Is jouw kind hoogbegaafd, maar niet slim? Hoe kan dit en kun je dit positief beïnvloeden als leerkracht of ouder? Ik deel hier tien inzichten over die deze vragen beantwoord.
1. Niet alle hoogbegaafde kinderen doen ‘slim’
Er zijn genoeg hoogbegaafde kinderen die niet opvallen door bijzonder hoge scores op school. Als je zo’n kind niet meteen in de kleuterklas registreert en onderwijs biedt dat aansluit bij zijn ontwikkeling, past het zich aan en het is dan moeilijk zijn hoogbegaafdheid te ontdekken, tenzij je weet hoe. Na een paar maanden heb je een lusteloos en gedemotiveerd kind in de klas zitten dat alle werkjes saai vindt.
2. Niet alle slimme kinderen zijn hoogbegaafd
Hoogbegaafdheid betekent veel meer dan alleen maar slim zijn. Ja, intelligentie is er een deel van, maar ik heb veel kinderen ontmoet die het goed doen op school door hard te werken en door ouderdruk. Het is geen kwantitatief verschil maar een kwalitatief verschil. Ik bedoel niet dat mijn kinderen beter zijn dan andere kinderen omdat ze hoogbegaafd zijn, ze zijn gewoon ANDERS. Ze denken anders over dingen, ze kijken met andere ogen naar de wereld. Hun intensiteit gaat veel verder dan het intellect, hoewel dat het meest duidelijke teken is van hoogbegaafdheid.
3. Een hoogbegaafd kind haalt niet altijd goede cijfers
Het kan hoogbegaafde kinderen vaak niet schelen wat je van hun werk vindt. Het gaat hen om wat ZIJ ervan denken. Misschien heb je zo’n kind in de klas: als het niet precies is zoals hij het wil hebben, heeft hij liever dat jij het nooit ziet; en ik verzeker je dat wat hij wil, anders is dan wat jij wilt. Als je wilt dat hoogbegaafde kinderen durven laten zien wat zij niet goed vinden (een mislukte tekening bijvoorbeeld), moeten ze je eerst vertrouwen.
4. Ja, hij is slim (en nog meer)
Het hoogbegaafde kind kan waarschijnlijk cirkels om je heen rennen terwijl hij praat over biologie, natuurkunde, scheikunde of iets anders wetenschappelijks. Maar hij is nog een kind en heeft structuur, discipline en begeleiding nodig net zoals andere kinderen. Dat hij kan praten en denken als een volwassene betekent niet dat hij dezelfde zelfbeheersing, wijsheid en volwassenheid heeft. Verwacht het dan ook niet.
5. Probeer niet slimmer te zijn, wees specifiek
Een voorbeeld: Nadat de zomer was afgelopen mocht Kevin op zwemles. Hij haat het om zijn hoofd onder water te doen, dus de zwemjuf probeerde hem te overtuigen om helemaal onder water te gaan. Ze stelde voor dat hij 10 keer met zijn hoofd onder water zou gaan. Hij zei nee. Dus zei ze “waarom doe je er niet eerst 8 zoals gisteren en dan nog 2.” Hij stemde hiermee in. Ze begon met een collega te giechelen, omdat hij er geen 10 wilde doen maar wel 8+2, toen hij het plots in breuken ging doen. Een halve, plus nog een halve, is een! Een derde, plus twee derde, is 2! Hij deed alles in breuken en stopte zijn hoofd nooit helemaal onder water.
Geef duidelijke opdrachten waarbij geen discussie mogelijk is. En als het niet lukt: relax en geniet van de creativiteit van je leerling!
6. Omhels het onverwachte, ze zijn verrassend
Wat doe je als een kleuter in je klas zijn schriftje laat zien met daarin alle planeten van ons zonnestelsel getekend in de juiste volgorde mét alle belangrijke manen erbij? Of als hij aan je tafel komt met een tabel met bijna alle elementen van het periodiek systeem? En als hij daarbij weet waarom ze juist in die volgorde staan? Stuur je hem naar zijn tafeltje met een opmerking als “dat heb je goed getekend, David” of vraag je door en wil je horen wat hij allemaal te vertellen heeft?
