Je moet doen wat hoort anders volgt er een consequentie… Nog erger: je legt jezelf op wat hoort en je legt jezelf consequenties op! Kinderen worden grootgebracht met het idee dat ze braaf moeten zijn, gehoorzamen, goede cijfers halen, presteren, zich aanpassen… anders volgt er een consequentie. Dat is nog een overblijfsel van de oude doctrine van de kerk. De hemel of de hel, dat idee. En mensen zeggen ook vaak: het is wat het is.

Nee! Het is niet wat het is, het wordt wat je wilt dat het is. Een van de gevolgen van de leer van hemel en hel is dat het concept van vrijheid beïnvloed en gevormd wordt door wat mensen denken dat daarmee bedoeld wordt. Ze hebben besloten dat vrijheid niet per se vrijheid hoeft te zijn, maar het is een vaardigheid om de opgelegde hel te ontsnappen. Met andere woorden: doen wat van je verwacht wordt. Je hebt de keuze gemaakt om je aan te passen, omdat je geen “gedoe” wilt. Deze exacte boodschap krijgen uitzonderlijk begaafde kinderen altijd mee. Of het nu woordelijk is of energetisch. Je “vrijwillige” keuze tot aanpassing aan het gemiddelde is geen keuze.

Anderen, de mensen die het (onderwijs)systeem besturen gebruiken deze “vrijwillige” keuze om anderen te laten doen wat hen gezegd wordt. Kinderen conformeren zich aan het systeem en doen wat gezegd wordt, anders ben je ongehoorzaam. En dan? Ga je naar de hel? Ja, je gaat naar de hel van anonimiteit, identiteit verlies en weggummen van je autonomie. Je hel is het verlies van jezelf.

Kinderen leren dat jezelf verloochenen, huichelarij, in het bijzonder “voor het juiste doel” om “het juiste te doen” heel normaal is. Niet trouw aan jezelf zijn en het leven van een ander leven is heel normaal. Hoe inspirerend is dat?

Als het aan het onderwijs ligt, is het geen huichelarij en verloochening. Het is een kwestie van interpretatie en als je niet in de richting van de massa gaat, interpreteert je het verkeerd en moet je gecorrigeerd worden. Het gebrek aan vrijheid is voor vele mensen garantie voor hun vrijheid. Ja, voor mensen die niet zelfstandig en autonoom kunnen en durven te leven, die hebben de beperkingen van opgelegde regels nodig, dat biedt ze veiligheid.

Maar een arend, een hoogbegaafde rebel, heeft de intelligentie om zelfstandig voor zijn innerlijke veiligheid te zorgen, hij is ertoe in staat om onafhankelijke beslissingen te nemen en zijn leven in te richten zoals hij dat wil.

Wat je kunt doen? Kijk naar de universele wetten, verdiep je in wat jij wilt, wat jouw werkelijke, ongeconditioneerde normen zijn, hoe wil jij je leven leiden? En gebruik je intellect om exact dat te doen.

Meer inspiratie nodig? Kijk wat er op het programma staat en doe mee!