Door: Hilde Cromjongh van Kolibrie Talentcoaching
Hoewel het sommige mensen zal verbazen, kunnen juist hoogbegaafde kinderen last van hebben van belemmerende gedachten die ervoor zorgen dat ze niet laten zien wat ze kunnen en in hun schulp kruipen.
Hoe komt dat?
Er zijn verschillende factoren die een rol spelen. Om te beginnen hebben veel hoogbegaafde kinderen een hoge prestatienorm, met andere woorden, ze leggen de lat voor zichzelf ontzettend hoog. Vaak is dit omdat ze zich steeds een goed beeld kunnen vormen van de opperste vorm van beheersing en uitvoering, ze kunnen denken als deskundigen en willen ook (onmiddellijk) op dit niveau functioneren. Soms hebben ze last van al dan niet terecht gevoelde eisen en verwachtingen van anderen waar ze aan willen voldoen. Hun gevoel van eigenwaarde hangt af van hun geleverde prestaties en de goedkeuring van anderen. Als je het idee hebt dat je alleen bij hoge prestaties wat waard bent, knagen fouten behoorlijk aan je zelfbeeld.
Vallen en opstaan
De meeste kinderen leren met vallen en opstaan, hoogbegaafde kinderen zijn niet gewend om fouten te maken en hebben niet geleerd daarmee om te gaan . Ze ervaren geen of te weinig falen en ontwikkelen geen natuurlijk opvangmechanisme. Hoogbegaafde kinderen zijn gevoelig en beleven alles bijzonder intens. Alle gevoelens worden heftiger ervaren, onprettige gevoelens die bij fouten maken horen, hakken er extra diep in. Het is heel heftig als je kritiek en fouten persoonlijk neemt. Een fout kan dan voor paniekgevoelens zorgen en paniek wil je het liefst vermijden. De kans op deze paniekgevoelens is groot als je leren en fouten maken niet ziet als een serie opeenvolgende stappen van beter te worden.
Ik wil geen moeilijk werk!
Als je voor uitdagingen staat en je bent niet zeker van succes is het makkelijker en prettiger om ervoor te kiezen die uitdagingen uit de weg te gaan. Veel hoogbegaafde kinderen spelen op zeker doordat ze op hun (bekende) beheersingsniveau presteren. Door deze aanpassing worden ze niet blootgesteld aan de rauwe kantjes van mogelijk mislukken.
Mindset
Hier komt mindset om de hoek kijken. Mindset is de overtuiging die je hebt over hoe intelligentie werkt. Een vaste mindset gaat ervan uit dat intelligentie statisch is en niet ontwikkeld kan worden, dit vertaalt zich in uitspraken als ‘je bent slim, of niet’ en ‘daar ben je goed in, of niet’. Intelligentie wordt gezien als aangeboren eigenschap waar je geen invloed op hebt. Daartegenover staat de groei-mindset die stelt dat intelligentie en vaardigheden ontwikkeld kunnen worden. Je hebt dus wel invloed op waar je goed in bent en kunt worden.
Welke overtuiging een kind heeft, blijkt enorme impact te hebben op zijn leerhouding. Vaste mindset-mensen presteren alleen om hun slimheid te bevestigen. Hun grootste angst is om dom gevonden te worden en alle signalen die daarop zouden kunnen duiden gaan ze uit de weg. Dan gaat het over dingen als de wil om uitdagingen aan te gaan, inzet, doorzettingsvermogen, openstaan voor kritiek en input van succesvolle andere mensen. Al deze dingen vermijden zorgt er uiteraard voor dat je hele leergebieden laat liggen en je niet tot het ontwikkelingsniveau komt waar je wel toe in staat zou kunnen zijn.
Alle beschreven processen worden in gang gezet en ondersteund door gedachten, met gevoelens als gevolg. Controle over je gedachten en jezelf fouten gunnen kan zorgen voor een meer ontspannen houding en meer plezier in leren. Zo kun je tot hoogtes komen die je zelf misschien niet voor mogelijk had gehouden….
