Het is met enige regelmaat dat kinderen niet worden toegelaten tot een plusklas, op grond van een IQ-test. Deze kinderen worden dan afgewezen, omdat zij lager dan 130 hebben gescoord. Deze ‘130-grens’ is echter geen wetenschappelijke constante, geen keiharde, natuurkundige limiet, zoals 0° C dat is voor water en ijs. Het is niet meer dan een richtlijn, geponeerd door Alfred Binet in 1904 en herzien door Lewis Terman in 1916. Sindsdien is er nogal wat veranderd in onze inzichten en wetenschappelijke kennis omtrent brein en intelligentie. We zijn vooral veel te weten gekomen over wat we niet weten. Intelligentie als onderzoeksterrein beslaat vele wetenschappelijke disciplines en psychologen, biologen, fysiologen, neurologen en ettelijke andere –logen hebben nog altijd geen eensluidende antwoorden op zelfs maar de basisvragen: wat is intelligentie en wat is de beste manier om het te meten?
Over IQ en het testen daarvan
Ik heb inmiddels vele hoogbegaafde kinderen ontmoet. Kinderen die aanvankelijk een score van 80 behaalden en later bij een gespecialiseerd bureau op 132 werden getest, kinderen die op zeer jonge leeftijd al 145+ scoorden en de hele basisschool hebben uitgezeten zonder ook maar iets te leren of kinderen met ADHD die ‘genazen’ en hoogbegaafd bleken te zijn ‘geworden’. Begrijpelijkerwijs gaan ouders in eerste instantie af op de expertise van de veronderstelde experts (psychologen, leerkrachten, zorgverleners). Maar het diagnosticeren van hoogbegaafdheid, om nog maar te zwijgen van aandoeningen als ADHD, Asperger en PDD NOS en andere waarvan de symptomen vaak erg lijken op HB, is een zaak voor specialisten die je niet vindt op school, het consultatiebureau of de Onderwijs Begeleidingsdienst. Ook psychologen en psychiaters die niet zijn gespecialiseerd, slaan maar al te vaak de plank mis.
Het belang van het IQ
Relatief veel hoogbegaafde kinderen scoren op een test IQ 145+. Die ‘plus’ betekent dat de test niet hoger kan meten. De WISC (meest gebruikelijke intelligentietest) is ontworpen om een gemiddelde intelligentie te meten en is eigenlijk niet geschikt voor het meten van een hoge intelligentie. Als de WISC wordt afgenomen bij hoogbegaafde kinderen, kan dat leiden tot de meest bizarre uitkomsten, in welk geval men dan graag verwijst naar de zogenaamde verbaal/performale kloof. Die kloof is echter het gevolg van de onvolkomenheden van de WISC test: des te hoger het IQ, des te groter de mogelijke discrepantie tussen de verbale en performale score. Zo’n kind wordt dan al vlug een stoornis aangepraat (want de v/p kloof is te groot), terwijl het kind slechts (extreem) hoogbegaafd is.
Ook binnen de 3-5% hoogbegaafde mensen zijn de verschillen in het IQ groot. Dit is de voornaamste reden waarom een school niet altijd onderwijs op het niveau van het kind kan bieden. Als het IQ zo lastig is vast te stellen en het zo moeilijk is om testen te interpreteren, welk belang heeft een IQ-score dan nog?
Specialisten zijn vaak in staat – zeker bij kinderen – om testomstandigheden te optimaliseren en kunnen beoordelen of het kind in kwestie naar beste kunnen presteert. Het is wel mogelijk om ‘te laag’ te scoren op een IQ-test, maar niet om ‘per ongeluk’ veel te hoog te scoren. Hoewel een lage score dus niet per se informatief is, geldt dat wél voor een hoge score (die overigens nog best ‘te laag’ kan zijn als het kind eigenlijk een hoger IQ heeft, maar dit niet uit de score blijkt). Een hoge IQ-score kan bijdragen aan het begrip voor specifieke problemen en belemmeringen die een kind ondervindt, bijvoorbeeld waarom het misschien niet of nauwelijks in een groep functioneert. Hoogbegaafdheid varieert in diepte en soort en als ouder van een hoogbegaafd kind moet je je tijdens het bemiddelen op school van deze beide aspecten bewust zijn. Als ‘één maat voor iedereen’ niet geldt voor schoenen, shirts en broeken dan is het ook niet realistisch om ervan uit te gaan dat met één verrijkingsprogramma alle unieke hoogbegaafde kinderen bediend kunnen worden. Probeer daarom met de school te onderhandelen totdat je het hoogst haalbare onderwijsprogramma voor je kind kunt bewerkstelligen. Dit betekent soms dat een andere school de enige overgebleven optie is. Maar alleen als je zeker weet dat de nieuwe school het beter zal doen.
Een IQ waarde kan helpen bij het inschatten hoe een kind denkt, welke behoeften het heeft of om gedrag beter te plaatsen. Maar je hebt er alleen wat aan als de score enigszins betrouwbaar is. De kansen op een betrouwbare score kunnen worden verhoogd door te test af te laten nemen door een gespecialiseerde diagnosticus met ervaring met het testen van hoogbegaafde kinderen.
Behoeften, gerelateerd aan IQ
Het is moeilijk generaliseren over de behoeften van hoogbegaafde kinderen. Gebaseerd op mijn ervaringen kan ik de volgende opsomming maken.
- Kinderen met een IQ tussen 130-140 kunnen vaak onderwezen worden in reguliere klassen waar de leerkracht het onderwijsprogramma aanpast om aan de behoeften van deze kinderen te voldoen. Sociale en emotionele problemen zijn ongebruikelijk omdat het verschil in ontwikkelingsniveau niet al te groot is.
- Kinderen met een IQ tussen 140-160 kunnen zelden onderwezen worden in een reguliere klas, waar de onderwijsaanpassing bestaat uit ‘uitrekken’ of verrijken van het bestaande. Een intensieve aanpassing inclusief versnellen moet overwogen worden. Leeftijdgenoten bieden weinig sociale uitdaging. Deze kinderen geven voorkeur aan oudere, intelligente kinderen of volwassenen.
- Kinderen met een IQ boven 160 hebben academische en intellectuele behoeften die zo uniek zijn dat typische scholen niet in staat zullen zijn hen onderwijs te bieden. Voor deze kinderen is een team professionals nodig (docenten, specialisten, ouders en een psycholoog); ongeveer hetzelfde team dat nodig zou zijn voor een kind met ernstige leerproblemen. Intellectueel, sociaal en emotioneel lopen deze extreem begaafde kinderen meer risico dan anderen wanneer hun niveau van hoogbegaafdheid niet direct geadresseerd wordt.
