Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich in de eerste vier jaar van hun leven in een snel tempo. Hun voorsprong op leeftijdgenoten wordt steeds groter naarmate ze ouder worden. Wanneer je de ontwikkeling van kinderen in een curve zet, dan blijkt nogal eens dat een hoogbegaafd kind op de leeftijd van 1 jaar een voorsprong heeft van een paar maanden. Als het kind 2 jaar is kan de voorsprong op veel gebieden al een heel jaar bedragen en als het kind 4 jaar is geworden kan de voorsprong al wel 2 jaar zijn. In dit artikel gaan we in op de kenmerken van een hoogbegaafd kind van 2 jaar.
Ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen
Wanneer de ontwikkeling van een kind snel verloopt in de eerste levensjaren valt te voorspellen hoe groot de voorsprong zal zijn wanneer het kind bijvoorbeeld 6 jaar of 8 jaar is geworden. Hoe ouder het kind wordt, hoe groter de ontwikkelingsvoorsprong zal zijn en hoe groter ook de psychologische afstand tussen het hoogbegaafde kind en zijn/haar leeftijdgenoten. Daarom is het belangrijk dat het kind de mogelijkheid krijgt in contact te komen met ontwikkelingsgelijken.
Als een kind zich tot aan zijn/haar vierde verjaardag in een versneld tempo ontwikkelt, zal dit zich waarschijnlijk voortzetten in de verdere levensjaren. Veel ouders merken echter dat vanaf de basisschool, het kind zich steeds meer aanpast aan het ontwikkelingsniveau van zijn/haar klasgenoten. Op een gegeven moment kun je zelfs geen ontwikkelingsvoorsprong meer zien. Dit leidt naar problemen die zich vaak halverwege de basisschool presenteren. Denk aan uittingen op het gebied van (werk)houding en motivatie. De voorsprong lijkt in een achterstand veranderd te zijn. Het is daarom belangrijk om een ontwikkelingsvoorsprong als dusdanig te herkennen en erkennen. Het is belangrijk om dit met de leerkrachten te bespreken, zodat ook de school hierop kan inspringen en passende begeleiding kan bieden. Op die manier kunnen er vanaf dag één onderwijsaanpassingen plaatsvinden (ook in de kleuterklas!).
Hoogbegaafd kind 2 jaar kenmerken
Dit zijn de kenmerken van een hoogbegaafd kind van 2 jaar. Deze kenmerken kun je doortrekken voor alle peuters tot hun 4de verjaardag:
- Het kind is zeer ondernemend
- Heeft een duidelijke eigen wil
- Wil graag alles zelf doen
- Is motorisch vaardig
- Heeft grote belangstelling voor de meest uiteenlopende onderwerpen
- Kan al een heel scala aan kleuren benoemen
- Kan al goed tellen
- Herkent cijfers en letters
- Er is getalbegrip
- Er is al een aardig begrip voor hoeveelheden
- Het kind kan links en rechts aangeven
- Het kind kent veel begrippen en tegenstellingen hoog/laag, voorste/achterste enz.
- Goede spraak
- Grote woordenschat
- Maakt gebruik van woorden en begrippen die niet vaak voorkomen bij deze leeftijdscategorie
- Spreekt in goed lopende lange zinnen en bijzinnen
- Goed geheugen
- Begrijpt dubbele of driedubbele opdrachten en voert ze goed uit
- Goed inzicht in oorzaak en gevolg
- Angsten die meer bij oudere kinderen passen
- Vraagt veel en vraagt door
- Houdt zich bezig met levens- en zingevingsvragen
- Stelt vragen over leven en dood
- Kan zich goed oriënteren in de ruimte
Begeleiding voor hoogbegaafde kinderen en ouders
IEKU is gespecialiseerd in het begeleiden van (uitzonderlijk) begaafde kinderen. We adviseren over opvoeding, begeleiding en bieden onderwijsmaatwerk voor kinderen met een IQ vanaf 145. We bieden advies voor scholen en ouders en zijn gedreven vanuit een gemis aan begeleiding voor een vaak overkeken doelgroep. Het uitgangspunt van IEKU is dat hoogbegaafdheid normaal is. We bieden intelligentieonderzoeken voor kinderen van 3 tot 16 jaar, geven live trainingen, bieden coaching voor ouders en een scala aan onderzoeken, zoals didactisch onderzoek en dyslexieonderzoek.