Er is niets erger dan een teleurgesteld kind dat zijn kennis enthousiast wil delen maar teruggefloten wordt.
7. Sta creativiteit bij gewone taken toe
Ik ken een meisje dat in de vierde klas een rekenwerkblad kreeg van haar leerkracht. De leerkracht wist uit ervaring dat het moeilijk zou zijn om haar de opdracht te laten maken. Ze stond toe dat het meisje het op haar ‘eigen’ manier zou doen. Ze vertaalde elk nummer naar het bijbehorende element in het periodiek systeem (met het atoomnummer) en maakte zo het werkblad af. Ze maakte ook een sleutel tot antwoorden op het werkblad zodat de leerkracht elk element niet op hoefde te zoeken.
Houd niet krampachtig vast aan de methode en durf los te laten. Wat het hoogbegaafde kind vandaag niet leert, leert het morgen!
8. Dat een leerling iets niet wil doen betekent niet dat hij het niet kan doen
Veel ouders herkennen dit: de leerkracht komt naar hen toe lopen en is ervan overtuigd dat hun kind geen vermenigvuldigingen kan maken. Ze vertelt dat dit thuis geoefend moet worden volgens een specifieke methode omdat het in de klas niet lukt. De ouder krijgt een pagina met opdrachten mee naar huis. Het is de bedoeling dat de ouder helpt. Eenmaal thuis aangekomen pakt het kind het werkblad en schrijft zo de antwoorden op. Als de ouder vraagt waarom dit in de klas niet kon, antwoordt het kind: ik mocht het niet in mijn hoofd uitrekenen. De ouder legt uit dat alles uitgeschreven moet worden zodat de leerkracht kan zien hoe de sommen berekend worden. Maar waarom zou hij uitschrijven als alle opgaven binnen 5 minuten correct zijn gemaakt?
Wat kun je hiervan afleiden? De opdrachten zijn te makkelijk. Deze leerling heeft complexiteit nodig, zo kan hij leren uitschrijven.
9. De meeste ouders willen het beste voor hun kind, luister naar ze
De ouders zijn de belangrijkste informatiebron voor je! Het is erg vervelend als een ouder je iets wil vertellen en telkens wordt afgehouden met “we kijken het eerst aan” of “heb er vertrouwen in, we hebben meer van dit soort kinderen”. Als je eerst met die ouder praat en zijn verhaal aanhoort, scheelt het je maanden observaties, uitproberen en frustratie. Je hoeft niet te denken dat het kind ADHD heeft (als het wiebelt omdat het zich verveelt) of autisme (omdat het niet met de groep speelt) of ODD (omdat het kind regelmatig een driftbui heeft). Als je naar de ouder luistert, hoor je dat het kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft, dat het misschien al kan lezen en dat het breed is ontwikkeld. Daar heb je je verklaring: het kind heeft passend onderwijs nodig!
Luister naar de ouders, zodat je effectief kunt werken.
10. Je zal nooit weten wat een kind kan doen totdat je hem een kans geeft
Ik ben een redelijk betrokken ouder en ik ken mijn kind redelijk goed, maar zelfs ik was niet voorbereid op het resultaat toen ik mijn kind toen hij 11 jaar was meenam naar een universitaire les wiskunde. Ik dacht dat ik hem een voorproefje zou geven van wat er ging komen om hem door het saaie werk heen te slepen. In plaats daarvan ontdekte ik een plek waar hij beter paste dan waar hij ooit heeft gepast. Dit kind, dat nooit naar instructies luistert en geen opdracht wil voltooien, was betrokken en gefocust bij een 90 minuten lang durende lezing over grafentheorie, beantwoordde vragen en droeg bij aan het gesprek. De professor vroeg ons om te blijven komen omdat hij zo geïntrigeerd was door een kind dat meer van wiskunde wist dan zijn studenten.
Leerkrachten die zeggen “hij laat het in de klas niet zien!” begrijpen niet dat wat de klas biedt niet genoeg is om het hoogbegaafde kind uit de dagen. Als een kind een cognitieve voorsprong heeft van minimaal 3 jaar, zal het niet gemakkelijk kunnen laten zien wat het werkelijk aankan aan de hand van opdrachten van groep 4. Wees daarom creatief en creëer een omgeving waar het potentieel zich kan openbaren.
