Het akeligste waar ik in mijn praktijk regelmatig tegenaan loop, helaas, is het verschijnsel van de leerkracht-psychiater. Leerkrachten die, terwijl ze daartoe volstrekt onbevoegd zijn, diagnoses durven stellen waar zelfs goed opgeleide psychologen moeite mee hebben. Leerkrachten die, niet gehinderd door enige expertise, boudweg durven stellen dat een hoogbegaafd kind autistisch is of ADHD heeft. Let wel: we hebben het hier over stoornissen die alleen mogen worden gediagnosticeerd door specialisten, zoals (kinder)psychiaters en GZ-psychologen. In veel gevallen komt zo’n diagnose pas tot stand na de inspanningen van een multidisciplinair team.
Leerkrachten zijn niet alleen géén specialisten, ze zijn zeer zeker niet gemachtigd om medicatie voor te schrijven. Toch heb ik leerkrachten meegemaakt die gewoon stellen dat een kind Ritalin moet gaan gebruiken en die het de ouders kwalijk nemen als die weigeren mee te gaan in deze waanzin. Sommigen dreigen zelfs met speciaal onderwijs als ouders het kind niet aan medicatie willen (laten) onderwerpen of niet aan een psychologisch onderzoek willen meewerken.
Dan hebben we nog de leerkrachten die precies menen te weten wat goed is voor (zeer) hoogbegaafde kinderen. Zonder enige scholing en zonder besef van de mogelijke consequenties van hun handelen verplichten sommige leerkrachten een leerling om deel te nemen aan programma’s die bedoeld zijn voor gemiddeld begaafde leerlingen of eisen dat de leerling eerst aan zijn executieve functies werkt voordat hij verrijking krijgt.
Het absolute dieptepunt wordt gevormd door scholen die ouders aanmelden bij Veilig Thuis (het vroegere Advies- en Meldpunt Kindermishandeling) als zij besluiten hun hoogbegaafde kind thuis te houden om hem te beschermen tegen vergaande psychologische schade. Hoogbegaafde of uitzonderlijk begaafde kinderen (145+ IQ) hebben andere behoeftes dan gemiddelde leerlingen in de klas. Zelfs al zit een uitzonderlijk begaafd kind in een klas voor hoogbegaafde leerlingen, dan zelfs hebben ze andere behoeftes dan “gemiddelde” hoogbegaafde leerlingen. Als zo’n kind merkt dat het niet begrepen wordt en dat het in een keurslijf gedwongen wordt, gaat het in verzet (stil of luid). Autoritair gedrag van de leerkracht en de “ik weet wat goed voor je is” houding werken als een rode lap op een stier bij hoogbegaafde kinderen. Ze hebben behoefte aan autonomie en een coach in plaats van een drilsergeant. In een starre omgeving voelt een hoogbegaafd of uitzonderlijk begaafd kind zich al gauw in het nauw gedreven en niet begrepen. Van dit soort situaties – waarin het kind niet gezien wordt voor wie hij is – kan het lichamelijke klachten krijgen. Het kind heeft vaak het gevoel dat het gaat ontploffen, het wil schreeuwen of wegrennen. Maar dat kan niet, omdat het kind weet dat het zich sociaal wenselijk moet gedragen. Het blokkeert en dat kan zich uiten in een teruggetrokken of opstandige houding. Beide niet goed, want in het eerste geval lijkt het op autisme en in het tweede op ADHD of ODD.
Leerkrachten lijken getraind om in hokjes te denken en problemen op te sporen. Ze zijn niet getraind om de oorzaken van de problemen achter te halen. Ze vragen zich niet af WAAROM deze leerling zo doet of waarom hij of zij zo stil is en niet wil meedoen. Ze praten vaak ook niet met de ouders en trekken zelf conclusies. Die conclusies zijn gebaseerd op een vage herinnering van een uitspraak van iemand, een artikel dat ze hebben gelezen of op een verhaal dat ze in de pauze van een andere leerkracht hebben gehoord.
