16 jaar, psychiatrisch ziekenhuis voor drie maanden, mensen vonden hem vervelend, hij was lastig, hij leerde niets op de basisschool, hij was er van overtuigd dat hij niet deugde, dat gevoel kreeg hij van mensen…

Oma’s schilderijen en opa’s collages. Waren die zijn redding geweest? Hij kon bij opa en oma schilderen. Daar heeft hij zijn eerste schilderij gemaakt.

Nu is Thom van der Gulik 25. Hij is een kunstenaar. Maar wat toch belangrijk is, hij heeft zichzelf gevonden. Hij heeft ontdekt dat er met hem niets aan de hand is, dat hij oké is, dat hij wel deugt.

Afgelopen zomer heb ik kennis gemaakt met Thom in zijn atelier. Ik volgde hem al een tijd via Instagram en vond zijn schilderijen en ideeën interessant. We hebben afgesproken voor een interview omdat ik denk dat het verhaal van Thom inspirerend is voor vele hoogbegaafde jongeren.

STHOM.

De artistieke naam van Thom is STHOM. Hij raakte van de wereld om hem heen overprikkeld. Dat heeft hij nog steeds, te veel indrukken, te veel lawaai, te veel vreemde gebeurtenissen, mensen die raar doen en vreemde beslissingen nemen… In de puberteit liep hij hierdoor vast. Hij wist niet wat hij met zichzelf en het leven aan moest. Hij wilde zijn frustraties en verdriet kwijt. Bij zijn grootouders heeft hij het schilderen ontdekt en hij begon te schrijven. Hij ontdekte dat hij van deze stomme dingen iets goeds en moois kon maken. Zo zette hij zijn negativiteit in iets positiefs. En zo kwam hij op de naam STHOM.

Psychiaters en andere hulpverleners wilden hem “helpen”, diagnoses ADHD, HSP en meer hebben de revue gepasseerd. Volgens mij keek niemand naar wat STHOM. écht nodig had. Dat heeft hij gelukkig nu zelf gevonden. Hij heeft zijn anders zijn in een kracht omgezet.

ik ben aan het zoeken, maar moet juist wat kwijt

ik wil zweven, maar toch met beide benen op de grond blijven staan

Tijdens het proces van constatering dat iets stom is, ontstaat er een kunstwerk, waarmee STHOM. de mensen wil laten nadenken. Zo is er deze schilderij van Kees van der Staaij ontstaan:

Kees van der Staaij ondertekent “Nashville-verklaring” Afbeelding: P074-2019

STHOM. heeft kunst gebruikt om zich tot de wereld te relateren, om zijn creativiteit kwijt te kunnen en om makkelijker om te gaan met de wereld waar hij niet automatisch in past. Omdat hij anders is. Omdat hij niet begrepen wordt. Kunst is een uitlaatklep en een zinnige bezigheid. Met zijn, soms maatschappij kritische, werken laat hij mensen nadenken over stomme dingen. Meestal vallen deze dingen mensen namelijk niet op, ze zijn er immuun voor, gaan door met hun levens. STHOM. wil dan mensen wakker schudden en, zoals veel hoogbegaafde mensen met groot rechtvaardigheidsgevoel, wil hij laten zien dat we het er daarbij niet moeten laten. Dat we ons niet moeten laten vertellen wat wel of niet hoort, wat wel of niet moet. Een kritische houding, weerbaar zijn en een eigen pad kiezen zijn de belangrijkste vaardigheden die je je hoogbegaafde kind moet meegeven.

Website van STHOM. : https://sthom.nl/

STHOM. op Instagram: https://www.instagram.com/buitengewoonsthom/

Wil je zelf een programma opzetten op je school of elders? Lees hier een paar tips hoe je dit kunt aanpakken.

Hoe zet je zelf een programma op?

Kunst is subjectief, maar een goed kunstprogramma is dat niet. Wanneer je iets voor kin­de­ren/jong­eren wilt op­zetten (in de buurt of op school) kun je onderstaande punten gebruiken.

  • een goed kunstprogramma zou kinderen/jongeren bij elkaar moeten brengen, die aan­houden­de artistieke interesses hebben
  • zoek mensen (ouders/leerkrachten) die over esthetische en technische vaardigheden beschikken en het talent hebben om kinderen/jongeren te motiveren een hoog niveau te bereiken
  • ontwikkel een pakket met onderdelen voor het aanleren van vakkundigheid, waarden, geschiedenis en kritiek (recensie)
  • leg nadruk op creativiteit, niet op slaafs navolgen van instructies/instructie­boeken
  • pas een zekere vorm van groeperen toe op talent, zodat kinderen/jongeren dingen kunnen delen, van elkaar leren en elkaar ondersteunen
  • instructie moet individueel gegeven worden, waarin het op creatieve wijze oplossen van problemen opgenomen wordt