Hi
Mijn tweeling zoontjes van 2.7 jaar oud hebben ziens 3 maanden oorbuisjes in de oren, wegens te veel vocht. Ervoor spraken ze niet, reageerde ze niet op hun namen etc, en maakte weinig oogcontact. Ziens de buisjes gaat het heel goed voorruit, en kunnen ze tellen tot 100 herkennen ook alle cijfers. Het alfabeth kunnen ze in 2 talen en herkennen ook de letters. Verder hebben ze een heel goed geheugen en onthouden ze alle tv programma’s die ze hebben gezien. Dan speel ik een filmpje af zonder geluid en weten ze precies wat er gezegd wordt van alles personages in het filmpje, zelfs de kleine details zoals het geluid wanner ze in een appel bijten, doen ze na! Ze imiteren alle gebaren van de personages in het filmpje.
Als ik ze iets nieuws leer, pikken ze het heel snel op, en hebben ze niet veel herhaling nodig.
Alleen communcieren ze nog niet echt in taal naar ons toe, op een paar woordjes na! Terwijl ze hele zinnen kunnen nazeggen.
Verder gedragen ze zich nog echt als peuters( vaak in handjes klappen)
Zijn nog vooral in hun eigen wereldje bezig en willen van alles gezien hebben en vergeten ze de mensen rond hun heen.
Moet ik aan autisme denken of zit hier toch nog iets van HB in?
Hoor graag van u.
Groetjes
Sha
Beste Sha, ik zou niet meteen aan autisme denken voordat je je verdiept in hoogbegaafdheid en de karakteristieken. Misschien is de masterclass op 1 maart iets voor jou…
Groeten, Renata
Goedemiddag, onze zoon is in Augustus twee geworden. Hij kan tellen tot 20, is heel erg goed in puzzelen, kent bijna alle kleuren en herkent deze ook, benoemd en herkent de basisvormen, is altijd heel erg geconcentreerd aan het spelen (blokken bouwen, treinspoor maken), is zelfstandig ( loopt zelf naar de koelkast voor zijn drinken, zodra hij het pak gepakt geeft roept hij mama of papa om het drinken in zijn beker te doen) en leest het liefst de hele dag boeken met papa en mama. Maar hij slaapt juist veel 12/13uur in de nacht en nog 2 uur overdag, hij kon pas lopen toen hij 13 maanden was en hij liep steeds achter met zijn spraakontwikkeling (maar hoorde ook waarschijnlijk langere tijd niets ivm vocht achter zijn trommelvliezen, nu heeft hij buisjes) maar kletst en zingt nu heel veel maar nog niet altijd verstaanbaar. Hoe kunnen wij zijn ontwikkeling het beste stimuleren? Hij gaat op dit m moment naar een gastouder of familie past op zou het voor hem beter zijn om daarnaast ook naar de peuterspeelzaal te gaan?
Mvg kelly
Hallo Kelly, het is belangrijk dat zijn ontwikkeling zoveel mogelijk gevolgd wordt. Dus aanbieden waar hij om vraagt en waar hij naar nieuwsgierig is. Daarnaast is het nodig om je zoontje kennis te laten maken met nieuwe dingen die hij zelf nog niet kent. Zoals waarom smelt ijs, of waarom bevriest het water juist, waarom drijft olie in het water… of dingen uit de natuur pakken of techniek etc. Moeilijker wordt het als hij naar de kleuterklas moet… Tegen die tijd is het goed om een didactisch onderzoek te laten doen (zie onder coaching). Ook is het belangrijk een school te zoeken die durft maatwerk te bieden. Als jullie tzt een uitgebreid advies nodig hebben, kun je mij altijd mailen.
Groeten, Renata
Goeden avond
Ik heb een dochterje van net 19 maanden en ze kan al tot 10 tellen noemt het alfabet en niet alleen dat ze herkent ze ook. Nu komt het. Ze zegt het niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels. Cijfers en letters. Tellen is foutloos en ze probeert nu tot 20. Alfabet af en toe een Klein foutje. Bovengenoemde komen allemaal heel erg bekend voor. Ze loopt al heel erg voor volgens de conseltatie bureau. Zou het zijn dat ze hoogbegaafd is?
Hallo Shanan, het zou kunnen dat je dochtertje hoogbegaafd is. Je kunt nog meer lezen over hoogbegaafde peuters op deze website. Groet, Renata
Hallo,
Wat goed om hier eens wat over te lezen. Ons zoontje was vanaf de geboorte zeer gefrustreerd. Wilde absoluut geen baby zijn en zich motorisch snel ontwikkelen. Hij liep met 11 maand, met 2 jaar een groot arsenaal aan woorden en kende de kleuren. Ook heeft hij een erg goed geheugen en kan mij nog vertellen hoe en waar ik een half jaar geleden de spruitjes heb klaargemaakt bijvoorbeeld.
