Hoi Renata, Mijn zoon (8 jaar, groep 5) is vorige week getest en scoort op alle punten >145 hij heeft dus een harmonieus profiel en een verwerkingssnelheid van 117. In je verhaal over uitzonderlijk begaafde kinderen schrijf je dat als je zon kind hebt dat het vaak slecht aansluiting vindt, zelfs bij andere hoogbegaafden. Ik herken dat dus helemaal niet. Mijn zoon zit lekker in zijn vel, heeft veel vriendjes en ligt lekker in de klas. Hij is geen onderpresteerder, vraagt juist weer wel om extra uitdaging. Hij gaat naar een normale openbare school maar zal vanaf morgen extra uitdaging krijgen bij een bovenschoolse plusklas voor hoogbegaafde kinderen naast wat hij al op school krijgt. Juist omdat hij zo normaal is heb ik hem nooit zo hoog qua IQ ingeschat. Ik had verwacht dat hij hoogstens 125 zou scoren. Mijn vraag is eigenlijk deze: veel mensen roepen dat hij met deze score niet op ene gewone school kan blijven. Ik denk juist dat hij heel erg op zijn plek zit. wat is jouw zienswijze hierop. Kan een kind wat zo hoog scoort op een IQ test ook gewoon goed gedijen op een gewone school? groetjes Pauline
Gelukkig hoogbegaafd in een reguliere klas?
Mijn reactie op deze vraag:
Een kind dat 145+ scoort kan onmogelijk adequaat onderwijs krijgen in een reguliere klas tussen gemiddelde kinderen. Het kan zijn dat je zoon zich op andere dingen richt, waardoor hij goed lijkt te functioneren. Hij is misschien super-sociaalvaardig. Het kan zijn dat hij hierdoor zijn talenten en zijn echte potentieel niet leert en niet ontdekt. Je kunt nu niet voorspellen wat het met hem zal doen als hij onderwijs op zijn ontwikkelingsniveau zal krijgen met ontwikkelingsgelijken om zich heen. De ontwikkeling zou zeker anders verlopen dan nu.
Of het schadelijk is, is moeilijk te zeggen, dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik vind dat als een zó hoogbegaafd kind zich te lang aanpast, hij uiteindelijk niet eens weet wat hij had kunnen leren, bereiken en worden. Dat vind ik een persoonlijk drama.
Hier kun je mijn artikel over uitzonderlijk begaafde kinderen lezen, gepubliceerd in Gifted@248.
Hartelijke groeten, Renata
Wil je ook dat ik je vraag beantwoord? Stuur die in via deze link.
Waarom zijn zeer hoogbegaafde kinderen niet altijd goed te testen?
Omdat ze zich extreem asynchroon kunnen ontwikkelen. Ze laten cognitief bijvoorbeeld een voorsprong van 5-6 jaar zien, maar lichamelijk zijn ze gewoon hun kalenderleeftijd. Daarnaast is de WISC test waarmee onder meer in Nederland getest wordt niet ontworpen om hoge IQ’s te testen…
Heel herkenbare verhaal, mijn zoon van 6 jaar was recent getest met een WISC III. Hij heeft
TIQ >145, VIQ>145 en PIQ van 126, met VSF van 111, er is sprake van disharmonisch profiel.
Hij zit nu op groep 3, hij voelt zich goed, zit lekker in zijn veld. Mijn vraag is, valt hij onder uitzonderlijk begaafd categorie?. We gaan binnenkort samen met school en de psycholoog in gesprek om een gezamenlijke plan te maken. Wat zou je advies zijn zodat ik bi dat gesprek kun inbrengen. Gr, Susana
Hallo Susana, bedankt voor je reactie. Uitzonderlijk begaafd zijn kinderen die 145 of meer scoren op een IQ test óf die niet goed te testen zijn, maar waarvan een vervaren specialist zegt dat het kind vermoedelijk uitzonderlijk begaafd is.
Voor het gesprek op school is het belangrijk dat zij zich inlezen (en jullie ook) en dat er een persoonlijk leerplan wordt opgesteld die je zoon eventueel in de gelegenheid stelt op een andere locatie (thuis) onderwijs te krijgen als het nodig is.Deze kinderen kunnen nauwelijks in een reguliere (hb) klas onderwezen worden.
Met vriendelijke groet, Renata
Beste Tamara, het lijkt een uitzichtloze situatie, maar je zoon zit voorlopig lekker in zijn vel lijkt wel en dat is belangrijk. Misschien kun je een keer meedoen aan de workshop over 145+ kinderen? Dan krijg je meer handvatten voor thuis. Ook zou je een belafspraak met mij kunnen maken zodat we samen kijken wat je verder kunt doen en of de school inderdaad niet meer kan. Zij kunnen misschien niet meer zelf, maar kunnen iets faciliteren. Maar omdat ze niet weten wat en hoe, bieden ze niets aan. Misschien moet de school op weg geholpen worden. Groeten, Renata
hallo Renate,
Ik herken het bovenstaande verhaal heel goed. Mijn zoon van 7 jaar zit in groep 5, na een versnelling van 3 naar 5 lijkt hij aardig gelukkig. (ben niet blij dat hij zo jong naar voortgezet gaat) Met harmonisch profiel 145+ met verwerkingssnelheid 133. Lijkt nu redelijk gelukkig in de klas.Is sociaal vaardig en een meester in aanpassen. School maakt zich nergens druk over. Gaat allemaal goed. Toch maakt ik mij als ouder nog steeds zorgen. Maar mijn zoon geeft aan dat het nu wel leuk is op school. En de kinderen zijn gezellig. Zouden we toch het roer om moeten gooien als ik jou reactie zo lees hierboven? Maar er zijn erg weinig alternatieven in de buurt waar wij wonen, school waar hij nu zit gaat niet meer voor hem doen. En heeft ook niet de kennis. (en zijn ook amper bereid zich die eigen te maken) Zou jij een andere school adviseren ondanks dat hij het er wel gezellig heeft? En heb jij ervaring met een groep 9 op de basisschool?
gr Tamara