Het is zelfs nog erger: als deze leerkrachten onderbouwd advies krijgen van geschoolde, voor het doel opgeleide en getrainde specialisten, luisteren ze vaak niet. Ze hebben hun eigen overtuigingen en weigeren daarvan af te wijken. Als gevolg van enerzijds gebrek aan kennis over hoogbegaafdheid én anderzijds pure arrogantie worden schrijnende en verstrekkende beslissingen genomen die vaak aanzienlijke psychische schade berokkenen. Veel van deze, al dan niet hoogbegaafde kinderen verliezen elk vertrouwen in volwassenen. Sommige kinderen (zo jong als 5 jaar) zijn zo psychisch beschadigd dat het hen maanden kost voor ze weer op een school durven te verschijnen. Dit moet stap voor stap en behoedzaam begeleid worden.
Ik heb al menig kind uit de klauwen van het speciaal onderwijs moeten redden. Die kinderen zaten er al of dreigden daar te worden weggezet. Als een kind niet functioneert op een gewone school en als de school denkt dat het kind een gedragsprobleem of zelfs een stoornis heeft, wordt regelmatig een medewerker van een school voor speciaal onderwijs gevraagd te komen observeren in de klas. En wat blijkt? De medewerker ziet het probleem en denkt dat het kind inderdaad op hun school zal passen en dat ze hem meer kunnen bieden. In vele gevallen wordt de hoogbegaafdheid van kinderen niet (h)erkend of volledig genegeerd! De hoogbegaafdheid wordt niet als een (mede)oorzaak gezien van de problemen.
Scholen vertrouwen in de expertise van medewerkers van speciaal onderwijsscholen en ze vertrouwen schoolpsychologen en ambulant begeleiders. Zo zou het ook moeten zijn: als je iets niet weet, raadpleeg je een specialist. Het probleem is, dat deze mensen veelal geen specialisten zijn op het gebied van hoogbegaafdheid, waardoor ze het gedrag verkeerd interpreteren. En voordat je het weet zit een kind met 137 IQ op school voor het speciaal onderwijs en kwijnt daar weg… Zijn gedrag verergert – logisch, want daar heeft hij nog minder te doen, voelt zich totaal onbegrepen en heeft geen aansluiting met andere kinderen – hij wordt opstandiger, bozer, agressiever. En het vermoeden is bevestigd: zie je, hij heeft een stoornis, goed dat hij bij ons is, wij kunnen hem helpen.
Na deze schets van de realiteit wil ik graag positief afsluiten, want gelukkig zijn er ook scholen die hoogbegaafdheid (proberen te) begrijpen en die deze kinderen durven op te vangen. Lees hierover op de blog van mijn collega Joyce van Gewoon Hoogbegaafd.
Heb jij meegemaakt dat je hoogbegaafde kind niet welkom is op een school of dat je kind gedwongen wordt iets te doen wat niet aansluit bij zijn of haar hoogbegaafdheid? Reageer hieronder (mag ook anoniem, het e-mailadres is nooit zichtbaar).
Beste Renata,
Voor mijn zoon blijkt er helaas geen andere optie dan een cluster 4 school. Door acting out gedrag (mijn inziens voortkomend uit onjuiste begeleiding en onderwijsaanbod) is er geen reguliere school die hem aanneemt. SBO heeft aangegeven een kind met een IQ van 130 geen geschikte plek te kunnen bieden. Blijft kennelijk cluster 4 over… Gister intake gesprek gehad met de orthopedagoog van de cluster 4 school, die opmerkte dat zij uit het PO kon opmaken dat zoon kenmerken van autisme zou kunnen hebben. Teruggegeven dat de psycholoog die het PO heeft afgenomen geen reden zag voor het vermoeden van een onderliggende onderliggende stoornis, en dat er wel vaker wordt gedacht dat bepaalde kenmerken op autisme kunnen duiden. Ik ben blij dat zoon na de zomer naar een school kan gaan, waar hij hopelijk weer wordt opgenomen in een groep (hij is al maanden lang op reguliere school buiten de groep geplaatst in afwachting van een nieuwe plek) en zichzelf weer een beetje terug kan vinden. Ik heb een HB specialist gevraagd om bij aanvang van het schooljaar mee te denken over hoe zoon op de cluster 4 school begeleidt kan worden en een onderwijsprogramma aangeboden krijgt die bij hem past. Ik maak mij echter wel zorgen of dit gaat werken.
