Je weet (of vermoedt) dat je kind hoogbegaafd is. Je hebt misschien al een aantal boeken en artikelen gelezen over hoogbegaafdheid en je weet wat je kind nodig heeft. Toch kan het moeilijk zijn een gepaste school voor je kind te kiezen. In Nederland doen de meeste scholen hun best om ook hoogbegaafde kinderen iets te bieden. Ze beseffen vaak niet hoeveel schade er kan ontstaan als een hoogbegaafd kind niet ECHT passend onderwijs krijgt. Je komt er namelijk niet met standaard verrijkingspakketten die te koop zijn. Het is niet dé oplossing, het is een klein onderdeeltje van de oplossing.
School voor hoogbegaafd kind of reguliere scholing?
Een van de meest voorkomende zorgen van ouders op forums is: “Ons kind is getest, maar we weten nog steeds niet wat we moeten doen”. Hier zijn een aantal antwoorden.
-
- Jonge kinderen kunnen het beste door een in hoogbegaafdheid gespecialiseerde psycholoog getest worden. Een didactisch onderzoek is bij jonge kinderen vaak aan te raden (in plaats van een IQ test), omdat dit dynamisch is en dus niet op tijd gemeten wordt. Je moet goed kijken wat bij je kind past.
-
- Onderzoek de mogelijke scholen waar je kind naartoe kan:
Kijk ook hoe de instructie in de les gegeven wordt (ook in hogere klassen) en vraag wat ze met een leerling doen die snel klaar is. Vraag ook hoe ze onderpresterende leerlingen herkennen. Veel scholen weten hier niets van, hoewel de meeste hoogbegaafde kinderen onderpresteren en dus niet tijdens de gewone schooldag opvallen.
- Onderzoek de mogelijke scholen waar je kind naartoe kan:
-
- Bezoek potentiële scholen of de huidige school van je kind(eren). Praat niet alleen met de volwassenen, zoals de intern begeleider of de directeur, maar bezoek ook een aantal klassen in de leeftijd van je kind.
-
- Als je naar een school zoekt, vraag om toestemming om een aantal klassen te mogen bezoeken, indien mogelijk, op een normale schooldag. Een kwartier per klas is genoeg voor een dag. Vertel de school dat je voor ongeveer 45 tot 60 minuten in de ochtend wil komen en verschillende klassen wilt bekijken. Je bent van plan om te observeren, misschien een beetje rondlopen om te kijken waar de leerlingen aan werken, leg uit dat je een indruk van de school wilt krijgen en hoe ze dingen doen zodat je kan bepalen of het geschikt is voor je hoogbegaafde kind.
- Geeft de leerkracht les aan de hele klas of maakt ze verschillen per leerling en verwacht ze verschillende uitkomsten en taken afhankelijk van de leerling?
- Krijgen de leerlingen een kans om rond te lopen en te praten of wordt van iedereen verwacht dat ze voor lange tijd stilzitten?
- Lijken de instructies interessant en uitdagend – iets wat jouw kind zou uitdagen – of is je kind de besproken stof ver vooruit?
- Als je naar een school zoekt, vraag om toestemming om een aantal klassen te mogen bezoeken, indien mogelijk, op een normale schooldag. Een kwartier per klas is genoeg voor een dag. Vertel de school dat je voor ongeveer 45 tot 60 minuten in de ochtend wil komen en verschillende klassen wilt bekijken. Je bent van plan om te observeren, misschien een beetje rondlopen om te kijken waar de leerlingen aan werken, leg uit dat je een indruk van de school wilt krijgen en hoe ze dingen doen zodat je kan bepalen of het geschikt is voor je hoogbegaafde kind.
-
- Na je bezoek aan de scholen (tenminste twee) en als je het nog niet zeker weet, maak een afspraak met de directeur om een aantal vragen te stellen
- Wat is het beleid van de school om de behoeften van begaafde leerlingen tegemoet te komen? (vraag naar praktijkvoorbeelden)
- Doen jullie aan differentiatie van groepen of versnellen, hoe vaak en wat is het proces?
Staan jullie vooruitwerken toe voor leerlingen die bepaalde sterke gebieden hebben bij vakken zoals rekenen of lezen? - Accepteer geen vage uitspraken zoals deze:
• We hebben een hoop slimme leerlingen op onze school en ze worden allemaal uitgedaagd en doen het erg goed met onze aanpak.
• We zullen de behoeften van uw kind tegemoetkomen. - Samengevat: Als je geen leerniveau ziet wat duidelijk bij jouw kind past en als je niet merkt dat hoogbegaafde kinderen anders benaderd worden, is het waarschijnlijk de verkeerde school voor je gezin. De makkelijkste, simpelste manier om de behoeften van je kind tegemoet te komen is om hem naar een school te sturen waar de kinderen dichtstbij zijn niveau zitten. Een passende oplossing vinden kan een behoorlijke uitdaging zijn. Het slechtste aspect van deze situatie is dat je kind geen gelijken zal hebben en sociaal niet goed geaccepteerd zal worden als in een groep met ontwikkelingsgelijken.