IQ test van je kind terug en dan, hoe verder?
Het is duidelijk dat een IQ score niet gebruikt kan worden als selectiecriterium. Als dat toch gebeurt, zijn er altijd kinderen die uitgesloten worden van hulp, gepast onderwijs of andere voorzieningen voor hoogbegaafden. Voor het toelaten van kinderen tot plusklassen kunnen ook andere criteria worden gehanteerd. Er zijn namelijk genoeg kinderen die een ‘slechte dag’ hadden tijdens een IQ test of die pech hadden, omdat de diagnosticus (de psycholoog) hun gedrag verkeerd interpreteerde. Helaas beschouwen veel psychologen de IQ score als absoluut. Scholen nemen dit vaak over. Met alle gevolgen van dien.
Je kunt ook gebruik maken van het criterium ‘ontwikkelingsvoorsprong’. Een ontwikkelingsvoorsprong kan vastgesteld worden door het bepalen van het didactische niveau van het kind (doortoetsen). Dit is vaak veel belangrijker dan het IQ, omdat je met de gegevens van een didactisch onderzoek het onderwijs voor het kind zodanig kunt aanpassen dat hij uitgedaagd wordt op zijn eigen niveau, hij zich niet verveelt en hij leert te leren.
Wil je meer leren over hoogbegaafdheid en uitzonderlijke begaafdheid? Kijk dan bij de agenda (knop Leer in het menu) naar de mogelijkheden.
Beste Renate,
na de zoveelste keer ronddwalen op internet om antwoorden te zoeken stuit ik op u website.
Mijn zoontje van 6 jaar loopt in alles vast, zwemles – school. Alles wat binnen de hokjes een tijdslot of in het mom van moeten is voor hem niet leuk, stom, kinderachtig en saai (zijn woorden)
Hij volgde een jaar hb onderwijs in groep 2, het hele jaar was er gedoe aan het einde van het schooljaar is er een intelligentie onderzoek gedaan door een orthopedagoog, en dit is eruit gekomen
Totaal IQ 95 – 105 Gemiddeld
Index
Verbaal begrip 101 – 114 Gemiddeld
Visueel ruimtelijk 102 – 118 Hooggemiddeld
Fluid Redeneren 106 – 119 Hooggemiddeld
Werkgeheugen 81 – 96 Laaggemiddeld
Verwerkingssnelheid 82 – 99 Laaggemiddeld/gemiddeld
Het is een hele strenge alpha mannetje, erg dominant maar ook uit het niks zeer empathisch en zorgzaam.
Ik zit met handen in het haar!! Groep drie gaat hij weer regulier onderwijs volgen.
We lopen vast en weten niet waar we het zoeken moeten. Diep in mijn hart ben ik ervan overtuigd dat we te maken hebben met een ontzettend leuk en slim jongen. Maar het botst met alles en iedereen van klein tot volwassenen die wat van hem verwachten. Maar als je een onbekende volwassene bent die serieus met hem leuk in gesprek gaat ergens over op straat, dan is het net een volwassene in een kinder lichaam zo slim en correct hoe die bij een gesprek aangaat. We hebben te maken met enorme tegenstrijdige gedrag.
Beste Ag, dank voor je bericht. De scores kun je in een prullenbak gooien. Daar heb je toch niets aan? Ik stel voor kijk naar je kind, zoek uit wat hij nodig heeft, wie hij is en dan kijken hoe zijn leven ingericht kan worden. Als je inspiratie wilt, kun je op 10 oktober de workshop voor ouders bijwonen! Groeten, Renata
Beste Renata,
Na jarenlang vragen stellen aan mezelf over de hooggevoeligheid en het anders zijn/denken/voelen van onze kinderen, kwam ik plotseling in aanraking met lezen en podcast luisteren over hb. Het begon me te beheersen, want wat herkende ik veel! Al snel wilde ik een boek lezen hierover, maar dan wel één die me echt inhoudelijk iets zou zeggen en waar ik antwoorden in kon vinden. Het werd jouw boek over authenticiteit. Wat een prachtig boek! Zou ik nu eindelijk mijn dochter van 13 die naast zichzelf leeft en teleurgesteld is in haar presteren, onze gepeste zoon van 11 en onze ‘slimme’, maar snel gefrustreerde dochter van 7 kunnen helpen? In de loop van het lezen daarvan hebben we onze kinderen aangemeld bij een hb praktijk. Zij ondergingen alledrie een hb onderzoek/ intelligentietest. Onze dochter van 13 vond het heel erg spannend en was na de eerste onderzoeken zo moe dat ze niet kon eten en ‘ziek’ was. De uitslag van het onderzoek WISC is net binnen. Vooral het Fluid redeneren is bij de oudste zwak 70-80. Verbaal komt ze zeer sterk over. Tijdens alle opdrachten, maar ook juist bij de creatieve opdrachten lieten alle drie de kinderen sociaal wenselijk gedrag zien. Hier en daar uitschieters in zeer creatieve oplossingen. Ze hebben zich alledrie afhankelijk opgesteld van de onderzoeker. Geen autonomie in de opdrachten. Gemiddelde tot hoge scores (uiteenlopend). Conclusie: ze worden in het dagelijks leven overvraagd, de verwachtingen liggen te hoog, faalangst (klopt!) door onbegrip van omgeving dat ze geen fouten mogen maken (is dat zo?).
Kan het zijn dat ik er echt heel erg naast zat met al mijn vermoedens? Ontmoet u vaker ouders die sterke vermoedens hadden van hb, maar het lag achteraf gezien aan de eigen veel te hoge verwachtingen van hun kind, waardoor de kinderen zijn gaan struggelen?
Met veel respect voor al uw uitleg:
groet van Eveline
Hallo Eveline, je zit er niet naast! De tests meten alleen geen intelligentie. Dat is heel verwarrend voor mensen. Dat je dochter geen autonomie in opdrachten laat zien is begrijpelijk. De opdrachten zijn niet gebouwd om autonomie te laten zien, maar om te laten zien wat de test verwacht… Als je verder op mijn website leest, begrijp je het beter.
Beste
Onze zoon van 4 jaar en 4 maanden werd net getest met de wppsi IV (test was onderdeel van een volledig traject).
kan er iemand wat meer uitleg of advies geven omtrend de scores?
Tiq 132 – VRI 112 – WgI 113 – VsI 112 – VBI 132 en FRI 148.
Ik begrijp dat er sprake is van een hoge intelligentie maar weet verder niet goed hoe we er best mee om kunnen. Er stellen zich helemaal geen gedragsproblemen, we zien eerder een meegaand en berekend kind. Falen is moeilijk en de interresse is groot.
