Waar kun je op letten als je wilt weten of je kind hoogbegaafd is:

Het valt mij op dat allerlei specialisten zeggen dat als een kind nog jong is wij niet spreken over hoogbegaafdheid maar over een ontwikkelingsvoorsprong. Ik vind dat een beetje jezelf voor de gek houden. Je bent namelijk hoogbegaafd geboren. Je zult het misschien niet meteen willen of kunnen meten met een IQ test maar hoogbegaafd ben je. Er zijn ook hoogbegaafde baby’s, peuters en kleuters. Je blijft hoogbegaafd voor de rest van je leven (tenzij je een hersenletsel oploopt). Als je vermoedt dat je kind hoogbegaafd is, hoef je niet meteen een IQ test te laten doen. Dat is niet nodig en vaak niet betrouwbaar. Je kunt aan de hand van andere kenmerken zien of je kind (wellicht) hoogbegaafd is. Deze kenmerken zijn:

  • Algemene ontwikkeling loopt vooruit – zo vroeg als in babytijd (glimlachen, kruipen, lopen); praten met volzinnen.
  • Vroege taalvaardigheid – ook baby’s reageren op zinnen, luisteren naar gesprekken. Sommige kinderen praten in volzinnen met 18 maanden.
  • Ongebruikelijke concentratie – terwijl sommige eenjarigen snel door een boek bladeren, kan jouw kind met aandacht naar plaatjes kijken. Ze luisteren ook aandachtig naar verhalen en bestuderen de plaatjes.
  • Gevorderde observatievaardigheden – je kind kan je soms verrassen door zijn oog voor detail.
  • Ongebruikelijke nieuwsgierigheid – hoogbegaafde kinderen onderzoeken dingen vaker en langer. Als ze eenmaal kunnen praten wordt hun nieuwsgierigheid heel duidelijk.
  • Bijzonder goed geheugen – hoogbegaafde kinderen hebben niet zoveel herhaling nodig om iets te leren. Met een klein beetje oefening kunnen ze kleuren, vormen, namen van dieren e.d. onthouden.
  • Interesse in het lezen – sommige kinderen leren zichzelf lezen als ze 2 of 3 zijn, maar de meeste tonen interesse in boeken en gedrukte woorden.
  • Ongeduld met hun eigen beperkingen – hoogbegaafde peuters en kleuters kunnen erg gefrustreerd raken als ze iets willen doen dat binnen hun mentale mogelijkheden ligt maar niet binnen hun fysieke.
  • Begrijpt complexe concepten – ze laten getalbegrip zien, kunnen optellen en aftrekken uit hun hoofd, ze kunnen een ingewikkelde oorzaak-en-gevolg-relatie zien (als ik mijn glas melk in de vriezer stop, kan het barsten).

Wil je meer te weten komen over de begeleiding van je hoogbegaafde kind? Zoek naar workshops in de Agenda of boeken.