- Na je bezoek aan de scholen (tenminste twee) en als je het nog niet zeker weet, maak een afspraak met de directeur om een aantal vragen te stellen
-
- Als je kind al op school zit maar je weet niet zeker of de school wel geschikt is, neem je dezelfde stappen door. Als je denkt dat de school niet ideaal is, zijn dit je volgende stappen:
- Overleg met de leraar of je kind versneld kan worden in de onderwerpen waar hij goed in is. Als de leerkracht weigert, kun je dit verder met de intern begeleider en de directeur bespreken. Als het antwoord ja is, vraag de leerkracht wanneer het kan beginnen. Vaak vertelt de school dat ze het moeten overleggen, maar het is niet moeilijk om dit soort afspraken te maken dus dit is meestal een manier om tijd te rekken. Geef ze twee weken. Hier zijn een aantal opties:
- Volg de stappen om een nieuwe school te vinden die al doet wat bij jouw kind past.
- Je mag – als er niet meteen een passende oplossing is – je kind zelfs tijdelijk thuis onderwijzen (ondanks heeft de staatssecretaris Dekker er iets over gezegd). Maar dat hoeft niet als je het niet wilt of de tijd of vaardigheden niet hebt. Er zijn vele opties waar jij de facilitator bent van het onderwijs van je kind. Er is wat werk en geld voor nodig, maar een oudervereniging, Facebookgroep Thuisonderwijs en hoogbegaafdheid en verschillende sites en bronnen helpen je als er geen goede scholen beschikbaar zijn voor je kind.
- Als je kind al op school zit maar je weet niet zeker of de school wel geschikt is, neem je dezelfde stappen door. Als je denkt dat de school niet ideaal is, zijn dit je volgende stappen:
Ik wil hierbij nog een kanttekening plaatsen wat de schoolkeuze betreft. Er zijn in Nederland een aantal scholen die aparte hb-afdelingen hebben. Het wil niet zeggen dat deze scholen automatisch de beste keuzen zijn voor jouw kind. Veel van deze scholen hebben een standaard training gehad en begrijpen vaak de essentie van hoogbegaafdheid niet. Ook met deze scholen zal je dus goed moeten onderzoeken of ze werkelijk geschikt zijn voor je kind.
We weten het IQ van ons kind: wat moeten we niet doen?
-
-
- Elk hoogbegaafd kind heeft een persoonlijk leerplan nodig. Overleg met de school wie zo’n plan zal maken en wanneer. Ad hoc oplossingen werken niet en je kind heeft net zoveel recht op passend onderwijs als ieder ander kind.
- Je moet niet de school binnenlopen en dingen eisen. Scholen moeten vanaf augustus 2014 passend onderwijs bieden, maar hebben er wat tijd en ruimte voor nodig om er over na te kunnen denken. Ze zijn nog niet bedreven in het onderwijs aan hoogbegaafden. Maak daarom heel concrete afspraken wie, wanneer, wat gaat doen.
- Verwacht niet dat als je de school binnenloopt met de testresultaten de school meteen denkt dat je kind speciale behoeftes heeft. De meeste leerkrachten geloven niet dat een IQ veel betekent. Ze zullen waarschijnlijk zeggen dat ze het eerst willen zien, dat ze willen kijken hoe je kind het in de klas doet en later kunnen ze zeggen dat je kind zijn werk niet goed doet, dat ze veel meer kinderen zoals hem hebben en dat alleen omdat je kind een hoog IQ heeft niet betekent dat hij al het materiaal begrijpt.
- Verwacht te horen dat er niet genoeg geld is voor hoogbegaafden ook al hebben ze meestal niet meer geld nodig dan anderen. Veel scholen hebben al alles wat een hoogbegaafd kind nodig heeft in huis, maar de leerling mag niet (vaak door onwetendheid van de leerkrachten) in een gepaste leeromgeving van zijn niveau komen.
- Zeg niet dat je kind verveeld is en meer uitdaging nodig heeft. Het is beledigend en onproductief.
- Neem niet aan dat de leerkrachten enige training hebben in de identificatie van, instructie aan of behoeftes van hoogbegaafde leerlingen. Ook al zeggen ze dat ze een training hebben gehad, het is vaak niet meer dan een middag en meestal zijn de uitgangspunten van zo’n training niet juist en leerkrachten worden niet op de juiste manier voorbereid en voorgelicht over hoogbegaafdheid.
