Het maakt mij boos en verdrietig tegelijk als ik een leerkracht hoor zeggen: “Hij voldoet niet aan de toelatingseisen van onze plusklas.” Die toelatingseisen zijn dan: een IQ boven de 130, zichtbare motivatie en creativiteit. Zo’n leerkracht ziet een kind, waarvan de ouders zeggen dat het hoogbegaafd is, maar dat in de ogen van de leerkracht niet gemotiveerd is en geen creativiteit toont. De veronderstelling dat een hoogbegaafd kind aan deze drie kenmerken voldoet, is gebaseerd op het model van Renzulli. Misschien heb je verschillende modellen van hoogbegaafdheid gezien en over de bijbehorende theorieën gelezen. In de praktijk heb je er niet zoveel aan.
Verkeerd testen op hoogbegaafdheid
Het nadeel van het klakkeloos overnemen van modellen van hoogbegaafdheid is dat kinderen die de hulp het meest nodig hebben, overgeslagen worden. Men past een model toe zonder te weten wat hoogbegaafdheid werkelijk is. Een hoogbegaafd kind dat verkeerd getest is (daar ken ik er tallozen van) wordt niet toegelaten in een plusklas omdat het tijdens de IQ-test niet de voorgeschreven 130 IQ haalde.
Motivatie en creativiteit
Een hoogbegaafd kind wordt ook niet toegelaten als het de motivatie om te leren niet laat zien, met andere woorden als het niet voor alle vakken A’s scoort (terwijl het een gegeven is dat de meeste hoogbegaafde kinderen onderpresteren). En over creativiteit wil ik het niet eens hebben, want niet alleen is dat erg moeilijk te toetsen in een met lesmethodes afgebakende omgeving, maar vaker nog wordt het niet eens herkend en ziet men alleen dat het kind ‘zich niet aan de opdracht houdt’.
Vicieuze cirkel
Dit betekent dat kinderen die de speciale aandacht het meest nodig hebben – hoogbegaafde kinderen – niet van de voorzieningen gebruik mogen maken die juist voor hen bedoeld zijn. Deze kinderen worden niet (h)erkend omdat ze onderpresteren en blijven onderpresteren omdat ze niet (h)erkend worden. Een deprimerende vicieuze cirkel.
De realiteit
De beperkte wiskundige formule [HB=IQ boven 130 + motivatie + creativiteit] leidt tot twee soorten hoogbegaafde kinderen: zij die mogen en zij die niet mogen meedoen aan verrijkingsprogramma’s of plusklassen. Ik begrijp de reden achter dit proces. Toetsen en testen is geen verkeerde manier om mee te beginnen. Het wordt pas een probleem als testresultaten het enige criterium zijn voor de toelating tot verrijkingsprogramma’s en als men de ouders negeert.
Toetsen en testen
Sommige kinderen doen het niet goed tijdens een test, sommigen zijn inmiddels zo gedemotiveerd dat ze niet willen meewerken, bij anderen worden de testresultaten verkeerd geïnterpreteerd. Kortom, er kan van alles fout gaan tijdens toetsen en testen. Als je alleen op deze toetsscores afgaat, doe je kinderen te kort. Enerzijds identificeer je niet de juiste kinderen, zij die een speciaal programma het hardst nodig hebben en er het meeste recht op hebben, anderzijds identificeer je onterecht goede A+ leerlingen als hoogbegaafd, kinderen die geen specifieke problemen hebben, maar alleen goed scoren op de toetsen.
Wat is dan hoogbegaafdheid?
De simpele omschrijving van hoogbegaafdheid die Annemarie Roeper (2000) geeft, vind ik passender dan allerlei definities:
Hoogbegaafdheid betekent een hoger niveau van bewustzijn, grotere sensitiviteit, een groter vermogen tot het begrijpen van waarnemingen en het omzetten daarvan naar intellectuele en emotionele ervaringen.
Denk aan het hoogbegaafde kind dat de reden is waarom je dit artikel leest en bedenk hoe jij hoogbegaafdheid zou omschrijven. Ik wil wedden dat de woorden van Annemarie Roeper dichter bij je omschrijving komen dan alle definities, toetsen en IQ-cijfers bij elkaar.
Hoogbegaafde mensen onderscheiden zich met hun hooggevoeligheid
Hoogbegaafde mensen vallen in eerste instantie op door hun verfijnde manier van waarnemen van de wereld om hen heen. Natuurlijk, ze hebben al heel jong een uitgebreide woordenschat en ze kunnen hun kennis uitstekend combineren. Maar het is voornamelijk hun gevoeligheid die hen zo doet verschillen van hun leeftijdgenoten. Dat is hoogbegaafdheid. En dan heb je geen verdere definitie nodig.
Kenmerken hoogbegaafde kinderen
Kenmerken behorende bij hoogbegaafde kinderen (zie de opsomming hieronder) kunnen niet los van het kind gezien worden; ze zijn een integraal deel van dat kind, niet een aanvulling van de persoonlijkheid maar de essentie ervan.
Als deze kenmerken bekritiseerd worden en afgeschilderd als negatief, leren hoogbegaafde kinderen deze karakteristieken – en dus hun hoogbegaafdheid – te verbergen, ten koste van zichzelf. Dit leidt tot het onderdrukken van de karakteristieke eigenschappen omdat het kind de verkeerde boodschap krijgt: “Pas je aan, zodat je beter bij de rest past.”
Kenmerken van hoogbegaafdheid
Intensiteit, hooggevoeligheid, asynchrone ontwikkeling, creatief denken en intellectuele vaardigheden horen bij hoogbegaafdheid. Leiderschapsvaardigheden openbaren zich niet altijd op jonge leeftijd en aanleg voor visuele of uitvoerende kunsten komen doorgaans pas aan het licht als het kind daartoe wordt aangemoedigd en in aanraking komt met dans, muziek, schilderen.
Als je over de verschillende hooggevoeligheden leest (zie link hieronder), merk je dat je kind misschien niet alle hooggevoeligheden heeft. Een hoogbegaafd kind heeft de intellectuele hooggevoeligheid (altijd vragen stellen, geïnteresseerd in dingen) maar hoeft niet de verbeeldingshooggevoeligheid te hebben (zie hier voor uitleg over verbeeldingshooggevoeligheid).
Opgesomd, komen de karakteristieken van hoogbegaafdheid op het volgende neer:
– Intellectueel vermogen
– Creatief denken
– Leiderschapsvaardigheden
– Visuele of uitvoerende kunsten
Een aantal van deze karakteristieken leidt regelmatig tot een verkeerde diagnose: geen hoogbegaafdheid, maar ADHD, autisme of ODD.
Tot slot
Hoogbegaafde kinderen hebben speciale behoeften, maar in tegenstelling tot de meeste andere kinderen met speciale noden kunnen hoogbegaafden doen alsof. Deze aanpassing kan hen echter duur komen te staan.
Op school betekent dit vaak dat een hoogbegaafd kind zich aanpast en meedoet met de rest, zijn motivatie in leren verliest en onderpresteert. In een systeem waar cijfers voor hun werk de enige maatstaf vormen, is opvallen voor hoogbegaafden verrassend moeilijk. Het werk dat gedaan moet worden, is immers zelden geschikt om te laten zien wat ze werkelijk kunnen. Probeer dan maar eens duidelijk te maken dat je kind hoogbegaafd is en dat het andere behoeftes heeft!
Heb je ook ervaringen met de definitie van hoogbegaafdheid en hoe anderen het interpreteren? Laat mij dat hieronder weten.
