… als je weet hoe.
De meest voorkomende problemen bij hoogbegaafde kinderen zijn:
- Verlies van motivatie om te leren. Het kind spant zich niet langer in bij het uitvoeren van taken, met als gevolg onderpresteren.
- Doordat het kind te weinig te doen heeft en zich onvoldoende hoeft in te spannen kan verveling optreden. Deze verveling kan vervolgens weer leiden tot vormen van probleemgedrag (bijvoorbeeld andere kinderen afleiden, veel aandacht vragen van de leerkracht).
- Het kind heeft onvoldoende geleerd hoe het is om fouten te maken. Het stelt daardoor te hoge eisen aan zichzelf en weigert bepaalde taken te maken omdat hij bang is dat hij het niet goed zal doen.
- Doordat ze andere verwachtingen hebben ten aanzien van relaties en doordat ze andere interesses hebben, kan het zijn dat het kind geen aansluiting krijgt bij leeftijdgenoten. Hierdoor kan het kind sociaal geïsoleerd raken.
Door (een van) deze problemen ontstaat onderpresteren. Luister in deze podcast naar de tips met betrekking tot signalering van onderpresteerders en welke (onderwijs)aanpassing nodig is.
De volgende podcast zal gaan over diagnostiek bij onderpresteerders en de begeleiding die nodig is om het onderpresteren te keren.
Wil je nog meer lezen over het keren van onderpresteren? Download hier het gratis e-boek!
Dag Renata,
Onze zoon van 8 gaat bijna naar groep 5. Al van kleins af aan heeft hij een ontwikkelingsvoorsprong op meerdere gebieden. Hij las uit zichzelf vanaf 4 jaar woordjes en met 5 jaar al hele zinnen. Sprak vanaf 3 jaar al woorden Engels en vanaf 4 jaar verstaanbare zinnen. In groep 2 kon hij al uit zijn hoofd plus en minsommen maken tot 100. Toch scoorde hij destijds tweemaal een Cito V score voor rekenen. Eenmaal vanaf groep 3 scoort hij steeds l of l + voor Cito rekenen en had hij in groep 4 als eerste van zijn klas zijn klein en groot- tafeldioma. Ook voor spelling scoort hij l+. DMT is altijd A ll (op het randje van l). Thuis leest zoon nog sneller, maar lezen bij de juf vindt hij spannend, dus dat drukt zijn tempo iets. Maar begrijpend lezen Cito zakt steeds verder af. Van lV naar zelfs V. Terwijl hij Squla begrijpend lezen prima doet, en Nieuwsbegrip ook. Ook heb ik een oefencito besteld bij citotrainer en ook deze ging prima. 5 fout van de 40 vragen. Zou je ongeveer op een ll score uit moeten komen.
Hoe zou het kunnen komen dat hij de echte Cito begrijpend lezen zo slecht maakt? Hij is wel dromerig en een echte denker/uitvinder. Zit het daar in? Is de vraagstelling niet duidelijk? Is het zijn concentratie? Boeit de tekst hem niet?
Een IQ test in groep 3 leverde helaas ook niets op, want hij blokkeerde tijdens de test regelmatig (is hooggevoelig voor mensen en sfeer en is een onderpresteerder) De uitslag was daardoor niet betrouwbaar. De orthopedagoog bij wie we naar speltherapie zijn geweest met onze zoon, heeft gehoord op welk hoge niveau Engels hij hele computergames na kon spelen met de Playmobil poppetjes. Volgens haar moet hij wel hoogbegaafd zijn. Maar zeker weten doen we het natuurlijk niet. Hoe kan het begrijpend lezen bij de Cito dan zo achterblijven?
Hallo Marieke, bedankt voor je reactie. Je noemt al een aantal mogelijkheden waarom je zoon niet goed zou kunnen scoren op de cito begrijpend lezen. Alle cito toetsen en alle onderwijs is ingericht voor de gemiddelde leerling. Als je hoogbegaafd bent en anders denkt en redeneert, kan het een mismatch zijn met de toetsen en met het hele onderwijs. Als je een gericht advies wilt, kun je contact met mij opnemen, dan kunnen we verder kijken of je zoontje hoogbegaafd is en welke onderwijsaanpassing nodig is.
Groeten, Renata
Beste Renata,
Bedankt voor jouw snelle antwoord. Ik zou graag een keer contact met jou willen, maar jouw agenda voor een belafspraak zit al helemaal volgepland denk ik, want ik kan geen enkele datum of tijdstip aanklikken.
Op school lopen we er steeds tegenaan dat onze zoon steeds eerst al zijn ‘gewone’ werk helemaal af moet hebben alvorens hij aan zijn Pluswerk mag beginnen. Met rekenen komt hij inmiddels zo nu en dan wel aan zijn Pluswerk toe, maar met spelling zelden tot nooit. Gelukkig heeft hij wel 1 ochtend in de 2 weken Uitdaging! met een paar andere leerlingen buiten de klas. Ze doen dan Languagenut (hij doet op dit moment Frans en hoeft de woorden maar twee keer te horen/lezen en kent de betekenis al) en ze doen uitdagende spelletjes als Beverbende en Set, ook hebben ze geleerd hoe je brein precies werkt en gingen ze coderen en decoderen en code kraken. Hij geniet echt van deze leertijd. Maar ik ben bang nu zijn Cito begrijpend lezen steeds verder daalt, school hem niet meer geschikt vindt voor de Uitdaging! Ook ben ik bang dat hij in groep 5 geen Pluswerkboekje spelling meer krijgt omdat hij er toch bijna nooit aan toe komt.