Ook motorisch verloopt alles vlot.
Beste Katrien, dank voor je input. Hoe je hiermee om moet gaan? Kijk naar wat je kind nodig heeft en vergeet de getallen. Hij is meegaand en berekend. Is dat een goed teken? Meegaand lijkt mij niet zo gunstig voor zijn ontwikkeling tot wie hij werkelijk wil zijn. Als je de online masterclass Maatwerk is geen luxe volgt of de live workshop Hoogbegaafde rebel voedt op, wordt je meer duidelijk! Groeten, Renata
Onze zoon is getest met de WISC-V toen hij 6 jaar en 2 maanden was.
verbaal begrip: 139
visueel ruimtelijk: 122
fluid redeneren: 131
werkgeheugen: 88
verwerkingssnelheid; 95
IQ van 126.
de dag van de test had hij koorts en was hij moe, ziekjes. Hij had wel een hele goed klik met degene die de test afnam.
We lopen nu echt compleet vast op zijn huidige school, hij laat daar niets zien en er zijn veel gedragsproblemen.
is het raadzaam of de test nogmaals af te laten nemen, 1 jaar later?
We willen graag van school wisselen omdat het niet langer meer gaat op deze manier. Maar HB scholen zien hem als meerbegaafd en dit is een reden voor afwijzen. Kan het zijn dat hij wel HB is maar door de koorts, moe en grieperig zijn op de dag van testen eruit is gekomen dat hij meerbegaafd is? De test afneemster gaf aan dat hij tegen het einde van de test veel zat te gapen.
Hi Linda, je hoeft niet te bewijzen wat je al weet. Door de koorts etc is de score lager uitgevallen, daarbij komt dat er eigenlijk geen intelligentie wordt getest maar het IQ. Dat is een klein stukje van intelligentie. Je kind is hoogbegaafd en scholen die hem afwijzen begrijpen niet wat hoogbegaafdheid en intelligentie is. De vraag is of je er dan moet zijn met je kind. Hij zal dan toch door de bril van het gemiddelde worden bekeken. Op de meeste hoogbegaafdenscholen zitten gemiddeld begaafde leerkrachten. Met een cursus kom je er niet, je moet WETEN en BEGRIJPEN en VOELEN. Zo’n school of zo’n leerkracht zoek je…
Beste Renata,
Onze dochter (7 jaar) is eindelijk getest. Uit de KIQT+ komt een score van 135-145 met de kanttekening dat ze de dag van afname behoorlijk grieperig was. Getest bij een speciaal HB bureau. Nu heeft ze al 4 jaar een hekel aan school en iedere dag is het weer een strijd om haar naar school te krijgen. School doet ook weinig tot niets aan compacte en verrijken en bieden totaal geen uitdaging ondanks dat we vanaf groep 1 al hebben aangegeven dat ze een flinke ontwikkelingsvoorsprong heeft. We kunnen nu met deze uitslag eindelijk op zoek naar passender onderwijs, alleen weten wij niet goed wat we moeten doen. Op deze school voelt ze zich niet veilig, dit kwam ook uit de test, dus blijven lijkt ons geen optie. Maar kunnen we nu het beste op zoek naar regulier onderwijs of naar een HB school? In ons dorp zijn in ieder geval geen scholen die voldoende uitdaging lijken te kunnen bieden.
Groetjes Renate
Beste Renate, dank voor je vraag. Je dochter moet nu eerst op zoek naar zichzelf… met hulp van de ouders. Ik organiseer regelmatig masterclasses waar dit aan bod komt en daaruit kijk je verder naar een school. En ook al heb je een school, je veilig voelen moet eerst bij jezelf en met jezelf. Ik schrijf daar veel over, omdat uitzonderlijk begaafde mensen zich te veel extern richten. Je dochter is nog jong en nu al heeft ze misschien weinig vertrouwen in volwassenen. Dat kan anders. Daarom moet je je als ouder eerst daarin verdiepen. Je kunt beginnen met artikelen op deze website te lezen en mijn youtube kanaal Hoogbegaafde rebel volgen, dat geeft al veel inzichten. Hoogbegaafde meisjes passen zich extreem aan, ook op hoogbegaafdenscholen.
Groet, Renata
Beste Renata,
Ik lees steeds over de asynchrone ontwikkeling van kinderen. Mijn dochter is nu 20 en sinds 4 jaar weten we dat ze uhb is.
Nu vind ik dat ze soms nog wat kinderlijk kan reageren en op andere vlakken weer ver boven haar kalenderleeftijd reageert.
Is dat bij deze leeftijd ook normaal of is er iets wat wij over het hoofd zien?
Ik moet er wel bij zeggen dat ze is vastgelopen in het onderwijs en haar stressregulatie ” kapot” is.
Hallo Marieke, bedankt voor je vraag. Daar kan het zeker mee te maken hebben, maar het lijkt er op dat je dochter zichzelf kwijt is en daaruit, uit een bepaalde pijn, reageert. Ik kan daar veel meer over vertellen, je kunt mij een mail sturen om een belafspraak te maken, we kunnen een gesprek plannen of jullie kunnen je opgeven voor een van de live dagen. Ik denk dat je dochter hulp nodig heeft om zich weer te helen. Groeten en tot snel, Renata
Onze dochter is vorig jaar op 11 jarige leeftijd getest met de wisc 5. Ze was net 3 dagen 11. Is het normaal dat ze dan als 11 jarige is getest of had dat als 10 jarige gemoeten? Degene die de test afnam, bleek achteraf alleen kinderen met een onder gemiddeld Iq te testen. Haar tiq was 129.
Onze dochter stond pas een paar weken aan, na zich jarenlang aangepast te hebben. Ze kreeg amper extra uitdaging en werd tegengehouden in haar ontwikkeling, ondanks ze zelf om extra werk vroeg en alle leraren steeds aangaven dat ze slim was en uitdaging nodig had. Ze heeft overigens heel veel zijnskenmerken van HB en wordt op haar nieuwe school ook als HB behandelt. Kan het zijn dat onze dochter nu hoger scoort nu zij nu wel de uitdaging krijgt die ze nodig heeft?
Zijn er trainingen die ik als ouder kan volgen om haar beter te kunnen helpen bij haar ontwikkeling.
Met vriendelijke groet
Maria
Hallo Maria, bedankt voor je mail. Je dochter kan de test prima aan denk ik, belangrijker is of ze een klik heeft met de tester en hoe haar algehele gemoedstoestand en zelfbeeld zijn, of ze zich aanpast, onderpresteert etc. Je kunt mij mailen dat kunnen we kijken wat het beste voor haar is. Intussen kun je mijn boek lezen Intens, authentiek en vrij en onder LeerSamen en LeerZelf zie je welk aanbod ik heb. De online training voor ouders komt binnenkort ook als zelfstudie beschikbaar.