Diensten voor hoogbegaafdheid
Ik ben gespecialiseerd in counseling en coaching van ouders van hoogbegaafden en uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen. Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen, bekijk dan de diensten die ik aanbied.
Bedankt voor je reactie, Sharon 🙂
Hallo Renata, ik herken onze zoon van 5 in ongeveer alle informatie die ik op uw website lees. Er is echter een verschil, ook in vergelijking met vriendjes van de peuterplusklas; hij heeft geen interesse in schoolse vaardigheden. De wereld om hem heen interesseert hem intens, van moleculen en cellen tot Rembrandt van Rijn. Maar letters, cijfers en de trucjes die je ermee kunt doen lijken te kaal en vastomlijnd, en hebben maar kort zijn aandacht gehad. Ik krijg de indruk dat dit voor kenners van hoogbegaafdheid en zeker ook leraren op school een reden is om te twijfelen aan de mogelijkheid van hoogbegaafdheid en de behoeften die hij heeft. Komt dit inderdaad maar weinig voor?
Hallo Anne, de meeste hoogbegaafde kinderen hebben geen interesse in schoolse vaardigheden! Daarom lopen ze juist vaak op school vast. Zeker als het onderwijs niet of nauwelijks is aangepast. Dus dit komt heel vaak voor. Lees het artikel over Hoogbegaafde rebel https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-rebel/ en een daarvoor over Authenticiteit https://www.ieku.nl/laat-je-hoogbegaafde-kind-zien-wat-authentiek-zijn-betekent/ … Groet, Renata
Prachtig verwoord! Dankjewel!
Onze oudste zoon krijgt al 3 jaar voltijd HB onderwijs, zo blij dat na de zomervakantie onze andere 2 kinderen ook mogen volgen. Binnen het regulier vinden wij dit begrip gewoon totaal niet.
Dit soort stof zouden alle leerkrachten verplicht op hun bordje moeten krijgen…
Bedankt voor je antwoord. Mooie, inspirerende teksten; daar heb ik absoluut wat aan!
Misschien een leuke start om interesse te wekken in het onderwerp Maya’s: https://mayas.world/nederlands.html
Je kunt er een nog maar net verschenen game spelen (erg leuk). Ook staan er links op de website: echt voor kinderen die meer willen weten over de Maya’s.
Goedendag,
Morgen hebben wij een gesprek met de kleuterjuf en twee leerkrachten van groep 3 over de aanpak van het lesprogramma volgend schooljaar. Onze zoon van 5 heeft zichzelf in december leren lezen en hij lees nu niveau eind groep 5. Ook op rekenen heeft de school hem getest en ook hier zit hij eind groep 3. Hij wist niet hoe te rekenen met geld dus ze mochten niet verder door testen. Nu willen ze morgen uit leggen hoe de verrijkingsstof hem wel gaat uitdagen maar wat ik snel heb gezien zijn dat oefeningen die hij maanden geleden voor de lol in de auto deed. Wij hebben deze school speciaal uitgekozen en zelfs voor verhuisd omdat deze school meerdere kinderen met hoogbegaafdheid heeft. Nu ben ik echter bang dat ze mijn zoon onderschatten omdat het een lieve bescheiden jongen is die bang is om fouten te maken. Hoe maak ik de leerkrachten duidelijk dat mijn zoon ook recht heeft op uitdaging vanaf dag 1. En dat anders zijn reactie onderpresteren is?
Marleen, je hebt gelijk als je denkt dat je zoon onderschat wordt. Het uitrekken van bestaande lesstof en op die manier afremmen van de ontwikkeling is schadelijk voor een kind. Ze moeten hem niet zien als een gemiddeld kind met iets meer, hij is in de essentie anders en heeft dus een andere begeleiding nodig. De leerkrachten moeten de ontwikkeling van ieder kind volgen (wet op passend onderwijs) en je kind heeft recht op een DOORGAANDE lijn in zijn ontwikkeling. Kijk naar de wetgeving hier https://www.ieku.nl/wp-content/uploads/2018/06/Wetgeving.pdf
Mooi artikel weer. Mijn zoon 11 jaar is vorig jaar getest en blijkt minimaal een iq van 130 te hebben maar ze gaven aan wellicht hoger omdat hij blijkbaar al onderpresteerd sinds hij op de basisschool is begonnen en dyslectisch is. Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school, na veel gesprekken mag hij naar havo/vwo. De cito gaf aan vmbo tl en de eindtoets zelfs kader. Nog nooit heeft hij goed gescoort met cito’s. Gelukkig regelt de middelbare een overgangsarrangement voor hem zodat een coach hem kan helpen. Spannende tijd want hij wil heus wel maar hij lijkt niet te weten hoe hij zelfverantwoordelijk kan zijn voor zijn prestaties, hij weet niet hoe hij leren moet en ook alle prikkels en sociale omgang zullen een uitdaging zijn. Hij is nu super sociaal hoor, ligt goed in de groep en heeft genoeg vriendjes. Maar deze kinderen kent hij al vanaf groep 1 en hij heeft er jaren over gedaan zich veilig te voelen in deze klas. Hij heeft een onwijs groot sociaal inzicht, kan elke dag van elk kind in de klas benoemen hoe die zich voelt en wat diegene nodig heeft om zich beter te voelen. Maar voor zichzelf zorgen is heel anders. Hij is vaak geneigd zich terug te trekken in ons veilige liefdevolle gezin. Hoe kunnen we hem helpen met deze overgang en voorkomen dat mijn manneke dat blijkbaar al zn hele schoolleven onderpresteerd straks niet volledig stopt met leren? Hij wil nu nog wel gelukkig en dat wil ik alleen maar stimuleren.
Mvg Nicky
Hallo Nicky, ik denk dat er een persoonlijk leerplan voor je zoon opgesteld moet worden. Een specialist hoogbegaafdheid zou hierbij kunnen helpen. Ook in dat stukje voor zichzelf zorgen en zelfredzaamheid heeft hij begeleiding nodig, maar eerst moet iemand voor hem in kaart brengen waar het eigenlijk om gaat: welke vaardigheden heb ik nodig en hoe ga ik die leren.
Dankjewel Renata,
We gaan ermee aan de slag want klinkt als een super logische start.
Mvg Nicky
Dag, Wij hebben een dochter van 7 die nu naar groep 4 gaat. We hadden steeds het idee dat ze erg goed mee kon komen. Ze heeft zichzelf in groep 1/2 leren lezen zonder dat 1 van ons ( ouders en leerkrachten daarvan wist; tijdens een Cito in groep twee bleek dat ze kon lezen; echt lezen; ze kende alle letters ( schrijven en benoemen) las hele zinnen!) nu heeft ze haar Cito foutloos gemaakt en wil de school een intelligentietest laten doen met wat aanvullend onderzoek. ( dachten wij) Op advies vd school dus een verwijzing aangevraagd via de gemeente. Nu is de beschikking er gekomen en blijkt dat het een beschikking is voor een SPECIALISTISCHE GGZ !. Volgens 1 vd GGZ instellingen ( geen basis GGZ dus) die ik belde gaat een specialistische GGZ op zoek naar een stoornis en nemen dan evt. ook haar intelligentie mee. ( ?) Onze dochter maakt prima contact; heeft veel vriendinnetjes( maakt wat onhandige opmerkingen soms 😉 ); kijkt iedereen aan; heeft veel belangstelling voor anderen; dus heeft naar zijn idee zeker geen autisme. Adhd ook niet naar mijn idee; Volgens deze GGZ beginnen wij met deze beschikking bovenaan de ladder; dat is niet de gebruikelijke manier. Op dit moment denken wij eraan om de beschikking te laten voor wat het is en zelf een intelligentietest te organiseren; we hebben geen er geen zin in dat onze dochter kostte wat kost een labeltje krijgt. En de gemeente is niet bereid om er een basis GGZ van te maken. Wij hebben nooit met GGZ ed te maken gehad; Waar moeten we zijn en wat zijn de kosten voor een goede intelligentietest? Of wat anders te doen?
