Honderden, misschien wel duizenden specialisten en leerkrachten doen hun best om tegemoet te komen aan de behoeften van hoogbegaafde kinderen en tieners, maar het belangrijkste punt dat vergeten wordt is het kind zelf. Weet het kind wie hij is?

Voor wie maak je de onderwijsaanpassing? Weet je wie je voor je hebt? Weet je het werkelijk?

Het begint met opvoeding en het durven van de ouders authenticiteit, autonomie en vrijheid in denken en zijn voort te leven. Ben je als ouder of opvoeder een onafhankelijke, vrijdenker of conformeer je je te veel aan wat de samenleving van je vraagt? Wat we vergeten is dat juist deze samenleving grotendeels is ingericht voor het gemiddelde, zodat de samenleving bij exact deze gemiddelde mensen past. Ik zeg niet dat gemiddeld slecht of minder is. Het is wat het is. Ik wijs er alleen op dat het anders is. Het is zelfs heel anders voor iemand die uitzonderlijk begaafd is.

De meeste mensen realiseren zich niet dat uitzonderlijk hoogbegaafden ongeveer 0,5% van de totale bevolking uitmaken maar binnen deze halve procent is er meer differentiatie dan in de 99,5%.

Praten over onderwijsbehoeften is nodig en praten over jezelf mogen zijn is nog meer nodig. Misschien zeg je: bij ons op school mag iedereen zichzelf zijn. Vergis je niet! Als je uitzonderlijk begaafd bent bezit je de vaardigheid om je aan te passen. Andersom kan niet. Gemiddeld begaafde kan niet doen alsof hij uitzonderlijk begaafd is, maar een uitzonderlijk begaafde kan een gemiddeld begaafde nadoen. Het is ongelooflijk vermoeiend, want je bent niet jezelf, maar het kan. Dus wat je op school ziet en wat je soms ook thuis ziet, is de aangepaste versie van het kind. Als je dat niet beseft, wordt dit kind een aangepaste volwassene. Een volwassene zonder zijn eigen gezicht!

Het belangrijkste wat echt een verschil zal maken in de opvoeding van uitzonderlijk begaafde kinderen en in hun onderwijs, is wanneer deze kinderen niet bang zijn om zichzelf te zijn en vaardigheden leren om anders te durven zijn en daar trots op te zijn. Dat begint bij de ouders.

In de praktijk kan het betekenen dat alle standaards niet passen. Standaard onderwijs, standaard eten, standaard bedden, standaard verjaardagsfeestje, standaard boeken, standaard indeling op leeftijd.

Laat standaard los en kijk wie je voor je hebt!

 

Heb je behoefte aan input en inspiratie? Ik ben er voor je: de masterclass Fluïde model voor fluïde bestaan onder andere kan je op weg helpen, als ook de online masterclass Maatwerk is geen luxe. Als je beiden volgt, heb je een basis om je kind of je leerlingen beter te kunnen begeleiden.