Regelmatig spreek of schrijf ik met ouders wiens kind één jaar langer zou moeten kleuteren. Het is een advies van de school, omdat desbetreffende jongen of meisje niet sterk in zijn/haar schoenen zou staan en omdat hij/zij niet sociaal vaardig zou zijn. Ik ken veel hoogbegaafde kinderen, vooral jongens, die één jaar langer hebben gekleuterd. De ouders vonden het toendertijd prima, omdat ze het oordeel van de “experts” op school geloofden. Ze stonden er niet bij stil hoe schadelijk dit zou kunnen zijn.
Een jaartje langer kleuteren is misschien wel de meest schadelijke praktijk ten opzichte van hoogbegaafde jongens. Deze handelwijze is meestal gebaseerd op verhalen van andere ouders of leerkrachten over kinderen waar het niet zo goed mee is gegaan. Men denkt dat het niet goed is gegaan omdat het kind in kwestie niet rijp genoeg was voor de volgende groep en dat het niet sociaal sterk was. De wetenschappelijke onderbouwing voor deze gang van zaken ontbreekt echter – integendeel: er zijn overtuigende bewijzen voor het feit dat langer kleuteren schadelijk is voor de intellectuele, emotionele en sociale ontwikkeling van een kind (Brent, May & Kundert, 1996).
Vaak zeggen ouders en leerkrachten dat het hen vooral om de sociale ontwikkeling gaat en dat zij willen dat hun zoon/leerling leert met andere kinderen op te schieten. Helaas is dit vaak geheimtaal voor: “Wij willen dat hij mee kan komen bij het voetballen”. Het komt echter ook voor dat ouders, verontrust door de aandacht in de media voor pesterijen op school, hun zoon een jaar langer laten kleuteren omdat zij bang zijn dat hij gepest zal worden door grotere kinderen.
Ook leerkrachten en schooldirecties hebben de neiging jongens langer te laten leren lezen, later in hun sociale en emotionele ontwikkeling, en lichamelijk actiever dan meisjes. Hoogbegaafde jongens kunnen doorgaans eerder lezen dan jongens met een gemiddelde intelligentie (al wil dat niet zeggen dat ze ook eerder kunnen lezen dan hoogbegaafde meisjes).
In het boek Smart Boys van Barbara A. Kerr en Sanford J. Cohn (2001) kwam ik een opsomming tegen van feiten met betrekking tot langer kleuteren.
- Intelligentie is een belangrijke factor bij het bepalen van schoolrijpheid. Voor begaafde jongens kan het beter zijn om eerder naar de basisschool te gaan, zeker als ze al op een peuterspeelzaal zijn geweest (Gullo & Burton, 1992).
- De opvatting dat oudere kinderen in het voordeel zijn op school klopt niet altijd. Hoewel dit gemiddeld gesproken zo kan zijn gedurende de eerste schooljaren, blijkt uit de praktijk dat jonge begaafde kinderen het op school meestal beter doen dan oudere kinderen met een gemiddelde intelligentie.
- De sociale nadelen verdwijnen voor kinderen die jonger zijn doorgaans tegen de tijd dat een kind in groep 3 zit. Dit kan bij begaafde jongens ook zo gaan, mits zij niet al te verschillend zijn in andere opzichten. In een onderzoek van Spitzer, Cupp en Parke (1995) bleek er geen verschil te zijn in populariteit in de klas en bij leerkrachten, en in schoolcijfers tussen jongere en oudere hoogbegaafde kinderen.
- Uit onderzoek is gebleken dat uitstel van naar de basisschool gaan tot gevolg kan hebben dat een jongen het later minder goed doet op school, zowel op sociaal als op leergebied. DeMeis en Stearns (1992). Jongens die later naar groep 1 gingen werden later in hun schooltijd vaker aangemeld voor onderzoek naar leermoeilijkheden en psychosociale ontwikkeling en zij werden minder vaak onderzocht op hun mogelijkheden om deel te nemen aan een programma voor begaafde leerlingen dan jongens die op de normale leeftijd naar de basisschool waren gegaan.