129 IQ is een minimumscore en het is een momentopname, het zou – zeker adhv wat je schrijft – hoger kunnen zijn.
Groeten, Renata
Hoi Renata,
Mijn dochter van 10 is hoogbegaafd en gelukkig hebben we inmiddels passender onderwijs en begeleiding gevonden. Door deze switch kom ik in aanraking met gelijkgestemden en hoogbegaafde volwassenen. Ik vraag me af ik misschien zelf ook hoogbegaafd ben, maar tegelijkertijd halen mijn gedachten/ overtuigingen dit weer onderuit. Als ik zou willen laten onderzoeken of ik ook hoogbegaafd ben, waar zou ik dat dan het beste kunnen laten doen? Alvast bedankt voor je antwoord.
Hallo Diana, waar je het kunt laten onderzoeken weet ik niet. Ik zou je intuïtie volgen :). Op 10 juni geef ik een cursus voor (vermoedelijk) hoogbegaafde vrouwen, misschien een idee… https://www.ieku.nl/vind-jezelf-terug-dag/. En misschien vind je ook herkenning in mijn boek Intens, authentiek en vrij. Een getal hoeft niet te bewijzen dat je hoogbegaafd bent, als je op dat moment niet als zodanig scoort. Groeten, Renata
Goedemorgen,
Wie zou u adviseren voor een didactisch onderzoek en voor het afnemen van een IQ test bij een vermoedelijk hoogbegaafd kind van 7 jaar? Hij loopt vast op school. Als hij denkt dat hij het niet kan dan doet hij het niet. Is bang om fouten te maken op school. School geeft aan dat hun trucendoos leeg is. Onze zoon wil niet meer naar school en telt de dagen af dat hij niet meer naar school hoeft. Heeft u tips?
Hi Esther, bedankt voor je reactie. Een didactisch onderzoek kun je bij mij laten doen, en IQ test hangt af van wat nodig is en of je kind op dit moment redelijk betrouwbaar te testen is. Het testen lost meestal weinig op. Een didactisch onderzoek is praktischer voor begeleiding. Je kunt met mij een korte belafspraak maken via mijn assistente. Groet, Renata
Goedenavond,
Recent is onze zoon van 10 getest met de WISC-V. We hebben hem laten testen omdat hij veel kenmerken van HB vertoont en mede op verzoek van de school. Hij heeft een enorme interesse in natuurkundige en scheikundige kennis en kan zich deze kennis ook gemakkelijk eigen maken. Wij zijn zelf academisch geschoold en kunnen vrij redelijk inschatten wat hij echt begrijpt. Hij hield bv in groep 6 een spreekbeurt over de large hadron collider in CERN. De score op de test lag met 90 % zekerheid in het score-interval 115-125. Opvallend was echter een weinig samenhangend profiel
VBI tussen de 137 en 152
VRI 104-115
WGI 102-116
Fluide redeneren 96-109
VSI 75-89 met de opmerking dat hij geen fouten wilde maken.
Wat zegt deze test nu. Ik zie een grote verbale-performale kloof maar weet niet goed hoe ik dit moet duiden.
Beste Gertrude, bedankt voor je reactie. Ik schrijf op deze website regelmatig over de IQ scores (https://www.ieku.nl/iq-test-kind-score/, https://www.ieku.nl/het-getal-145/, https://www.ieku.nl/hoe-voelt-het-als-je-een-iq-van-160-hebt/ ) en over de zgn verbaal – performale kloof (https://www.ieku.nl/de-mythe-van-de-vp-kloof/) en asynchrone ontwikkeling. Zoals je daarin kunt lezen is het testen van een IQ niet betrouwbaar bij hoge intelligenties, gecombineerd met asynchrone ontwikkeling, creativiteit en alle andere karakteristieke van uitzonderlijke begaafdheid. Deze score moet daarom als een minimumscore gezien worden. Ik kan aan de hand van clinical judgement inschatten hoe hoog een IQ van een kind is, zonder test. Daarbij wil ik nog benadrukken dat intelligentie niet te meten is. Gezien alle factoren die je niet in een getal kunt vatten. Wat ook nog een rol speelt en niet in een IQ test meegenomen kan worden is de ontwikkeling van het brein die bij hoge intelligenties anders verloopt. Dat kun je o.a. zien bij de verwerkingssnelheid die bij je zoon laag is. Heeft denk ik niets te maken met fouten maken, dat is de interpretatie van de tester, maar met het gegeven dat hij door zijn zeer uitgebreide kennis en alle mogelijkheden willen overwegen “te lang” over zijn antwoord doet, wat niet binnen de parameters van de test past. Omdat een IQ test ontworpen is voor het gemiddelde en je meet in feite de mate van afwijking.
En zoals je je kunt voorstellen, kan dit alles wat ik hierboven opnoem niet in een wiskundige formule opgenomen worden. Daarbij komt ook nog dat de uitkomst van zo’n test een momentopname is en is dus ook sterk afhankelijk van je gemoedstoestand, fysieke gesteldheid, klik met de tester etc OP DAT MOMENT.
Daarom zeg ik dat dit een minimumscore betreft die op dat moment behaald is.
Als je meer wilt weten, kun je je aanmelden voor een van de trainingen die ik organiseer (zie onder Leer).
Goedemiddag,
Onze dochter van toen 4 is onlangs getest omdat ze totaal tegendraads was toen ze in in groep 1 kwam. Ze wist op alles al antwoord las en schreef al ging open een discusie aan met de juf etc.
Nu scoorde ze verbaal 125, performaal 116, algemeen taal 129, verwerkings snelheid 76, totaal iq van 126.
Naar mijn idee als ik haar zie en de juffen haar zien dachte we dat ze hoger zou score.
Nu zei mijn dochter achteraf dat die mevrouw stom was met domme vragen. Denk dat ze totaal niet serieus heeft meegewerkt. Ze kon daar ook niet lezen of schrijven en hield haar potlood raar vast. Stond in het verslag. Verwonderde mij met 3 jaar kon ze haar naam al schrijven met goede pengreep. Is het verstandig haar over te laten testen bij een ander op korte termijn of paar jaar wachten en kijken hoe ze het op school gaat doen? Na de zomer vakantie gaat ze met net 5 starten in groep 3.