JA, dit is helaas heel herkenbaar. In groep 1 lag het rapport met IQ >130 er al. Als antwoord daarop versneld maar nooit een passend lesaanbod gehad. Gepest. Vanaf groep 5 andere school. Opnieuw IQ test. Wegens vastlopen ‘maar’ 122 gescoord. Geen passend aanbod. Poging tot plaatsing HB onderwijs: na proeftijd niet geplaatst want blokkades waren niet weg na 2 weken. Kind kapot van de teleurstelling. Thuis gezeten, intensief speltherapie traject. Groep 7 terug naar school. Noem het dagopvang want er kwam alleen Donald duck en schetsboek aan te pas. Eind groep 7: advies SBO. Over mijn lijk! Aangemeld op school 3. Ingeschreven daar, maar na wenmiddag niet geplaatst: geblokkeerd, teveel angst, kind in freeze- en vlucht modus. Nu thuiszitter sinds de zomervakantie. Aangemeld voor traumatherapie. Opnieuw IQ-test na poosje thuis tot rust komen: 137 met uitschieters tussen hoogst haalbare scores en zwakke scores (werkgeheugen/verwerkingssnelheid). Nu thuis afwachten of hij (nu 10) terecht kan in een drop out klas voor HB kinderen. Zelfvertrouwen nul, vertrouwen in anderen zwaar beschadigd, schoolse vaardigheden amper geleerd. De middelbare school wordt straks de volgende uitdaging.
Helaas herkenbaar, gelukkig niet wat betreft het speciaal ondrerwijs, we hebben ze gelukkig laten testen omdat wij er van overtuigd waren dat het anders zat. Maar het is uitputtend en enorm frustrerend dat er niet naar je geluisterd wordt als je aangeeft dat het niet goed gaat met je kind en er wordt gewoon gezegd dat er niets aan de hand is en dat ze helemaal niet meer uitdaging moet komen dat dan eerst de scores omhoog moeten van bijv begrijpend lezen. Ze hadden zelf een programma voor slimme kinderen op school, maar dat was alleen voor kinderen die op alles a1 scoorden op de cito. Nog nooit van onderpresteren gehoord uit pure verveling en een laag zelfbeeld. Nee wij waren puchende ouders. En het vwo advies op de drempel toets wilden ze bijstellen naar havo, terwijl onze zoon na alle middelbare school bezoeken perse naar het gymnasium wilde.
En met mijn dochter was verder helemaal niks aan de hand want ze gedroeg zich prima in de klas en toen ikaangaf dat ze al heel lang, dagelijkse niet naar school wilde en ‘s morgens huilend en schreeuwend niet uit bed kwam voor 7.55 uur, Werd er gezegd dat ze ons om de tuin leidde, dat ze het prima naar haar zin had in de klas. Een meisje van 7 jaar, als je iets begrijpt van kinderen dan weet je dat daar iets niet goed gaat. We hebben haar toen naar een andere schoollaten gaan, wat moet je dan? Nu krijgt ze via passend onderwijs begeleiding van pmt om haar zelfvertrouwen op te bouwen. Hoewel wij liever gezien hadden dat ze een coach in de klas zou krijgen die haar zou leren omgaan met haar executieve functies omdat wij het ide hebben dat daar de grootste opbouw van haar zelfvertrouwen te behalen valt ( ze heeft een enorme performale kloof) maar daar hebben we geen invloedop en we zijn allang blij dat er nu iets gedaan wordt om haar te helpen.
Maar onwetendheid in het onderwijs is om gek van te worden.
