In deze podcast beantwoord ik een aantal vragen van ouders. Het zijn vragen over onderwijsaanpassing, versnelling en het gedrag. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hieronder als een reactie. Ik beantwoord je vraag in een van de volgende podcasts.
In deze podcast beantwoord ik een aantal vragen van ouders. Het zijn vragen over onderwijsaanpassing, versnelling en het gedrag. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hieronder als een reactie. Ik beantwoord je vraag in een van de volgende podcasts.
Beste
Mijn zoon is bijna 5 jaar en nog niet zindelijk. Zowel plas als poep probleem. Soms lukt het hem wel, soms 10 ongelukjes op 1 dag.
Hij is hoogbehaafd getest, heel eigenwijs, altijd het laatste woord hebben,’associaal’ naar andere kinderen toe. Maar zijn hartje zit op de juiste plaats.
Omwille van zijn hoogbehaaldheid zou hij moeten versnellen, maar dit laten ze niet toe omdat hij zindelijk is 🙁
Is onderzocht door een uroloog en heeft pilletjes meegekregen.
We hebben al vanalles geprobeerd. Een sensorbroekje, zet hij de sensor uit. Om te bewijzen dat het niet werkt.
Zichzelf laten verschonen, straffen, belonen, een zindelijkheidscoach, speciale slips, schema’s opstellen (opstaan naar toilet, als we ergens naar toe gaan, naar toilet,…), urinoir geïnstalleerd, … (je probeert alles)
Heeft dit nu mijn zijn hoogbehaafdheid te maken, ik weet het niet.
Nu hebben we een horloge gekocht, geen idee of dit zal werken.
Soms denk ik dat we er veel druk op hem leggen of er teveel mee bezig zijn.
Wat gek is, als hij naakt rondloopt in de zomer bijvoorbeeld. Gaat hij wel steeds op het potje.
Alle hulp is dus welkom!
een beetje een wanhopige mama
Dank je alvast
Beste Annelies, dank voor je vraag. Het zou kunnen dat niet zinnelijk zijn komt doordat hij zich ontheemd voelt. Kijk naar de masterclass Maatwerk is geen luxe, die zal je meer inzichten geven. Hij heeft een andere benadering nodig, niet versnellen zal alles erger maken. Maar het niet versnellen is een bijzaak in feite, waar het om gaat is dat hij niet gezien wordt voor wie hij werkelijk is, omdat alle volwassenen met hun denkhokje bezig zijn.
Groeten, Renata
Beste Renate,
Heb je ervaring met uitzonderlijk hb dn zindelijkheidsproblematiek? Onze dochter van 8 worstelt al jaren met haar zindelijkheid. Vanuit het z’huis is de medische kant aangepakt, maar ondertussen denk ik dat er een grote mentale component is (hb, trauma, ve stress). Is er iets waarmee wij haar hiermee kunnen helpen? Ze schaamt zich er erg voor.
Hartelijke groet, M
Beste M, dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals angst, zich niet begrepen voelen, stress. Dat schrijf je zelf ook al. Ik kan zo niet zeggen wat er bij haar speelt, maar zou kunnen helpen als je mij een e-mail stuurt en we dan kunnen bellen. Counseling is misschien een idee, als jullie niet in de buurt van Hoorn wonen (waar ik werk) kan dat ook via Skype.
Groet, Renata
Beste Renate,
Onze dochter van 3,3 is zeer waarschijnlijk hoogbegaafd. Ik ben zelf moeder die hoogbegaafd is dus allert op kenmerken bij onze kinderen. Onze dochter kan heel lang ‘lezen’ in allerlei boeken, pijn bij een ander vindt ze heel erg om te zien/ervaren, taalkundig ligt ze ver voor en verbanden tussen gebeurtenissen kan zij moeiteloos leggen, ook slaapt zij al vanaf anderhalf niet meer tussen de middag. De eigen wil is zeker aanwezig en het ‘nee, omdat ik het zeg’, gebruiken wij minimaal (en dat werkt 😉 ). Vanaf anderhalf heeft zij een moedervlek op haar been en deze moest ook dagelijks worden bekeken. Het woord moedervlekje kon zij moeiteloos zeggen. In haar poppenhuis speelt zij hele verhalen die ik zo kan gebruiken voor een kinderboek.
