Hi, Onze zoon van net 8 zit nu in groep 7 (2x versneld). Leonardo onderwijs was niks voor hem (2 jaar gedaan) want dat bleek meer van hetzelfde en niet leerjaar overstijgend. Terwijl hij juist graag zo snel mogelijk door zijn schooltijd heen wil. Niet dat hij gemotiveerd is. Juist niet. Schoolwerk staat hem enorm tegen. Zelf denk ik dat hij cognitief het VO aankan. Maar qua leeftijd vind ik het te gek. Nu in groep 7 ligt zijn werktempo nog steeds laag (ik herken alles uit jouw artikel). Alleen over biologie wil hij alles weten. Zijn IQ test kwam uit op 145. Moet ik hem nu scharen bij de uitzonderlijk begaafd en met dito denk stress echter zonder motivatie voor school? Wat kan ik met school afspreken? Graag jouw tips. Hoort dit er soms ook bij? Groeten van een betrokken moeder die soms weer zoekende is. Mo

Antwoord:

Beste Mo, bedankt voor je vraag. Je zoon is uitzonderlijk begaafd. Dat betekent dat hij vele malen sneller leert, sneller nieuwe concepten begrijpt, veel diepgang en complexiteit nodig heeft. Hoe complexer hoe beter (interessanter). Complexe opdrachten, gebaseerd op probleemoplossend en creatief denken worden zelden aangeboden op de Nederlandse scholen. Individualiserende taakstructurering naar niveau en leerstrategie vindt onvoldoende plaats. Daar heeft je zoon last van. Hij wil zelf bepalen wat hij leert, het moet dieper en sneller. Wat de school zou moeten doen is een individueel leerplan voor je zoon samenstellen. Het beste kun je hiervoor echter een ECHA specialist inhuren (iemand zoals ik) die weet, dat kinderen die 145 IQ of meer scoren andere behoeftes hebben dan een “gemiddelde” hoogbegaafde.

Het leerplan:

  • moet je zoon als uitgangspunt nemen;
  • wat moet hij nog leren van de basisschoolstof? Dit kan hij in eigen tempo (binnen 2 maanden?) leren;
  • hoe kan hij zinnig uitgedaagd en aan het werk gezet worden zodat hij leert te leren? (het moet geen bezigheidstherapie zijn wat het vaak is)
  • in hoeverre wordt rekening gehouden met zijn leerstijl en persoonlijke voorkeuren?
  • is het misschien toch verstandig dat hij na dit schooljaar doorstroomt naar het VO? Je schrijft dat je dit niet ziet zitten. Waarom niet? Zou je een baby dat met 9 maanden begint te praten dwingen te stoppen en pas rond 1-1,5 jaar gaan praten met volzinnen?

Hopelijk heb je hier iets aan.

intens authentiek en vrij