Met doortoetsen wordt bedoeld dat je een kind doortoetst totdat het uitvalt. Tot de grenzen gaan.
In mijn voorbeeld heb ik het over een kind waarvan vermoed wordt, dan wel waarvan je zeker weet dat het hoogbegaafd is of een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft. De school kan het doortoetsen doen met leerstofonafhankelijke toetsen, zoals de CITO-toetsen, en ze kunnen het doen met leerstofafhankelijke toetsen. Dit zijn de toetsen die specifiek horen bij de methode waar uit gewerkt wordt.
Case doortoetsen hoogbegaafdheid
Stel dat een leerling nu in groep 3 zit en je wilt weten wat het niveau is, dan begin je met de CITO toets die het dichtst in de buurt is. Is er pas zo’n toets gedaan, dan pak je de volgende. Wanneer dit kind de CITO toets op eind niveau groep 3 maakt met A en/of B scores, dan pak je de CITO van half groep 4, dan einde groep 4 enzovoort. En dan ga je door tot daar waar het kind D scores gaat halen. Dan heb je het over een laaggemiddeld niveau. Een hoogbegaafd kind is in feite toe aan de leerstof van die klas waar het D scores voor haalt. Met die scores zou een gemiddeld tot iets minder dan gemiddeld begaafd kind over zijn gegaan naar die groep. Een hoogbegaafde leerling zit nu op zo’n niveau dat het wat te leren heeft. Dat houdt de aandacht scherp en wanneer het kind er ook nog een beetje moeite voor moet doen, is dat alleen maar goed voor de ontwikkeling van een reëel zelfbeeld. Zodra dit kind over het geheel genomen op het gemiddelde niveau van de hogere klas zit, heeft het verbreding enzovoort nodig, anders zal het probleem zich herhalen. Het kan dus zijn dat een kind voor wat betreft de CITO toetsen maar zo 2 jaar zou kunnen versnellen. Een enkele keer doet men dat dan ook, maar meestal wordt het in 2 of zelfs 3 stappen gedaan
Doortoetsen met leerstofafhankleijke toetsen
Doortoetsen met leerstofafhankelijke toetsen gaat als volgt: je biedt de leerling de toets aan van het eerstkomende hoofdstuk uit de methode dat nog niet (klassikaal) is behandeld. Wanneer de toets op beheersingsniveau wordt gemaakt, en dat is niet hetzelfde als 0 fouten, wordt de volgende toets aangeboden en zo verder. Op zeker moment gaan er fouten gemaakt worden en dan moet je deze analyseren. Zijn het steeds dezelfde soort fouten, dan volgt instructie over dat leerstofonderdeel. Zijn het fouten door de hele toets heen, dan volgt instructie over het hele hoofdstuk. Hierbij kun je zien hoe snel de leerling nieuwe leerstof oppikt en nieuw verworven vaardigheden weet te gebruiken. Valt de leerling ook bij het volgende hoofdstuk uit, dan heb je ongeveer het niveau bepaald waarop deze leerling functioneert. Dan zou deze leerling onderwijs moeten gaan krijgen op dit niveau. Daarbij moet rekening gehouden worden met het feit dat deze leerling sneller leert en minder leerstappen nodig heeft dan andere leerlingen. Dit heeft dus tot gevolg dat het nodig is de leerstof in te dikken en daarbij verbreding etc aan te bieden, daar anders de problemen zich al snel zullen herhalen.
Dit is ook de manier waarop je te werk kunt gaan wanneer je hebt besloten dat een kind kan gaan versnellen. Op die manier gaat de leerling een stuk sneller door de leerstof heen, waarbij alleen instructie wordt gegeven voor die leerstofonderdelen die in onvoldoende mate beheerst worden. Er wordt op deze manier niet nodeloos geoefend en de kans op het ontstaan van hiaten is daarbij niet erg groot.
Interpretatie resultaten doortoetsen
Het kind uit het voorbeeld zit in groep 3 en het is eind januari. Wanneer de CITO-toetsen worden gemaakt op D niveau voor begin groep 5, stopt men met toetsen. Rekening houdend met allerlei factoren die nu niet worden besproken, wordt de leerling na de voorjaarsvakantie in groep 4 geplaatst. Er wordt rekening mee gehouden dat een tweede versnelling noodzakelijk kan zijn.
Een goed hulpmiddel voor scholen is de Versnellingswenselijkheidslijst van het CBO in Nijmegen.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong doortoetsen is een vak apart. Ze passen zich (al jaren) aan, ze kunnen perfectionistisch of faalangstig zijn. Ze laten in de klas niet zien wat ze kunnen, dus vaak tijdens het doortoetsen op school ook niet. Bovendien weet de school vaak niet wat ze met de resultaten moeten: welke materialen, wanneer en hoe.
PAS OP: veel hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen zijn niet goed te toetsen met de CITO-toetsen. Dan is het beter om een specialist hoogbegaafdheid in te zetten, die weet hoe deze leerling het beste getoetst kan worden.
Als je meer wilt lezen over mijn dienst Didactisch onderzoek – de basis kijk hier voor meer informatie.
Beste Marijke,
Ik zie zojuist dat onze zoon van 11 jaar (groep 7, hoogbegaafd & ASS Asperger) voor begrijpend lezen een DLE heeft van 62, voor rekenen een van DLE 51, voor spelling een DLE van 59 en voor technisch lezen een DLE van 56. Voor rekenen en technisch lezen heeft hij al drie keer achter elkaar dezelfde scores (M6, E6 en M7). Had hij hiervoor doorgetoetst moeten worden? Het lijkt alsof hij op deze onderdelen niet verder is gekomen. Of moet ik dat anders lezen?