Wil je meer leren over hoogbegaafdheid en effectief les geven aan hoogbegaafde leerlingen? Bestel de publicatie Hoogbegaafde leerlingen versnellen niet (klik op de foto hieronder).
Wat ik me toch blijf afvragen.. Begeleiding van hoogbegaafde kinderen is lastig alleen te doen als ouder. Maar wat betekend dit dan voor werk?
Werk is vaak net als school niet veelzijdig en diepgaand genoeg en de functie vraagt wel een bepaalde inzet op een niveau. Net als het gewone huiswerk.
Ik ben erg verbaasd dat er nu wel aandacht is voor onderwijs, maar hoe moet dat dan de rest van het leven?
Flauw gezegd, leuk dat die aandacht er nu is maar een kind wordt groot en komt dan precies weer hetzelfde probleem tegen. Zo niet opnieuw een botsing met de deksel tegen de neus.
School is toch bedoelt om een baan mee te kunnen krijgen later. Als je even alles platslaat.
Maar positief gezien: je leert dan als kind – hopelijk- ook waar je sterke punten zitten en je zwakkere, door passend onderwijs te krijgen?
Ik zit zelf eigenlijk met vragen als: waarom is school en werk niet veelzijdig en diepgaand?
Ik leer heel veel van je blogs. En kan nu alsnog gaan zoeken naar een gezonde invulling van mijn leven.
Ik moet vooral gaan leren wat mijn zwakke punten zijn. Maar begin ook – gelukkig- te zien dat het kenmerken zijn engelen zwakke plekken. Ik heb ook een groot werkgeheugen. Als ik gezond ben. Niet uitgeput door “gewoon werk”. Maar in het maatschappelijk plaatje ben ik ongeschikt om hip en vlot een baan van 40u als idk casemanager, productowner, noem maar op uit te voeren. Omdat ik niet “doorpak”. Maar ik ben intussen iets interessants op het spoor en heb inzichten opgedaan die je ook niet wil laten liggen.
(Ik doe werk naast mijn huidige “simpele” functie).
Hi Jules, bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, de rest van je leven is heel belangrijk. Daarom kun je in mijn laatste blogartikelen lezen over het leven en hoe je jezelf wordt en blijft, ook in podcast en video’s richt ik me daarop als ook in trainingen en cursussen. Neem bijvoorbeeld Hoogbegaafde rebel in wording event op 2 april. Daarnaast heb ik het movement Hoogbegaafde rebel opgericht, zie link onderaan mijn website, in de footer.
Waarom is school en werk niet diepgaand? Omdat de meeste mensen geen diepgang zoeken en aankunnen. Je moet je eigen diepgang creeeren dus. Hoe word je een hoogbegaafde rebel is een terugkomend thema in mijn werk. Lees andere artikelen op mijn blog en je zult begrijpen wat ik bedoel.
Liefs, Renata
Hoi Renata
Ik lees één en al herkenning. Onze zoon van inmiddels 11 heeft zichzelf leren lezen in groep 2. Vanaf groep 3 zeurde hij al om Engels maar school kon hierin niks betekenen. Tot hij in groep 4 niet meer naar school wilde. Elke ochtend was het huilen. We hebben toen gekeken naar een andere school maar uiteindelijk hebben we dat niet gedaan omdat hij huilend zei dat hij bij zijn vriendjes wilde blijven. School beloofde aanpassing, is gaan compact en en hij kreeg in groep 5 een leraar die heel veel voor hem heeft betekend, hij kreeg ook eindelijk Engels. Hij rekent vanaf die tijd ook een groep hoger. Deze leraar en de toenmalige IB-er zijn van school veranderd en onze zoon zakte weer terug. Was niet gemotiveerd meer, en zei in groep 6 al de middelbare school toch niet af te maken. Hij zit nu in groep 7 en vraagt inmiddels om Duits. School wil dit niet geven omdat hij zijn levelwerk volgens de juf ook niet maakt. Thuis loop ik er tegen aan dat hij geen huiswerk wil maken of leert voor een toets en vervolgens lagere cijfers haalt. Hij laat alles op het laatste moment aankomen en noemt school een hel. Volgens hem krijgt hij heel veel van hetzelfde. Maar school zegt dat dat niet zo is. Hij is in groep 4 getest en had een IQ van 124. Zelf zegt hij dat hij zomaar wat zei en deed en dat hij in werkelijkheid vast meer kan halen. Ik weet niet meer zo goed wat ik nog kan doen. Het interesseert hem gewoon niet meer.