Hallo Kim, 4 punten is niets en aangezien je dochter die mevrouw “stom” vond, vraag ik mij af of ze helemaal zichzelf was en liet zien. Je kunt denken aan een didactisch onderzoek om goed in kaart te brengen waar ze nu is, hoe ze leert en welke begeleiding ze nodig heeft. Daarnaast kun je onder het kopje “leer” boven aan deze pagina in het menu kijken naar de master class over hoogbegaafde meisjes die weer in de herfst mag. Misschien zie ik je daar 🙂 Groet, Renata
Hallo, mijn zoon was 5 jaar oud op zijn school omdat hij problemen had met sommige lessen, ze deden de tests, de resultaten van de tests waren erg laag, ze willen van school veranderen als resultaat van deze tests, ze willen sturen mijn kind naar een privéschool, ik filmde en liet mijn kind zien wat ze thuis deden, en de leraar was verrast, deze test voor kinderen die vriendelijker waren op de school waar ze een heel slim kind sturen. Is er een kans dat we kunnen annuleren? adviseert u ons?
Beste Mehmed, je kunt altijd alles annuleren. Ik stel voor dat je mij een email stuurt en dan kan ik met jullie meedenken. Groet, Renata
Beste Renata,
Ik zou graag willen weten welke test je wel zou aanraden ipv wist of rakit?
Hoi, we hebben deze tests in Nederland, belangrijk is wie test en hoe de testscores geïnterpreteerd worden. Advies van een ervaren specialist is belangrijk (clinical judgement) en meestal belangrijker dan testen.
Kan een kind ook slecht scoren op een test door de volgende combi? Door: overprikkeling voor geluid en in combi met extreme faalangst, sociale angst, trauma door pesten en overige sensitiviteit?
Hoi ik ben Isa,
ik ben 14 en hoogbegaafd met een IQ van 162. Ik heb nu best veel rondgekeken op het internet over hoogbegaafdheid. 162 schijnt een hoog IQ te zijn maar ik heb geen idee wat ik beter of anders kan dan andere mensen met een lager IQ. Wel weet ik dat ik heel slecht ben in talen en erg goed in wiskunde.
Kan iemand mij helpen of informeren?
Hallo Isa, bedankt voor je reactie. Je kunt het beste in het Engels zoeken, dan vind je redelijk veel informatie (highly gifted teenager bijvoorbeeld). Je kunt ook op mijn website lezen over uitzonderlijke begaafdheid, hier staan links naar artikelen https://www.ieku.nl/145-uitzonderlijk-begaafd/. Als je concrete vragen hebt, kun je mij een mail sturen (via Contact), dan maken we een belafspraak. Groeten, Renata
Hallo renate
Ik heb een paar vragen over de inhoud van de iq test.
Bij Mijn dochter van 5 (feb. 2013) heeft is afgelopen maand een intelligentietest afgenomen WPPSI
, nadat wij al anderhalf jaar aanmodderen met mijn dochter op school. Wij hebben nu in anderhalf jaar gezien dat ze volgens ons zich totaal heeft aangepast aan haar schoolse omgeving.
De juf die ze nu heeft geeft aan dat marly totaal geen interesse toont in cognitieve uitdaging. en geeft aan dat ze totaal geen niveau 3 niveau heeft qua lezen. terwijl ze thuis het heel goed doet maar sinds de nieuwe juf er is en ze heeft gemerkt dat er veranderingen aan zitten te komen ze helemaal niet meer leest, ook niet meer thuis.
De huidige juf zegt Ze wil spelen en met vriendinnen opgaan.
Nu uitslag van de iq test;
de uitslag is dat Totale intelligentie (TIQ) 128
Algemene Taal Index (ATI) 145
Verbale intelligentie (VIQ) 127
performale intelligentie (PIQ) 118
Verwerkingssnelheidfactor (vS)118
In het verslag stonden een paar opmerkelijke dingen zoals:
De verbale schaal is intern inconsistent van
opbouw, dit betekend dat er grote betekenisvolle verschillen zitten tussen de onderlinge
subtestscores en de totale score met voorzichtigheid geïnterpreteerd moet worden.
Haar algemene feitenkennis is zeer goed ontwikkeld. Haar vermogen om woorden te omschrijven ligt op gemiddeld niveau en ligt significant (betekenisvol) lager dan de overige onderdelen.
Als voorbeeld staat er in verslag; Op de vraag ‘wat is een hond’ geeft zij bijvoorbeeld aan, ‘het is gewoon een hond’. Na veel stimuleren noemt ze nog blaffen en
eten.
Maar heel eerlijk vind ik dit ook reen rare vraag. En ik weet dat mijn dochter dat ontzettend stomme vragen vind en hier heel onzeker van wordt. want wat willen ze nu toch van me horen!
Tijdens de onderdelen waarbij ze zo snel mogelijke en relatief eenvoudige opgave moet maken
valt op dat zij een aantal keren door de onderzoeker gestimuleerd moet worden om verder te
werken. Wanneer de onderzoeker zegt ‘werk maar even door’ dan doet zij dit echter wel weer
direct. Na afloop geeft ze bij deze onderdelen aan ‘ik kan het wel snel, maar ik doe het gewoon niet snel’. Ook geeft zij aan al veel figuurtjes uit haar hoofd weet en zij geen enkele fout maakt.
maar hoe kan het taalindex zo hoog zijn 145 en de verbale volgens onderzoek inconsistent 127?
wij als ouders zijn wel blij dat ze is getest maar hebben wel het gevoel dat als ze de test hadden gedaan in het begin van het jaar toen ze naar school ging en toen haar vertrouwde juf er nog was er mogelijk hoger was geweest.
vriedelijke groet,
Marloes
Beste Marloes, zoals ik al vaak schrijf, een IQ test is niet 100% betrouwbaar. Je hebt te maken met de ervaring van de tester, de klik die je dochter met haar wel of niet heeft, karakteristieken van hoogbegaafdheid, andere breinontwikkeling etc. Daarnaast ontwikkelen HB kinderen zich asynchroon en uitzonderlijk begaafde nog extremer asynchroon. Je kunt 5-6 leeftijden in één kind ontdekken… Een hoogbegaafd of uitzonderlijk begaafd kind is moeilijk te testen, ik schrijf er bijvoorbeeld hier over https://www.ieku.nl/2017/06/hij-is-niet-hoogbegaafd-1/, https://www.ieku.nl/2018/03/het-getal-145/.
Je dochter is hoogbegaafd, misschien uitzonderlijk begaafd. En daarnaast moet je nog lezen over hoogbegaafde meisjes (of de master class van 9 juni volgen) https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-meisjes/. Dat je dochter zich aanpast en lijkt niet geïnteresseerd te zijn in cognitieve uitdaging kan kloppen. Sluit die uitdaging aan bij haar ontwikkeling? Beschikt ze over voldoende vaardigheden om ermee aan de slag te gaan? Wordt vanuit het kind gedacht?
