie kan leiden tot machtstrijd met de leerkracht
  • hoge activiteitsniveau; kan vaak toe met minder slaap
  • vindt het moeilijk te zwijgen (wil blijven praten); kan verstorend zijn
  • raakt zijn werk kwijt, vergeet huiswerk, is ongeorganiseerd
  • lijkt zorgeloos
  • erg gevoelig voor kritiek
  • vertoont niet altijd probleemgedrag
  • meer consistente mate van presteren bij een redelijk consistente tempo

Bron: Cline, 1999; Webb & Latimer, 1993)

Kenmerken van leerlingen met ADHD

  • slechte aanhoudende concentratie
  • verminderde doorzettingsvermogen bij opdrachten die niet onmiddellijke consequenties hebben
  • wisselen vaak van een onafgemaakte taak naar een andere
  • impulsiviteit, slecht in uitstel van bevrediging
  • houdt niet van opdrachten die het gedrag in sociaal context regulieren of verbieden
  • meer actief, rustelozer dan andere kinderen
  • praat vaak overdreven veel
  • verstoort vaak of onderbreekt anderen
  • moeite zich te houden aan regels en voorschriften
  • verliest vaak dingen die nodig zijn voor taken of activiteiten thuis of op school
  • kan lijken dat hij geen aandacht voor detail heeft
  • heel gevoelig voor kritiek
  • probleemgedrag bestaat in iedere omgeving, maar in sommige omgevingen is het gedrag erger
  • veranderlijkheid in taakuitvoering en de tijd die gebruikt wordt om taken af te krijgen

Bron: Barkley, 1990; Cline, 1999; Webb & Latimer, 1993) (Barkley, 1990; Cline, 1999; Webb & Latimer, 1993

Persoonlijk advies en coaching voor hoogbegaafde kinderen en ouders

IEKU adviseert over begeleiding, opvoeding en biedt onderwijsmaatwerk voor kinderen met een 145+ IQ. We zijn gespecialiseerd in het begeleiden van (uitzonderlijk) begaafde kinderen. In ons aanbod vind je diensten, zoals didactisch onderzoek en dystexieonderzoek, maar ook bieden we intelligentieonderzoeken voor kinderen vanaf 3 jaar tot 16 jaar. Daarnaast ondersteunen we ouders door middel van coaching en geven we live trainingen.

Lees meer over de diensten van IEKU >>>