Bedankt voor je reactie, Sabrine
Hoi,
Onze zoon heeft een IQ van 145. Daarbij is hij hoogsensitief. Dit gaat totaal niet lekker in combinatie met zijn diabetes type 1 (vanaf leeftijd 2,5). De bloedwaarden schommelen door de hoogsensitiviteit enorm, dit zorgt voor bepaald gedrag wat vervolgens ook weer reactie van volwassenen oproept en dat heeft dan weer invloed op de emotie, die weer bloedschommelingen veroorzaakt. Heerlijk vicieus cirkeltje.
Hij had altijd cito’s met score 1 of 1+. Hij zit in groep 4 (8 jr) en heeft opeens slechtere resultaten op de E4 Cito van begrijpend lezen en rekenen (2 of 3). Juf zegt dat ze er niets van begrijpt, wij ook niet. Hij heeft in een paar maand alle Harry Potter boeken uitgelezen (7 stuks) en redt zich prima met rekenen (vindt hij minder leuk, maar kan het wel). Hij heeft ze serieus gemaakt, gaf ze ook aan. Nu kunnen we bij begrijpend lezen denken aan drukte in het hoofd of misschien een minder pakkende tekst in de toets of een andere invulling in verband met het creatieve brein. Rekenen voelt hij zich misschien onzeker over, omdat dit minder gemakkelijk gaat dan de taalkant.
De vraag is echter hoe we hem kunnen helpen om te laten zien wat er in zit.
Hij is vooral een bouwer, creatief, artistiek en een natuur-geschiedenisliefhebber. Heeft zichzelf leren lezen voor de leeftijd van 4,5 en bouwt al 2 jaar alle mogelijke werkstukken van Lego (ook technic 14+). Hij zit in een klas met kinderen waar hij zijn interesses mee kan delen en hij gaat met plezier heen. Hij heeft moeite met opstarten, schakelen tussen activiteiten en organisatie van zijn spullen (executieve functies).
beste Jager, bedankt voor je reactie. Het is altijd nodig bij uitzonderlijk begaafde kinderen dat er een specialist bij het onderwijs betrokken wordt. Je zoon heeft een persoonlijk leerplan nodig en dat kunnen de scholen vaak niet alleen schrijven. Bovendien hebben ze hulp bij de uitvoering nodig. Wat de executieve functies betreft: door de “standaard” ontwikkeling gecombineerd met de asynchrone ontwikkeling moet gekeken worden naar realistische verwachtingen. Iets als organiseren kan een kind pas rond zijn 16e-17e jaar. Waarom moet hij het nu al kunnen? Hij heeft daar hulp van een volwassene bij nodig. Zijn intensiteit en hooggevoeligheid maakt het nog ingewikkelder…
Groet, Renata
Bedankt voor je reactie. Ze werken op school sinds kort met het DHH protocol en van daaruit is hij onderzocht, het doortoetsen was daar ook onderdeel van. Op basis hiervan zou het leerstofaanbod en de begeleiding aangepast moeten worden maar naar mijn idee gebeurt dat onvoldoende en voelt de leerkracht zich geremd door 1. gebrek aan middelen en tijd om passend onderwijs te bieden en 2. de overtuiging dat wanneer het kind slordigheidsfouten maakt, hij dit doet omdat hij denkt het allemaal wel te weten en dit dus niet het geval zou zijn en hij dus vooral alles klassikaal mee MOET blijven volgen. Volgens mij is dat dweilen met de kraan open. Wat zou er volgens u verder aan didactisch onderzoek nodig zijn?
Hallo Renate, ik lees je stukken met veel interesse en krijg steeds meer bevestiging dat de aanpak op de school van mijn zoon niet afdoende is. Zowel hier als in andere teksten over doortoetsen lees ik steeds dat men doorgaat tot niveau D wordt bereikt. Mijn zoon is versneld van groep 1 naar groep 3 (cito gr 2 succesvol gemaakt) en daarna in groep 4 doorgetoets met alle cito’s van groep 5 en hier A’s en B’s voor gehaald. Daar is het doortoetsen gestaakt. Verder versnellen zijn ze huiverig voor vanwege sociaal-emo verschillen (sta ik ook niet om te springen) maar het lesaanbod zou verder aangepast worden. Dit blijkt echter vrij minimaal te gebeuren. Nu had hij ineens enkele onvoldoendes, volgens de leerkracht slordigheidsfouten, de vragen niet goed lezen en het resultaat van snel klaar willen zijn om vervolgens achter de computer te mogen voor verrijkingsopdrachten (bijv uit Acadin, of om te programmeren met Scratch). Daaruit werd geconcludeerd dat het toch heel belangrijk is de klassikale instructies zoveel mogelijk te volgen en al het werk, ook al denkt en zegt hij het al te kunnen, gewoon te maken om bepaalde strategieën aan te leren. Ik twijfel of deze aanpak niet averechts werkt. Is het afraffelen van zijn werk niet juist een teken dat er al een bepaalde mindset en werkhouding ontstaan is juist vanwege onvoldoende uitdaging en teveel overbodige herhaling? Het hele hb-traject is nog vrij nieuw op deze school en ik mis expertise en vrees dat het op deze manier en dit tempo negatief effect heeft op mijn zoon. Ik weet niet goed wat te doen…ik hang tussen geduld hebben en vertrouwen op de leerkracht enerzijds, en totale frustratie over het tempo en het gebrek aan expertise anderzijds.