Beste Aartje, als een kind zichzelf leert lezen is het zeker hoogbegaafd, misschien zelfs uitzonderlijk begaafd. GGZ is niet de juiste instelling voor de begeleiding. Ik denk dat jullie een zeer ervaren specialist hoogbegaafdheid moeten zoeken of een ervaren psycholoog die veel werkt met hoogbegaafde kinderen. Ik weet niet waar je woont, maar als je mij een email stuurt, kan ik misschien iemand aanbevelen. Groeten, Renata
Hallo, je komt alleen voor vergoeding intelligentietest in aanmerking via de gemeente als er een label GGZ specialistisch of basis wordt afgegeven. Alleen de gemeente vergoed een test, niet de ziektekostenverzekering. Mocht je test zelf kunnen betalen, vaak rond 1000 euro, dan kan dit uiteraard ook. Groeten Alice
Hoi. Ik heb een hoogbegaafde zoon van nu 10 (getest op 5 jaar). Al de nodige onbegrip en stempels meegekregen in het basis onderwijs. Hij heeft uiteindelijk versneld door groep 4 over te slaan, omdat ze niet wisten wat ze met hem aan moesten. Hij zit nu in groep 7. Mijn vraag gaat over de uitslag van de entree toets. Deze heeft hij laatst gemaakt, en de meester belde mij helemaal ontdaan op omdat hij had gepresteerd op mavo/havo niveau. Als reactie kreeg ik…”als hij nou echt hoogbegaafd is dan had ik minimaal volledig VWO niveau verwacht”. Mijn broek zakte af. Mijn antwoord was: dit probeer ik jullie al 6 jaar duidelijk te maken. Hij wordt in een hokje geplaatst als autistische jongen met adhd en gedragsproblemen en dan ook vooral verwachten dat hij met het “gewone” schoolwerk meedoet. Wat zou volgens jou de reden zijn dat hij niet voldoet aan het verwachtingspatroon van school? Volgend jaar krijgt hij zijn advies voor voortgezet onderwijs. Ik hou mijn hart al vast, mijn angst is dat hij een advies gaat krijgen waar hij niet mee uit de voeten kan, heb jij tips hoe ik hierover in gesprek met school kan gaan? En de basisschool…tja die geeft geen thuis als je aangeeft dat zij zich moeten gaan verkennen in de wereld van hoogbegaafde kinderen….kan toch niet zo zijn dat mijn zoon de enige is op die school.
Hallo Danielle, tja, wat kan ik antwoorden… de meester weet niets van hoogbegaafdheid. Het is belangrijk dat iemand aan de school uitlegt wat hoogbegaafd zijn betekent en dat er gekeken wordt naar de behoeftes van je zoon. Je zoon past zich al jaren aan en nu is hij het gewoon zat. Hij onderpresteert en raakt gedemotiveerd. Logisch, want hij moet functioneren in een voor hem ongeschikte omgeving. Je zoon moet niet aan de verwachtingspatroon van de school voldoen, zij moeten kijken wat hij nodig heeft en hoe zij er voor kunnen zorgen om zijn potentieel aan te spreken. Een externe adviseur zal daarbij nodig zijn. De boodschap is: zij weten niet hoe ze het moeten doen, een specialist is nodig, zijn ze bereid daarnaar te luisteren? Als het niet zo is, is deze school niet geschikt voor je zoon. Ze hebben kennelijk 7 jaar weinig gedaan voor hem, dan zullen ze het laatste jaar niet veranderen. Mocht je advies willen, kun je mij mailen voor een kennismakingsafspraak… Groet, Renata
Ik reageer op een redelijk oud bericht, maar de materie blijft actueel. Onze dochter van 6 is vanaf baby af een temperamentvol kind geweest. Na een moeilijke start (dismatuur, 3 pond bij 37 weken zwangerschap), bleek ze al een pittige tante. Moeilijk zichzelf kunnen vermaken, veel aandacht vragen. We zagen al snel dat onze dochter snel was in taalontwikkeling en een boven gemidddelde aandacht had voor woorden. Geen dame die van het spelen en knutselen is, maar haar dagen graag vult met kennisprogramma’s op tv/iPad, lezen en schrijven. In groep 2 las ze woorden met meerdere lettergrepen. De juf heeft dit goed aangepakt door haar werkjes van het Klovje (kleuters met ontwikkeling voorsprong) programma aan te bieden. Nu in begin groep 3 zit ze meer in haar element, doordat er meer schrijven en lezen wordt aangeboden. Echter met de dmt sprong ze er extreem uit, een minuut over en alle woorden foutloos gelezen. Ook geeft ze aan zich te vervelen. Waar de meeste groep 3 kinderen opgebrand zijn voor de herfstvakantie, heeft die van ons energie over. Ze wordt nu door de juf doorgetest om te kijken wat het niveau is. De eerste metingen lijken op een leesniveau van halverwege groep 4. Daarnaast is onze dochter ook nog een vroege leerling. Ze is sociaal heel sterk en heel zelfverzekerd. Ook is ze perfectionistisch en steberig. Onze angst is alleen dat ze op een dag, door haar intelligentie, zichzelf in het vaarwater komt te zitten. Dat ze wellicht sociaal wenselijk gedrag begint te vertonen. Hoe kun je het beste omgaan hiermee? En waar strand het schip als er in groep 3 al groep 4 materiaal wordt aangeboden als een klas overslaan niet wenselijk is (zowel vanuit school als vanuit ons als ouders).
Beste Mila, bedankt voor je reactie. Hoe je met hoogbegaafde meisjes om kunt gaan, kun je te weten komen in de zelfstudiecursus Hoogbegaafde meisjes onzichtbaar in de klas. Wat het versnellen betreft, zoals ik in mijn laatste publicatie – Hoogbegaafde kinderen versnellen niet – uitleg, versnellen hoogbegaafde kinderen niet. Ze leren sneller en als je dus hun ontwikkeling wilt volgen en hen een ononderbroken ontwikkeling wilt bieden, zal je wel moeten “versnellen”. Het kind zelf wordt niet versneld, het leert alleen sneller ten opzichte van de klasgenoten. https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-kinderen-versnellen-niet/
Je dochter kan met allerlei onderwijsaanpassing kunstmatig op de plek gehouden worden, maar voor haar betekent het dan stilstand…
Al enige tijd volg ik je op facebook en in vele verhalen herken ik mijn dochter. Ze is nu 6,5 jaar. Ze was 1,5 toen ze in volzinnen praatte, heel taalgevoelig, heel gevoelig en haalt vooralsnog alleen maar Ascores. Behalve op haar avi-test, want ze is geen snelle lezer. Maar telkens wanneer ze aangeeft dat het werk te makkelijk is, wordt ze erop gewezen, dat ze het supergoed doet, maar nog wel wat fouten maakt en niet snel genoeg werkt, waardoor ze niet aan haar plusboek(lees extra werk of meer van hetzelfde) toekomt. Ze kan giga goed tekenen en erg mooi zingen, ze heeft een diep geloof in God en wil veel weten. Maar op school zien ze het niet. We hebben haar niet laten testen, daar hebben we gewoon geen geld voor, maar ik ben zo bang dat ze straks gaat onderpresteren. Ze past zich zo enorm aan en als ze dan een keer “buiten de band springt” krijgt ze 0 op het request. Ze mag op school alleen boekjes lezen voor kinderen van 8 of ouder, als ze eerst het boekje leest wat juf haar geeft….. ik weet nu niet hoe verder te gaan. En de jongste van 3, moet straks ook naar school en ik die loopt ook al voor. Niet zover als haar zus, maar toch….
