Beste Renata Onze zoon Jelte is 10 en zit in groep 6. Voorheen ging altijd alles volgens het boekje, makkelijke baby, peuter, kleuter deed het goed op school. Op deze school echter is hij veranderd in een jongen met gedragsproblemen, niet dagelijks maar het gaat best eens mis en dan kan het heftig zijn. Hij gaf zelf al vaak aan dat hij het stom en saai vind op school. Er zijn vragenlijsten ingevuld door school en ouders en de psycholoog vond niet voldoende aanwijzingen om het te verdenken van een leer- of gedragsstoornis. Ons werd geadviseerd om een WISC test af te nemen, hier kwam een uitslag uit van meer ruim boven de 130, richting 140 en daar waren vragen bij die geen punten opleverde, wel foutloos maar buiten de tijd. Advies naar school om een en ander aan te passen en eventueel te versnellen maar dit komt niet op gang. Als er iets gebeurt op school kan hij zijn middelvingers opsteken naar de leerkrachten of scheldwoorden als k*t gebruiken naar volwassenen. School zegt dat ze dit nooit eerder hebben meegemaakt ook niet bij hoogbegaafde kinderen en dat ze het diagnostisch onderzoek niet goed vinden omdat er geen observatie is geweest op school, dat er wellicht toch een stoornis is. Zelf kunnen we ons hier niet in vinden en zien vooral frustratie richting school en wanhoop omdat er niets veranderd. Als het ook over school gaat kan hij heel negatief doen terwijl hij een heel positief jongetje is. Is hij nou echt zo een extremiteit of klopt ons gevoel dat er frustratie is van ondervraging, hoogbegaafde kinderen kunnen toch vaak heftig zijn in hun emoties? vriendelijke groeten Maartje
Antwoord:
Beste Martje, bedankt voor je vraag. Deze situatie ken ik goed, omdat relatief veel hoogbegaafde jongens storend gedrag laten zien en de leerkrachten al te snel aan een stoornis denken.
Ten eerste: de school is niet gekwalificeerd te insinueren, laat staan zeggen, dat een onderzoek niet correct is uitgevoerd. Wat weten deze leerkrachten van diagnostiek en stoornissen? Wat weten ze van hoogbegaafdheid? Dit gebeurt overigens niet alleen op jullie school. Veel scholen denken te weten hoe een stoornis er uit ziet en weigeren te luisteren naar specialisten. Hier zou vanuit de overheid iets aan moeten gebeuren. Maar goed, zover zijn we niet en je hebt er als ouder mee te maken.
Ik help ook ouders van kinderen die op het speciaal onderwijs zijn geplaatst, omdat de gewone school niet wist wat ze moesten doen!! Een kind wordt dus onderwijs ontnomen waar hij aan toe is en waar hij recht op heeft omdat DE SCHOOL NIET WEET WAT ZE MOETEN DOEN. Hoe gek klikt dit?
Dit zou best met je zoon ook kunnen gebeuren. Daarom moet een (ECHA) specialist hoogbegaafdheid of een psycholoog die met hoogbegaafde kinderen werkt aan de school uitleggen hoe het zit.
Je zoon reageert met zijn gedrag op EEN ONGESCHIKTE OMGEVING. Hij is behoorlijk begaafd. Dit betekent dat hij behoorlijk verschilt van de norm (van het gemiddelde). Dit betekent dat hij anders denkt, redeneert, andere behoeften heeft, anders leert, kortom ANDERS is. Dit betekent ook dat de school hem anders moet benaderen en een individueel leerplan moet opstellen (zie wet op passend onderwijs).
Zolang het niet gebeurt en je zoon betuttelend wordt aangesproken, zolang de verwachtingen te laag zijn waardoor hij zich niet serieus voelt genomen en zolang zijn hoogbegaafdheid genegeerd wordt, verandert er weinig aan zijn gedrag. Het gedrag is een noodkreet waarmee hij wil laten weten: ik zit hier niet goed, ik voel mij niet goed.
Mijn advies is daarom: een specialist hoogbegaafdheid moet de school helpen met het opstellen van een individueel leerplan en de school adviseren over onderwijsaanpassing.
Veel succes! Renata
Hier kunnen leerkrachten nog meer artikelen lezen over begeleiding van hoogbegaafde kinderen op school.
Wil je ook dat ik je vraag beantwoord? Stuur die in via deze link.
Hallo
Mijn complimenten voor deze blog.
Onze zoon is hoogbegaafd met een discrepantie.
Hij zit in groep 5 en heeft veel gedragsproblemen in de klas voelt zich totaal niet begrepen.
Zijn interesse zijn anders en enorm fantasierijk.
We hadden als ouders voorgesteld of hij misschien engels mocht gaan leren.
Nee hij maakt zijn taken niet goed af eerst aanpassen en dan misschien extra werk.
Maarnu tot mij. Verbijstering krijgt een ander kind zonder dat de ouders erom gevraagd hebben engels.
U kunt wel begrijpen hoe we ons voelen.
Ik vind het inenin triets dat onze zoon totaal geen leuk school jaar heeft.
Waarom mag je niet trots zijn hoe je bent en je wordt een hokje gestopt
IK heb het opgegeven ik laat het nu op zijn beloop.
Met vriendelijke groet een trotse moeder.
Beste Trotse moeder, bedankt voor je bericht. Ik leef met je mee! Jullie moeten echter de school zover krijgen dat ze passend onderwijs voor je zoon bieden, misschien met advies van een specialist hoogbegaafdheid? Deze benadering verandert zijn zelfbeeld volledig, hij zal niet meer geloven dat hij iets kan en zal in het VO veel moeite hebben met leren. Je kunt veel artikelen hier lezen en op Facebook heb ik een groep waar je je verhaal kwijt kunt. Andere ouders kunnen je steunen. Als je “vrienden” met mij wordt, voeg ik je toe. Groeten, Renata
Hallo Renata,
Wil je een keer aandacht besteden aan het volgende onderwerp?
Hoe kiezen wij samen met ons kind een goed passend onderwijs, na de basisschool.
Waar letten we op en welke vragen stellen we? Kun je tips geven?
Beste Adele, dit was het thema van mijn afstudeerscriptie in 2008. Ik ga kijken of ik die nog ergens digitaal heb… Groeten, Renata
even als steun aan deze moeder: ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn zoon, toen hij vastliep in groep vier. Te makkelijke stof, te traag tempo, te weinig wat zijn interesses voedde en onbegrip en boosheid van de juf. MIjn zoon werd steeds gefrustreerder en bozer en wilde niet meer naar school. heeft ook heel wat gescholden tegen de juf, wat natuurlijk moeilijk is maar wel begrijpelijk was. Hbers hebben een intense manier van uiting, dus boosheid wordt extreem . Mijn zoon is vorig jaar in groep vijf van Leonardo gestart en we hadden binnen een week ons blije, enthousiaste, sociale en gemotiveerde kind weer terug. De juffen vinden hem gezellig in de klas en hij is toegewijd en gemotiveerd om het heel goed te doen. Twijfel dus niet aan je zoon, maar probeer de juiste omstandigheden voor hem te vinden. sterkte