Hoi Renate,
Super site een moment van erkenning.
Onze zoon van 11 jaar blijft moeilijk gedrag vertonen verbaal hoogbegaafd meerdere malen getoetst.
Verschillende basisscholen gehad laatste cito spelling slecht gescoord rekenen zwak.Zelf blijft hij onverschillig.Kan hij toch naar Atheneum en zijn gedrag gaat dat veranderen op de middelbare .Het is een zware strijd je weet het gewoon niet wat moet ik nu wel of niet verwachten.
Beste Slag, bedankt voor je bericht. Tja, welke school? Een die flexibel is en maatwerk aandurft als het nodig zal zijn… zit hij nu al in groep 8 of nog in 7? Misschien is het handig om een didactisch onderzoek te doen en dan kijken hoe hij begeleid moet worden het komende jaar…
Beste Renata, wat is het fijn om alles te lezen op je site, je hebt er ontzettend veel verstand van. Zoals ik zeg, onze zoon is getest en niet HB, op de onderdeel dat hij heel slecht heeft gemaakt heeft zij hem vandaag nog een keer getest, nu beter uitgelegd en hij had geen fouten. Ik weet dat als ze hem toch anders had getest dat ie beter had gemaakt. Het is niet zo dat ik graag wil dat hij hb is, maar ik denk echt dat hij hoger dan dat kan. Ik vind dat ik dat niet tegen haar kan zeggen, ik wil geen kritiek op haar hebben en wil absoluut niet overkomen als een moeder die graag wil dat haar kind hb is ook al scoort hij niet zo hoog. Het gaat mij erom dat hij met buikpijn naar school gaat en weet niet wat precies de reden is. Hij vindt het gewoon niet leuk! Ik wil hem zo graag helpen, maar heb het idee dat we niet echt verder komen.
Hallo Lisa, ik begrijp heel goed dat je niet per se wilt pushen om te bewijzen dat je kind hoogbegaafd is. Dat wil geen ouder van een hoogbegaafd kind. Wat ze wel willen is een eerlijke kans voor hun kind. Het is belangrijk te weten of je kind hoogbegaafd is – maar dat hoef je niet te testen, dat vermoede je namelijk vaak heel juist als ouder. Je kunt je kind vanaf nu benaderen als een hoogbegaafd kind en de school moet het ook doen. Dan zie je dat er iets verandert. Als het onderwijs wordt aangepast en als men andere verwachtingen zal hebben, zal je kind groeien. Eea moet echter goed gedaan worden, de school zal hierin begeleiding nodig hebben en jullie misschien ook. Je kunt beginnen met een van mijn workshops of trainingen te volgen om meer te leren en andere ouders te spreken. De begeleiding van een hoogbegaafd kind is complex en je redt het niet alleen. Groeten, Renata.
Hallo Renata, we hebben onze zoon laten testen, iq was boven gemiddeld en geen hb. Als kind was hij al wat anders, in de klas heel stil en verlegen, niks willen laten zien. Hij heeft zichzelf leren lezen en rekenen en op cito’s heeft ie een voorsprong van 3 jaar. Wat wel opvalt is dat hij bepaalde onderdelen bij de performale ontzettend slecht heeft gedaan, zeer zwak! Hij zegt dat ie sommige vragen niet goed begreep, doordat hij verlegen is durfde hij dat niet te zeggen tijden het testen. Wat vind je hiervan? Alvast bedankt!
Beste Lisa, dat kan heel goed, want hoogbegaafde kinderen stoppen veel meer informatie in hun werkgeheugen dan gemiddelde kinderen, waardoor ze langer over een antwoord kunnen doen en waardoor ze niet goed kunnen kiezen wat het antwoord wordt, zeker als je maar één antwoord moet geven zonder een nuancering. Wat denkt de psycholoog hiervan? Kan zij/hij dit in het verslag opnemen? Groeten, Renata.
