Het leven van emotioneel intense kinderen en ouders kan turbulent, opwindend, uitdagend en plezierig zijn. Emotioneel intense mensen worden vaak beschuldigd van “overdreven” zijn. Hun mededogen en bezorgdheid om anderen, hun focus op relaties alsook de intensiteit van hun gevoelens kan de dagelijkse bezigheden van tijd tot tijd behoorlijk verstoren. Leven en werken met intense mensen kan best moeilijk en veeleisend zijn. Anderen vinden hun gedrag vaak onverklaarbaar, onbegrijpelijk of zelfs bizar. Intense mensen die samenleven met andere intense mensen hebben vaak meer begrip voor elkaar, maar kunnen wel conflicten ervaren als al die intense mensen tegelijkertijd intens zijn (misschien ben je allemaal heel intens in je gezin!).

Je vindt het misschien moeilijk om aan je intense, hoogbegaafde kind uit te leggen waar zijn intense emoties vandaan komen en hoe hij/zij ermee om kan gaan. Ik zal je vandaag een handje helpen met een aantal strategieën die kinderen én volwassenen helpen hun emotionele intensiteit te herkennen, ermee om te gaan en te koesteren.

  1. Praat gezamenlijk over de positieve kanten van het emotioneel intens zijn: oa sensitief naar anderen, zorgzaam, loyaal, het hebben van sterke gevoelens.
  2. Denk er over na hoe deze karaktertrekken je waarneming beïnvloeden – je kijkt door een andere lens, bijvoorbeeld een kaleidoscooplens. Je ziet en voelt dus veel meer dan een gemiddeld mens.
  3. Accepteer het individu zoals het is – inclusief “vreemde” uitingen van gevoelens of op een andere manier dingen doen en zien.
  4. Leer je kind (en jezelf) luister- en reactievaardigheden om hem te helpen om te gaan met zijn gevoelens.
  5. Ontwikkel een gevoel-woordenboek met woorden waarmee je je gevoelens kunt omschrijven.
  6. Vertel je kind dat het zijn gevoelens kan delen als hij/zij zover is. Dit kan verbaal, met behulp van beweging, kunst, dagboek, muziek, wat dan ook.
  7. Leer je emotioneel intense kind respect te hebben voor andermans gevoelens of een gebrek daaraan.
  8. Leer je kind niet te blijven hangen in zijn emoties (oefen dit) en help hem manieren te vinden hoe hiermee om te gaan. Je kind moet nog leren relativeren en gebeurtenissen in het juiste perspectief te plaatsen.
  9. Vertel dat intense gevoelens OK zijn.
  10. Leer je kind te anticiperen op fysieke en emotionele reacties en er op voorbereid te zijn.
  11. Help je kind te begrijpen hoe zijn intense emoties anderen kunnen beïnvloeden. Geef voorbeelden.
  12. Moedig het bijhouden van een dagboek aan, om intense gevoelens te uiten.
  13. Zoek naar fysieke uitlaatkleppen voor emotionele energie.

 

Om je kind goed te kunnen begeleiden, zal je je moeten verdiepen in intensiteit: wat het is, waar het vandaan komt en welke technieken werken.

Graag lees ik jouw reactie en ervaringen met intensiteit. Je kunt ze hieronder kwijt.