Beste H, bedankt voor je reactie. Het afraffelen van het werk kan wijzen op verveling, meer van hetzelfde moeten doen. Zou een didactisch onderzoek een optie zijn?
Groet, Renata
Lange, ingewikkelde situatie. Zal hem proberen te omschrijven.
Oudste (10, gr 7) is recentelijk (opnieuw) getest, en op zijn eigen verzoek doorgetoetst. Hij gaf aan het gevoel te hebben klaar te zijn met de basisschool, en wou graag versnellen door gr 7 en 8, om na de zomer over te gaan naar het VO. Hij miste tot een paar weken terug de mindset en motivatie om ook maar iets te doen voor school. Sinds hij dit idee in zn kop heeft gehaald, is hij echter grandioos omgeslagen, en zien we (school ook) een ontzettende groeimindset!
Hij heeft echter in het verleden nooit ergens moeite voor hoeven doen, en heeft dus totaal nooit geleerd om met die leerkuil om te gaan.
Vandaag kregen we de voorlopige testscores binnen: Re M8 C, Begrijp LZ M8 C, Spelling E7 D.
IB-er gaf aan dat hij veel slordigheidsfoutjes had gemaakt, ontzettend snel z’n toetsen had gemaakt, en ze niet wilde nalezen/nakijken na afloop. Hij gaf zelfs aan de spellingtoets hartstikke makkelijk te vinden, terwijl hij hier net heel veel foutjes in had gemaakt. Dus daar schrok hij wel van.
Maar nu is dus de grote vraag; hoe nu verder? Hij is op dit moment nog niet klaar voor het VO, zo realistisch moeten we wel zijn (ook gezien zijn executieve functies, etc). Maar wat kan school nu wel nog voor hem betekenen. Hoe kunnen ze nu verder met hem gaan? Hij zit tenslotte al in groep 7, is zijn hele schoolcarrière nog nooit uitgedaagd of gezien als onderpresteerder (ondanks eerdere HB IQ score). Ik weet even niet meer wat een goede weg is nu.
Hallo Bianca, de school moet beseffen dat het toetsen met standaard cito-toetsen niet goed weergeeft wat een hoogbegaafde leerling beheerst… Waarom scoort hij lager dan verwacht? Dat hoeft niet te betekenen dat hij het niet weet. Een didactisch onderzoek is een optie, daarna moet gekeken worden hoe het programma aangepast kan worden. Misschien verveelt je zoon zich… Lees het artikel vanmiddag over verveling.
Groeten, Renata
Beste Renata,
Mijn twee dochters zijn recent getest. Tweede van 6 laat zich redelijk zien, iq score 139 creatief/analytisch begaafd, blijkt bij doortoetsen door een externe hb deskundige op didactisch niveau ergens tussen m5 en m7 te zitten en het was al snel duidelijk dat ze moest versnellen naar groep 5, school stemde direct in. Toen gingen we verder over mijn oudste van 8. School dacht aan ADD, op mijn aandringen is eerst een iq test gedaan, score 131 maar volgens tester waarschijnlijk hoger, meer in lijn met haar zus. Omdat haar zusje naar groep 5 gaat, en samen in de klas niet wenselijk was, is uiteindelijk besloten dat ook zij gaat versnellen, naar groep 6. Het didactisch onderzoek wees uit dat ze met aangepaste instructie, ruimte voor eigen strategieën en top down aanpak grote stappen kan maken al zit ze didactisch ongeveer op niveau groep 5. School aarzelde, want cito e4 scoort op D/E. Externe deskundige heeft hen overtuigd. Ik maak me zorgen. Wat gaat de versnelling doen met mijn zo onzekere, faalangstige meisje? Hoe kunnen we zorgen dat ze zich laat zien na al die jaren? Ik lees al langer mee op je site en lees hier vooral beschrijvingen van kinderen die A+ scoren op cito, zoals mijn tweede. Heb je ook ervaringen hoe zo’n versnelling uitpakt voor kinderen zoals de oudste (Creatief/artistiek begaafd)?
Hallo Maria,
ik heb zeker ervaringen met het versnellen van kinderen die D/E scoren op de cito. Omdat je met de cito toetsen niet goed kunt meten wat een kind werkelijk beheerst en hoe het leert, adviseer ik regelmatig de cito’s te negeren. Belangrijkste is dat je dochter vanuit haar behoefte wordt begeleid. Wat heeft ZIJ nodig om te leren en om zelfvertrouwen te krijgen? Ik zou het toetsen sowieso even loslaten. De externe deskundige kan hierin verder adviseren. succes! Renata
Beste Renata
Fijn om te lezen dat er meer kinderen met dit profiel zijn versneld. De externe deskundige was alleen ingehuurd voor het doortoetsen (pgb via de gemeente). Voor verdere begeleiding moet er een beroep worden gedaan op het samenwerkingsverband, maar school vindt dat nog niet nodig. Er ligt wel een goed verslag waar school mee aan de slag kan. We wachten af…
Hallo renate
Ik heb gemerkt dat je als ouder en toch constant achteraan moet zitten
Mijn dochter van 4 zit nu in groep 2. Ze heeft verkort groep 1 gedaan. Ze is van februari dus moest officeel langer in groep 1 zitten. maar ze schreef haar o.a haar eigen naar toen ze naar school, kende het alfabet en telde tot honderd. Ze ging heen maar snapte niet wat de bedoeling was van school. Want je leert toch niets en kinderen begrijpen mij niet.
