Dit artikel verscheen in Clique Magazine, een bijlage van Elsevier, op zaterdag 12 september 2020:

Hoogbegaafden denken sneller, op meer niveaus, door elkaar en op verschillende gebieden. Ze hebben diepe, complexe emoties.

Renata Hamsikova adviseer over (uitzonderlijk) begaafde kinderen. Haar uitgangspunt is maatwerk voor een uniek individu in een inclusieve wereld.

Wat wordt verstaan onder uitzonderlijk hoogbegaafd?

“Het zijn kinderen die een IQ van 145+ hebben of waarvan een ervaren specialist vaststelt dat ze uitzonderlijk begaafd zijn. Geen enkele opsomming van kenmerken identificeert de uitzonderlijk begaafden, omdat binnen de top 1% van de IQ-verdeling er minstens zoveel spreiding van talent is als in het hele bereik van de 1e tot de 99e percentiel. Deze kinderen zijn extreem uniek en kunnen niet anders dan met maatwerk worden benaderd zowel thuis als in het onderwijs. Ik begeleid zowel uitzonderlijk begaafden als hoogbegaafde kinderen.”

Wat zijn de voornaamste struikelblokken voor hoogbegaafde kinderen?

“Mensen willen bij de groep horen. Jonge hoogbegaafde kinderen voelen direct als ze in de kleuterklas komen dat ze anders zijn. Door hun sociale vaardigheden en de behoefte het goed te willen doen passen ze zich aan. Deze aanpassing zorgt er voor dat ze niet laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen. Hoogbegaafde mensen zijn autonoom, denken sneller, complexer en met diepgang. Aanpassing aan het gemiddelde gaat ten koste van hun ontwikkeling. Ze passen zich soms zo goed aan dat zelfs hun ouders niet meer geloven dat hun kind hoogbegaafd is. Het gevolg is onderpresteren, een laag zelfbeeld, het verlies van je zelf.”

 Wat hebben deze kinderen nodig?

“Begeleiding van mensen die hen leren hoe ze zichzelf kunnen zijn in een omgeving die iets anders van je verwacht. Het doel zou moeten zijn een kind vanuit zijn authenticiteit te leren leven en een vrij denkende volwassene te worden, onafhankelijk van meningen van anderen. Daarbij heb je vaardigheden nodig zodat je gebruik maakt van bestaande systemen om te bereiken wat je wilt. Hoogbegaafde kinderen moet geleerd worden hoe ze op zichzelf en hun eigen oordeel kunnen vertrouwen. Deze onafhankelijkheid in zijn en denken geeft hen vrijheid om te zijn wie ze zijn. Hoogbegaafdheid is normaal. Niet elitair, niet excellent, alleen anders, waardoor maatwerk in onderwijs en begeleiding nodig is.”

Wil je meer lezen over hoogbegaafdheid? Per 1 november 2020 is het nieuwste boek van Renata te koop.

Intens authentiek en vrij