Vorig schooljaar is mijn zoon versneld van groep 4 naar groep 5. Vlot na die overgang, mocht hij ook in de plusklas om te gaan leren dat fouten maken mag, dat het geen falen is. Net 8 jaar zit hij nu in groep 6 en al vanaf het begin van het schooljaar kelderen zijn schoolprestaties. In de eerste instantie ging rekenen, zijn lievelingsvak, erg achteruit en nu volgen al zijn andere vakken. Van de 12 vragen waren er 8 fout, dit heeft hij nooit gehad! Thuis vertelt hij weinig over school, verzwijgt slechte toetsresultaten. Ook is hij regelmatig in tranen, prikkelbaar of woedend en hij vindt zichzelf de domste van de klas…. Op zulke momenten is hij onmogelijk op te beuren en te motiveren. Tot hij rekenwerk van de plusklas doet: hij lijkt op te leven en tellen in een zestallig stelsel en rekensommen daarin omzetten gaat prima. Dan laat hij weer wat zien van het leergierige jongetje dat hij altijd was. Want dat sprankelende, nieuwsgierige ventje lijkt verdwenen, hij pakt bijvoorbeeld niet meer uit zichzelf de Bosatlas om door te bladeren, of een dierenboek om feitjes “op te zuigen”. De IB-er gaf toe deze resultaten niet verwacht te hebben, en ik ook niet. Ik heb ook werkelijk geen idee wat er aan de hand is, al zegt een stemmetje in mijn hoofd dat het onderpresteren is. Zou het inderdaad zo zijn? Groetjes.
Antwoord:
Beste S., bedankt voor je vraag. Je schrijft dat je zoon versneld is. Je schrijft echter niet in hoeverre zijn programma in groep 6 is gecompact en hoe hij de instructie krijgt. Hoogbegaafde kinderen hebben korte instructie nodig, zodat ze meteen zelf verder kunnen en hoeven niet te wachten. Daarnaast moet bekeken worden wat je zoon al beheerst en welke herhaling geschrapt moet worden (ongeveer 75%). In de vrijgekomen tijd moet hij zinnig bezig zijn. Dat betekent dat er een evenwicht moet zijn tussen werk waarbij hij bepaalde vaardigheden leert (dit moet vooraf bepaald worden) en zelfgekozen werk, dat gebaseerd is op zijn interesses of onderwerpen die hij wil uitdiepen. Alle vragen moeten gebaseerd zijn op de taxonomie van Bloom, het zijn zgn. hoger-orde-denken vragen. Zie de tabel hieronder:
Bron: Bloom, 1957 (bewerkt)
Het is overigens heel begrijpelijk dat je zoon in deze situatie slecht scoort op de toetsen. Als de stof niet genoeg is gecompact, als de instructie te lang duurt, als hij misschien bepaalde strategieën mist omdat hij niet (meer) oplet of omdat de strategieën niet op zijn denkniveau worden uitgelegd, kan ik mij voorstellen dat hij afhaakt.
De leerkracht zou hem kunnen voortoetsen of zelfs doortoetsen en in kaart brengen wat hij wel of niet beheerst en welke strategieën ontbreken. Daarnaast moet er in samenspraak met je zoon naar passend verrijkingswerk gezocht worden. Hier kan de leerkracht tips vinden.
Met vriendelijke groet, Renata
Wil je ook dat ik je vraag beantwoord? Stuur die in via deze link.
Hallo Nancy, bedankt voor je reactie. Ik kan zo moeilijk een goed advies geven omdat ik niet weet hoe je dochter leert en waarom ze ondanks hard werken geen vwo advies krijgt. Je moet beseffen – en de leerkracht ook – dat het onderwijs op de basisschool ontworpen is voor gemiddelde leerlingen. Als je dochter top-down leert en meer complexiteit nodig heeft, kan ze hard werken wat ze wil, er zal niet uitkomen wat er in zit. Het is net als een 3-sterren kok steeds maar weer aardappelen laten schillen en wachten tot hij het perfect kan, dan ooit mag hij een hele menu koken. Maar als die aardappelen in de ogen van zijn begeleider niet perfect zijn geschild, komt hij er nooit aan toe te laten zien wat hij werkelijk kan, namelijk een 3-sterren menu koken…
Een t-havo omgeving is waarschijnlijk niet geschikt om het ware potentieel van je dochter te laten uitkomen. Maar het hangt er natuurlijk ook weer van af wat haar (leer)voorkeuren zijn, welke onderwerpen en vakken ze leuk vindt en wat ze eventueel later wil worden.
Groet, Renata
Mijn dochter (10jaar) heeft groep 6 overgeslagen. De ib-er dacht dat ze in groep 7 het rekenen zo snel op zou pakken dat er wel vwo niveau uit zou komen. Taal liep ze volgens doortoetsen bijna 2 jaar voor en rekenen ca 1 jaar. In groep 7 blijkt dit anders uit te pakken. Rekenen gaat niet zo goed en begrijpend lezen gaat ineens ook niet zo goed bij de cito. Bij de ib-er geweest hiermee en aangegeven dat ik vind dat dit bekeken moet worden. Nee dit kan de leerkracht zelf en hij gaat haar strategie bekijken van het rekenen. Geen begeleiding verder. Thuis de rekenvaardigheden opgepakt en nu scoort ze echt veel beter in groep 8. Ook het begrijpend lezen uitgelegd aan haar. Ze miste echt de vaardigheid van de vraagstelling en zocht alles te letterlijk in de tekst. Ik heb 2 teksten geoefend en nu is ze cito van een 5 score naar een goede 2 score gegaan. (eerder altijd 1 en hoge 2 scores gehaald voordat ze ging versnellen).
Haar niveau is dus niet op vwo uitgekomen en de leerkracht blijft waarschijnlijk bij het t-havo advies van vorig jaar. Hij geeft wel aan dat het nu wel meer naar havo neigt te gaan maar waarschijnlijk bij t-havo advies zal blijven.
Ze heeft vorig schooljaar in groep 7 echt moeten leren-leren. Ze zei zelf dat ze het stom vond van zichzelf dat ze nooit had opgelet in de klas de jaren ervoor, maar het was echt zo saai en makkelijk.
Nu werkt ze echt hard en wil graag alles weten geeft de leerkracht ook aan.
Ze heeft vorig jaar echt haar weg moeten vinden in dat leren-leren en nu zie je dat ze alles echt beter oppakt en dus ook beter scoort.
Wat is verstandig; Een klas overgeslagen en ze gaat zo met 11 jaar naar de brugklas. Uitkomend op t-havo vinden wij toch vreemd. Zeker nu ze toch echt in de havo scores begint te komen. Wat doen we hier nu mee/wat kunnen we hier mee? Is het verstandig om haar toch naar t-havo te laten gaan?