Denken van ondersteunende gedachten, durven omdat je risico’s op de koop toeneemt, dan kun je in actie komen: doen.
Bedankt voor al je heldere informatie! Ik heb er al veel aan gehad voor mijn zoons! Op dit moment zit ik met vragen rond mijn jongste zoon die niet getest is. Zijn broer wel, dit werd n.m. vanwege een (mis)diagnose bij de GGZ gedaan en dus vergoed. Ik twijfel enorm en hij lijkt zich ook nog eens enorm aan te passen. Gedraagt zich stoer bij vriendjes en op school. Is niet alleen thuis maar ook op school baldadig en thuis loopt hij soms over van frustratie die hij dan regelmatig uit met schoppen en knijpen. Omdat hij als dreumes en peuter al interesse had in cijfers en al snel kon tellen, mooie woorden gebruikte en al snel goed kon tekenen en behoorlijk ruimtelijk inzicht bleek te hebben en hier allemaal enthousiast mee bezig was besloten we hem ook maar in de gaten te houden. (Hij leek in veel dingen enorm op zijn broer) Onzeker en faalangstig leek hij toen al en begin groep 1 zagen juffen wel dat hij wat uitdaging kon gebruiken. Na de overstap van groep 1 naar groep 1/2 waarbij hij in groep 1 bleef kwam hij ineens thuis met tekeningen die duidelijk onder zijn niveau lagen, ook interesse in letters was weg. En op een gegeven moment zelfs thuis! Inmiddels zit hij in groep 3 maar hij doet mee met de lesstof omdat hij dus weinig laat zien en wij ook niet zeker weten waar hij nu zit. Bij de Cito begin groep 2 maakte hij fouten in de makkelijke vragen en alle moeilijke goed. Hij geeft aan het makkelijk te vinden maar wil ook absoluut geen moeilijker werk. Als we bij ons thuis proberen moeilijker werk aan te bieden gaat dat vaak wel moeizaam. Hij gaat gek doen en grapjes maken en lijkt soms niet zijn best te willen doen. Ik moet hem steeds proberen bij te sturen en zoeken naar een manier waarop hij prettig meewerkt. Ondanks dat lijkt hij dit wel echt te willen (geeft het ook aan). Kortom een moeizame situatie. Ik wilde deze (lange) vraag toch graag aan je voorleggen aangezien ik heb gemerkt dat je echt veel diepgaande kennis hebt over hb-kinderen.
Wat je schrijft had ons verhaal kunnen zijn…
Helder stuk om te lezen, heel herkenbaar ook. Bedankt voor deze informatie!
Dank je, Jis!
Beste Renata,
Ook mijn zoontje heeft een vaste mindset (een jaar geleden al en hij is pas 4,5). Gelukkig heeft zijn school hier ook kennis van en gaan ze hem het komende half jaar hiermee laten stoeien. Doorzettingsvermogen kweken en leren omgaan met falen zijn hierbij het belangrijkst.
Thuis wil ik er natuurlijk ook graag mee aan de slag. Aangezien Volendam voor ons ver rijden is, heb ik me opgegeven voor een workshop hierover in Arnhem, gegeven door Lonneke Snijders.
Ik vind je artikel helder. Voor mij was het onderwerp dus al bekend, maar als je nog niet bekend bent met de materie, wordt het duidelijk en begrijpelijk uitgelegd. Goed ook dat je het aanstipt, want niet iedereen zal (kunnen) bedenken dat juist kinderen met een hoge intelligentie bewust voor makkelijke werkjes kiezen ipv voor uitdagingen.
Ik ben erg blij dat mensen zoals jij bestaan, zodat wij als ouders de weg met onze HB kinderen niet alleen hoeven te bewandelen… Ga zo door!