Hoogbegaafdheid is zeer complex. Daarom moet er een ervaren specialist naar kijken en jullie adviseren.
Groeten, Renata
Beste Renate,
Al jaren volg ik jou blogs. Ik heb zelfs wel eens kort contact met je gehad. Je hebt mij toen op het vermoeden van een mogelijk misdiagnose binnen het ASS gewezen. Ik begreep niet op basis van de informatie hoe je dat kon zeggen, je had mijn zoon nog nooit gezien. Maar inderdaad vermoeden we dat hij hoogbegaafd is maar dat komt niet uit de testen deze schieten alle kanten op. Een van de complicatie is, is dat mijn zoon niet tegen de onderzoeker praat. Inmiddels vermoed een hb-psycholoog op basis van het verhaal, het dossier en de observaties dat hij zeer hoogbegaafd is. Ze heeft ook bovenwater gekregen dat hij al die deskundigen niet vertrouwd en dat hij een machtspelletje met haar speelt. Hij is vol ingehouden woede.Ook in andere situaties praat hij niet wat op school natuurlijk een probleem is. Hij kan echter heel goed praten, begrijpend lezen enz. Hij leest zo snel dat het vluchtig lijkt. Ken jij dit verschijnsel van niet communiceren bij hoogbegaafden? Waarom zijn 145+ kinderen niet altijd testbaar? (Ik lees dat in een van je blogs) De term passief-agressief is genoemd. Maar het verschijnsel van niet altijd of niet tegen iedereen communiceren (in de buitenwereld) was er al op peuterleeftijd. Achteraf wist hij op jonge leeftijd dat hij anders was. Inmiddels op de middelbare school (vwo) zijn de problemen ernstig, ik denk weleens dat hij niet past in het onderwijssysteem. Ik zou graag delen in jou gedachten, je weet veel over vermoedelijk zeer hoogbegaafde kinderen.
Hallo Diana, dat uitzonderlijk begaafde kinderen niet altijd goed te testen zijn heeft te maken met de opbouw van de test. Zowel WISC als Rakit zijn ontworpen om gemiddelde intelligentie te testen. De tests kunnen niet goed omgaan met de enorme asynchroniteit in de ontwikkeling van 145+ kinderen.
En het zou best kunnen dat je zoon niet in het onderwijssysteem past, dat doen deze kinderen zelden…
Geachte,
Mijn zoon is een ex thuiszitter. Na 2 jaar thuis te hebben gezeten heeft hij geen achterstanden opgebouwd en scoort nog steeds A op de cito’s en haalt alleen tienen. De meester geeft aan dat zijn iq hertest moet worden omdat hij geconcentreerd en gemakzuchtig is. Onzeker en perfectionistisch. Hij trekt problemen erg aan van de wereld en daardoor is zijn emmer snel vol. Het maken van vrienden vindt hij lastig omdat hij vindt dat andere kinderen onbeschoft, ghetto en raar zijn. Andere kinderen gaan hem uit de weg omdat hij een Nerd is volgens hen. Maar met hoogbegaafden en kinderen met Asperger voelt hij zich helemaal thuis.
In 2015 hebben ze een iq test afgenomen bij een GGz instelling Yulius. Hieruit kwam naar voren dat hij een iq zou hebben van 110. De psychologe gaf aan dat we het niet moest gebruiken omdat er sprake was van faalangst, perfectionisme en het helemaal niet lekker in zijn fel zitten door slechte ervaringen in het onderwijs. Zij gaf aan dat als hij weer op school zou zitten en zich beter zou voelen nogmaals een iq test te laten afnemen.
Nu heeft de huisarts een verwijzing afgegeven voor een iq test voor belastbaarheid, faalangst, geen aansluiting en onderzoek hb. Zij is zelf hb en gaf aan dat zij al jaren van mening is dat Hb is. Ook het revalidatiecentrum en ggd gaven dit aan na een klein onderzoek. Ze heeft ons doorgestuurd naar het Yulius om hem weer te testen. Is dit wel goed? Zou ik niet beter een gespecialiseerde psychologe/ hb deskundige kunnen benaderen? Hoe zit het met de vergoeding dan? Want het is echt noodzakelijk maar ik heb echt geen financiële middelen om dit te bekostigen.
Wij willen voorkomen dat hij weer thuis komt te zitten en vastloopt volgend jaar als hij naar het voortgezetonderwijs gaat.
Ik hoop dat u ons kunt adviseren.
mvg
Beste, je moet zeker een gespecialiseerde psycholoog zoeken die jarenlange ervaring heeft met onderpresterende kinderen/tieners. Ik vraag mij af of op dit punt een IQ test nodig is. Waarom niet beginnen met een juiste begeleiding en counseling van je zoon? Groet, Renata
En wat doe je met een 13-jarige met een TIQ van 129 (verbaal IQ 136, performaal 115) dat met de beste wil van de wereld niet kan bijbenen in de klas? Waar zich al tal van specialisten over gebogen hebben (psychologen, logopedisten, neuroloog en neuropsychiater) en waar niemand kan zeggen hoe het komt dat het niet lukt? Kind heeft niet de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid (enkel het hooggevoelige misschien), heeft wel zwakke aandacht, maar niet echt ADD, heeft wel vrij zwakke executieve functies, heeft niet echt dyslexie, hoogstens wat achterstand op het vlak van spelling. Kind heeft dus alles in huis om op school mee te kunnen, krijgt zorg en ondersteuning op school, structuur en ondersteuning thuis, training op het vlak van executieve functies. En geen vooruitgang (integendeel).
Beste Anneleen, bedankt voor je reactie. Iedereen die probeert te helpen moet beseffen dat je zoon zich tot nu toe altijd heeft moeten aanpassen aan de manier van werken en aan het onderwijssysteem die niet bij hem passen. Het is als een ovaal door een rechthoekige opening proberen te duwen. Iedereen doet zijn best maar het is niet juist. Het is niet wat je zoon nodig heeft. Hoeveel mensen hebben gedacht vanuit zijn hoogbegaafdheid of zelfs uitzonderlijke begaafdheid? Hoeveel mensen hebben zich afgevraagd hoe HIJ leert en wat HIJ nodig heeft? Is het halen van een VWO diploma zijn streven of het streven van de maatschappij? Wat zijn zijn dromen, verwachtingen en ideeën?