Jeetje…dit is een volledig herkenbaar verhaal. Mijn zoon, bijna 7, is een raadsel. Talig al van kleins af aan, leest ver boven groep 3 niveau, hoofdrekent met moeilijke getallen, is zeer gevoelig, maakt uitzonderlijke mooie tekeningen van voornamelijk steden en kerken, en heeft daar een bovenmatige interesse in, is muzikaal etc. Wijze uitspraken, moeilijke woorden, vragen de hele dag door etc. Maar op school werken, ho maar (onderpresteren) We zijn erg zoekende hoe verder. Iemand tips? Hij wordt over 2 weken getest op HB en dan kijken wat er uitkomt. We vermoeden HB en HS… Ik ben benieuwd…
Mijn dochter, van nu dertien, heeft altijd al gedragsproblemen gehad, woedeaanvallen, hyperactiviteit óf heel stil zijn. Toen ze heel jong was kon ze uren in haar kamer zitten, tekenen, schrijven, enz. Ze begon met lopen met 7/8 maanden en met lezen op drie jarige leeftijd. Praten gebeurde echter pas toen ze rond de vijf jaar was. Ze heeft de basisschool met tienen en A’s afgerond. Is toen naar 1 Gymnasium gegaan, net elf. Latijns, Frans, Duits bleken alle drie niks voor haar, hierdoor ging ze haar 2 VWO, zonder Latijn en Grieks dus. Het ging heel moeilijk. Vieren voor Frans en Duits, maar omdat dit zo werd gecompenseerd met Natuurkunde en Wiskunde, mocht ze toch over. Nu 3 VWO en ze moet volgend jaar dus naar 3 HAVO. Wij willen haar graag op het VWO houden, maar zij wil absoluut geen talen meer. De school doet niks. Ideeën, tips?
Beste Jootje, ik heb wat ideeën en ik ken een collega die misschien kan helpen. Wil je mij een email sturen? dan geef ik haar gegevens door. Groet, Renata
Graag inschrijven voor uw nieuwsbrief. . Onze dochter is getest op 134 en is een zusje t een oudere zus me autisme en dyslexie .ze zit nu nog op regulier onderwijs groep 5 leest E6. Hulp gevraagd. Bvd
Beste Marlies, bedankt voor je interesse voor mijn nieuwsbrief. Je kunt je het beste zelf inschrijven via mijn website https://www.ieku.nl/eboek-over-onderpresteren/, zodat je ook het eboek ontvangt en een serie e-mails met tips. Hartelijke groeten, Renata.
Ik twijfel al jaren. Wat heeft mijn dochter? Vanaf de dag dat ze geboren was wist ik dat ze anders dan anderen was. Ze krijste de hele buurt bij elkaar als ze niet in mijn armen lag, Echt altijd mama’s kindje geweest. Tot haar 4de jaar sprak ze geen woord uit. Daarna ging het in een stroomversnelling. Nu praat ze vloeiend, heel netjes en gebruikt dure woorden. Een zeer verlegen kind. Weinig zelfvertrouwen. Ze heeft 2x iq testen gehad. 2 totaal verschillende uitslagen. 1x pdd nos diagnose gehad. Daarna werd die omgezet naar faalangst. Nu weer de diagnose asperger en NLD. Cito score voor alle vakken alleen maar I (A), Ik weet zeker dat mijn kind een gelukkiger kind zou worden als er meer gedaan zou worden op school om ook haar interesses te laten tonen. Een kind wat alleen maar hoog scoort, snapt alle lesstoffen al. Is toe aan iets anders dan constante herhalingen. Mijn dochter doet dit jaar al voor de 4de keer een spreekbeurt in de klas. Gewoon, omdat ze ervan houd om kennis te delen met andere kinderen. Hoe kan ik haar helpen? Ik ben zo bang dat ze in een sleur terecht gaat komen.
Beste Gee, wat heeft je dochter? Volgens mij is ze hoogbegaafd. En hoe kun je haar helpen? Met de school in gesprek over onderwijsaanpassing, indien nodig een extern didactisch onderzoek bij iemand die genoeg weet van hoogbegaafdheid. Herkenning is belangrijk, want anders blijft je dochter onderpresteren en zich te verstoppen. Daarnaast is haar zelfbeeld anders en misschien gelooft ze niet in haar kunnen. Lees zoveel mogelijk over hoogbegaafde meisjes en kom tot actie!
Groeten, Renata.
Miek,
Klinkt als mij..
Ik begon op havo-vwo brugklas, stroomde af naar 2mavo en doubleerde.
Na de mavo nog havo-volwassen educatie geprobeerd, maar nooit leren leren en inmiddels geen zin meer en gaan werken.
Mijn heeft vanaf zijn vierde een autisme label (pddnos). Hij is inmiddels ruim 8, schoolweigert, vind het saai, te lawaaierig. Heeft nergens zin in.
Hij gaat nu na lang aandringen, met frisse schoolse tegenzin, didactisch getoetst worden.
Maar hij is “zeker niet begaafd, want hij kan niet zelfstandig werken en is niet gemotiveerd/leergierig genoeg en presteert gewoon goed”
En onderpresteren gelooft school ook niet in.
Ondanks dat ik aangeef dat hij zijn best niet doet, dat hij niks leert of voorbereid…
En hij evengoed dus ‘goed’ en ‘zeer goed’ scoort op zijn schoolwerk.
Het enige, hij krijgt zijn tafels niet geautomatiseerd.. Vind hij niet nuttig, kun je toch gewoon berekenen.. ?
Eigenzinnig kind.
En school zet vol in op gedragsmodificatie en zijn pddnos.
Maar er gloort hoop. Volgende week zitten we bij een orthopedagoog met echa.
Wie weet…
Jolan, bedankt voor je reactie. En veel succes met alles, er is inderdaad hoop! Renata.
