Uitzonderlijk begaafd in Nederland
  • Zaterdag 21 maart 2020 om 9:00 uur bij Van der Valk Hotel Volendam

     

Vanaf dag één dat een baby geboren is, wordt het getraind loyaal te zijn aan het geloofssysteem waarin het geboren is. Het komt goed uit dat iedereen op dezelfde manier denkt en zich gedraagt. Zo is alles gemakkelijk te organiseren. In mijn beroep heb ik het vooral over het organiseren van kinderlevens en onderwijs. Loyaliteit aan het systeem is nodig om te kunnen functioneren en niet als een buitenbeentje te worden gezien.

Hierdoor mogen jonge kinderen niet zijn wie ze zijn, ze leren niet zelfstandig na te denken en een eigen oordeel te vormen. Ze worden getraind om in een groep te passen. Bij de opvang, bij de peuterspeelzaal, in de speeltuin, in de kleuterklas, op de basisschool, op de middelbare school, tijdens feestjes, in het gezin zelfs mogen ze niet helemaal zichzelf zijn. Ze krijgen de normen en waarden van hun ouders opgelegd. Dezelfde normen en waarden die de ouders weer van hun ouders hebben meegekregen.

Een hoogbegaafd, intens, hooggevoelig, sociaal, empathisch kind heeft hier last van.

I have travelled through madness to find me. -Danny Alexander

Wat betekent dit voor het kind?

Het kind voelt dat het aan bepaalde eisen moet voldoen, zich moet aanpassen aan iedereen, niet zichzelf mag zijn, niet mag afwijken, stil moet zitten, niet te veel vragen mag stellen, niet druk mag zijn, mee moet doen met werkjes, zich niet mag afzonderen.

Het kind – intelligent en intens – voelt dat het niet volmaakt is en verwerpt zichzelf. De mate van zelfverwerping hangt samen met de effectiviteit waarmee de volwassenen erin zijn geslaagd de integriteit van het kind te breken.

Het kind voelt dat het niet voldoet aan het beeld van volmaaktheid. Het lukt niet te zijn wat het zou willen zijn of wat het gelooft dat het zou moeten zijn. Het resultaat is dat het kind zich niet echt voelt en een masker draagt. Want het hoogbegaafde kind ziet dat alle volwassenen sociale maskers dragen.

En dan zeggen kinderen in mijn praktijk regelmatig: ik wil gewoon normaal zijn.

Be the change!

Deze uitspraak van Mahatma Gandhi inspireert mij altijd weer.

Hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde mensen zijn al snel ergens té, omdat het samenhangt met hun natuur: intensiteit, hooggevoeligheid, autonomie, empathie, oplossingsgericht denken.

Hoogbegaafde kinderen kunnen niet voldoen aan de verwachtingen van anderen. Ze worden letterlijk ziek van de pogingen om aan die verwachtingen te voldoen en ze komen in de knel door hun behoefte aan autonomie en omdat ze het "goed willen doen".

Het is belangrijk te beseffen welke invloed de omgeving heeft op de ontwikkeling van deze kinderen. Tijdens deze Ik ben gewoon normaal-dag leer je meer over de behoeftes van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen en krijg je handvatten wat je wel of niet moet doen.

Be the change!

... en help je eigen kind of kinderen in jouw klas of praktijk te worden wie ze zijn.

De sprekers

Tijdens deze dag kun je leren van drie ervaren sprekers.

Steven Pont

Alles wat Steven doet is opgebouwd rond twee thema’s; de (ontwikkelings) psychologie en de systeemtheorie. In 1992 studeerde Steven af als ontwikkelingspsycholoog aan de UvA en in 2002 als systeemtherapeut bij het NISTO. Later kwamen daar mediation (NIP) en socratische gesprekstechnieken (FIP) nog bij, maar de basis bleven steeds deze twee invalshoeken: de (ontwikkelings) psychologie, die het gedrag meer vanuit het individu beschrijft en de systeemtheorie, die juist het belang van de sociale omgeving meer benadrukt.

Steven is bekend van televisie en van diverse publicaties.

Hilde Cromjongh

Hilde is ECHA specialist in Gifted Education, leerkracht en coach. In haar praktijk biedt ze naast de Clever Kids trainingen uitdagend onderwijs aan kinderen van 5-12 jaar en ze ondersteunt ouders bij uitdagingen die ze tegenkomen in de opvoeding.

Renata Hamsikova

Renata is ECHA Specialist in Gifted Education en oprichter van IeKu Advies voor hoogbegaafde kinderen, hun ouders en leerkrachten. Renata is gespecialiseerd in counseling van uitzonderlijke begaafde kinderen en in maatwerk voor hun onderwijs.