Al die mensen die erbij zijn betrokken geweest hebben misschien niet voldoende kennis van hoogbegaafdheid. Terwijl dat de essentie is van zijn zijn.
Groet, Renata
Hi Renata,
Goed artikel.
Daarom hoeft voor toelating tot Phi Science Lab geen iq-score overhandigd te worden. Ieder aangemeld kind doet twee keer mee en dan praten we met kind en ouders over de ervaringen. Iq-score kan wel aanvullende informatie zijn.
Groeten van Marsha Tap
Beste Renata,
Je stelt dat de WISC meer tot zijn recht komt voor een gemiddelde intelligentie dan voor hoge. Welke test is dan volgens jou wel toereikend?
Daarnaast vertel jij dat het handig is om een gespecialiseerd diagnosticus op het gebied van hoogbegaafdheid in te schakelen. Ik ben benieuwd welke opleiding/specialisaties hiervoor gevolgd dienen te worden, of dat het meer ‘ervaringsgericht’ is.
Ik hoor graag van je!
Groet,
Daniel (leerkracht basisonderwijs)
Hallo Daniel, bedankt voor je reactie. De Stanford Binet test is iets beter omdat met deze test tot 210 IQ gemeten kan worden. Maar het blijft altijd mensenwerk en werken met mensen… dat betekent dat de observaties en de interpretaties van de tester invloed hebben op de uitkomst, alsook het welbevinden van het kind op het moment dat het getest wordt. Daarnaast spelen zaken als faalangst, perfectionisme, andere werking van het werkgeheugen bij hoogbegaafden een rol. En daarom is ervaring met het werken met hoogbegaafde kinderen en kennis hierover belangrijk. Linda Silverman spreekt over clinical knowledge. Dat is het belangrijkste voor het testen van hoogbegaafde kinderen. Misschien vind je dit artikel interessant https://www.giftedchildren.dk/content.php?787-Using-test-results-to-support-clinical-judgment-linda-silverman
Ook al heb je de beste opleiding (ECHA Specialist in Gifted Education) wil niet zeggen dat je goed bent in je werk… dat is met alle beroepen zo. Je moet als ouder dus heel kritisch kijken en vragen naar ervaringen van anderen. Ook scholen zouden kritisch moeten zijn wat dat aangaat. Ik weet dat het moeilijk is, want als je samenwerkt met een zorgteam, hoop je dat er mensen inzitten met expertise. Soms is expertise zo specialistisch dat er toch een externe deskundige geraadpleegd moet worden. Bij het testen van hoogbegaafde en uitzonderlijk begaafde kinderen worden veel fouten gemaakt, juist door het gebrek aan ervaring met de doelgroep.
Hallo Renata,
Door school is mijn zoon van 7 (groep 3) doorverwezen voor een intelligentie test en sociaal emotionele problematiek op school. In een notendop, er bestaat een vermoeden van HB en ADHD. Uit zijn cito scores blijkt dat hij lesmateriaal snel en goed oppikt (niveau I of A scores) deze scores behaald hij met minimale inzet en concentratie met andere woorden tussen al het gebabbel en gehuppel doet hij zo een test even tussen neus en lippen door. De lerares geeft hem nu ook geleidelijk aan meer uitdagend werk omdat is opgevallen dat het hyper actieve dan wat minder wordt, maar nu komt een ander probleem om de hoek kijken. Hij legt de lat zo hoog voor zichzelf dat hij bij het eerste foutje wat hij maakt meteen opgeeft, zijn zelfvertrouwen keldert onder nul en wil absoluut niet meer verder. Op het moment dat hij dus echt uitgedaagd wordt om te gaan denken en het dus niet gemakkelijk af gaat wordt hij erg defensief en paniekerig.
Tevens maken ze zich zorgen om zijn sociaal emotionele ontwikkeling, Hij heeft weinig aansluiting in de klas, hij heeft maar 1 vriendje, andere kinderen negeren hem of mijden hem vanwege zijn “overweldigend” gedrag. Zelf ben ik nog steeds van mening dat hij geen adhd heeft, maar bijzonder gevoelig is voor prikkels. Hij kan slecht tegen harde geluiden en wordt dan hyper actief of opstandig. Hij kan niet tegen gedrang en reageert dan lichamelijk van zich af. Om niet buiten de groep te vallen begint hij nu ook negatief gedrag van andere kinderen te kopiëren, maakt opzettelijk fouten of gaat gewoon de clown uithangen en verstoort de les.
Onlangs is hij dus getest, en wat er gebeurd is bij mevrouw de therapeut weet ik niet. Maar hij was helemaal overstuur, riep alleen maar dat hij niets kan en dom is. Om hem te kalmeren liet ze hem tekenen en het enige wat hij deed was op het papier schrijven “ik wil hier uit” waarschijnlijk wilde hij uit de kamer. Nadat ik ook in de kamer kwam zitten konden we weer een paar vragen verder, bij de eerste reken vragen kwamen de antwoorden al uit zijn mond voor mevrouw de vraag had afgemaakt, maar bij de eerste uitdaging en fout antwoord was het weer helemaal mis. De test is dus mislukt. De therapeut verwijten mij dat ik een innerlijke weerstand had om hem in therapie te laten gaan en dat hij daarom zo reageerde.
Ik begin nu zo langzamerhand een beetje mijn buik vol te krijgen van alles, vanaf het moment dat hij naar kinderdagverblijf ging zijn we al bezig met ene hulpverlener na de ander omdat er altijd wel iemand is die weer iets “mis” ziet met mijn kind. Het enige wat tot nu toe een positief effect heeft gehad is een kinder fysiotherapeut. Feit blijft wel dat we er achter moeten komen wat nu de beste aanpak is voor hem..nog meer uitdagend werk, is HB of niet, is het toch adhd of iets anders. Misschien dat u suggesties heeft?
Beste Jiska, bedankt voor je reactie. Je vraagt of ik suggesties heb. Die heb ik zeker, maar mijn antwoord zou te lang zijn om hier neer te zetten. Daarnaast zou ik meer willen weten en je kind zien. Ik denk dat het nu tijd wordt dat je een goede en ervaren specialist hoogbegaafdheid inschakelt. Als je mij een email stuurt (via Contact), kan ik meedenken en iemand bij jou in de buurt aanbevelen. Groeten, Renata
Hallo Renata
Mijn dochter heeft op de subtest Begrijpen op de Wisc heel hoog gescoord (19).
Toch komt dat er totaal niet uit en lijkt ze op sociaal gebied erg verlegen en onhandig.
Ik begrijp niet hoe dat kan, kun jij me dat uitleggen?