PS een didactisch onderzoek is in dit geval een idee, omdat dit niet op tijd gaat en dynamisch is.
Wat een fijn bericht.
Mijn meisje is 5 jaar. Late leerling en zit in groep 1.
Op mijn verzoek heeft ze een cito voor groep 2 meegedaan. Ze scoorde maximaal terwijl ze ook nog eens een half schooljaar gemist heeft Door ziekenhuis onderzoeken.
De juffen zijn verdeeld de oude stempel wil haar naar groep twee de jonge juf twijfelt over groep 3. Maar ja sociaal emotioneel loopt ze dan achter. Daarnaast is ze erg klein. Kan ze het dan wel en ze moet stil zitten enz enz. Let op ze is nog niet getest op hoogbegaafd heide maar de vermoedens zijn er. Wat raden jullie aan?
Hallo Tamara, bedankt voor je bericht. De sociale en emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kind kun je alleen beoordelen in een groep met ontwikkelingsgelijken! Je dochter past zich nu waarschijnlijk enorm aan sociaal. Stel dat ze hoogbegaafd is en dus minimaal 30 punten meer scoort op een IQ test dan een gemiddeld kind, ze heeft een groter woordenschat, meer en diepgaande interesses en karakteristieken van hoogbegaafdheid als intensiteit, kan ze toch onmogelijk “goed” sociaal functioneren in een gemiddelde groep? Ze past zich dan ALTIJD aan. Waarom denken ze dat ze sociaal of emotioneel niet toe is aan groep 3?
Mijn advies is: de cognitieve ontwikkeling is leidend en je moet met de school kijken hoe het ingepast wordt in de versnelling. Bedenk ook: voor je dochter is het geen versnelling, maar gewoon haar ontwikkeling volgen! Groeten, Renata
Hallo Caroline, bedankt voor je reactie. Je kinderen blijven steunen en achter hen blijven staan is inderdaad het beste wat je kunt doen. Want wie begrijpt hen anders? Niet veel mensen weten hoe het is om uitzonderlijk begaafd te zijn en je voelt je vaak onbegrepen, anders en niet passend in de omgeving (of je nu een kind bent of een volwassene). Ook omgaan met het onderwijs dat ontworpen is voor het gemiddelde kind blijft moeilijk voor hoogbegaafde kinderen. Het is niet complex en diepgaand genoeg. Zou deze mentor je zoon kunnen begeleiden tot en met de 6e klas? Als zij begrijpt wat het is om hoogbegaafd te zijn en wat hij nodig heeft, zou zij hem de komende paar jaar kunnen steunen op school. Misschien kun je het vragen. Veel succes met alles! Groet, Renata
Kippevel krijg ik weer van dit artikel! Het blijft een struggle om mijn twee zeer hoogbegaafde kinderen onderwijs op niveau te laten volgen. Na 8 jaar (mijn oudste is 12) weet ik er alles van en blijft heet fijn om te lezen dat we op de goede weg zijn. Maar het blijft moeilijk, onbegrip van leerkrachten, docenten op het voortgezet en ook van goede vrienden doen soms twijfelen. Alweer versnellen, en hij is sociaal emotioneel al zo achter. Uhm, achter?? Of juist zover voor dat hij niet begrepen wordt…
Moet hij nu weer naar een andere klas, zie je wel hij haalt een 2 voor mijn vak, hij is gewoon niet goed in Engels. Blijven uitleggen dat een 2 ook kan betekenen dat de stof niet interessant genoeg is, of dat hij de planning niet goed door had… Gelukkig is er een mentor die zich erin verdiept heeft en waar we alle steun van krijgen. Hou vol ouders! Onze zoon van 12 doet nu 2 en 3 VWO ineen en het gaat met ups en downs. Hij leert vallen en opstaan. Hij leert hoe je een 2 kan ophalen en hij leert dat je werk moet plannen als het veel is. Hij leert dat moeilijk werk hem makkelijker af gaat dan makkelijk werk. Hij leert hoe hij zelf in elkaar zit, mag fouten maken. Ik sta achter hem en achter onze keuze om (weer) te versnellen. Na jaren lang alles uit zijn mouw te schudden moest hij weer aan het werk. Hij doet het goed, het is een kanjer!