Stel je voor dat je een kind hebt met een gemiddelde intelligentie en dat je hem voor twee manden naar een school voor speciaal onderwijs stuurt. Zie je het voor je?
Stel je voor dat je kind telkens weer het alfabet moet opzeggen of dat het lezen geoefend wordt door steeds hetzelfde stukje met de hele klas hardop voor te lezen. Stel dat je kind dag na dag de basis van rekenen moet oefenen, al lang nadat hij dit begrepen heeft. Maar er wordt nooit overgegaan naar meer spannende wiskunde. Stel je die verveling, frustratie en apathie voor die na verloop van tijd intreedt. Als je een rustig kind hebt, wordt het misschien alleen depressief, zal uit het raam staren en wachten op het moment dat het de klas mag verlaten. Als je kind druk is, zal het misschien beginnen met een grapje of een ruzie. Alleen om iets te doen te hebben. In beide gevallen wordt je kind aangesproken: in het eerste geval let hij niet op en in het tweede geval is hij een onrustzaaier en klier. Het ligt aan je kind. Hij moet zijn gedrag aanpassen. Hij moet doen wat hem gezegd wordt: luisteren en het alfabet oefenen.
Zie je het voor je? Voel je hoe je kind zich voelt? En voelt de leerkracht het ook?
Ja, _dat_ pluspuntje telt echt mee π Geen oppasoma’s dus, natuurlijk, maar alles heeft z’n prijs π
Ja, ze vergelijken, en ze zien
# dat de kinderen ook ’s middags op school moeten zitten (tot half drie, terwijl de tsjechische neef tot vijf uur op kinderdagverblijf bleef om les Engels te krijgen, maar dat mogen we toch niet vergelijken…)
# dat ze met continurooster geen warme lunch krijgen (wat erg!)
# dat de kinderen wel opdrachten voor de tsjechische school nog na de nederlandse school moeten doen (daar heb ik maar weinig keuze; de examens op tsjechische school zijn voor de tsjechische kinderen in buitenland gewoon verplicht. Maar eigenlijk vind ik het [voor snel lerende kinderen!] goed: is het niet een soort verbreding? Ik denk van wel.)
Maar terug naar de eerste vraag: de kinderen hebben volgens mij recht op onderwijs op hun niveau (en dat staat in NL ook in de wet geschreven). Sommige kinderen hebben niet zo veel last van (te) lage tempo en verveling (lekker verdwaald naar eigen wereld, bijvoorbeeld) maar andere leiden er onder en verliezen grip op zich zelf, en vooral motivatie om iets (wat dan ook) nog te doen. Erg voor later: ik heb te veel zulke (grotere…) kinderen gezien die later op de universiteit weinig kans hadden omdat ze niet konden werken. Dan is het een jaar top en een gymnasium, en volgende jaar flop op universiteit. Zware botsing, sommigen eindigen ze dan op drugs, dat vind ik te erg.
Onze kinderen hebben het wel vaker geprobeert om oma’s uit te leggen dat ook als ze niet zo veel willen werken, wat uitdaging toch veel beter is dan verveling.
En wat denken in dit verband bv ouders van kinderen van Leonardo scholen? Ik heb van een mama (van een meisje op een LS) gehoord dat zelfs de Leonardo scholen tekort schieten om kinderen goed uit te dagen…
een pluspuntje: ze komen er toch niet zo vaak?… En misschien vergelijken de oma’s Tsjechische scholen met de Nederlandse, op de Tsjechische scholen hebben kinderen inderdaad meer werk, huiswerk en vakdocenten al vanaf de basisschool. Dat is in Nederland niet zo. Hier blijven ze weinig doen totdat ongeveer de 3e klas op de middelbare school. Misschien moet je dat aan de oma’s uitleggen.
Ja, ik ben absoluut mee eens dat ze toch kunnen blijven spelen! En iets interessants te leren is voor hen ook vaak een leuk spel. (En hoort de school dan niet bij kindheid? Ik dacht van wel…)
Tja, ze bedoelen het zeker goed maar als ze voor de kinderen blijven herhalen dat de ‘arme’ kinderen nu toch zo veeeel werk hebben terwijl ze lekker konden blijven spelen, dan verslechterd zich helaas de werkhouding. (PS [tsjechisch] Ano, dve ceske babicky s timtez nazorem. Po kazde navsteve v Cechach travime cele tydny obnovovanim pracovni moralky…)
Oma’s bedoelen het goed. Het is voor hen vaak moeilijk te aanvaarden dat ouders (ooit kinderen die hΓΊn advies nodig hadden) het nu misschien beter weten op sommige punten….. Naast de cognitieve ontwikkeling op niveau kan het kind toch blijven spelen?
Groetjes, Renata (PS Je to ceska babicka?)
Goede vergelijking! Bedankt ervoor π
Maar waarom willen soms oma’s toch niet begrijpen dat een groepje overslaan kan veel beter zijn (voor het kind, voor de ouders, voor de leraren…) dan eindeloze verveling, en dat het echt niks te maken heeft met ‘kindheid stelen’… π