Beste Renata,
toen onze zoon 1,5 was werd al ‘spanningen’ bij hem ontdekt, omdat hij veel gevoeliger bleek voor de impulsen uit zijn omgeving. De afgelopen maanden vonden we veel herkenning bij het begrip hooggevoelig, maar het viel ons steeds meer op dat hij verbaal erg sterk is, een uitgebreide actieve woordenschat heeft en ook een behoorlijk asynchrone ontwikkeling heeft. Ook op de peuterspeelzaal hebben de peuterleidsters de nodige hoofdbrekers gehad hoe ze hem moesten benaderen en behandelen, omdat ze gelukkig snel door hadden dat zijn behoeften anders lagen dan leeftijdsgenoten. De overgang naar de basisschool afgelopen december gaf een aardige impact: veel impulsen, andere omgeving, veel kinderen, nieuwe (soms dominante) houding van de juffen, enz. waardoor de basisschool al snel aan de bel trok dat hij veel negatieve aandacht trok en er vaak confrontaties waren waarbij een autoritaire houding van de juf tot een regelrechte aanvaring heeft geleid. Via het Centrum voor Jeugd en Gezin, waar we al een paar keer met een zeer ervaren en deskundige pedagoge hebben gesproken die ons al een paar keer heeft getipt over zijn gevoeligheid en asynchrone ontwikkeling, zijn we weer in contact met haar gekomen. Op de peuterspeelzaal zijn namelijk 2 observaties gedaan ter ondersteuning van de peuterleidsters. Zij zijn in contact gebracht met de basisschool om de kennis en ervaring over te brengen. De basisschool heeft het beleid om zich te focussen op de individuele ontwikkeling van het kind en gaven aan op basis van de gekregen kennis, ervaringen en observaties te denken in de richting van hooggevoeligheid. Via het CJG komt er nu nog een observaties voor de juffen op de basisschool om handvatten te geven aan de juffen wat de benodigdheden van onze zoon zijn in de klas en het onderwijs. Het CJG gaf ons ook het advies om op deze site eens te gaan lezen, omdat daar veel antwoorden op onze vragen, twijfels en zorgen zouden staan. Toen ik de karakteristieken van een hoogbegaafd kind las was het alsof de puzzel in 1x goed in elkaar viel. We herkenden onze zoon daar volledig in! We zijn nu aan het ‘wennen’ aan het idee dat hij hoogbegaafd is (het moet nog wel getest worden, maar wij zijn er van overtuigd) en proberen informatie in te winnen, zodat we zelf ook handvatten krijgen om hem thuis goed te kunnen begeleiden en goed leren om te gaan met zijn behoeften en asynchrone ontwikkeling. Het is ook voor ons een stormachtig proces, omdat er ineens heel veel om je heen gebeurd (zowel om onze zoon als om onszelf) en dan is het fijn om ineens te lezen over iets waar alle gebeurtenis goed thuis horen.
Wat ons wel opvalt is dat veel mensen in onze omgeving totaal geen idee hebben wat er bij hoogbegaafdheid komt kijken. Kreten als ‘je bent te soft, pak hem eens goed aan’ hebben we al vaak gehoord terwijl autoritair gedrag juist het tegenovergestelde bewerkstelligd. We praten er veel over met ouders en goede vrienden, maar merken ook vaak dat er gedacht wordt dat een hoogbegaafd kind met alles goed, slim en beleefd moet zijn. Zelf zijn we nog veel aan het leren over dit onderwerp en ik moet zeggen dat we vaak twijfels ervaren door de weerstand die we in onze omgeving merken. Gelukkig benaderen ze het op de basisschool erg goed (we hebben ook bewust een basisschool gezocht die zich richt op de individuele ontwikkeling) en dat geeft ons wel het gevoel dat we op de goed weg zitten.
Veel herkenning in bovenstaand artikel.
Wij, als ouders, zien inmiddels door de verschillende meningen, testjes, verwijzingen en informatie door de bomen het bos niet meer en weten eigenlijk niet meer wat we moeten doen. Er ligt nu (wederom) een verwijzing naar de GGZ, ze kunnen niet wachten om een plakkertje met ASS op zijn hoofd te plakken, heb ik wel eens het idee.
Bij onze zoon (net 8 jaar) bleek uit een IQ-test een verbaal IQ van 124 en een performaal IQ van 81. De conclusie die hier uit werd (en wordt) getrokken door ‘deskundigen’ en school is dat er absoluut geen sprake is van HB (“want dan heb je minimaal een IQ van 130 en dat heeft hij niet”), maar dat er eerder gedacht moet worden in de richting van ASS. Hij heeft echter heel veel vriendjes en speelt graag samen.
Inmiddels gaat het op school steeds slechter, zijn resultaten worden minder (had vroeger altijd A-tjes en gaat nu naar C-tjes m.b.t. de CITO) en hij heeft voortdurend buikpijn, wil niet naar school. En school is afhoudend, refereert aan cijfertjes en toetsen, om gek van te worden….
Beste Twijfel, je kunt mij altijd mailen, zodat we samen kijken wat er nu gedaan kan worden! het kan niet zo doorgaan. Graag hoor ik van je via Contact of het formulier helemaal onderaan rechts. Groet, Renata
Hallo Marieke, bedankt voor je bericht. De juffen zover krijgen… Ja, je zult weer in gesprek moeten en vragen wat er met de toetsen gebeurd is en hoe je zoon gescoord heeft. Vervolgens ben ik benieuwd of er een plan is voor het verrijken of dat ze hap-snap wat doen zonder een plan. Als je een keer een persoonlijk advies nodig hebt, kun je altijd contact met mij opnemen (zie tab Contact hierboven). Succes! Renata.
Hallo,
Het stukje hierboven beschrijft mijn zoontje exact.
Ik loop op school aan tegen laks gedrag.
In groep 2 heeft meneer zichzelf leren lezen, na twee weken in groep 3 bleken de juffen dit niet te hebben meegekregen in de overdracht.
Er is toen aangegeven dat ze hem verder wilden testen, dat is in december gebeurt. Ik moet de uitslag nog steeds krijgen. Ondertussen heeft hij wel plus werk gekregen, maar dit lijkt niet genoeg.
Hoe krijg ik de juffen zover dat ze hem de uitdaging geven die hij nodig heeft?
Alle advies is welkom.
Groeten Marieke
Hoi Alice, als de therapeut ervaring heeft met hoogbegaafdheid en het keren van onderpresteren kan ze voor jullie iets betekenen op school. Anders kun je nog altijd een kennismakingsgesprek met mij inplannen. Veel succes! Renata.
Hallo Renata,
Dank voor je snelle antwoorden. Het blijft jammer dat je als ouders van een intelligent kind vaak zo moet vechten voor het geluk van je kind. We gaan verder met de therapeut en houden je aanbbod in gedachten.
Groet
Alice
Beste Alice, bedankt voor je reactie. In hoeverre wordt het onderwijs van je zoon aangepast? Is hij weleens doorgetoetst? Faalangst kan juist ontstaan door gebrek aan onderwijs op eigen niveau en dus gebrek aan ervaring met fouten maken.
Groet, Renata
Hallo Renata,
Hij is nooit doorgetoetst. In eerste instantie hebben ze geprobeerd hem de zin in school weer terug te geven door hem iedere dag te laten starten in een soort plusgroep. Zijn motivatie is nog steeds heel laag en hij gaat inmiddels niet meer naar die groep. Dat heeft te maken met het feit dat zijn resultaten niet optimaal zijn (wat je in je stuk al schrijft). Op deze school kijken ze naar wat een kind wel en niet nodig heeft, maar bij onze zoon is het toch zo dat hij wordt afgerekend op het feit dat hij niet goed scoort. Hij gaat nu wel zonder problemen naar school, maar heeft voor zijn faalangst en voor het feit dat hij een hekel heeft aan zijn anders zijn inmiddels wel therapie.
We hebben binnenkort een oudergesprek met de therapeut. Ik wil haar ook inzetten om te kijken of zij in een gesprek met school duidelijk kan maken waar de schoen wringt. De intern begeleidster van de school heeft deze therapeut zelf aangeraden.
Hallo Renata,
Wat een verademing om te lezen. Onze zoon is hoogbegaafd (IQ 139 gemeten eind groep 3) en zit inmiddels vanaf groep 4 op een andere school (nu in groep 7). Ondanks het feit dat hij bij ons mag zijn wie hij is en hoogbegaafde vrienden heeft naast ‘gewone’ vrienden, heeft hij een vreselijke hekel aan zijn hoogbegaadheid. Hij voelt duidelijk dat hij anders is.
