Een gevorderde lezer …
- begrijpt de taalnuances
- gebruikt meerdere strategieën om een mening te vormen
- kan zich op een strategie focussen
- leest voorbij zijn kalenderleeftijd
- vindt lezen van een breed scala aan materialen leuk
- is gulzig
- kijkt in de boeken om een probleem op te lossen
- wil boeken kiezen
- heeft een uitgebreide en mooie woordenschat
- relateert literatuur aan zijn eigen leven
- zou een oordeelkundig lezer kunnen zijn
Gedifferentieerde leesstrategieën voor getalenteerde lezers in een klas
- toets vooraf om het leesniveau te bepalen
- gebruik flexibele groepen
- houd homogene leesgroepen aan
- moedig groepen aan van verschillende leeftijden maar met hetzelfde leesniveau
- maak boeken toegankelijk volgens een thema of een opdracht
- toets de vaardigheden (snelheid is niet altijd belangrijk)
- gebruik gerichte vragen, promoot het hoofdidee, thema, e.d.
- moedig discussie aan over thema’s en concepten
Ondersteuning voor het gebruik van gedifferentieerde leeservaringen
- erken de behoeftes van getalenteerde lezers, ze hebben uitdagende boeken nodig
- maak verschillende boeken, onderwerpen en leesniveaus toegankelijk (sorteer niet op AVI)
- moedig het lezen van moeilijkere boeken aan (AVI loslaten)
- gebruik een thema (meerdere titels op verschillende niveaus)
- stel een groep samen met verschillende leeftijden -> klassenoverschrijdend
- ondersteun een verrijkingsgroep
- toets de vooruitgang
- wees een rolmodel voor het “lezen voor plezier”
- begrijp en gebruik verschillende leesstrategieën en instructiebenadering
- benadruk de waarde van het lezen
Lees ook dit artikel over de begeleiding van hoogbegaafde lezer.
Geef een reactie