 

It takes courage to grow up and become who you are. -E.E. Cummings

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Invloed van de omgeving

    Je wordt niet met een zelfbeeld geboren. Een zelfbeeld bouw je met name gedurende de eerste periode van je leven langzaam op. Hoe dat in zijn werk gaat, is het onderwerp van de lezing van Steven. Hij richt zich op de behoeftes van hoogbegaafde kinderen om authentiek te kunnen leven.

  • Ik ben gewoon normaal

    Tijdens deze lezing vertelt Renata wat hoogbegaafdheid is (en daarmee bedoelt ze niet de standaardopsomming!). Wat is normaal en wat niet? Je leert meer over de karakteristieken van hoogbegaafdheid, uitstelgedrag, perfectionisme en je krijgt strategieën voor jezelf en je kind.

  • Faalangstig gemaakt, niet geboren

    Faalangst kan grote impact hebben op het welzijn en functioneren van kinderen. Ze durven niet meer vrij te leren en nieuwe uitdagingen aan te gaan, met alle gevolgen van dien. Kinderen worden niet met faalangst geboren, toch hebben veel hoogbegaafde kinderen er last van terwijl ze eigenlijk zoveel kunnen. Hoe komt dat? Hoe kun je er als ouder mee omgaan? In haar lezing gaat Hilde hier dieper op in.

  • Hoe word je wie je bent? Op zoek naar authenticiteit

    Je voelt je gedreven door de noodzaak om authentiek te zijn. Je kunt een conflict voelen in situaties waarin je niet snel genoeg wordt begrepen of waarin je in de verleiding komt om een ​​compromis te sluiten om deel uit te maken van een groep. Misschien wil je vertellen wat je weet over een onderwerp of een perceptie delen die je hebt over een persoon of al je opwinding laten zien over iets nieuws dat je hebt geleerd. Dit zou de echte, authentieke, ongecensureerde jij zijn. Maar als je vaak hebt ervaren dat anderen verdwaald en overweldigd raken in je enthousiasme of in de war raken door je vocabulaire, dan kun je het gevoel hebben dat je moet worstelen met een no-win keuze: authenticiteit of inclusie.

    Hoe je hierin je kind of leerling kunt begeleiden, leer je tijdens deze lezing, verzorgd door Renata Hamsikova.

Wie kan deelnemen

Ouders, leerkrachten, interne begeleiders, mentoren in het VO, zorgcoördinatoren, coaches, medewerkers van samenwerkingsverbanden, onderwijsconsulenten, medewerkers van Jeugdzorg.

  • Wanneer

    Zaterdag 21 maart 2020 van 9.00 tot 16.00 uur

  • Waar

    Van der Valk Hotel Volendam

    Katwoude (NH)

Jouw investering:

De kosten voor deze dag inclusief een uitgebreide lunch, koffie, thee en frisdrank gedurende de hele dag zijn 247 euro. Bij aanmelding tot en met 15 januari 2020 betaal je 197 euro.

Voor ouders uit hetzelfde gezin is de prijs 297 euro voor twee personen (geen creatieve combinaties mogelijk).

Het kan handig zijn om in het hotel te overnachten, want wij beginnen om 9 uur! Als je in het Van der Valk hotel wilt overnachten, reserveer dan zelf via de website van het hotel.

Voor een persoon
197 euro(incl. BTW)
  • volledig verzorgd inclusief koffie/thee/versnaperingen
  • een uitgebreide lunch
  • publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet
Ik doe mee!

prijs tot 15 januari 2020,

daarna 247 euro

 

 

Alleen voor ouders die samen komen:
297 euro(incl. BTW)
  • volledig verzorgd inclusief koffie/thee/versnaperingen
  • een uitgebreide lunch
  • 1 publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet
Wij zijn ouders en komen samen!

DEZE PRIJS IS ALLEEN GELDIG VOOR OUDERS UIT HETZELFDE GEZIN

prijs tot 15 januari 2020,

daarna 347 euro


Gaat er iets mis tijdens de betaling, neem dan contact op met Jessica.

Belangrijk: Wat gebeurt er  als je op de “Bestel nu” knop klikt? Je gaat naar een speciale pagina waar je de bestelling ziet. Klik dan op ‘Afrekenen’. Vul je gegevens in en kies de betaalmethode. Nadat de betaling is verwerkt, ontvang je een e-mail met een bevestiging van de betaling.

Lees hier de Algemene Voorwaarden.