Vanaf het begin heb ik gezegd let even op haar want het is een erg slimme meid.
Wilde niet gelijk hoogbegaafd noemen omdat ik niet weet hoe ze daar op reageren.
De peuterjuf had al tegen mij gezegt ze heeft een enorme ontwikkelingsvoorsprong maar sociaal emotioneel loopt ze achter… Hier was ik het niet mee eens. Ze had geen aansluiting met die kinderen. Maar dit emotionele achterstand was wel door gegeven naar juf groep 1. Gelukkig heeft de juf groep 1 mij serieus genomen en heeft op haar gelet. en kwam ook tot conclusie dat ze te verre voorsprong heeft om in groep 1 te blijven zitten. in gesprek met de lerares gaf ik aan dat mijn dochter thuis aangeeft alles makkelijk te vind en veel verdriet en boosheid liet zien en met haar grote rechtvaardigheidsgevoel snapte ze vaak niets van het gedrag van anderen kinderen op school. uiteindelijk mocht ze toch meedoen met de CITO. en die was foutloos.
Dus mocht ze naar groep 2, maar ik had al gezien dat ze de stof van groep 2 ook al beheerste, dit gaf ik aan en nu gaan ze eindelijk doortoesten.
Deze week de eerste test gehad en die was over rekenen en mijn dochter kwam thuis. moest een test doen met de juf maar had geen enkele fout.
Ik maak me zorgen om mijn dochter want ze vroeg vanochtend weer wat het doel is van naar school gaan. En dat ze zo uitgeput is als ze uit school komt. en dat is niet van het leren is.
Ik heb uitgelegd dat je heengaat om iets te leren. Nou dan hoef ik niet heen want alles ken ik al wat ik op school krijg. Ik kan al rekenen en hakken en plakken van woordjes is een makkie. Alles wat ze in de klas doen ken ik al.
Mijn grootste zorg is hoelang blijft ze nog gemotiveerd om wat ze werkelijk kan te laten zien. .
want ik zie steeds meer aanpassings gedrag en onderpresteren naar voren komen op deze jonge leeftijd. thuis begint ze weer met ontlasting ophouden en niet naar de wc durven. En ze begint bang te worden om te leren en fouten te maken waar anderen bij zijn. want ze gaat ervan uit dat ze alles al kan. En alleen kan leren. Dus houd ze haar kennis achter tot ze ervan overtuigd is dat ze het kan en dan laat ze het zien.
gr marloes
Beste Marloes, je moet er zo snel mogelijk een specialist hoogbegaafdheid bijhalen. Er moet bepaald worden hoe groot haar voorsprong is en wat ze nodig heeft op school. Daarna moet er een gesprek plaatsvinden op school om de leerkracht te helpen het onderwijs voor haar aan te passen. Je kunt mij mailen en dan kijken we verder wat nodig is. Groeten, Renata.
Alsof ik mezelf hoor… Mijn zoon van 5 ging weer in zijn broek plassen. Vijf per dag. En stotteren. Zomaar vanuit het niets terwijl juist zijn taal en spraak altijd goed waren. Juf hield hem in de gaten. Hij kreeg soms al pluswerk. We hebben een verwijzing gevraagd voor logopedie. De logopediste moest in het kader van behandelplan een taaltest doen. Daaruit bleek een voorsprong van minimaal 2 jaar. Toen moest school wel ingaan op mijn verzoek om verdere tests. 129. Dat kwam er uit de IQ test. Met de opmerking dat een aantal geteste gebieden gemiddeld waren. Onderpresteerder. Hij is van januari, wild en speels. Dus niet naar groep 3. Wel alle mogelijke soorten pluswerk. Fingers crossed…
Hallo
Mijn dochter was 2 toen ze een forse achterstand had.
Ze was 4 toen ze dit inhaalde en daarnaast sloeg ze de kleuterperiode over en nu is ze bijna 6 en loopt qua leren 2 jaar voor.
Ze begon met lezen toen ze 5.5 was en 3 maanden later zat ze al op e4 niveau.met rekenen zit ze op eind groep 3.
Ze heeft autisme en van onze kant een vermoeden van hb of hoogintelligent.
Ze heeft interesse in het darmstelsel ? maar ze raakt vaak snel gefrustreerd als iets niet lukt kom dit voor bij hb?
Onze meid is een raadsel
Hallo Tamara, dit komt zeker voor bij hoogbegaafde kinderen. De vraag is: is jullie dochter autistisch of hoogbegaafd? Of allebei? Bij Agnes Burger in Eindhoven kun je meer duidelijkheid krijgen als je wilt.