-
Maatwerk in het onderwijs voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen
Uitzonderlijke begaafdheid gaat niet over. Het beïnvloedt de ontwikkeling vanaf de geboorte tot op hoge leeftijd. IEKU specialiseert zich in persoonlijk advies en coaching voor ouders en leerkrachten van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen. De specifieke uitdagingen die bij het opvoeden en les geven van deze kinderen komt kijken zijn goed te handelen. Mits je over de juiste tools en inzichten beschikt. We helpen heldere doelen te stellen voor onderwijs en opvoeding. Dit doen we veelal door middel van het leveren van maatwerk in het onderwijs, persoonlijke coaching en intelligentie onderzoeken.
Wij lopen weer helemaal vast… Nadat mijn zoon in groep 4 de eerste keer van school is overgestapt nadat hij ruim een jaar lang structureel is gepest (hij werd door het pestgedrag behoorlijk agressief naar de pesters) volgden nog vele andere scholen en thuiszitten. Net voordat hij aan groep 4 begon wisten wij dat hij een IQ had van 140 en hoogsensitief is. Toen hij zoveel last had van het pesten en de basisschool maar geen actie ondernam en hij als “schuldige” werd gezien hebben we besloten om een andere basisschool voor hem te zoeken. Echter liep dit ook al snel uit op agressief gedrag vanuit mijn zoon, omdat hij zich gepest voelde en binnen no-time zat hij enkele maanden thuis. Toen heeft hij een half jaar halve dagen op een tussenvoorziening gezeten voor hoogbegaafden met gedragsproblemen en de enige optie was toen Speciaal onderwijs, maar ook daar liep hij al snel vast. Daarna heeft hij t/m groep 8 thuis gezeten. Dit schooljaar is hij gestart op het stedelijk gymnasium. Echter heeft hij zich natuurlijk sociaal niet in groepen kunnen ontwikkelen en heeft hij verschrikkelijk veel hiaten in de leerstof, omdat hij zoveel jaren onderwijs heeft gemist, dat hij gigantisch vastloopt. Ook het soort onderwijs lijkt niet te matchen. Hij loopt weer vast en komt uit zichzelf niet tot leren. We zitten met onze handen in het haar en weten niet naar welke school hij nu zou moeten… Ik ben zelf vroeger een onderpresteerder geweest, niet bewust hoor. Is het nu voor zijn rust beter om hem lekker de HAVO of misschien zelf nog een stapje lager te laten doen, zodat hij zich eerst op het sociale kan richten? Hij ervaart elke dag zoveel stress dat het hele gezin en hijzelf eronder lijdt. 🙁
Beste Femke, bedankt voor je reactie. Jullie lopen vast, omdat je zoon telkens iets moet doen wat niet bij hem past! Ik heb er zojuist een post over geplaatst op Facebook … In dat bericht schrijf ik : Hoogbegaafde kinderen moeten presteren en bewijzen dat ze hoogbegaafd zijn. Dat betekent dat ze vanaf kleins af aan hun bestaan linken aan prestatie, hun brein wordt zo bedraad en het vergt een enorme bewustwording van het kind en de ouders om die verkeerde bedrading ongedaan te maken. Hoe? Door uit te zoeken wie je werkelijk bent – door je kind de ruimte te geven te kunnen zijn wie het is en dit onvoorwaardelijk! – en door andere gedachten en emoties te kiezen, die passen bij wie jij bent.
Het is niet interessant wat de juf zegt, die begrijpt het totaalplaatje niet, die begrijpt de complexiteit van het leven niet. De leerkrachten zijn geconditioneerd. Zij begrijpen niet dat authenticiteit opgeven TRAUMA tot gevolg heeft. Authenticiteit is een basisbehoefte en heeft te maken met survival (basisbehoeftes Maslow). Als je niet authentiek mag zijn => mag je niet jezelf zijn => verlies je verbinding met jezelf => voel je je continu onveilig.
BESEF DAT! Daarom : aanpassen is geen optie!
Wij zitten momenteel in de switch modus; maar o wat vind ik het zelf moeilijk als ouder om de keuze door te zetten. De huidige (vrije) school heeft geen passend of cognitieve uitdagende mogelijkheden. De wil is er wel, het hart ook maar in de praktijk hebben de juffen onze eerdere signalen in de wind gegooid. Pas nu met een gerichte test en uitslag gaan ze redelijk aan de slag. Naar ons idee een beetje “te laat” en of het werkelijk passend gaat worden..?
Goed ik heb niet perse een vraag maar ik wil puur gewoon even delen hoe moeilijk ik/wij het vinden om een volgende stap te maken. En dit komt voornamelijk omdat we weten, zo realistisch als dat we zijn, dat het gras niet groener is bij de andere school. Voor een tweede keer een keuze maken voor onderwijs van je kinderen is oprecht anders dan “toen we gewoon een basisschool zochten” met hun vier jarige leeftijd. Ondanks de wet en regelgeving van passend onderwijs heb ik geen geloof (sorry) dat deze er werkelijk voor ieder kind is. We zijn tenslotte allemaal uniek 😉 De scholen die we nu hebben bekeken en bezocht hebben, hebben allemaal andere kwaliteiten. Het voelt een beetje als een keuze maken voor het 1 of het ander. En het ander vullen we dan thuis maar verder aan..?
