In het boek van Enrico Gnaulati Back to Normal: Why Ordinary Childhood Behavior is Mistaken for ADHD, Bipolar Disorder, and Autism Spectrum Disorder legt dr. Gnaulati uit waarom er zoveel misdiagnose plaatsvindt en waarom leerkrachten, psychologen, psychiaters en ouders een foutieve diagnose met ernstige psychiatrische aandoeningen vaak toekennen aan hoogbegaafde kinderen.

Een studie waarnaar dr. Gnaulati verwijst zegt dat hoogbegaafde kinderen een derde tot de helft van hun schooldag aan het wachten zijn tot de andere kinderen klaar zijn. Uit verveling kunnen ze gaan praten, dagdromen, wiebelen of op een andere manier storen. Maar wanneer ze iets te doen krijgen wat hen pakt, kunnen ze moeilijk stoppen. Hoogbegaafde kinderen hebben een enorme capaciteit om zich ergens in te verliezen; ze willen dan niet stoppen totdat elk detail perfect is of totdat ze alles over het gekozen onderwerp weten. Door deze hyperfocus wordt vaak gedacht dat ze niet flexibel zijn, dat ze niet in staat zijn te luisteren of aanwijzingen op te volgen. Deze kinderen willen gewoon op dat moment blijven doen waar ze goed in zijn.

Wij moeten niet willen dat alle kinderen op elkaar gaan lijken

Er bestaan heel veel soorten gedrag, vaak gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, karakter en opvoeding. Alle kinderen laten een mengelmoes van sociale en emotionele problemen zien, zoals slecht oogcontact, overactiviteit of te weinig activiteit, driftbuien, kieskeurig eten, eigenzinnige belangen of sociale onhandigheid. Deze verschijnselen hoeven niet te worden gezien als tekenen van een stoornis. Soms zijn het gewoon karaktertrekken, persoonlijke voorkeuren of onhandigheid.

Omarm verschillen

Verschillen zijn belangrijk en goed. Een kind dat liever alleen speelt hoeft niet meteen sociaal onhandig te zijn. Als dit kind tegen zijn zin in gedwongen wordt mee te doen met de groep en krampachtig “leuk” doen, kan het uit zo uit doen zijn waardoor het juist sociaal geïsoleerd raakt.
Wanneer men een intelligente, introverte jongen of meisje verwart met een kind met autisme spectrum stoornis, devalueert men zijn of haar mentale gaven. Het vermogen om zich heel intensief in een onderwerp te verdiepen en daar zoveel mogelijk over te weten te komen wordt gezien als een symptoom dat moet worden bestreden. Terwijl het juist gezien moet worden als een geweldige eigenschap die moet worden gecultiveerd.

WEES JE ER VAN BEWUST!

Maatwerk in het onderwijs voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen

Uitzonderlijke begaafdheid gaat niet over. Het beïnvloedt de ontwikkeling vanaf de geboorte tot op hoge leeftijd. IEKU specialiseert zich in persoonlijk advies en coaching voor ouders en leerkrachten van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen. De specifieke uitdagingen die bij het opvoeden en les geven van deze kinderen komt kijken zijn goed te handelen. Mits je over de juiste tools en inzichten beschikt. We helpen heldere doelen te stellen voor onderwijs en opvoeding. Dit doen we veelal door middel van het leveren van maatwerk in het onderwijs, persoonlijke coaching en intelligentie onderzoeken.

Bekijk ons complete aanbod omtrent hoogbegaafdheid >