Regina, bedankt voor het delen van je verhaal! Groet, Renata
Helaas heel erg herkenbaar. Ons zoontje (145+), nu bijna 7 jaar zit nu op zijn vierde school (eerst regulier, toen SBO waar ze uit zijn schoolrapport konden ‘opmaken’ dat hij wel autistisch moest zijn (uiteindelijk door specialisten getest en hij had geen autisme/ASS, of andere stoornissen, wel heel prikkelgevoelig…., daarna paar maanden (depressief) thuiszitter en vervolgens regulier/hb- en nu fulltime hb) en ook daar gaat het nu de verkeerde kant op. We merken dat hij dagelijks overprikkeld uit school komt, onploft om het minste geringste, alsof hij zich weer de hele dag heeft lopen aanpassen. Zijn juf ontkent dat hij zich aanpast op school en gelooft niet dat hij op school overprikkeld raakt en dat vervolgens de emmer overloopt, ze voelde zich duidelijk aangevallen. Tijdens het 10-minuten gesprek zei ze dat ze hem met rekenen aan het afremmen is en dat hij waarschijnlijk dyslectisch is omdat hij niet vooruit gaat met lezen en spelling. Ze zegt dat iedereen hetzelfde moet doen in de klas, aangezien het allemaal hb-ers zijn en dat ze dus gelijk zijn. Ze ziet hem niet en beoordeelt alleen zijn gedrag. Mijn zoontje begrijpt ondertussen niet waarom hij zulke makkelijke werkjes moet doen die hij allang kan. We zien dat hij zich steeds meer terugtrekt, zeer veel last heeft van de chaos in zijn hoofd, regelmatig ontploft en liever thuisblijft omdat hij thuis veel meer leert. Tsja… we zitten met de handen in het haar.
Beste Anoniem, iedere HB-er is dezelfde? Waar heeft de juf dit gehoord? Er is tussen de hoogbegaafde mensen nog GROTERE diversiteit dan tussen gemiddeld of laag begaafde mensen… Ik denk dat je er een specialist bij moet halen. En als er niets verandert, omdat de school niet flexibel genoeg is, moet er een andere oplossing gezocht worden. Dit kan toch niet?
Een ander geluid; zoon (tiq145) zit in een hb klas waar helaas ook veel kinderen met gedragsproblemen zitten, ondanks sterk gecompact en verrijkt programma. Ik snap dat je wil opkomen voor deze groep kinderen maar het belang van mijn kind sneeuwt hier in de praktijk volledig bij onder. Hoe zie jij dat een rustig gevoelig uhb kind zich moet handhaven tussen deze groep lln? Ik vind dat heel lastig en het lijkt mij als buitenstaander dat ze toch beter af zijn met meer structuur etc..en dus in het so/sbo….
Beste Esther, niet alle hoogbegaafde kinderen zijn druk en hebben gedragsproblemen. Veel van deze gedragsproblemen zijn helaas een uiting van een ongeschikte omgeving. Ook al zit je zoon op een HB school, wil niet zeggen dat ze weten wat ze moeten doen… Ik vind dat dit anders aangepakt zou moeten worden. Een uitzonderlijk begaafd, gevoelig, intens, rustig kind kan zich onmogelijk handhaven in zo’n groep. Hij heeft daarbij hulp van volwassenen nodig, daarmee bedoel ik dat de volwassenen op deze school moeten nagaan of deze klas op deze manier goed functioneert… Je kunt hem daar weghalen, niet gemakkelijk, maar misschien beter. SBO is zeker geen goede alternatief. Een HB school zou ook structuur moeten bieden. Hoogbegaafde kinderen hebben JUIST structuur nodig, anders worden ze angstig en gaan gedragsproblemen krijgen.
Mn zoon vb (145) met een kloof naar (109) ja, nadat hij vastgelopen was
Nu geschorst na 6 weken op zn nieuwe school en richting cluster4 gestuurd. Hij zit thuis nu, maar ik kan me het niet financieel veroorloven dat zo te laten. En dus ook heel veel hulp niet inkopen. Maandag kijken bij een SBO-school, het samenwerkingsverband heeft deze uitgezocht omdat ze ervaring met HB hebben. Ik kan alleen maar hopen dat dat klopt.