Hallo Willemijn, bedankt voor je reactie. Ik zou een school kiezen die het minst beperkend is en waar ze het meest flexibel zijn.. Uiteindelijk wil je niet 6 jaar lang ergens met je kind leuren en wat leert je kind er van? Dat niemand hem kan bieden wat hij wil? Daar word je alleen maar afhankelijk van. Je gaat dan denken dat je geluk bij de ander ligt. Dat is natuurlijk niet zo, dus ik denk dat een minst beperkende omgeving het beste is en die flexibiliteit van een school heb je nodig om toch passend onderwijs te kunnen regelen. Daar kan bij horen een deel thuis onderwijs (op een andere locatie), deel iets anders, zodat het totaal bij de ontwikkeling van je kind aansluit. Ik ga vanaf de herfst weer trainingen en events organiseren, dus misschien is dat iets voor jou, om meer te weten te komen en ook met andere ouders in contact te komen en ervaringen uitwisselen. Groeten, Renata
Hoi Willemijn,
Wij zitten ook middenin dit moeilijke proces. We overwegen juist de overstap naar een vrije school, maar ik vind de keuze haast onmogelijk en kan me helemaal vinden in wat je zegt over het een of het ander kiezen. Wij gaan maar kiezen op gevoel en hopen dat het goed uitpakt, want dat weet je niet van te voren. Ik heb helaas geen wijze raad maar wens jullie veel succes met de keuze!
Dag Renate, leuk dat je zoveel mensen helpt! Wij wonen in Curacao en lijken nu genoodzaakt naar NL te verhuizen omwille van de scholing van ons 2e kind (vd 3) die HB is getest (groep 6, 8 jaar). Wij hebben absoluut 0 idee waar te beginnen (persoonlijk ken ik NL niet eens zo goed). Zijn grootste issue is dat hij erg oppositioneel gedrag vertoont en zich enkel en alleen maar interesseerd in Ipad en gaming – de rest raffelt hij af. Noemt zichzelf de slimste van de klas maar heeft tegelijkertijd ook een laag zelfbeeld. Utrecht lijkt voor ons als gezin een interessante stad, maar ook daar: waar te beginnen met zoeken vooral omdat we op afstand wonen? Alvast bedankt voor enig advies Renate! Steven
Steven,
Ik ben zo vrij om op je bericht te reageren. Het onderwijs van Nederland is naar mijn mening wat betreft kennis van hoogbegaafdheid op het niveau van de Schroederschool. Er bestaan zeker scholen waar men maatwerk wil bieden, maar minimaal 90% van de scholen hebben niet de toepassingsvaardigheden die deze kids nodig hebben. In NL heb je wel meer buiten school (musea e.d.), maar ga ee niet vanuit dat ze het in NL beter kunnen aub. Sorry als mijn reactie pessimistisch lijkt, ik deel enkel onze ervaringen.
Heel veel succes! Maria
Daar heb je gelijk in Maria, Vind je de Schroederschool een goede school? Dat vind ik namelijk niet per se als het om maatwerk gaat.
Hallo
Wij zoeken naar een goede manier om onze jongste te begeleiden bij zijn ontwikkeling! Zijn 2 jaar oudere zus is hoogbegaafd, zijn 1 jaar oudere broer doet het ook heel goed, maar is op dit moment nog niet getest. Zelf is hij een heel enthousiast mannetje! Hij is heel creatief en denkt veel na over onderwerpen als hoe het met een auto gaat aan het einde van de wereld en hoort de violen op de achtergrond in een muziekstuk tijdens een autorit. Hij speelt weinig met het reguliere speelgoed, maar zoekt het spel in andere materialen! Daarnaast is hij vaak filosofisch. Op school (en ook op andere plekken waar hij niet thuis is) vertoont hij regelmatig clownesk gedrag en word vaak gezien als druk! Thuis kan hij totaal in zijn eigen wereld rust vinden, heerlijk om te zien! Het enige waar we nog naar zoeken is de reden waarom hij cijfers, letters en namen niet onthoudt! Rijmen en andere taalactiviteiten gaan hem juist wel goed af! De leerkracht geeft aan dat ze vermoeden van HB heeft, met name door zijn manier van praten wat verder is dan een reguliere kleuter. Ook zijn woordenschat is behoorlijk! Gaan we hem helpen door hem naar groep 3 te doen of juist nog een jaar laten kleuteren? Hij gaat nu 1 keer per week naar een flex-groep waar de kinderen extra uitdaging krijgen. Hier heeft hij veel plezier! Is het een kwestie van tijd of interesse dat hij letters en cijfers herkent?!