De school waar hij nu op zit is op zich een goede school met meer individuele aanpak, maar toch hebben ze mijns inziens niet voldoende oog voor zijn begaafdheid. Hij presteert onder, heeft faalangst en gebruikt zijn intelligentie niet op school, maar om de werld problemen in kaart te brengen waardoor hij bang word; relativeren is voor een 10 jarige nu eenmaal moeilijk.
Waar wij ons heel erg zorgen over maken is dat hij straks naar aanleiding van zijn Citotoetsen en het NIO een schooladvies krijgt dat niet bij hem past. Op dit moment is hij niet gemotiveerd om te leren (behalve buiten school) en hij is heel bang om fouten te maken waardoor hij zich niet voor dingen inzet. Hij vertelde me in juli van dit jaar dat hij zich zorgen maakt over zijn toekomst omdat hij de toetsen niet goed maakt.
Ga er iets mee doen. Dit komt ons erg bekend voor. Ook onze zoon herkent zich in het verhaal.
Lekker in zijn vel,veel vriendjes en alle leerstof ‘doet hij met 2 vingers in zijn neus’. Alleen dingen waarvan hij niet voor 100% zeker weet dat hij het ‘goed ‘ doet, die gaat hij heel slim uit de weg. (Fixed mindset)
Zijn faalangst komt voor uit het gevoel dat hij het goed moet doen want anders ‘voelt’ het niet fijn.
Omdat hij onze derde is en onze andere kinderen al op het voortgezetonderwijs zitten ( vwo /gymnasium wij hadden dus ook geen goed referentiekader want ze waren alle drie zo…) voorzagen uit ervaring dat onze derde op de volgende school vast zou gaan lopen. Daar kun je niet alles uit de weg gaan en moet je soms ook echt leren leren. We hebben hem laten testen en nu zit hij met heel veel plezier al bijna een jaar in de plusklas. Hij leert er heel veel ( op een hele andere manier) en gaat met veel plezier naar school.
Kijk eens op gelukkighbkids.nl wij hebben er profijt bij gehad.
Hallo Els, bedankt voor je reactie. Je schrijft dat het op zich goed gaat, dat je dochter niet wil opvallen. Is ze hoogbegaafd en weet ze het? Dat ze zich verstopt en aanpast is eigenlijk niet goed, haar zelfbeeld verandert hierdoor en ze doet uiteindelijk niet wat ze wil en is niet wie ze is. Deze aanpassing kan haar op den duur opbreken. Dat jij bang bent op een moeder te lijken die denkt dat haar kind niet wordt uitgedaagd is niet relevant hier. Het is jouw overtuiging en misschien dat als je met een onderbouwd verhaal komt de school wil luisteren. Het gebrek aan uitdaging is immers geen luxe probleem, het (mis)vormt je en laat je geloven dat je niet meer kan. Je dochter leert hierdoor dus ook niet haar werkelijke potentieel te gebruiken. In dit artikel kun je meer lezen hoe het werkt https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-meisjes-vooraanstaande-vrouwen/
Als je toch met school wilt praten kun je de gratis teleseminar “Hoe praat ik met de leerkracht” downloaden (eerst aanmelden via https://www.ieku.nl/diensten/gratis-teleseminar/
Je kunt altijd contact met mij opnemen als je vragen hebt. Hartelijke groeten, Renata
ja, ook hier geen A-plus maar hoge A dus niet in verkorte instructiegroepje. Ook aanpassen is iets wat mijn dochter graag doet. Eerst werd gezegd of had ze begrepen dat ze wel in een plusgroepje zat, en later bleek dat toch niet zo te zijn. Daarover was blijkbaar later pas vergaderd. Mijn dochter klaagt nergens over. Maar doet wel moeilijkere som-raadsels thuis en luistert mee met de hogere groep (combi-klas). In haar eigen groep doen ze nog tafels die ze 2 groepen eerder al thuis spontaan oefende. Maar ze zegt dat ze het niet erg vindt. ze wil niet opvallen. Ze kletst ook heel veel, volgens leerkracht. Ik kan er niet echt achterkomen, wil het niet te uitvergroten, ben al zo blij dat ze het naar haar zin heeft. Ook een beetje bang om te worden gezien als de zoveelste moeder die denkt dat haar kind niet genoeg wordt uitgedaagd.
Beste HD, bedankt voor je reactie. Veel succes met alles! Als ik het zo lees, heb je geluk met de school. In gesprek blijven is heel belangrijk. Groet, Renata
Hallo Renata,
Wat een ontzettend goede website. En fijn dat je zo snel reacties plaatst op facebook. Getuigt van een groot gevoel van medeleven volgens mij. Ik kom hier dingen tegen waarover ik nadacht en het is fijn bevestiging te krijgen van een deskundige. Ik ben heel blij dat toen school in groep 1 naar ons toe kwam dat er wat aan de hand was, wij meteen naar een ggz-instelling zijn gestapt. Eerst niet de juiste diagnose ASS. Gelukkig stond de behandeld psycholoog open voor onze blik op de zaak. Maar ook meteen een test erbij in de periode dat onze zoon nog veel zin had om testjes te doen en te laten zien wat hij kon met als gevolg een hoge IQ-score. Dan is het inderdaad veel makkelijker om dingen gedaan te krijgen merk ik. Het bewijs is er. Wel erg jammer dat daar zoveel waarde aan word gehecht want dat is niet het enige wat telt bij hoogbegaafdheid. De school van onze zoon is gelukkig erg meewerkend en doen erg hun best maar het blijft lastig hem de juiste uitdaging te bieden omdat hij ook niet goed zelfstandig kan werken. Ze blijven in gesprek met ons en proberen van alles. Ik heb zelfs aangeboden te komen helpen op school en dat werd met beide handen aangepakt. Heel fijn, heel leuk, leerzaam ook voor mij en eigenlijk zou het op alle scholen zo moeten zijn! In gesprek blijven met de ouders is heel belangrijk en deze school snapt dat heel goed! Voor iedereen die hier mee worstelt succes!!
Eigenlijk zou hij/zij gewoon door moeten. Niet doubleren en niet afstromen! Ze kunnen met een beetje begeleiding een vwo diploma halen (ondanks de onvoldoendes ervoor), ze moeten alleen een kans krijgen. Miek, kun je dit niet met de school bespreken?
hoi Chantal, bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat ik ook op afstand iets kan bijdragen, al is het maar met een artikel. Over dat “blijven aanmodderen”. Waarom zou je je kind dat aandoen? Jij gaat toch ook niet een jaartje aanmodderen op een werkplek terwijl er een andere vooruitzicht is? Een jaartje aanmodderen betekent een jaar langer bezig gehouden worden, met alle gevolgen van dien. Nog minder motivatie, desinteresse, sociale aanpassing. Ik zeg niet dat het in de brugklas geweldig wordt. het zal ook erg wennen zijn, er komt van alles op de kinderen af. Maar uit alle internationale onderzoek blijkt dat doorgaande lijn in de ontwikkeling erg belangrijk is.
Of zoals in 165 werd gezegd: No paradox is more striking than the inconsistency between research findings on acceleration and the failure of our society to reduce the time spent by superior students in formal education. – M. J. Gold, Education of the Intellectually Gifted (1965)
Onderzoek bewijst steeds dat versnelling vaak de enige manier is om de doorgaande lijn in de ontwikkeling te bewerkstelligen. Toch zijn er veel leerkrachten op tegen (welke onderzoeken hebben zij gelezen?).