Beste S., bedankt voor je reactie. Ik zou er niet van uitgaan dat het samenwerkingsverband weet wat te doen. Er is bijna geen expertise over 145+ kinderen in Nederland. Een SBO school is geen goede plek voor je zoon. Ik zou een ervaren deskundige inschakelen om je te adviseren. Via de jeugdzorg kun je misschien een pgb toegekend krijgen o.g.v. het vastlopen van emotionele en sociale ontwikkeling.
Jazeker weet ik hoe dat gaat. Ons kind kregen wij niet ingeschreven op de 1e basisschool. De intern begeleider van de psz, waar het hopeloos misging, en de intern begeleider van de basisschool (zeer bekend met kinderen voor het speciaal onderwijs) hadden met elkaar gesproken en verslagen uitgewisseld. Daarnaast heeft de intern begeleider van de basisschool een observatie gedaan en achtte ons kind niet in staat om regulier onderwijs te volgen. Hierna volgde Jeugdzorg, een afgedwongen psychiatrisch onderzoek door een instelling die niet bekend is met HB en een overtuiging dat ons kind een ontwikkelingsachterstand heeft en wellicht zelfs zwakbegaafd zou zijn. Terwijl wij een kind zagen die getraumatiseerd van de psz is/was (het gaat al iets beter, maar het vertrouwen in volwassenen moet opgebouwd worden) en hulp zochten en dus niet kregen. Nu zit onze dochter op het MKD om schoolse vaardigheden te leren. Wat zij geweldig doet, maar nog moet eerst het behandelingstraject afgemaakt worden. zucht. De communicatie met de 2e school gaat veel beter. wordt vervolgd.
Oh ja, wij hebben nu een ECHA psycholoog erbij betrokken en er komen vorderingen. Erg traag maar er is beweging
Mijn zoon (14 jaar, diagnose AD(H)D en asperger) had in de achtste groep volgens NIO-toets een IQ van 128 en volgens WISCIII-toets een IQ van 145. Hij heeft regulier lagere school gehad en twee jaar regulier VWO-klas voor IQ-130+ kinderen. Laatste jaar 8 maanden methylfenidaat geslikt. Daarmee gestopt. Zoon is aan het einde schooljaar verbannen naar VSO- voor autisten tweede klas HAVO-VWO. Dreigt nu over te gaan naar 3-HAVO. Ik wil hem weer terug op oude school, VWO-130+klas. Wie kan mij helpen?
Hallo Anja, je kunt Truus du Maine van pienter.nl contacten. Ze zit in Amersfoort en is heel ervaren met tieners. Groet, Renata.
Goede avond,
Wat een prachtig mooi stuk heb je geschreven. Ik heb mijn eigen kindercoach praktijk (sinds kort) en nu had ik een vraag. Ik heb een jongetje van 7 jaar die volgens ouders hb is. Hij is twee keer bij mij geweest maar weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik denk namelijk niet dat hij echt iets mankeert maar dat hij zich op school verveelt, inhoud, anders voor doet… en dat dit thuis tot spanning kan leiden. Ouders twijfelen ook erg weten het niet zeker, willen alles wel voor hem doen, school is wat afwachte\nder en geeft hem nu zo nu en dan werkjes van groep 4. Ik vroeg me af wat kan ik deze ouders het beste adviseren? En waar zouden ze heen kunnen voor eventueel een goede IQ test laten doen. Ik woon in omgeving Friesland. Graag hoor ik van u. In ieder geval alvast bedankt.
Beste Aukje, je zou de ouders naar mij kunnen doorverwijzen voor een didactisch onderzoek, zodat we kijken hoe groot de cognitieve voorsprong is van deze jongen. Daarbij adviseer ik over onderwijsaanpassing op school. Vanaf daar zou jij het weer kunnen overnemen en de school en hem begeleiden. Zo werk ik met meer kindercoaches in het land, ook in Friesland. Groet, Renata
Heel herkenbaar mijn zoontje van 6 is nu getest en score van 125 op het randje dus er word nog steeds geen verijkings matariaal aangeboden omdat hij zn gewone werk niet goed maakt hij raffelt het af.