Afgelopen week heb ik hem uitgelegd wat links en rechts is en dit is hij nu overal op aan het oefenen tellen tot 10, maar ook echt voorwerpen tellen is hij veelal mee bezig. Met 2 jaar en een een maand gaf hij al aan of hij ergens bang voor was of ergens van schrok. Nu hebben wij een kleine stuiterbal die gelukkig goed kan spelen en erg graag buiten is, zeer goed weet wat hij wil, maar ook weet hoe hij het wil. Over het algemeen erg vrolijk alleen een erg kort lontje wanneer iets niet lukt zoals hij het zou willen.
Mocht dit richting hoogbegaafdheid gaan wat is van belang om in de gaten te houden? Hij is nu 2 jaar en 4 maand.
Beste Ymkje, bedankt voor je reactie. Je kunt de artikelen op deze website lezen om een idee te krijgen wat belangrijk is bij de opvoeding van een hoogbegaafd kind. Vooral zijn ontwikkeling volgen en je niet laten leiden door “standaard” normen en ontwikkeling. Je kunt je ook aanmelden voor de master class Mom’s Little Geek om nog meer te weten te komen. Groeten, Renata.
Hallo Bianca, je kunt mij altijd een mail sturen naar renata@www.ieku.nl, als je vragen hebt of als je twijfelt aan adviezen die je krijgt.
Groetjes, Renata
Hallo Bianca, bedankt voor je lange reactie. heb je al tips gelezen op mijn website over begeleiding van hb peuters? Als je een keer persoonlijk gesprek wilt, zodat ik je zoon ook kan zien, kun je mij altijd mailen. Dan kan ik een gericht advies geven. ik zou nu vooral op je gevoel afgaan, want mensen zeggen zoveel (ook professionals als leidsters en leerkrachten). zodra ze beginnen te praten over een stoornis, kun je altijd een gesprek met mij inplannen zodat ik het eventueel kan weerleggen. Geniet vooral van je kind! Groeten, Renata
goede avond .
mijn zoontje van 2 en een half kan net zo al hierboven benoemd tot tien tellen zegt het hele ABC op is heel bijdehand wilt ook alles zelf doen ,is ook heel ondernemend heel leergierig en probeert hier by ook heel veel negatieve aandacht te vragen.. hij is heel vlot en op de creche word ook aangegeven dat hy motorisch ver voor ligt met het verschil op de andere leeftijdsgenootjes hij word steeds vaker op de peuter groep geplaats omdat er dan meer activiteiten en leerwerkjes worden gegeven zodat ie meer geprikkeld wordt! hij is ook heel druk daarnaast en kan vaak niet stil zitten en niks is hem teveel of genoeg tv kijken vind hy bv ook niet interesant genoeg .. boekjes voorlezen en leren daaraan tegen vind hij super leuk… en hij wil aleen maar meer leren waar bv andere kindjes 10 min over doen is die van my binnen 3min mee klaar waardoor hy zich gaat vervelen en dan ook op een negatieve manier aandacht vraagt … momenteel word er dus dan ook aangegeven dat mijn zoon een ontwikkelings stoornis heeft en dat ze hem niet meer kunen begeleiden op de creche volgens een pedagoog heeft hij een op een persoon gebonden aandacht nodig en dat ik maar een oplossing moet vinden voor een eventuele gastouder ? en dat ik ook hulp moet zoeken bij artsen en specialisten om het gedrag positief te blijven stimuleren en om te kijken hoe ik hier als aleenstande moeder mee moet omgaan .. daarnaast heeft het medische verleden ook wat met het gedrag van mijn zoontje te maken mijn zoontje is ook met 29weken geboren hij word wel in de gaten gehouden door zijn artsen, maar hoeft pas weer met 5jaar terug te komen naar zijn specialist van het sophia kinderziekenhuis te rotterdam omdat hij met anderhalf ook zijn ecu test goed en boven het gemiddeld lag vond de arts het nie persee nodig om eerder terug te komen ….maar wat mij zorgen baart is dat dit inderdaad als een stoornis wordt gezien en omdat hij heel agresief kan reageren als hem iets niet lukt of hij krijgt zijn zin niet … of word boos als je hem geen aandacht geeft omdat ie iets samen wil doen of als hij klaar is met zyn zogezegde taakjes” dat ie zich verveeld en onrust gaat stoken …. ik weet niet precies welke hulp ik nodig heb hierbij en bij welke instansies ik moet aan kloppen? ik wil mijn verhaal kwijt omdat ze op de creche niet meer weten wat ze met hem aanmoeten en daarnaast hun zeggen dat ze alles hebben geprobeerd hebben wat in hun macht lag om hem goed