Om al deze redenen is langer kleuteren voor begaafde jongens af te raden. In het slechtste geval ontwikkelt een begaafde jongen die langer heeft gekleuterd zich tot een grote, verveelde en ongelukkige pestkop. Omdat hij groter en verder ontwikkeld is dan de andere jongens, wordt zo’n jongen voortdurend gefrustreerd: zijn klasgenoten kunnen niet meepraten over de dingen die hem interesseren en niet de spelletjes doen die hij leuk vindt. Zij kunnen hem niet bijhouden op het speelplein en niet in videogames, ze begrijpen niets van de films die hij leuk vindt, ze luisteren niet naar dezelfde muziek en ze lezen niet dezelfde boeken. Als gevolg daarvan kan hij gaan proberen de baas over de andere jongens te spelen door ze fysiek te intimideren of ze te bedelven onder kritiek vanwege wat hij ervaart als hun onwetendheid.
De kans is groot dat een jongen die langer heeft gekleuterd, zich op school verschrikkelijk verveelt. Als hij met zes of zeven jaar nog in een kleutergroep zit, kan hij misschien al een jaar of drie lezen. Toch staat dat dan pas een jaar later op het programma. Waarschijnlijk gaat hij met hoge verwachtingen naar groep 1 – om er al snel achter te komen dat ze alleen maar “kinderachtige” dingen doen: kleuren, letters en cijfers leren. Die kent hij al sinds zijn tweede of derde jaar. Hij probeert zichzelf te vermaken met fysieke bezigheden zoals opspringen, zijn handen in de lucht steken en roepen – maar dat levert hem alleen maar afkeuring op. Het gevolg is dat hij, zelfs door goed bedoelende leerkrachten, er constant aan wordt herinnerd dat hij stil moet zitten en rustig moet zijn.
Het duurt dan ook niet lang voor zo’n jongen een hekel krijgt aan school en vaak ook aan andere kinderen. Binnen een paar jaar zal hij onuitstaanbaar zijn voor zijn leerkrachten – een schoolvoorbeeld van een slimme onderpresteerder die steeds maar weer kans ziet hun zwakke plekken te vinden en hun lessen voor de andere kinderen in de klas te verstoren. Dit is het soort jongen dat figureert in het negatieve stereotype van hoogbegaafdheid dat soms wordt gebruikt als argument om de andere leerbehoeften van hoogbegaafde kinderen te negeren. Daarom is het belangrijk te weten hoe jonge hoogbegaafde jongens zich van nature gedragen.
Wat een mooi artikel. Dat had ons vast geholpen bij de keuze die we vorig jaar moesten maken; versnellen of doorkleuteren. Onze oudste is van eind januari (nu 6 jaar) en liep van kleins af aan voor op leeftijdsgenoten. Cognitief maar ook zeer taakgericht. We vonden het een moeilijk besluit. Mede omdat school aangaf nog nooit zon jong kind naar groep 3 over hebben gedaan. Als je uit gaat van de 1 januari grens is ie 3 weken te jong dus wij vinden t wel meevallen maar toch. We besloten in overleg met school hem door te laten gaan en dat is het beste besluit geweest. Hij voelt zich als een vis in het water. Cognitief en sociaal en emotioneel. Zijn prestaties zijn nog steeds boven gemiddeld in de klas met kinderen die bijna allemaal 1 jaar ouder zijn. Dringt zich nu wel een ander dilemma aan: is t korte kleuteren genoeg om in zijn naaste zone van ontwikkeling te blijven of is er meer nodig aan verdiepen/ verbreden. Ondanks zijn bovengemiddelde scores zie ik school niet snel verder begeleiden; het gaat immers prima. En zolang t goed gaat, zul je mij ook niet horen maar toch zie ik hem gelijk op gaan met de beste presteerders van de klas, terwijl zij een jaar ouder zijn. En dan denk ik dus vaak dat hij zijn voorsprong kwijt is. Helemaal niet erg, maar blijft zo nu en dan tot gespreksstof. maar hij redt t prima gelukkig. Benieuwd hoe dit in zijn verdere schoolcarrière zal verlopen.
Boysmom, bedankt voor je reactie!
Ik vind dit een heel moeilijke kwestie mijn kind moest juist door hij is van 27 oktober en zit nu inmiddels in groep 7 van de basis school. Marn is net niet hoogbegaafd getest maar is t wel. Hij heeft echter moeite met praten tegen volwassenen zeker leerkrachten en onderzoekers. Dus dat beïnvloed de test enorm en toch scoorde hij 127. Maar wat als hij een jaar meer rust had gekregen niet met vijf jaar moest schrijven terwijl zijn motoriek er nog niet aan toe was. Hij heeft thuis twee grote broers altijd strijd om sterkste of slimste te zijn zijn oudste broer is hoogbegaafd heeft ass en zit op t gymnasium. Marn kreeg voorlopig schooladvies groep 6 VMBO KB wat als hij gewoon zijn jaar had mogen rijpen. Ik denk dat t niet altijd goed voor kinderen is de druk heel hoog te leggen wat als?
