Episode 25
Over het aanleren van vaardigheden
Hoogbegaafde kinderen en hun ouders krijgen regelmatig van de leerkracht te horen dan hun vaardigheden nog niet optimaal zijn, dat ze nog moeten werken aan de executieve functies of dat het hen ontbreekt aan vaardigheden. Wat wordt hiermee bedoeld? Weet de leerkracht zelf wel wat zij/hij bedoelt? Heeft de leerkracht precies in beeld wat de leerling moet leren?
Als je namelijk roept dat het een leerling ontbreekt aan executieve functies, zonder dat je zelf weet wat je bedoelt en zonder dat je inzichtelijk hebt om welke vaardigheden het gaat, schiet het niet op en maak je het kind alleen maar meer onzeker (en de ouders ook). Daarnaast zijn de standaard executieve vaardigheden totaal niet relevant voor een hoogbegaafd kind, althans niet op de eerste plaats. Op de eerste plaats heeft het hoogbegaafde kind namelijk heel andere vaardigheden nodig.
Wil je na het beluisteren van deze podcast meer weten? Ik heb een online module gemaakt die specifiek over het aanleren van vaardigheden aan hoogbegaafde kinderen gaat.
Luister naar deze aflevering op:
Meer over vaardigheden
Master Class
Een master class over maatwerk voor uitzonderlijk begaafde kinderen, gebaseerd op mijn fluïde model van uitzonderlijke begaafdheid. Verrijken, verdiepen, compacten is niet genoeg. Het moet anders en het kind is daarbij leidend.
Counseling van tieners
Counseling van uitzonderlijk begaafde tieners (145+ gemeten of niet) is soms nodig omdat de jongere zo van zichzelf is afgedwaald dat hij/zij door het verliezen van contact met zichzelf niet meer optimaal ontwikkelt. Daarbij zijn ook gesprekken met ouders nodig.
Online modules
Ik heb verschillende online modules en cursussen voor je gemaakt waarbij verschillende onderwerpen, waaronder hooggevoeligheid en intensiteit aan bod komen.