Hallo Antje, het lijkt er op dat de jongste ook hoogbegaafd is. Om een goed advies te kunnen krijgen over onderwijs op maat en begeleiding heb je iemand nodig die met jullie en je zoontje kennismaakt, hem eventueel doortoetst en met jullie praat over dingen waar jullie tegen aan lopen.
Dag Renata,
Onze zoon (10 jaar, groep 8, verbaal iq erg hoog) moet binnenkort een middelbare school kiezen. Wij komen er maar niet uit wat de beste school voor hem is. Hij heeft op de basisschool zeer weinig aansluiting. Iedereen vindt hem aardig, maar hij is niemands vriend en vindt zelf ook bijna niemand leuk genoeg om mee te spelen. Hij ergert zich op de sportclub aan kinderen die hun best niet doen en op school aan kinderen die door de klas schreeuwen of op een andere manier niet doen wat de leerkracht wil. Wij denken dat hij op een gymnasium, tussen gelijkgestemden, op z’n plek is. Maar wát voor gymnasium? Wij wonen op het platteland en er is een school redelijk in de buurt waar hij naar toe zou kunnen. Dit is een school voor TL, Havo en VWO, maar hij wil hier beslist niet heen omdat zijn klasgenoten van nu hier ook naar toe zullen gaan. Hij wil opnieuw beginnen, denk ik. Dan zou hij flink moeten reizen: fiets, trein, stadsbus. Dit vinden wij als ouders enorm spannend. Verstandelijk weet ik dat het wel goed zal komen, maar mijn gevoel kan er maar niet aan wennen… En is een school met enkel gymnasium qua aansluiting beter voor hem dan een kleinschalige school waar ze alles aanbieden, van BB tot VWO? Wij komen er niet uit en zouden graag uw mening willen horen. Veel mensen geven ‘algemeen’ advies, maar nemen het hb-stuk niet mee.
Inge, bedankt voor je bericht. Ik zal ook een algemeen advies moeten geven omdat ik je zoon niet ken. En ik ken de scholen niet die jullie op het oog hebben. Dus over het algemeen… is het goed te kijken naar welke school flexibel is. Waar zijn ze bereid écht passend onderwijs te bieden? Waar kan hij in zijn eigen tempo leren, sommige vakken sneller dan anderen, sommige vakken anders. Waar zijn ze bereid out of the box te denken? Je schrijft dat jullie zoon heel hoog verbaal IQ heeft. Stel dat hij uitzonderlijk begaafd is, dan is het belangrijk dat er de mogelijkheid bestaat dat hij in eigen tempo leert als hij daar de behoefte aan heeft én dat hij ook thuis mag werken als het in de klas te druk of te saai wordt. Hij zal zich denk ik ook op een gymnasium moeten aanpassen (sociaal), zeker de eerste paar jaren. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dank Renate voor alle informatie die je op interner deelt! Nu ik zie dat men je hier vrijmoedig om advies vraagt durf ik ook: ‘Heb je ook een tip wanneer een HB getest kind na moeizame jaren vastloopt in groep 8 en thuis komt te zitten? Alsnog versnellen naar VWO of nog voor een paar maanden naar een fulltime HB basisschool? En welke scholen in de driehoek Castricum, Alkmaar en Purmerend zou je kunnen aanbevelen?’
Hoi Eduard, de vragen die je stelt hebben te maken met het kind en het is dus maatwerk. Er bestaan geen algemene tips omdat ieder kind weer anders is in zijn of haar ontwikkeling. Een doorgaande lijn in de ontwikkeling is belangrijk, dus als een kind toe is aan het VO, moet je niet nog een jaar wachten. Intensieve begeleiding is altijd nodig en de school zou out of the box moeten kunnen denken. Dat betekent een persoonlijk leerplan (maatwerk) waarbij je zoon de gelegenheid krijgt in eigen tempo per vak te leren. Dat willen scholen vaak niet omdat het lijkt dat het te veel werk is, maar als ze een specialist raadplegen die daar veel ervaring mee heeft, blijkt het niet zo gecompliceerd.
Ik beveel geen scholen aan, omdat alles afhangt van mensen die er op dat moment zijn en of zij flexibel en professioneel genoeg zijn…
Ook wij hebben voor onze dochter van 9 gewikt en gewogen. Ze zat 70 % vd tijd alleen op de gang te werken, maar had het verder heel erg naar haar zin in haar oude klas. Ons geluk: de school naast de onze opende een fulltime HB-klas. Een samenwerking met een school in Woerden die dat al jaren doet en goed bekend staat. Vooral dat laatste was voor ons reden om de gok te wagen.