Groet, Renata
Hallo,
Even een vraag…De juf gaf aan dat mijn zoontje 5,5 jaar geen cito gaat doen (scoorde steeds 1+ voor zowel rekenen als taal). Ze wilde hem daar niet mee vermoeien. Hij leest nu avi E5 (thuis) is bezig met aardrijkskunde (thuis) Ze is op school recent gestart met veilig leren lezen??? Niets over volgend jaar compacten verrijken e.d.? Hij geeft zelf aan dat hij niets op school leert. bekent is dat hij een ontwikkelingsvoorsprong had, maar krijg de indruk dat school dat niet zo ziet?
groet marieke
Beste Marieke, je zoon heeft zichzelf leren lezen, hij is vermoedelijk uitzonderlijk begaafd (145+ IQ). Veilig leren lezen is niet goed voor je zoon, het is ronduit slecht om deze methode te volgen. Ik neem aan dat de school weet dat je zoon op E5 niveau leest. Ze moeten nadenken over een persoonlijk leerplan. Ze kunnen hem niet zo in de klas laten zitten en meedoen met de rest. Dat is zelfs schadelijk voor zijn ontwikkeling. Mocht de school open staan voor een extern advies, kun je mij altijd mailen. Groeten, Renata
Hallo,
Ik lees dat er volgens de tekst doorgetoetst moet worden tot het kind een d score haalt. Onze zoon is doorgetest en op het moment dat hij geen A score meer had is er gestopt met de test. Hoe kan dit dan?
Ook mag hij niet naar de plusklas omdat hij te laag gescoord heeft met de test. Hij krijgt wel levelwerk en rekentijgers, kien en plus voor taal. Volgens de psycholoog zou hij wel filosoferen e.d kunnen volgen omdat hij verbaal sterk is. Versnellen is geen optie vanuit school omdat ze hem te gevoelig vinden.( wat breng je daar nu tegen in…) tweede punt is ook wel dat gr 5 nu, een Superleuke klas is, en 6 totaal niet.
Beste Karin, bedankt voor je reactie. Ik denk dat het goed is als je een ervaren specialist inschakelt, die aan de school uitlegt wat je zoon nodig heeft en hoe ze het kunnen bieden. Zo gaat het niet goed… Of de school kan mijn publicatie Hoogbegaafde kinderen versnellen niet bestellen en lezen https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-kinderen-versnellen-niet/.
Succes, Renata
Hallo Tamara, bedankt voor je reacties. Ik denk dat het goed is, dat je er een ECHA specialist bijhaalt, zo kun jij moeder zijn en iemand anders praat met de school. Daarbij komt dat een specialist kan uitleggen waarom niet versnellen = niet de ontwikkeling van een leerling volgen, schadelijk is voor zijn ontwikkeling. Het is ronduit verkeerd om een kind zo lang tegen te houden in zijn ontwikkeling. Mocht je een specialist in jouw buurt zoeken, kun je mij een mail sturen, dan denk ik mee.
Groeten, Renata
Beste Renata,
Ik heb mijn antwoorden op jouw vragen gegeven door te beantwoorden op mijn eerste vraag.
Ze zijn er op onze school dus absoluut niet van om te versnellen, alleen verrijken en compacten van de huidige lesstof. Ik denk dat hij daar niet voldoende aan heeft.
Hoi Tamara, waar baseert de school hun visie op “absoluut niet versnellen”? Groet, Renata
Beste Renata,
Mijn zoon zit in een combiklas4/5 in de groep 5. We weten dat hij alles heel snel oppikt. Hij heeft pas alle cito’s gehad: Uit mijn hoofd, want heb het maar even snel ingezien:
Avi lezen: heeft hij avi + behaald, dus klaar mee.
Rekenen: een hoge 1+
Begrijpend lezen: hoge 2
Spelling: 1+
Zijn werk word al gecompact, en hij krijgt verrijkingswerk voor rekenen (rekentijgers) en taal (pluswerkboek) Ook gaat hij 1 ochtend in de 2 weken naar de plusklas sinds dit schooljaar en heeft hij 1 uur in de week Spaanse les met de plusklasleerlingen (wat hij helemaal geweldig vind) En nog komt hij elke dag uit school dat hij weer niks geleerd heeft. Nu lees ik veel op jouw site, en heb dus aangegeven dat ik vind dat als hij altijd die hoge scores heeft hij dus blijkbaar niet genoeg uitgedaagd word. Rekentoetsen worden vooraf afgenomen zodat ze zien wat hij beheerst en wat niet. Maar ik blijf zeggen doordat hij het veel sneller oppikt wil/kan hij meer. Gister is me duidelijk verteld door de juf dat ze niet de lesstof van bv groep 6 aan kan bieden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij straks als hij naar de middelbare school gaat weet dat hij dingen moet leren? nu gaat het mijn inziens namelijk TE makkelijk vaak.
Hallo Tamara, bedankt voor je reactie. Waarom kan de juf de stof van groep 6 niet aanbieden? waarom kan je zoon niet naar groep 6? Het lijkt er op dat ze standaard stappen toepassen die men over het algemeen toepast. Verrijking zonder te kijken of dat aansluit bij de interesses, Rekentijgers zonder dat men kijkt of dat het juiste niveau is dat je zoon nodig heeft, plusboek voor taal zonder te kijken of dat voldoende is. De leerkracht heeft goede bedoelingen maar het ontbreekt haar waarschijnlijk aan expertise op dat gebied, wat logisch is. Zou de school open staan voor extern advies?
Groeten, Renata
Beste Renata,
Allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Op onze school zijn ze eigenlijk best goed bezig (denk ik) met (hoger) begaafde kinderen. Binnen de stichting zijn van onze school een aantal leerkrachten die t hb oppakken. Er is op onze school ook een speciale hb+ klas sinds dit schooljaar (hier zitten inmiddels 3 kinderen) En ze zijn ambulant hb+ leerkracht binnen de stichting. Alleen is elk kind verschillend, mijn kind kan zich niet zo goed uiten, en is niet graag anders dan de anderen. Dus hij stapt niet uit zichzelf naar de leerkracht om te zeggen wat hij vind. En waarom de stof van groep 6 niet aangeboden kan worden, omdat het waarschijnlijk aan tijd ontbreekt. Denk dat een combiklas toch al wat aanpassingsvermogen vergt.