Groet
Annelieke
Beste Annelieke, ik zou het je kunnen uitleggen. In het kort: het heeft te maken met haar hoogbegaafdheid. Daarnaast: ook hoogbegaafde mensen kunnen introvert zijn. Als ze daarnaast uitzonderlijk begaafd is, kan het zijn dat ze zich onzeker voelt. Haar anders zijn maakt haar onzeker. In maart geef ik een master class over uitzonderlijk begaafde kinderen. Misschien iets voor jou?
Dank je wel voor je reactie Renata, de masterclass lijkt me zeker interressant maar mijn dochter scoorde niet uitzonderlijk begaafd maar tegen hoogbegaafd aan.
Wat houdt de subtest Begrijpen dan precies in? Mijn dochter zei dat ze allerlei situaties moest beoordelen. School heeft altijd gedacht dat ze sociaal emotionele problemen had maar met deze score lijkt me daar geen sprake van. Krijgen we als ouders toch nog gelijk want wij zagen dit ook heel anders en hebben hierover veel strijd met school gehad..
Beste Annelieke,
De subtest Begrijpen meet het inzicht in alledaagse sociale en maatschappelijke situaties. Voorbeeldvragen variëren van waarom moet je je handen wassen na wc-bezoek tot en met wat is het nut van wetenschappelijk onderzoek of waarom is langdurig antibioticagebruik schadelijk?
Zoals je ziet doet het vooral een beroep op het toepassen van kennis.
En zegt deze score dus weinig over sociaal-emotionele problemen zoals verlegenheid of angsten.
Is het Erasmus MC ook een erkend onderzoekscentrum. Zo ja wat zijn de ervaringen hiermee. Want u noemt Leiden en Utrecht maar Rotterdam niet!
Beste Sarah, ik noem specialisten waarvan ik zeker weet dat ze goed kunnen testen. Er zullen er natuurlijk meer zijn. Renata.
Hallo Renata,
Mijn oudste zoon heeft de diagnose Asperger gekregen toen hij 5 jaar was. Maar ik twijfel nu hij inmiddels 15 is.
Hij kan echter nu wel gevoelens van anderen aanvoelen en is dol op gezelligheid en zoveel mogelijk mensen om zich heen. Daarnaast kan hij goed zijn eigen gedrag en die van anderen analyseren.
Vroeger was dit niet zo. Ik weet dus niet of hij dit nu van mij aangeleerd heeft gekregen of niet.
Toen hij 20 maanden oud was, kon hij het hele alfabet herkennen. Toen hij 2,5 jaar was, heeft hij zichzelf rekenen en schrijven geleerd en toen hij 4 was schreef hij uit verbeelding in spiegelbeeld.
Maar hoe kom ik er achter of het echt Asperger is?
Daarnaast is mijn andere zoon van 8 jaar heel erg intens emotioneel en beperkt hem dit in sociaal opzicht extreem.
Maar getuigd deze emotionele intentie altijd van hoogbegaafdheid of kan dit ook los van HB voorkomen?
vriendelijke groeten,
Anoek
Beste Anoek, bedankt voor je bericht. Je oudste zoon heeft heel jong de diagnose gekregen, waarschijnlijk van iemand die niet bekend is met de karakteristieken van hoogbegaafdheid. Bovendien is de leeftijd van 5 jaar erg jong voor zo’n zware diagnose.https://www.ieku.nl/2013/10/diagnoseasperger/. Je kunt Agnes Burger benaderen of een academisch ziekenhuis, zoals Leiden, Utrecht of Nijmegen (in Nijmegen hebben ze een autisme centrum) om de diagnose te weerleggen.
Wat de jongste betreft: intensiteit is de belangrijkste kenmerk van hoogbegaafde mensen, je zou aan de hand van andere kenmerken kunnen kijken of dat zo is en bij twijfel hem laten testen (bij een bureau dat goed kan testen op hoogbegaafdheid, niet iedereen kan het namelijk!).
Succes, Renata
We hebben onze zoon van 4 1/2 jaar laten testen omdat school ons maar niet serieus nam als we keer op keer aangaven dat wij het idee hadden dat hij meer uitdaging nodig had op school ( plezier in school verdween, leerhonger thuis nam in razend tempo toe, leerde thuis zichzelf in korte lezen etc etc…) Voor ons gevoel had hij zich al snel aangepast op school en presteert bij duidelijk onder.
Ons vermoeden werd bevestig, en meer uitslag was een IQ van 145+
School werkt nog steeds niet erg mee en we oriënteren ons op een andere school.
Hij is natuurlijk nog wel erg jong, in hoeverre moeten we dit hoge IQ getal een rol laten spelen?
Duidelijk is dat hij hoogbegaafd is, dat bleek ook duidelijk tijdens zijn testen uit zijn gedrag en testen.
Beste Marieke, bedankt voor je reactie. Als je kind op zo’n jonge leeftijd al het maximale op een IQ test haalt, is hij uitzonderlijk begaafd. Het is belangrijk om dit te weten omdat je dan bepaald gedrag kunt verklaren en beter inspelen op zijn behoeftes. Je kunt een aantal artikelen lezen op deze website en je kunt je aanmelden voor de workshop in september https://www.ieku.nl/uitzonderlijk-begaafd-145/ en https://www.ieku.nl/workshop-uitzonderlijk-begaafd/. Groeten, Renata
Mijn dochter van 6 (groep 3) kwam vandaag thuis met het nieuws dat ze dit jaar geen toetsen meer hoeft te doen want ze had de eindtoets van groep 4 al gehaald. Klopt het dat scholen niet meer dan 1 jaar verder toetsen? Of moet ik er op staan dat ze verder toetsen?
Hallo Dorinda, veel scholen toetsen niet meer dan een jaar door. Dat is echter niet juist, je moet toetsen totdat het kind D-scores haalt. Dan heb je een betere beeld, daarnaast kan het ook zijn dat een kind uit groep 4 bijvoorbeeld een C haalt op eind groep 4, maar een B op midden groep 5 omdat de stof interessanter is. Dus je moet ook goed kijken of de score ná de lage score niet hoger wordt. Groet, Renata
Interessant! Hoe kun je het iq berekenen boven de 145+ in Nederland?
Een psycholoog kan een schatting maken. Men kan zien op welke leeftijd een kind het IQ van 100 zou hebben behaald. Dit geeft inzicht in de voorsprong die het kind nu heeft. bijvoorbeeld: mocht het kind niet 7 zijn maar 10 dan zou het op gemiddeld niveau hebben gescoord tegenover leeftijdgenoten van 10 jaar. Op die manier kan een psycholoog schatten, hoe hoog het IQ ongeveer is, door de scores door te trekken.