De zomer was spannend, want het is een nieuwe sprong in het diepe. Maar wel eentje, zo blijkt na 2 maanden, waar ze echt helpen om kinderen zwemmen te leren zeg maar. Onze dochter, type vrolijke sociale en vooral leergierige meid, komt totaal anders thuis na een schooldag. Omdat ze haar energie op school kwijt kan, is ze veel relaxter. Omdat ze leuke, interessante lesstof krijgt die tot nadenken stemt. En extra uitdagingen in de vorm van Spaans, filosofie, techniek en schaken. En belangrijker, van leraressen die oog hebben voor het individu, ervaring hebben met HB-kinderen. Ik denk wel eens, achteraf: meisje, meisje wat zul jij je al die jaren onbegrepen gevoeld moeten hebben. Dat doet wel pijn. En wat ben ik blij dat je nu wel op een plek zit waar je helemaal jezelf bent en in je kracht wordt aangesproken. De knuffel die ze pas gaf met de woorden ‘pap, mam, ik ben zo blij met deze school’ vormden een mooi meetmoment. Te vaak wordt op scholen en op allerlei fora al het negatieve van HB-kids benadrukt. Maar laten we vooral uitgaan van het principe dat het hele mooie mensjes zijn, die anders maar vaak mooi en meer bijzonder naar de wereld kijken.
Beste Ard, bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat het met je dochter goed gaat. Natuurlijk zijn hoogbegaafde kinderen prachtige, gevoelige, intense mensen die heel veel te bieden hebben. Scholen zien het vaak helaas anders en benadrukken wat fout gaat of nog niet goed gaat. Maar kijk nou eens naar al die dingen die wel goed gaat en wat ze wel kunnen! Dat moeten wij als ouders blijven benadrukken. Groet, Renata
Hallo,
ook wij zitten hier met dit dilemma, zoon van 9 zit in groep 5 van normaal onderwijs, in november getest en ja hoor HB. School wil het maar aankijken en gaat nu nog een andere methode bestellen, terwijl het over 6 weken vakantie is. hij is zelf totaal niet meer gemotiveerd om iets te doen op school. Als hij zijn weektaak af heeft mag hij als beloning een verrijkingsopdracht doen. dochter van 6 zit in groep 2 en leest boekjes, schrijft brieven enz. het vermoeden waar wij mee lopen wordt tot nu toe niets aangedaan. enorm frustrerend. maar volgende week gesprek met de directeur, en we gaan deze tips meenemen, want dit schiet niet op zo. Bedankt voor je info!
Hallo Hanna, bedankt voor je reactie.Dat schiet inderdaad niet op. Bereid je goed voor (je kunt veel info op deze website vinden) en laat je niet wegsturen met “we zien wel”. Iemand moet kijken wat je zoon nodig heeft qua onderwijs. Als de school het niet weet kun je altijd een externe specialist vinden. Succes met het gesprek.
Groeten, Renata.
Onze dochter van 5 is na 1.5 jaar gepush en getrek op school einde oktober eindelijk getest op haar IQ. Ze heeft een IQ van 140+, dit terwijl ze tijdens de test bij 1 onderdeel haar aandacht totaal kwijt was. Haar IQ ligt dus nog hoger.
Toen is besloten dat ze de cito met groep 3 mee zou gaan doen, omdat de school dacht dat ze sociaal emotioneel nog niet zou kunnen meekomen, moest ze ook nog 2 ochtenden meelopen in groep 3.
Het meelopen was totaal geen probleem, het was alsof ze altijd al in die klas had gezeten. De cito was de beste van de hele klas. Ik maart is onze dochter eindelijk naar groep 3 gegaan, omdat het beleid van de school is dat er een wenperiode van 8 weken in acht moet worden genomen krijgt ze nog geen extra werk. Het is tenenkrommend om te zien hoe ze op school alleen maar sociaal bezig is en totaal nog geen werk op haar niveau krijgt.
Gelukkig ben ik me na de IQ test gaan verdieping in HB zijn. Al snel kwam ik op de site van Renata, hieruit werd al snel duidelijk dat onze dochter ander onderwijs nodig heeft. Via het internet gaan zoeken naar scholen in de omgeving die wel passend onderwijs kunnen geven. 3 scholen hebben we aangeschreven over onze situatie en of zij iets voor ons konden doen. Tot mijn verbazing werd ik de volgende ochtend door de directrice van 1 school gebeld, na een gesprek van ruim een kwartier werd ik uitgenodigd om te komen kijken. Ik heb het aanbod aangenomen en naar deze school gegaan. Ik mocht gelijk in alle klassen kijken en met leerlingen praten. Daarna heb ik nog uitvoerend met de directrice gesproken. In totaal duurde mijn bezoek 2 uur.