Groet, Renata
PS Afstand maakt tegenwoordig niets uit. Je kunt misschien eens een teleseminar volgen of de dag Hoogbegaafd Opvoeden bijwonen (zaterdag) en dan kunnen we daar elkaar ontmoeten.
Hoi Renata,
Wat is het toch fijn om jouw “reflecties” noem ik ze altijd te lezen. Zo veel herkenbaar en vooral wat een goed inzicht in de kinderen. Ook ik (wij) hebben een HB dochter. Ze is nu 9 en voor de zoveelste keer geeft school aan dat ze haar niks meer kunnen bieden, ondanks plusklassen en topklassen. De vraag is nu dus, vervoegd naar het middelbaar onderwijs ( Da Vinci klas, TTO) of nog een jaartje aanmodderen. De afgelopen jaren zijn steeds een strijd geweest, vechten tegen de vooroordelen, en steeds school weer aan de haren erbij nemen…en steeds dezelfde reactie: dat ze zelfstandig niet zaken oppakt of zoekt. Precies zoals je zegt in je artikel: dat kunnen ze vaak juist niet, en zeker niet als ze jonger zijn, geen kind van 5/6 jaar oud gaat op eigen initiatief dingen alleen doen en zoeken als je ook met de rest kunt blijven zitten. Resultaat: een ongemotiveerd kind wat achteroverleunt en geen enkele vorm van ambitie meer vertoont. Je hart breekt als ouder als je die achteruitgang ziet.
Nogmaals de complimenten voor je inzichten en je prettige manier van schrijven, ik wou dat je dichterbij woonde (of wij), dan hadden we al alng je begeleiding gezocht!!!
Hoi Irene,bedankt voor je reactie. Het is niet eenvoudig om zo een pas klare antwoord te geven. Over het algemeen hebben die kinderen die altijd al last hebben van geluiden en drukte ook meer moeite in een drukke klas. Een ding kan ik je wel vertellen: als je al zo jong 145+ scoort op een IQ test is Leonardo-onderwijs geschikter. Daar zijn ze in ieder geval voorbereid op kinderen die minimaal 130 scoren. Hoewel een uitzonderlijk hoogbegaafd kind weer andere begeleiding nodig heeft. Maar het “gat” tussen gemiddelde kinderen of andere hoogbegaafde kinderen is kleiner en ze zal zich daar waarschijnlijk beter op haar plek voelen.
Dag Renate,
Mijn dochter van 5 jaar heeft vanwege haar sociaal emotionele ontwikkeling 8 maanden door gebracht op een medisch kleuterdagverblijf. Ze was al op haar vierde getest en scoorde 145+. Nu het gelukkig goed gaat ligt er nu het advies te zoeken naar een school met plus klas of leonardo onderwijs. Wij zijn totaal niet thuis in deze wereld en vragen ons af of ze wel op haar plek zal zijn op een reguliere school met plusklasje vanwege haar hooggevoeligheid/sensitiviteit. Een klas met meer dan 30 kinderen is wel erg veel.. Wat vind jij?
Hoi Silvia, bedankt voor je positieve verhaal. Ik hoor niet vaak dat een school een psycholoog negeert, maar het kan dus wel! Goed naar ouders luisteren en gezond verstand gebruiken, is het recept. Dank je wel voor je bijdrage!
Mijn oudste vertoonde vanaf groep 1 gedragsproblemen. School dacht aan ADHD, wij hadden toen al een vermoeden van hoogbegaafdheid. Een IQ-test begin groep 3 (hij was toen net 6)bevestigde ons vermoeden. Vanwege zijn gedrag bleef school tot eind groep 5 vasthouden aan ADHD. De meerbegaafdendeskundige weigerde hem te begeleiden omdat hij niet zelfstandig kon werken (volgens mij hebben veel HB-ers daar moeite mee).Toen hij dreigde depressief te worden en helemaal niet meer naar school te gaan, kwamen we gelukkig bij een specialist op het gebied van hoogbegaafdheid terecht. Zij ontkrachtte het rapport van de schoolbegeleidingsdienst met de opmerking: “duidelijk een hoogbegaafd kind”. Hij startte bij haar in de plusgroep en knapte binnen een paar weken op. En de meerbegaafdendeskundige op school dacht dat het aan de uitdaging op school lag. Die uitdaging is voor onze zoon helaas geen echte uitdaging, maar zodra hij een fout maakt, legt school dat uit alsof het te makkelijk voor hem is. Hij zit nu in groep 6 en start volgend jaar op een andere school in een HB-groep. Zijn resterende tijd zit hij uit met schaakles geven aan andere kinderen op school en een veredelde rol als klassenassistent door dyslectische kinderen te helpen.
Toen de oudste opknapte, ging het met onze middelste mis. Hij was voorbeeldig op school, maar thuis explodeerde hij in woedeuitbarstingen en huilbuien. Het enige wat we eruit kregen was dat hij zich zo verveelde op school. Dit heb ik in september direct aangegeven. Tijdens het eerste gesprek met zijn juf ergens in oktober bleek dat hij in zijn prestaties op school helemaal niet laat zien dat hij zich zo verveelt. Nu is onderpresteren voor mij geen onbekend fenomeen en onze zoon pastte precies in het beeld. School zag dit echter niet, maar omdat hij thuis zo anders was als op school wilden ze toch een onderzoek starten bij de schoolbegeleidingsdienst, waaronder een observatie en een IQ-test. Tijdens het gesprek met de orthopedagoge hebben wij aangegeven dat onze zoon een hoogbegaafde broer heeft en dat we vermoedens hadden dat hij onderpresteert. De orthopedagoge heeft hem vervolgens een kwartier geobserveerd in de klas en een half uur met zijn juf gesproken. Vervolgens heeft iemand anders de IQ-test afgenomen zonder rekening te houden met onze vermoedens. De uitslag een TIQ van 82 en een rapport waar we ons kind niet in herkenden. School echter wel en tijdens een gesprek over het rapport met de orthopedagoge kozen ze haar kant. Wij hebben vervolgens onze zoon laten screen op hoogbegaafdheid door dezelfde specialist die onze oudste begeleidt. Haar observatie: een mogelijk tot waarschijnlijk hoogbegaafd kind dat onderpresteert en zich extreem goed aanpast aan zijn omgeving om maar niet op te vallen. Ze heeft hem onmiddellijk in haar plusgroep geplaatst. Toen kwamen de Cito-scores (vrijwel allemaal A) en gaf school toe dat de IQ-test niet klopte, maar dat ze de orthopedagoge niet af konden vallen waar ze bij zat. School heeft de adviezen uit het rapport van de specialist gelukkig wel overgenomen en biedt nu uitdaging aan onze zoon. Die is binnen een paar dagen opgeknapt. Ik proef helaas wel enorme weerstand op school. Alsof ik zo graag wil dat mijn kids hoogbegaafd zijn….
Ook onze middelste gaat volgend jaar naar dezelfde school als de oudste. Misschien niet in een HB-groep (omdat daar misschien geen plek voor hem is), maar in elk geval met leerkrachten die hem zien en niet alleen naar cijfer kijken.
Ans, ik zou je natuurlijk de ECHA-opleiding aanraden omdat ik die ook heb gedaan, maar niet alleen daarom. Het is een wetenschappelijke opleiding, wereldwijd erkend. Een heel degelijke en goed opgebouwde opleiding. Ik heb er erg veel aan, zeker aan die wetenschappelijke kader en heel brede theoretische kennis, die ik goed kan toepassen in de praktijk.
