Hoi Renata, onze zoon van 5,4 jaar oud is onlangs doorgetoetst en blijkt een didactische voorsprong van ongeveer 3 jaar te hebben. Hij is niet hoogbegaafd getest. Vorige week hebben we besloten om hem na de herfstvakantie te laten versnellen naar groep 3/4. Daar zal hij veel mee gaan doen met groep 4, omdat dat zijn niveau is. In groep 1/2 (en eigenlijk ook in groep 3) is er voor hem niets meer te leren. Sterker nog: hij vertoont er storend gedrag. Mijn vraag is: als hij de stof van groep 4 gaat doen ligt het voor de hand dat hij volgend jaar aan de stof van groep 5 toe zal zijn. Dat zou betekenen dat hij nu 2 jaar versnelt. Dat zou ook betekenen dat hij net 10 is als hij naar het VO gaat.en dan gaan we ervan uit dat versnellen hierna niet meer nodig zal zijn! Heb je ervaring met dit soort versnellingen? En is dit de beste optie voor onze zoon?

Antwoord:

Beste Inge, bedankt voor je vraag. Bij het versnellen moet je altijd per kind kijken of het verstandig is. Er zijn een aantal richtlijnen, maar je kunt niet zeggen dat voor alle kinderen hetzelfde geldt. Je zoon loopt nu didactisch drie jaar voor. Dat is erg veel. Dat betekent dat hij één schooljaar eigenlijk in een derde van de nodige tijd heeft geleerd. Wat het zo bijzonder maakt is dat hij die drie jaar voorsprong heeft ZONDER ONDERWIJS. Je kunt je dus voorstellen hoe snel hij leert met onderwijs! Ik zou mij er geen zorgen over maken dat je zoon “te jong” naar de middelbare school gaat. Ik zou vooral hem volgen en aanbieden wat hij nodig heeft. Op dit moment is het deze versnelling, anders zou het de school te veel moeite kosten om hem zonder een versnelling uit te dagen. En dan heb ik het nog niet eens over zijn ontwikkelingsgelijken. Een kind dat drie jaar voorloopt heeft zijn klasgenoten eigenlijk niets te melden. Door de versnelling komt hij dus zijn ontwikkelingsgelijken dichterbij, wat weer goed is voor de ontwikkeling van zijn zelfbeeld, leren, reflecteren en niet onbelangrijk: zijn gedrag. De kans is groot dat het storende gedrag verdwijnt zodra hij in zijn nieuwe groep zit en daar gewend is.

Om je gerust te stellen: er is wetenschappelijk onderzoek, van oa het CBO Nijmegen, dat laat zien dat jonge versnelde leerlingen in het voortgezet onderwijs niet minder welbevinden ervaren dan andere leerlingen.

En nog iets: je zoon wordt eigenlijk niet versneld. Zijn ontwikkeling wordt gevolgd. Als het onderwijs was ingericht op kinderen als hij, kwam het woord versnelling niet eens aan te pas! Ten opzichte van gemiddelde leerlingen wordt hij versneld, maar voor hem betekent het gewoon zijn ontwikkeling volgen.

Hartelijke groeten, Renata

Wil je ook dat ik je vraag beantwoord? Stuur die in via deze link.