We (niet onze dochter) vinden het lastig om haar zindelijk te krijgen. Van boekjes lezen tot snoep, cadeautje tot we laten het voor nu maar even los. Ze heeft nog geen enkele keer op het potje of toilet geplast, wel gezeten.
Ze zegt nu ook steeds vaker: maar dan kan ik nog helemaal niet, ik ben toch nog klein. Zowel wij als de gastouder bespeuren bij haar een soort angst voor het lichamelijke groter worden. Is deze angst te relateren aan hoogbegaafdheid? Zo ja, heb je tips voor de zindelijkheidstraining of moeten we het loslaten en het initiatief/wens vanuit haar laten komen?
Alvast bedankt dat je de moeite neemt om naar deze vraag te kijken
Vr. Groet,
Anne
Beste Anne,
Ik zou er in ieder geval niet al te veel toestand van maken. Wat je wel kunt doen is een “deadline” afspreken, een datum waarop ze groot wordt en dus naar de WC moet zoals alle andere grote kinderen. Als ze bijvoorbeeld 3,5 wordt. Ziet ze andere kinderen van haar leeftijd die al naar de wc gaan? Meestal werkt dat minder, maar een deadline of een afspraak (met daaraan gekoppelde beloning) werken vaak juist wel. Ook kun je een bepaalde mijlpaal benadrukken, dat ze bijvoorbeeld al over 6 maanden naar school gaat en dat ze daarom vanaf dan en dan naar de wc kan.
Succes! Renata
Beste Renate,
Ik heb een vraag: Bij mijn dochter ( nu bijna 12 jaar ) is 3 jaar geleden vastgesteld dat ze hoogbegaafd is. Gemiddeld IQ van 137, en op 1 punt scoorde ze boven de 144, er stond qs op de lijst, dat ging volgens mij over de verwerkingssnelheid en inzicht. Daarnaast is 1,5 jaar geleden vast gesteld dat ze ADHD heeft. Ze is medicatie gaan gebruiken, ze heeft het e.e.a. geprobeerd. Toen ze eindelijk in de plusklas werd toegelaten, hebben we een dag zonder medicatie geprobeerd omdat ze in een prikkelarme omgeving zat en ze het zelf niet fijn vind om medicijnen te slikken. Dat ging niet volgens de juf. Ze was duidelijk sneller afgeleid en onrustiger. Afgelopen zomer is ze opnieuw onderzocht door de kinderpsychiater omdat wij twijfelden of ze wel ADHD heeft en ook haar behandelaar twijfelde, gezien haar gedrag. Medicatie hielp wel wat maar er bleven nog genoeg andere problemen over die niet minder werden. Opnieuw kwam daar de conclusie ADHD uit. En al de gedragsproblemen die ze nog heeft, hoorden daar echt bij, volgens de arts.
Nu zit ze sinds 4 weken op het gymnasium. Haar mentor is uitgebreid ingelicht door school en door ons zodat ze voorbereid kunnen zijn op haar gedrag. Vooral als ze overprikkeld is en het allemaal niet meer overziet. Haar mentor heb ik onlangs gesproken en gevraagd hoe het met mijn dochter gaat, gezien haar geschiedenis. Zijn antwoord was: Ik herken me totaal niet in de overdracht van school en van jullie. Ik zie een heel ander kind hier op school. Ze heeft 2 dagen ( wel de makkelijkste en kortste dagen ) geen medicatie gebruikt en de leerkrachten hebben totaal geen problemen met haar gehad. Ze was niet opvallend anders, drukker o.i.d. Thuis lijkt ze de medicatie wel nodig te hebben. Ze is niet anders dan anders en zonder medicatie lijkt ze een stuk lastiger, impulsiever. Ik vind dat vreemd. En daarom is mijn vraag aan u: kunt u dit gedrag verklaren? Kan het te maken hebben met haar hoogbegaafdheid en is het misschien toch geen adhd? Zelf zegt ze zich beter te voelen zonder medicatie. En daarnaast vind ik opvallend dat sinds ze medicijnen gebruikt, haar scores omlaag zijn gegaan. Eind cito was zelfs 542, daarmee mocht ze eigenlijk niet naar het gymnasium. Maar aangezien ze destijds getest is en de andere scores wel hoog waren, is het advies van school toch vwo gebleven. Wat is uw mening hierover?
