Episode 30
Over maatwerk aan hoogbegaafde leerlingen
Voordat het woord maatwerk je afschrikt en je denkt dat je er heel veel werk bij krijgt wil ik je vragen naar mijn input van vandaag te luisteren. Wat er voor maatwerk namelijk nodig is, is in de eerste instantie iets anders dan materialen, plannen of doelen. Het is eerst nodig dat jij als leerkracht anders naar de kinderen in je klas kijkt, dat je anders naar de mensheid kijkt. Ik hoop dat ik je met mijn input inspireer om het anders te doen.
Ik heb een master class specifiek gemaakt voor ouders, leerkrachten en coaches die meer willen weten hoe maatwerk tot stand kan komen. Vergeet verrijken, compacten en verdiepen. Er is nog iets daarvoor, wat veel belangrijker is. En als dat er niet is, kun je verrijken wat je wilt, je zult het kind niet écht bereiken.
Luister naar deze aflevering op:
Meer over maatwerk
Master Class
Een master class over maatwerk voor uitzonderlijk begaafde kinderen, gebaseerd op mijn fluïde model van uitzonderlijke begaafdheid. Verrijken, verdiepen, compacten is niet genoeg. Het moet anders en het kind is daarbij leidend.
Didactisch onderzoek
Vaak laat een uitzonderlijk begaafd of hoogbegaafd kind op school niet zien wat het werkelijk kan en is ook niet duidelijk wat het nodig heeft en wat de leerkracht kan inzetten. Dan kan een didactisch onderzoek meer inzicht in bieden.
Online modules
Ik heb verschillende online modules en cursussen voor je gemaakt waarbij verschillende onderwerpen, waaronder hooggevoeligheid en intensiteit aan bod komen.