Thuis heb ik mijn verhaal gedaan en besloten dat we wel meer wilde weten van deze school, binnen een week zijn we samen op bezoek geweest en hebben een verhelderend gesprek gehad van ruim 1 uur. Ook hier mochten we weer in de klassen kijken en beleven hoe er gewerkt wordt.
We besloten onze 2 kinderen bij het proces te betrekken en te vertellen dat we een andere school zoeken, beide waren gelijk blij. Binnen 1 maand zijn ze 1 week gaan wennen op de school. De meiden kwamen dolenthousiast uit school, vrolijk opgeruimd en erg relaxt. Ze willen erg graag naar deze school.
Na overleg met de “nieuwe”school en met de meiden (5 en 7) hebben we besloten dat ze na de zomervakantie naar deze school gaan. De meiden willen toch nog heel graag de eindejaarsactiviteiten met de oude school meedoen.
Eindelijk rust omdat we niet meer achter de school aan hoeven te jagen om te krijgen wat je als ouder van een school verlangt, passend onderwijs.
Renata, dank je wel voor je inzet en je motivatie om te vertellen van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van HB. Door jouw blog zijn wij ingaan zien dat er meer mogelijkheden zijn dan je in eerste instantie denkt. Zonder jouw info zouden wij deze stap nooit hebben genomen. DANK JE WEL.
Beste José, bedankt voor je verhaal. Ik ben blij dat ik kan bijdragen met informatie en tips in jullie zoektocht! Hopelijk zullen jullie kinderen straks op hun plek zijn. Hartelijke groeten, Renata.
Mijn zoon is hoogbegaafd en zit in een Leonardoklas.
Hij heeft inmiddels drie schoolwisselingen meegemaakt, wat natuurlijk verre van ideaal is. Maar aangezien één van de vorige leerkrachten zelfs aan mijn zoon, toen 9 jaar oud, vertelde dat zijn moeder wel dacht dat hij slim was maar dat hij daar niets van merkte en mijn zoon maar gewoon we normaal moest gaan doen, hebben wij toch besloten voor de wisselingen. Mijn zoon zit nu in groep 8 en gelukkig is het einde van de basischool in zicht.
Hij presteert ver onder zijn vermogen en heeft het nu, ook op de leonardoschool, gehad met één van zijn leerkrachten. Zij geeft mijn zoon nagenoeg geen bewegingsvrijheid en is erg negatief in haar benadering naar hem toe. Hierdoor is mijn zoon ook voor haar heel lastig in de omgang, dit terwijl de andere leerkracht met hem kan lezen en schrijven.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, is inderdaad niet direct te zwichten voor het zogenaamde hoogbegaafdenonderwijs. Dit zegt namelijk niet altijd alles. Het kost erg veel geld en wat ons betreft krijg je dus lang niet altijd het onderwijs wat je wel (mag) verwacht(en).
Kijk voorql naar je kind en zijn of haar behoeften en ga af op je sterke kennis en inIcht van je eigen kind.
Hoi Renata,
Wat fijn dit artikel! Onze zoon is 4 en zit sinds dit jaar op school. Echt goed loopt het niet en er is pas uitgekomen dat hij een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Deze school wil echt zijn best doen maar wel binnen de huidige middelen en daar lopen we erg tegenaan. Het is voor hem niet genoeg.
Ik ga dit artikel goed bewaren omdat we op dit moment twijfelen of dit wel de juiste school voor hem is.
groeten Miranda
Er is nog een ander aspect dat een belangrijke rol speelt, namelijk de intensiteit van het gevoelsleven van hoogbegaafde kinderen, hun rechtvaardigheidsgevoel, enzovoort. Dat kan enorm botsen met de hiërarchische en druk uitoefende sfeer die op veel scholen hangt. Ik heb zelf drie hoogbegaafde kinderen. De oudste twee dochters gingen naar het VWOextra van het PCC (Alkmaar). Fantastisch onderwijs, zonder meer. Aan de hand van de 8 intelligenties van Gardner werden alle intelligenties gebruikt om de stof te verwerken. Betrokkenheid bij de personen die mijn dochters zijn, ontbreekt echter. Toen mijn oudste dochter aangaf dat het niet goed met haar ging, vroeg haar mentor letterlijk alleen: ‘o, en lijdt je school daaronder? Nee? okee, houden zo’.
Leerlingen moeten zich aan de regels houden, anders straf, maar docenten mogen allerlei regels overschrijden (huiswerkvrij na de vakantie, niet op tijd nakijken enzovoort). Allemaal geen grote dingen, maar in de ogen van een puber, die wel op elk klein dingetje wordt afgerekend, voer voor diepe verontwaardiging. Mijn oudste dochter heeft zich emotioneel afgesloten, ze is cynisch geworden t.a.v. de intenties van de docenten ‘Zij interesseren zich niet in ons, alleen maar in onze cijfers en die vinden ze toch nooit goed genoeg.’ Ik mis dat echt op deze school.