Ik zou anders niet weten waarom het niet kan. Maar ik vind het op mijn beurt ook moeilijk om de mening van de leerkracht ter discussie te stellen.
En het is niet dat hij altijd 10-en haalt he, maar hij leert t waarschijnlijk 10x sneller. Of de school open staan voor extern advies weet ik ook niet. Ik wil best een afspraak maken met de intern begeleidster, om te vragen hoe zij nu over mijn zoon denkt nu weer de cito-scores zo hoog zijn, en mijn zorgen uiten.
Belangrijk om misschien te melden, hij heeft ook erg veel kenmerken van hoogsensitiviteit.
Hij voelt veel, en het hoofd zit vaak vol.
Helaas net met de ib-er gesproken en ze gaan eigenlijk nooit over tot versnellen, door sociaal-emotioneel, te jong voor t voortgezet onderwijs enz enz. Daarom verrijken ze liever, en compacten ze de lesstof van de klas waar hij inzit. Maar heb nu afgesproken dat ik een afspraak maak met de plusklasleerkracht om te kijken hoe nu verder. Ik wil nu eigenlijk doorpakken, al weet ik niet goed hoe en wat het beste zal zijn.
Beste Renata,
Op de school waar ik werk toetsen we regelmatig kinderen door op Cito toetsen. Dit geeft voor ons een goed beeld waar de didactische leeftijd van een kind zit. We laten ook regelmatig kinderen een groep overslaan. Nu vroeg ik me af wanneer je kinderen weer mee moeten laten doen met de Cito toetsen die ze eerder al hebben gemaakt. We gaan er nu van uit dat wanneer ze een I-score hebben op de vooruitgetoetste Cito’s, ze deze toetsen niet meer hoeven te maken. Als ze een II hebben gescoord laten we dat wel doen zodat hun score nog omhoog kan. Wat is hierin jouw advies?
Met vriendelijke groet,
Ivonne
Beste Ivonne, bedankt voor je reactie. Een II score is naar mijn mening nog steeds voldoende beheersing. Ik zou niet meer dezelfde toets nogmaals geven. Ten eerste houden hoogbegaafde kinderen niet van herhaling en ten tweede hebben ze misschien de vraagstelling onthouden. Daarbij komt nog dat de CITO-toetsen niet echt betrouwbaar zijn om de werkelijke voorsprong te meten. Hoogbegaafde of uitzonderlijk begaafde, creatieve kinderen scoren namelijk vaak slecht op de CITO terwijl ze een of twee jaar voor kunnen lopen.
Wat jullie ook moeten overwegen is dat hoogbegaafde kinderen top-down leren. En hoe hoogbegaafder je bent hoe extremer dit kan zijn. Deze kinderen worden echter getoetst met de beschikbare middelen die ontworpen zijn voor gemiddeld intelligente kinderen. Wat meet je dan eigenlijk? De werkelijke kennis of de mate waarmee ze met de vraagstelling van de toetsen kunnen omgaan?
Veel succes! Renata
Beste Renata,
In de reacties hierboven en ook in je glossy lees ik dat doortoetsen met CITO nog niet altijd het gewenste resultaat geven. Nu ik met een aantal leerlingen aan het doortoetsen ben, loop ik daar vooral bij Begrijpend Lezen tegenaan. Ik denk dat mijn leerlingen heel andere interpretaties bedenken dan CITO nastreeft.
Waarmee kan ik dit onderdeel beter testen?
We zijn bij 1 leerling gestart met methodetoetsen vooruit toetsen. Dat werd een lang proces. Daarom hebben we gekozen om eerst CITO af te nemen en dan terug te toetsen vanaf het hoogste niveau. Sporen we zo de hiaten ook op?
Vriendelijlke groet,
H
Beste H, bedankt voor je reactie. Je zou kunnen kijken naar de kerndoelen per schooljaar en gebaseerd daarop zelf toetsvragen bedenken. Of je zou de DLE toetsen kunnen gebruiken. Het begrijpend lezen als vak zou je in twee onderdelen kunnen aanbieden: 1. leren omgaan met CITO-vraagstelling en 2. leuk begrijpend lezen. Als jullie het Nieuwsbegrip hebben als methode, kun je de A teksten vervangen door B of zelfs soms C teksten en de kinderen in groep 7 of 8 kunnen vaak ook de D teksten aan. Veel succes! Renata
Beste Renata,
Allereerst veel dank voor je informatieve site. Met drie HB-kinderen kom ik hier regelmatig.
Graag stel ik je een vraag over doortoetsen. Onze dochter is 6 (mei 2009) en zat vorig jaar in een reguliere groep 4. Ze had toen al twee klassen overgeslagen en ging prima in die groep. Na de zomervakantie is ze in HB4 (voltijds HB-onderwijs) geplaatst. We merken aan alles dat ze het niet naar haar zin heeft. Ze is boos, verdrietig, opstandig en doet heftige uitspraken over zichzelf en de rest van ons gezin. Een onhoudbare situatie.
School wil niet mee in een plaatsing in groep 5. Hoewel voor ons geen bezwaar dat ze met 10 naar het VO zou gaan (haar geluk nu heeft onze prioriteit), ziet school dit als bezwaar. We dachten aan extern doortoetsen, maar de Cito-scores van afgelopen jaar geven veel inzicht.