te begeleiden maar zyn van mening dat hij daar niet op het juiste adres is, omdat ze het niet meer aankunen willen ze hem zo snel mogelijk weg hebben van de creche ( er is al meerdere malen naar het gedrag gekeken door een pedagoog maar toen ze op de creche met een klein groepje zaten is ze weggegaan omdat toen het gedrag niet naar voren kwam en ze moest dus ook terug komen als er meer kinderen waren dat is me gezegd door een van zen leidsters die daar werkt, maar de andere leidsters zeggen dat ze vaker kijkt naar zijn gedrag en dat hij inderdaad behoorlijk woedend kan worden als hem iets niet lukt of wat ik omschreven heb. ) er zijn ook behoorlijk wat veranderingen in zen leventje gebeurd wat betreft zen vader eerst had hij gewoon contact met hem maar dat stopte op de leeftijd van 9maanden tot net na anderhalf en dan een periode heel onregel matig dat ie m zag en kwam ophalen inmiddels heb ik zen vader gevraagd of hij voor het welzijn van onze zoon meer aandacht aan hem wil geven en omdat hij nu stabiel is hem dus ook meer ziet en om het weekend daar verblijft ik wil zelf dat mijn zoon de mogelijkheid heeft om zen vader te leren kennen maar hij heeft die tijds het versloft ik wil zelf dat mijn zoon zen vader meer ziet omdat ik zie dat het hem goed doet en hij straalt ook als hij er naar toe mag … je ziet ook dat toen die tijd dat ie geen contact had met zen papa dat hy heel agresief begon te reageren ook als papa”s met een kindje ergens binnen stapte heel jaloers kon zijn op dat ander kindje ik heb ook aangevegen dat ik ook denk dat dit ook een oorzaak kan zijn van zijn frustaties en woede aanvallen. ik heb het gevoel dat als ik alles bij elkaar optel in een combinatie van het heel druk zijn, zen medische achtergrond. het niet kunnen uiten van zijn gevoelens wat betreft het gemis van zijn papa en het ineens wederzien het hem teveel word en daardoor zo boos word de leidsters beamen dit maar heb niet het gevoel dat ik ook echt gehoord word en ze me ook echt geloven ze zeggen wel dat het kan kloppen maar niet persee kan zijn en dat ik hulp moet gaan zoeken met zen negatieve gedrag maar willen wel dat ie zo snel mogelijk weggaat en ze hebben niet aangegeven dat ze verder bereid zijn om dan ook te helpen met verdere begleiding waarvan ik vind dat dit niet echt klopt maar dat ik hun op de hoogte moeten houden van de akties die ik ga ondernemen. ik wou vragen wat u vind van mijn verhaal en ik hoop dat u mijn wat meer antwoorden kan geven met vriendelijke groeten bianca
Hallo Jolien,
Bedankt voor je reactie. Een standaard lijstje met de ontwikkelingsmijlpalen van gemiddelde kinderen kun je gewoon op internet vinden. Als je dochter daarvan afwijkt, kan het op een ontwikkelingsvoorsprong duiden. Uit jouw opsomming kan ik natuurlijk niet met de zekerheid zeggen dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft, maar het lijkt er erg op. Het is eigenlijk niet belangrijk te weten of het bij de leeftijd past. Jullie kunnen haar ontwikkeling volgen en aanbieden waar ze aan toe is. Het kan pas op school problematisch worden, want daar wordt meestal niet de ontwikkeling van een kind gevolgd en het kind moet meedoen met de rest. Tegen die tijd wil ik jullie adviseren over wat te doen. Als je trouwens met mij persoonlijk hierover wilt praten, kun je altijd een gratis kennismakingsgesprek inplannen in mijn online agenda (onder het kopje “Contact”).
Hartelijke groeten, Renata.
Goedemiddag,
Ons dochtertje is net 2 jaar geworden ( 2 weken geleden), en praat al heel veel en duidelijk. Kleuren en cijfers begint ze al juist te benoemen. Tot 10 tellen lukt al, net zo als groot/klein. Ze ziet het verschil tussen jongens/meisjes mannen/vrouwen. Liedjes zingen leert ze heel snel.
Voor ons lijkt dit allemaal heel vroeg maar hoe weet je of dit bij de leeftijd past of dat ze voor loopt op haar ontwikkeling? Met andere kinderen vergeleken is ze sneller maar zoveel kinderen in dezelfde leeftijd hebben we niet in ons omgeving. En met andere ouders erover praten klinkt snel als opscheppen dus houdt je je stil.
Waar kun je vinden wat ze met 24 maanden al kunnen in hun ontwikkeling?
Groeten Jolien