Beste Annelies, het zou kunnen dat je dochter geen ADHD heeft. Er zijn weinig psychologen en psychiaters die op de hoogte zijn van de karakteristieken van hoogbegaafdheid. Ik heb een paar artikelen op mijn website staan over dit onderwerp https://www.ieku.nl/misdiagnose/. Je zou kunnen overwegen je dochter nogmaals te laten onderzoeken, maar dan door een specialist die veel weet van hoogbegaafdheid of door twee specialisten die samenwerken (hb en adhd). Je dochter is vermoedelijk uitzonderlijk begaafd en dat is weer anders dan “gemiddeld” hoogbegaafd. https://www.ieku.nl/uitzonderlijk-begaafd-145/
Groeten, Renata.
Beste Renata,
Mijn dochter van 10 (gaat na de zomervakantie naar groep 7) heeft al veel onderzoeken achter de rug.
Begon pas op haar vierde met praten. Zodoende doorverwezen naar kentalis voor psychologische onderzoek. Volgens de kleuterjuf was het beter voor mijn dochter dat ze nog een jaartje extra zou blijven kleuter. Directeur heeft er uiteindelijk een stokje voor gestoken omdat de Cito’s destijds in groep 2 erg goed waren gemaakt door m’n dochter. In groep 3 heeft m’n dochter de diagnose pdd NOS gehad. In groep 4 is deze ontkracht is omgezet naar faalangst. In groep 5 kreeg ze toch nog de diagnose Asperger en NLD. Deze is nu weer omgezet naar pdd NOS. Ze heeft de wisc test ook gehad waar een flinke kloof in zat. Mijn dochter is ook gaan huilen tijdens de test destijds (deze is ongeveer 2 jaar geleden afgenomen door een ggz psychologe)
Maar. Op school staat ze voor alle vakken een I en haar functioneringsniveau is aanzienlijk hoger dan de groep waar ze in zit. Ze krijgt wel plustaken op school, maar ook dit is te makkelijk geeft ze aan. Wel is ze erg perfectionistisch en faalangstig. Ze gaat niet akkoord met een lagere cijfer. Het allerliefst heeft ze altijd een I voor de Cito’s of een 10 voor de gewone toetsen. Ze wilt graag naar de gymnasium. Toen ik haar vertelde dat ze dan niet altijd een 10 kan halen, wilde ze ineens naar de laagste niveau van de vmbo, want dan haalt ze alleen maar 10en. Dat is haar gedachte nu.
Ze is nooit doorgetoetst op school. Ik heb dit wel gevraagd. Maar volgens de meester moet ze dan voor d’r Cito’s ineens een vreemde score hebben, waarna ze d’r zouden terugtoetsen, en afhankelijk van de score de volgende Cito pakken. En omdat mijn dochter een hele mooie lijn heeft volgens de grafieken (die duidelijk buiten de grafiek valt), toetsen ze haar niet door. Voor mij is dit totaal niet logisch. Ik had echt de neiging om tegen mijn dochter te zeggen; ‘ga eens een keertje heel slecht scoren, misschien willen ze dan kijken waar je zit’. Niet dat ik het doe hoor, maar dan weet ik wel zeker dat mijn dochter eindelijk onderwijs op het juiste niveau krijgt! Ik hou mijn hart van voor groep 7 en 8. Door te weinig faalervaring, wordt de perfectionisme en faalangst van mijn dochter wel versterkt op deze manier.
Beste Gee, bedankt voor je reactie!