Spelling E4: B
Lezen AVI: M5 B
Begrijpend lezen E4: C
Rekenen E4: D
Ik lees dat je adviseert door te toetsen tot een D-score en dat dat het niveau is dat een HB kind wat nieuws leert. Zouden deze Cito-scores een plaatsing in HB-5 dan niet rechtvaardigen?
Mijn gevoel zegt dat het niet goed gaat met onze dochter. De afgelopen jaren heb ik geleerd te vertrouwen op mijn gevoel, maar ik zou graag wat meer input hebben voor ons gesprek op school. Misschien dat we kunnen verzoeken de Cito Rekenen E4 nog eens af te nemen om te kijken wat het niveau nu is?
Dank vast voor je reactie!
Groet,
Wietske
Dochterlief is overigens getest met 4 jaar en 1 maand (WPPSI) en scoorde destijds 139.
Beste Wietske, bedankt voor je vraag. Ik kan zo op grond van deze gegevens niet zeggen hoe ver je dochter werkelijk is. Er wordt met CITO’s getoetst, er wordt niet gekeken wat het kind werkelijk kan en dat is een groot verschil. Misschien functioneert ze wel op het niveau van eind groep 5 of midden groep 6!
Daarnaast zeggen de CITO-scores weinig, omdat de vraagstelling vaak verwarrend is voor hoogbegaafde kinderen en omdat de vragen ook niet aansluiten bij de manier van denken van hoogbegaafde kinderen. Ze zou op grond van deze scores versneld kunnen worden naar 5, maar welke onderwijsaanpassing en begeleiding nodig is, kan ik zo niet zeggen. Heeft de school iemand die meer weet van hoogbegaafdheid in dienst? Die zou er dan goed naar moeten kijken en beoordelen hoever je dochter werkelijk is.
Groeten, Renata.
Wietske, ik zag net je stukje over de IQ, het zou kunnen dat de IQ van je dochter boven de 145 komt.
Beste Renata,
Een paar maanden geleden plaatste ik bovenstaand bericht. School wil niet meewerken aan een plaatsing in HB5 en we hebben nu de overkoepelende organisatie ingeschakeld, die school gaat adviseren.
Vandaag kreeg dochterlief haar rapport met de Cito-scores M4 van dit jaar (tweede keer, dus).
Spelling M4: I+ (vorig jaar M4: C)
Rekenen M4: II (vorig jaar M4: E (toen is ook M3 afgenomen: B))
Begrijpend lezen: III (vorig jaar M4: C)
School heeft toegezegd onze dochter te zullen doortoetsen bij een I of II score.
Ik hecht erg aan jouw visie dat je een kind na doortoetsen moet laten instromen op een D-score, zodat het nog wat kan leren. Waar ligt de grens bij deze nieuwe normering (I tot en met V)?
Ik ben erg benieuwd naar jouw visie. Wij zien helaas nog steeds een ongelukkig meisje en blijven van mening dat onze dochter in groep 5 beter op haar plaats is. Gelukkig is er op korte termijn een afspraak met school en de overkoepelende organisatie.
Met vriendelijke groet,
Wietske
Beste Wietske,
De CITO scores zeggen mij niet veel, omdat je hoogbegaafde kinderen vaak slecht of niet kunt toetsen met de CITO-toetsen. Doortoetsen gaat alleen goed als je dochter zich op haar gemak voelt tijdens de toetsen en als de testafnemer veel ervaring heeft met hoogbegaafde kinderen. Hoeveel ervaring heeft de school werkelijk? Wie adviseert hen? Ik ken kinderen die versneld worden, zelfs met D en E scores, en daarna als een speer vooruit gaan. Een maar: je dochter moet een persoonlijk leerplan hebben, anders lukt het niet. Ook al zit ze op een hb school, een persoonlijk leerplan moet ieder kind daar hebben. Groeten, Renata
Hallo Patricia, je kunt beginnen met de VersnellingsWenselijkheidsLijst van het CBO http://www.ru.nl/its/cbo/algemene-onderdelen/zoeken/?mode=zoek&zoeken_term=versnellingswenselijkheidslijst&Zoeken_button=Zoeken, en als je uitgebreider advies wilt kun je mij altijd benaderen. Er zijn natuurlijk algemene richtlijnen, maar veel hangt ook af van de klas, leerkracht, het kind e.d.
Groeten, Renata
Hallo Renata,
Bedankt voor de vlotte reactie, ik heb er even naar gekeken en als ik zelf naar die lijst kijk, denk ik dat dit inderdaad een fijn handvat is. Ik zal bij het volgende gesprek met de Intern Begeleider eens navraag doen of dit bij ons op school al wordt toegepast. Ben erg benieuwd wat er uit de toetsen eind deze maand/begin juni zal komen en wat er hierna gaat gebeuren, ze zullen in ieder geval ook de cito M4 bij haar afnemen als zij wederom hoog scoort, of ze ook echt door gaan toetsen durf ik niet te zeggen. Voorlopig wachten we het in ieder geval even af tot het volgende gesprek met de IB-er. Als ik daarna nog vragen heb of verder advies wil zal ik je zeker benaderen.