Inge, Monique en Tirza, bedankt. Het is toch geweldig om een ouder te zijn van zo’n kind!
Ingrid, over je dochter: ADD zou weleens te maken kunnen hebben met gebrek aan concentratie door gebrek aan uitdaging. Hier schrijf ik er over bijvoorbeeld https://www.ieku.nl/2011/11/concentratieproblemen-bij-hoogbegaafde-kinderen/
Wordt je dochter ondanks die (verkeerde) diagnose ADD goed begeleid en uitgedaagd?
Hoi Miek, mijn advies is: niet doubleren en niet afstromen. Doorgaan. In het 4e leerjaar wordt het iets interessanter ivm profielkeuze (als je in NL woont, of woon je in België?). Het doel is zo efficiënt mogelijk de middelbare school af te maken met het doel het einddiploma. Hoe je er komt en met hoeveel onvoldoendes is eigenlijk niet interessant. Dat zou de school moeten beseffen en de kwaliteiten van de leerling zoeken en zien. Een persoonlijke mentor zou aan te raden zijn. Wil je dit nader bespreken? neem dan contact met mij op via mail of telefoon. Groet, Renata
Wat een mooi stukje! Ik heb zelf ook een zoon die zich prima comformeert aan het schoolsysteem, uit een soort van sociale beleefdheid, maar pas écht aan het leren slaat ná drie uur! Gelukkig ben ik in de gelegenheid hem volop informatie aan te bieden via musea, internet en boeken, maar anders zou het een ongelukkig jongentje zijn.
En inderdaad, hij zit niet in een plusklasje.
Onze verbazing over het hele plusklasjes-gebeuren heb ik toevallig pas nog van me af gerijmt op http://www.lentezoet.nl/2013/02/26/school/
Heel aanmoedigend om te lezen dat wat je zelf al vaak denkt, misschien helemaal niet zo gek is…
Bedankt!
Mooi! Ik kan alleen maar onderschrijven wat je hier stelt. Afgelopen vrijdag nog heb ik op de school van mij dochter uitgebreid gesproken over de aanpak (onderpresterend wel aangetoond, IQ test 132, hoogbegaafd meisje van 7). En wat een lastige blijft is vooral de opmerking ‘Maar ze moet het toch leren, want de maatschappij bestaat niet alleen uit hoogbegaafden en dan loopt ze later tegen de realiteit aan dat niemand haar kan volgen’. Deze opmerking krijg ik doorgaans als ik probeer aan te geven dat haar creatieve geest ruimte moet krijgen en dat ze een al onderpresterend kind niet aanmoedigen door haar denkwijze steeds fout te rekenen. Ik zal een voorbeeld noemen. Vraag voor schrijven: Schrijf de volgende zinnen in de juiste volgorde:
1: Ze speelt nog wat met haar vriendinnen.
2: De kinderen gaan de klas binnen
3: Dan rinkelt de bel
4: Anne komt op school aan.
De volgorde van mijn dochter: 4,3,2,1. De gewenste volgorde: 4,1,3,2. Ik snap de gewenste volgorde, die is conventioneel ook de beste. Maar taal-technisch is de andere volgorde niet onjuist en dat was de opdracht tenslotte. Is het juist niet heel creatief dat ze een niet conventionele volgorde vind, die ook technisch juist is! Is het nu zo belangrijk dat onze dochter hier leert om zich aan te passen? En ik heb legio van dit soort voorbeelden. Mijn standpunt naar school terug is nu steeds, oké, ik snap dat de andere, de rest van de wereld, het tweede antwoord beter vindt, en wellicht kun je haar meenemen in het andere denkproces, niet om aan te tonen dat het ene goed is en het andere fout, maar om haar te laten ervaren dat er meer mogelijk is. Misschien kun je zelfs het antwoord van mijn dochter gebruiken om aan de rest van de klas te laten zien dat ook een andere volgorde mogelijk is. Dat niet iedereen altijd hetzelfde denkt! Maar helaas, dat laatste is echt te ambitieus van mij 😉
Nu hebben wij gelukkig haar IQ test kunnen laten afnemen terwijl ze mee werkte (hoewel de orthopedagoog hier ook heeft aangegeven dat ze wellicht hoger scoort omdat ze zich regelmatig af liet leiden door niet belangrijke zaken, en ze net 3 weken 6 was bij de afname van de test). Maar inderdaad, op school bij ons is een jongen met een testresultaat van 129 niet toegelaten tot de kangoeroeklas! En een ander waarbij de moeder opnieuw een test heeft laten afnemen om de toegang te kunnen bewerkstelligen! (duur klasje wordt het zo!) De vorige test gaf een grote verbaal-performaal kloof aan en het totaal IQ was ‘slechts’ 124, maar verbaal was het 145+! School; Sorry maar onze grens is een totaal IQ van 130… ;-(. Nu met de tweede keer testen was hij blijkbaar zelf meer gemotiveerd is de score wel boven de 130. Maar wat een belachelijke discussie is dit….
Ik kijk uit naar je volgende blog! Dank je…. je hebt me weer moed gegeven om door te gaan.
Goed om te lezen dat je het hoogbegaafde kind als persoon wil benaderen. Zelf ben ik juf en moeder van vier hoogbegaafde kinderen. Zij staan evenwichtig in het leven waarschijnlijk dankzij hun
muzikaliteit en het feit dat we midden in de natuur wonen. Nu ik een studie ga volgen zou ik me graag op een goede manier in hoogbegaafdheid verdiepen. Welke studie raad jij me aan?
vr gr Ans
Prachtig stuk, Renata. Wat doe je goed werk. Er is zoveel behoefte onder kinderen om op de juiste manier aangemoedigd en begeleid te worden om zo hun talenten te ontwikkelen en op een positieve manier in het leven te komen staan. Ga zo door!
Hallo,
Ik heb mij geabonneerd op uw nieuwsbrief naar aanleiding van een artikel over onderpresteren. Ik had nl. heel sterk het gevoel dat dat vorig schooljaar gebeurde met mijn dochter. Maar volgens de school was dit niet zo. zij uitten het vermoeden van autisme…
Ze heeft inderdaad een IQ van 120. maar de testers vermoedden dat haar werkelijk IQ hoger ligt omdat ze het gevoel hadden dat ze niet alles liet zien wat ze kon.
Uiteindelijk hebben we haar verder door een psychiater laten onderzoeken, maar is er geen verder onderzoek naar de begaafdheid gedaan. Nu hebben we een diagnose van ADD (geen autisme) en is de school gelukkig.
ze heeft inderdaad wel problemen met de concentratie, maar bij mij blijft het gevoel dat we eerder in de richting van de begaafdheid hadden moeten verder zoeken.
De kenmerken van hoogsensitiviteit zijn ook duidelijk aanwezig. en op dit ogenblik begint de creatieve kant ook naar boven te komen (schilderen). Ik zeg niet dat ze een nieuwe Picasso is, maar ze vindt er wel haar plezier en rust in.
ze heeft dit jaar gelukkig een goede juf die haar wel aanvoelt en dat maakt een wereld van verschil.
ps mijn dochter is sinds vorige week 8 jaar geworden.
Gestart op VWO plus.
Afstromend naar HAVO. nu, derde leerjaar: doubleren of afstromen?
Hallo Miek,
Absoluut niet laten afstromen. Doubleren is dan beter en kijken hoe je hem uit die Fixed mindset kunt krijgen.