We hebben afgelopen jaar al meerdere gesprekken gehad op school waarin wij vroegen of hij niet opdracht 1 of opdracht 1 en 2 van spelling kan laten zitten, zodat hij meer tijd heeft om zijn Pluswerk te maken. Maar de juf en de ib-er vinden het heel belangrijk om ook van de basisstof niets te missen. Ondanks dat de orthopedagoge en de vrouw die in groep 3 de iq test heeft afgenomen hebben geadviseerd om te compacten en te verrijken. Maar ook met rekenen mocht hij nooit wat overslaan terwijl hij daar ook een duidelijke voorsprong laat zien
Wel is het zo dat onzse zoon wisselend scoort met woorddictees ondanks zijn 1 + voor de cito: hij scoort dan weer een 7,2, dan weer een 8,5 en dan weer een 9,5 om vervolgens weer een 7,5 te halen. Sowieso wisselt hij op taalegebied veel in scores. Hij kan van een 6 voor woordenschat in een half jaar tijd zonder extra oefening naar een 8 gaan (op zijn rapport) om van een 9 voor grammatica weer af te zakken naar een 5,8, van goed naar matig dus en dat in een half jaar tijd. Wel klaagt zoon regelmatig dat alles op school zo saai is. Behalve dus het Pluswerk en de Uitdaging!
Je begrijpt dat we dus niet goed weten wat we hiermee aan moeten. School wil dus gelukkig wel meedenken, maar naar mijn idee niet altijd op de juiste manier. Ook mag hij van zijn juf en de ib-er geen estafetteloper worden, omdat hij steeds een hoge ll scoort voor zijn DMT en geen overduidelijke l. Zijn gewone estafettewerk vindt hij daarentegen saai en maakt hij in zijn werkboek altijd foutloos, ik heb dus niet het idee dat hij hier ook maar iets van leert. Maar pluswerk krijgt hij hiervoor dus niet, omdat hij ook niet heel goed zelfstandig kan werken, dan wordt hij heel traag en een ll is geen l. Ondanks dat hij al het hele schooljaar dolgraag estafetteloper wil worden.
Hoe komen wij toch in contact met jou? Ik hoor het graag. Hartelijke groeten van Marieke
onze zoon is 2 keer gedoubleerd en heeft een disharmonisch profiel op meerder vlak heeft hij begaafd er bij staan maar met wisc komt het er niet uit ,nu een thuiszitter omdat hij ondergepresteerd heeft wat is u advies om te ondernemen voor hem?
Beste Greet, didactisch onderzoek door een ervaren specialist, advies aan school over onderwijsaanpassing. Dat het er met de WISC niet uitkomt, betekent niet dat hij niet hoogbegaafd kan zijn. Groet, Renata
Goedemorgen,
Onze zoon is waarschijnlijk meerbegaafd en heeft een flinke voorsprong altijd gehad.
Daardoor maar 1 jaar in gr 1/2 geweest.Zit nu in gr 7 en dit jaar zijn zn resultaten,een stuk lager dan andere jaren..
Begrijpend lezen scoort hij nu erg laag..
Is altijd al een valkuil voor hem geweest..
Zien jullie dit vaker,dat dit voorkomt zodra ze naar gr 7 gaan?
Bram is 10 jaar oud en is hooggevoelig en heeft daarnaast last van allergieen en astma dat zn functioneren erg belemmerd
Vriendelijke grt Patricia Wesdorp
Hallo Patricia, bedankt voor je reactie. Het gebeurt vaker dat hoogbegaafde kinderen op gegeven moment zo gaan onderpresteren dat ze slechter gaan scoren op de toetsen. Het kan verschillende oorzaken hebben en het is goed om zo snel mogelijk bijvoorbeeld een didactisch onderzoek te doen, zodat duidelijk wordt of je zoon op bepaalde gebieden voorloopt, hoe hij leert en wat hij nodig heeft. Dan is er volgend schooljaar de tijd om hem voor te bereiden op het VO.
Met vriendelijke groet, Renata
Onze zoon krijgt fulltime HB onderwijs maar vertoont veel kenmerken ( misschien wel alle kenmerken) van een onderpresteerder.
Zie je ook onderpresteerdes in het HB onderwijs?
Beste Maud, dat zie ik zeer zeker ook in het HB onderwijs. Waarom? Omdat daar vaak niet gedifferentieerd wordt… Ook daar is een persoonlijke aanpak nodig met persoonlijke leerplannen en leerdoelen. En ook daar kunnen kinderen extreem voorlopen en versneld worden.
Renata