Groet, Patricia
Hallo Renata,
Ik heb een dochtertje van 6 in groep 3 in het daltononderwijs, zij loopt voor op de rest van de lln en krijgt ook extra reken- (groep 4 werkjes) en taalopdrachten (zon en extra), ook bieden ze haar al diverse spellen uit de hoogbegaafdheidskast aan. Ook in haar sociaal-emotionele ontwikkeling vind zij maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenootjes.
Zij had voor haar cito rekenen M3 een A+ score, voor Cito M3 taal een A-score en een avi-niveau van M4. De testen zijn uitgevoerd begin januari. Aan het einde van mei of begin juni worden de nieuwe testen afgenomen. Als zij op alles wederom zo goed scoort, heeft zij dan in groep 4 nog wel een uitdaging? Of zou dit aanleiding kunnen zijn om te gaan versnellen?
Omdat ik het belangrijk vind dat een kind nog steeds een kind kan zijn, maar er wel rekening moet worden gehouden met de individuele ontwikkeling van een kind, vind ik het erg lastig te bepalen of er al of niet versneld zal moeten worden. Waar moet ik allemaal rekening mee houden als die keuze eventueel gemaakt zal moeten worden?
Groet, Patricia
Hallo Renata,
Onze dochter kwam pas thuis met de volgende uitslagen op haar rapport.
Technisch lezen DMT. I
Leestechniek I
Luisteren. A
Spelling I+
Woordenschat I
Rekenen wiskunde alg. I+
De concentratie is echter achteruit gegaan de laatste periode. Ze zou het soms allemaal te gezellig vinden. Weet niet goed hoe dit aan te pakken en ben bang dat ze zich gaat vervelen en volgend jaar er echt een gat valt. Wat en hoe het beste ter sprake brengen. Ondank zo’n en plus boekjes.
Wil niet overkomen als ouder die het beter weet en die alles beter weten.
Groet M.
Excuus vergeet te vertellen:
Ze is bijna 7 jaar en gaat naar groep 3
Hallo Maureen, bedankt voor je reactie. Ik zou kijken naar twee dingen: zijn cognitieve voorsprong, hoe groot die is en is de huidige onderwijsaanpassing toereikend? en ten tweede: hem leren omgaan met zijn hoogbegaafdheid en nodige vaardigheden aanleren. Daar moet een plan voor komen met kortetermijn- en langetermijndoelen. Als de school dit niet kan, kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen! Hartelijke groeten, Renata
Beste Renate,
Onze zoon is nu 5,5 jaar. Krijgt al te lang op een te laag niveau les. Thuis laat hij nog dingen zien, maar zitten op het randje. Hij zit in groep 3 van het HB onderwijs. Maakt zijn cito’s op III/ V niveau. Is een zeer divergent denker en zeer hoogbegaafd . De inhoud van de toetsen kan het probleem niet zijn (kon wat daarin staat twee jaar terug). Alleen als je de cito’s niet hebt, wat kun je dan? Hoe helpen we hem naar waar hij echt zit? Eerst trainen in cito’s maken?
Vriendelijke groet,
Maureen
Hoi Marijke, ik ben blij dat je nu eindelijk serieus wordt genomen. Ik hoop dat je dochter bij een bureau wordt getest dat ervaring heeft met (onderpresterende) hoogbegaafde kinderen. Nog even over Spaans of Frans: Frans zou ik niet gaan leren, straks heeft ze niets te doen op de middelbare school, Spaans zou ik haar alleen laten leren als ze het zelf leuk vindt. Er is een leuke methode, speciaal ontwikkeld voor hb kinderen: Juan Y Rosa heet het.
Hallo,
Erg fijn dit stukje te lezen
Mijn dochter van net 9 word nu eindelijk getest/getoetst om te kijken hoe ver ze is met haar iq
Ik vecht al vanaf groep 3 met onmacht wetende dat mn kind een serieus probleem heeft maar mn vinger er niet op kunnen leggen
Wel altijd sterk vermoed maar altijd weg gewimp eld door school
Ze heeft groep 2 overgeslagen omdat ze een leergierig kind zou zijn en daar hield de school op met verder meedenken
Mijn kind moest maar leren aanpassen en vrienden maken
Ik heb in de loop der jaren veel verdriet en frustratie gezien bij mn kind en heb heel vaak aangegeven dat ze in gevecht is met dr eigen ik presteren presteren en owee als klasgenoten haar niet accepteerde verdriet van gevoel hebben gepest te worden buiten gesloten worden en opstandigheid tegenover ons ouders
Nu eindelijk halverwege gr 6 trekt school aan de bel ze heeft met dr laatste cito alles a gescoord en dit is niet ongemerkt gebleven
de plus boekjes leerd ze ook te vlot doorheen en is geen uitdaging voor haar
de angst die ik al jaren heb voor middelbaar onderwijs en deproblemen met aanpassen en niet leren leren en moeite in sociale contacten worden nu bevestigd nu pas gr 6
Vind et erg lastig want ze gaat bijna naar gr 7 en jaren zie ik dit patroon al en ben ik de overbezorgde moeder en u moeten we haar mischien wel versneld klaar gaan stomen voor de middelbare
Ik ben erg blij dat er eindelijk gekeken word naar haar binnenste en haar kunnen maar ook erg bang voor wat komen gaat
gr marijke
Hallo
Even een algemene vraag
Hoe krijg ik de school zover dat ze mijn kind doortoetsen? Omdat ze al erkennen dat hij hoogbegaafd is vinden ze het niet nodig, maar volgens mij zit hij wat niveau betreft niet in de juiste groep
groet, Wendy