Mijn ander, zeer hoogbegaafde en levenslustige dochter werd gepest in de klas, en niet zo’n beetje ook. Compassie heb ik gemist. Het lag aan het kind zelf want dat was zo apart. Nog steeds wordt de klas niet als veilig ervaren door onze dochter, maar ze gaat er heel goed mee om. Wauw wat is zij sterk. Volgens jaar stapt ze over op de Vrije School. Nee, geen hoogbegaafdheidsschool. Maar wel een school waar de leerlingen als méns worden gezien. Waar de ontwikkeling van het kind en liefdevol respect voorop staat (in plaats van het hiërarchische ‘respect’ dat afgedwongen wordt op veel middelbare scholen), en dan pas de cijfers.
Als ouders hopen wij van harte dat ze evengoed cognitief voldoende uit zichzelf zal halen. Dat is oprecht een zorg. We zouden het zeer betreuren als ze wegzakt qua leerniveau. Maar net zo erg betreuren we het hoe cynisch onze oudste dochter is geworden t.a.v. de oprechtheid van intenties van volwassenen. Ik weet niet wat ik erger vind.
Onze jongste gaat over een jaar naar de middelbare. Welke.. geen idee. Tips in de regio Alkmaar/Castricum?
Jemig, er bestaat geen toeval. Bezig met problematiek zoals Renate deze beschrijft en tot mijn verbazing lees ik vanochtend dit artikel. Mijn dochter is gestart op een reguliere school, daar heeft ze de kleutergroep versneld gedaan. Halverwege groep 3 heeft ze de overstap naar Montessori-onderwijs gedaan (in eerste instantie vanwege haar oudere broer met het syndroom van Asperger).
Al vanaf groep 4 krijg ik te horen dat ze snel door de stof heen gaat, maar uitdagender materiaal niet aanpakt. Drie jaar later is er nog steeds niets veranderd. Vanmiddag heb ik een gesprek met haar juf, omdat ik graag zwart op wit een plan van aanpak wil, er is genoeg tijd verspild.
Ik weet niet of ik hier uit ga komen (herkenbare zaken in je artikel Renate) en ben aan het rondkijken. Mijn voorkeur gaat uit naar regio Oosterhout, maar ik heb ook gehoord dat een basisschool in Almkerk een bovenbouwgroep heeft met hoogbegaafde kinderen. Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? Ja, ik kan binnenlopen maar ik weet ook dat juffen zich dan anders gedragen.
Nog liever switch ik niet van school, dat hebben we immers al een keertje gedaan, anderzijds, het zijn nog maar twee jaren, maar wel kostbare jaren
Beste Astrid en Ilva, bedankt voor jullie waardevolle aanvullingen!
Buiten hoogbegaafdheid heb je ook een persoonlijkheid. Het in kaart brengen van beide profielen (intelligentie en persoonlijkheid) maakt dat je een goede schoolkeuze kunt maken en van daaruit werk ik in het begeleiden van jongeren en ouders in het maken van een school- of studiekeuze.
In Zwijndrecht bijvoorbeeld, staat het Walburg College en daar heb je een masterclass voor jongeren met hoogbegaafdheid en ook daar kijken ze naar en intelligentie (leidend voor toelating en niet CITO) en persoonlijkheid en ze begeleiden ook de jongen vanuit beide invalshoeken. Kortom begeleiden naar wat een persoon nodig heeft. Helaas worden dit soort initiatieven nog onvoldoende financieel gesteund door overheid terwijl dit echt gaat over passend onderwijs.
Mijn zoon is hoogbegaafd maar heeft ook dyslexie (pas ontdekt in tweede klas middelbare school). Hij werkte dus niet snel op de basisschool. Leraren vonden dat hij eerst de basisstof af moest hebben voor dat hij aan extra werk mocht beginnen. Maar dat was dus moeilijk voor hem. Hij had wel altijd alles goed. Na gesprek met de directeur werd er gezegd: ja de oudere leraren willen er niet aan. Zo boos was ik, alsof de directeur geen beslissingen kon nemen. Gelukkig alles goed gekomen met zoonlief op de middelbare school. Leraar van groep 7 en 8 van mijn zoon geloofde ook niet dat hij dyslexie had toen we vertelde van het onderzoek (ik heb nog een zoon op deze basisschool zitten). Hij moest gewoon een beetje harder werken. Maar als je de website van de school leest en praat met de directie lijkt het alsof ze geweldig zijn voor de slimmere kinderen. Maar het verschil per leraar is enorm. Praten met ouders op het schoolplein lijkt mij een goed advies. Die weten hoe het dagelijks gaat op school.