Beste Christel, het gaat niet om de druk te hoog leggen, het gaat om de ontwikkeling volgen. Als daar geen goede begeleiding bij zit, kan het fout gaan. Het ligt niet aan de versnelling op zich, maar aan het gebrek aan begeleiding. Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat versnelling goed werkt. De school moet echter een plan hebben en een visie. Een kind versnellen zonder hem verder te sturen, werkt niet.
Hoi Renata: Mijn 6 jarige dochter wordt geadviseerd in groep 3 te doubleren. Ik vind haar erg slim maar ze heeft zeker nog moeite met schrijven (spiegelschrift) en ook algemeen moeite met bijbenen van de klas. Sociaal kan ze prima mee. Haar (half) broer is getest en hoogbegaafd maar we hebben haar nooit getest. Hoe kan ik bepalen wat het best voor haar zou zijn? Laten testen, afgaan op advies van de leerkracht? Ik vindt het moeilijk te weten wat het beste voor
Wij worden nu gedwongen met een november kind om hem nog 1 jaar in groep 2 te laten. dit zou zijn derde kleuter jaar worden.
hij heeft een behoorlijke pv kloof van 100 verbaal en 132 performaal. onderpresterend , faalangstig en perfectionistisch en indicatie voor leonardo.
Hij heeft anderzijds nu een leuke school gevonden, maar ik denk dat nog 1 jaar kleuteren voor hem funest is gezien het feit dat hij 1.5 tot 2 jaar voorloopt op leeftijd genoten.
hij mag omdat het organisatorisch moeilijk te regelen is niet naar groep 3.
1. oktobergrens hanteren
2. klassen zijn groot 27 en 30 kinderen
3. hij is te angstig volgens school ( ja dat zegt hij dat noemen ze vermijdinggedrag)
4. vanwege zijn taal achterstand?? hij kan niet benoemen hoe de letter o bijvoorbeeld heet. dus niet leesrijp?? hij kan schrijven en zal me niets verbazen als hij fotografisch geheugen heeft.
anderzijds denk ik organisatorische problemen (zijn toch niet ons probleem?) als hij 5 weken eerder was geboren dat had het geen probleem geweest?
daarom zit ik nu met een dilemma,
nu van een wel redelijk veilige school afhalen om hem te plaatsen in groep 3 van leonardo (50km verderop , das organisatorisch pas lastig maar nog niet onhaalbaar) of toch laten doubleren?
met school zijn we reeds in gesprek geweest zij gaan niet zwichten naar overgang naar groep 3
Beste Penelope, ik vind het te gek voor woorden dat omdat het de school even niet uitkomt een kind moet blijven zitten. Het is inmiddels aangetoond dat extra kleuteren geen effect heeft bij gemiddeld begaafde kinderen, voor hoogbegaafde kinderen is het schadelijk. Er wordt hierdoor de zone van naaste ontwikkeling gemist, het kind wordt gedwongen zich aan te passen en gaan onderpresteren. Of de Leonardo school dé oplossing is, kan ik zo niet beoordelen, maar blijven zitten lijkt mij sowieso niet goed.
De vraag is ook nog of de IQ test nu erg betrouwbaar is. Je zou er een specialist bij kunnen halen, mocht je twijfelen over je besluit. Groeten, Renata
Hallo Skankhead, Gaan jullie iets doen aan onderwijsaanpassing voor jullie zoon? Hebben jullie gesprekken gehad over het indikken van de leerstof en over het gebruik van het routeboekje? Als hij zich blijft vervelen, leert hij zich verkeerde studievaardigheden aan en krijgt later problemen in het voortgezet onderwijs. Hij heeft het vermogen om elk beroep te kunnen kiezen dat hij zou willen. Hij moet wel de juiste vaardigheden aanleren.
Succes, Renata.
Ook wij hebben ons zoontje een jaar langer laten kleuteren, want hij was nog zo “speels” in groep drie kwamen we erachter dat hij een IQ van 144 heeft…..Tja, dat speelse en niet stil kunnen zitten was dus niet omdat hij er nog niet aan toe was, maar omdat hij zich verveelde.( Inmiddels zit hij in groep 4 en kan nog steeds niet stil zitten.)