Schrijven vind hij vreselijk dus hij ziet nu blokschrift maar hij heeft totaal geen uitdaging.
Nu heeft de kinder coach gezegd dat we naar de huisarts moeten want zijn concentratie is niet voldoende terwijl hij thuis hele lego kastelen in elkaar kan zetten volgens het boekje
Hij is snel afgeleid en impulsief zeggen ze dan ik snap er niets meer van en kom geen stap verder zonder dat ik hem eerst laten testen of hij adhd heeft .
Natuurlijk is het herkenbaar en de pijn zit er nog. Ik herken je boosheid in het stuk en je frustratie. Ik ben blij dat je al deze artikelen steeds maar weer online brengt. Tijdens een voorlichtingsavond voor ouders van HB kinderen hebben we ieku.nl genoemd. Zodat ouders de weg naar info sneller kunnen vinden. Nog steeds loop ik er tegen aan dat zelfs op het tweetalig gymnasium de leerkrachten niet goed weten hoe ze met een nog steeds onderpresterende uitzonderlijk hoogbegaafde om moeten gaan. Wat je wel en niet kunt zeggen tegen kinderen; ik kan bij de oerknal beginnen geloof ik. Kinderen verwelkomen met ” hindertjes of runderen” ik vind het niet leuk. “Iedereen heeft een voldoende voor zijn toets behalve Hij! O nee, iedereen heeft een onvoldoende behalve Hij! Dat zou je wel willen hè? Nee iedereen heeft een voldoende behalve Hij.” Machtsvertoon Zo jammer. Dit draagt niet bij tot het ontwikkelen van (positieve) talenten. Mensen die niet beter weten kan je niets kwalijk nemen, daarom ben ik zo blij met jouw kennisoverdracht. Alleen zo kunnen leerkrachten tot inzicht komen . Dankjewel daarvoor.
Bedankt Régine! Groet, Renata
Ja. Onze dochter kreeg van haar kleuterjuf de diagnose Asperger. Zij trok zich soms huilend terug in de poppenhoek met een kussen over haar hoofd, als het buiten spelen met andere kinderen haar niet lukte. Pas na 2 jaar aanmodderen hebben wij hulp gevraagd van een orthopedagoge (zelf hoogbegaafd) en toen kwamen ook wij zelf pas op het goede spoor terecht. De uitslag en wetenschap van een IQ 142, een andere school en bovenschoolse onderwijs voor kinderen moeten nu herstel bieden. Maar ze heeft er een flinke deuk van opgelopen.
Hallo Floor, bedankt voor je reactie. Een andere school is soms de enige goede oplossing. Je hebt school nodig die meedenkt en flexibel is. Ik ben blij dat het nu goed gaat. Groeten, Renata
Ja precies zoals hierboven omschreven. Ons kind werd ondervraagd op school en liet daardoor negatief gedrag zien. Volgens school na vele gesprekken een mogelijke stoornis, volgens ons verveling. We vonden een hulpverlener die het met ons eens was maar die kreeg geen verandering teweeg. Uiteindelijk door “gezeur” kind laten testen op mogelijkheid van stoornis en instituut gevraagd buiten ons verhaal en dat van school ook de hulpverlener te spreken. Dit werd gedaan en samen met de vragenlijsten conclusie dat er geen reden was om verder onderzoek te doen naar een stoornis. Een opluchting maar wat dan, op advies van onderzoeken later een IQ test om onze vermoedens van ondervraging te bevestigen dan wel ontkrachten. Hier kwam een hoogbegaafd IQ uit. Maar ook naar hen en de later bijgehaalde ECHA specialist werd niet geluisterd, een halfslachtige poging om wat werk aan te passen maar dan zonder enig instructie of interactie wanneer de rest van de klas ,klassikaal, aan het werk was. Uiteindelijk zijn we naar een andere school gegaan omdat deze school duidelijk geen mogelijkheden had passend onderwijs te bieden voor ons kind. Wel weer reguliere school maar met meer verstand van HB en advies van echa specialist en betere differentiatie. Gaat nu heel goed!